۳۵ کتاب تاریخی که خواندن‌شان برای درک بهتر بشریت، سیاست و جامعه توصیه می‌شوند

۳۵ کتاب تاریخی که خواندن‌شان برای درک بهتر بشریت، سیاست و جامعه توصیه می‌شوند

به نقل از دیجیکالا:

در سال ۱۹۰۵، جورج سانتایانا (George Santayana) نوشت: «کسانی که تاریخ را به یاد نداشته باشند، محکوم‌اند به تکرار کردن آن.» ما انسان‌ها فقط توانایی به یاد آوردن گذشته‌ای را داریم که خودمان پشت‌سر گذاشته باشیم، ولی یک فناوری شگفت‌انگیز به نام کتاب را اختراع کرده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد گذشته‌ای را که بقیه زندگی کرده‌اند و بعد از اتفاق افتادنش آن را روی کاغذ آورده‌اند نیز به‌طور غیرمستقیم به یاد بیاوریم. برای همین است که کتاب‌های تاریخی جزو جالب‌ترین، مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار نوشتاری هستند. اگر دنبال یک سری کتاب هستید که با رویکردی تاریخی به مسائل مختلف پرداخته‌اند، در این مطلب قرار است تعدادی از آن‌ها را معرفی کنیم.

کتاب تاریخی خوب شما را به زمان و مکانی منتقل می‌کند که هیچ‌گاه در آن زندگی نکرده‌اید و شما را با اشخاصی آشنا می‌کند که هیچ‌گاه ملاقات نکرده‌اید. از همه بهتر، شما را صحیح و سالم موقع صرف شام به خانه برمی‌گرداند! چه کنجکاو باشید، چه برای جامعه یا سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم نگران باشید، چه بخواهید به موفقیت شخصی دست پیدا کنید، برداشتن یک کتاب از بخش تاریخی قفسه‌ی کتابخانه انتخابی معقول است. ری دالیو (Ray Dalio)، مدیرعامل بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک در دنیا، درک عمیق خود از اقتصاد کلان را به مطالعه‌ی تاریخ نسبت می‌دهد. خواندن کتاب‌های تاریخی او را به یک میلیاردر تبدیل کردند!

بنابراین اگر برایتان سوال است که انسان‌ها چطور به سیاره‌ی زمین سلطه پیدا کردند، نقاط قوت و ضعف سیستم‌های سیاسی مختلف چیست یا کدام فناوری بزرگ‌ترین تاثیر را روی بشریت داشت، در این مطلب کتاب موردنظر برای پاسخ دادن به سوال خود را پیدا خواهید کرد.

۱. انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر، اثر یووال نوح هراری (Sapiens, Yuval Noah Harari)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«تاریخ آن چیزی است که افراد بسیار کمی در حال ساختن آن بودند، در حالی‌که بقیه داشتند زمین‌های کشاورزی را شخم می‌زدند و سطل‌های آب را این‌طرف و آن‌طرف می‌بردند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«انسان خردمند» راهنمای شما برای تبدیل شدن به متخصص کل تاریخ بشر است، چون تمام کارهایی را که بشریت از دوران ماقبل‌تاریخ تا جهان امروز در حال انجام دادنشان بوده است، مرور می‌کند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

«انسان خردمند» شاید جامع‌ترین کتاب تاریخ در بازار باشد. این کتاب پر از حقایق و جزییات جالب است و خواندن آن برای هرکس که به تاریخ بشر علاقه دارد واجب است. برخی افراد هستند که با گفته‌ها و ادعاهای هراری درباره‌ی تاریخ موافق نیستند، ولی حتی برای این افراد هم خواندن این کتاب می‌تواند دریچه‌ای برای بحث و گفتگوهای داغ را باز کند.

نکات مهم کتاب

۱. قابلیت تفکر باعث شد انسان‌های اولیه زبان را ابداع کنند؛ ابداع زبان به پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی کشاورزی منجر شد و این پیشرفت‌ها به انسان اجازه‌ی رشد تصاعدی دادند.

۲. بهبود در عرصه‌ی تجارت فقط با ابداع پول و نوشتن ممکن شد.

۳. به‌لطف پیشرفت‌های اقتصادی و ارتباطی، پیشرفت علمی نیز ممکن شد و پیشرفت علمی ما را به جایگاه امروزی‌مان رساند.

 

۲. درس‌های تاریخ، اثر ویل و‌ آریل دورانت ( The Lessons of History, Will & Ariel Durant)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«شما نمی‌توانید همه‌ی مردم را در همه حال گول بزنید، ولی می‌توانید تعداد کافی را برای حکومت بر یک کشور بزرگ گول بزنید.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«درس‌های تاریخ» تعدادی درون‌مایه و وقایع تکرارشونده در طول تاریخ ۵۰۰۰ ساله‌ی بشر را شرح می‌دهد که از دیدگاه ۱۲ حوزه‌ی مختلف بیان شده‌اند. هدف کتاب توضیح دادن زمان حال، آینده، ذات بشریت و ساز و کار درونی کشورهاست.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر می‌خواهید به‌طور خلاصه و مفید بدانید که علت وقوع تعدادی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ بشر چه بوده، این کتاب را بخوانید. این کتاب طرز فکر شما را به جامعه، سیاست، فرهنگ و حتی روابط شخصی تغییر می‌دهد. با خواندن کتاب یاد می‌گیرید چطور با دیدگاه‌های مختلف به دنیا نگاه کنید و متوجه شوید که دلیل پشت وقوع اتفاقات چیست.

نکات مهم کتاب

۱. انسان‌ها ذاتاً با هم برابر نیستند؛ برای مبارزه با این حقیقت باید آزادی را فدا کرد.

۲. تکامل انسان‌ها اجتماعی بود، نه بیولوژیکی.

۳. جنگ و درگیری وضعیتی طبیعی‌تر از صلح و آرامش است.

کتاب درس های تاریخ اثر ویل دورانت

۳. واقعیت، اثر هانس رزلینگ (Factualness, Hans Rosling)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«وقتی ترس ذهن ما را اشغال کرده، دیگر جایی برای حقایق باقی نمی‌ماند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«واقعیت» بیان می‌کند که با گسترش رسانه‌ی مدرن، جهان‌بینی ما دچار انحراف شده است و این جهان‌بینی غلط در کنار ذات انسان باعث تفکرات اشتباه می‌شود. همچنین کتاب به ما نشان می‌دهد که وقتی می‌خواهیم درباره‌ی چیزی نظر خود را شکل دهیم، چگونه بین حقیقت و دروغ تمایز قائل شویم.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب به شما کمک می‌کند با بسیاری از تعصبات خود مبارزه کنید. کتاب از راه پژوهش‌هایی آسان‌فهم و بیان مثال‌های درگیرکننده، به شما یاد می‌دهد چگونه جنبه‌ی واقعی مسائل را ببینید، نه تفسیر دروغین رسانه از آن‌ها را. اگر بیل گیتس چیزی از این کتاب یاد گرفته، من و شما هم می‌توانیم.

نکات مهم کتاب

۱. مفهومی به نام «غرب» و «شرق» وجود ندارد. ما فقط یک دنیا داریم.

۲. رشد جمعیت بالاخره روزی متوقف می‌شود، برخلاف تصور ما که فکر می‌کنیم دائماً در حال رشد است.

۳. برای درک دقیق از دنیا، همیشه به چند دیدگاه مختلف نیاز دارید.

کتاب واقعیت اثر هانس رزلینگ نشر نوین

۴. تاریخ آمریکا از ۱۴۹۲ تا ۲۰۰۱، اثر هاوارد زین (A People’s History of the United States, Howard Zinn)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«خاطرات مردم ستم‌دیده چیزی است که نمی‌توان از آن‌ها گرفت، و برای چنین مردمی، با چنین خاطراتی، شوریدن به‌اندازه‌ی رگ گردن با آن‌ها فاصله دارد.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«تاریخ آمریکا از ۱۴۹۲ تا ۲۰۰۱» به شما درک بهتری از داستان واقعی رسیدن آمریکا به قدرت ارائه می‌دهد، داستانی که گاهی خجالت‌آور و گاهی الهام‌بخش است.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

از لحاظ تاریخی، ایالات متحده‌ی آمریکا در این باره که چگونه به جایگاه امروزی‌اش دست پیدا کرده است، چندان صداقت به خرج نداده است. ولی این بیانیه درباره‌ی بیشتر کشورها صحیح است. به قول معروف تاریخ را فاتحان می‌نویسند. برای همین اهمیت زیادی دارد که داستان جناح مقابل را هم شنید و این کاری است که این کتاب انجام می‌دهد. فقط حواس‌تان باشد که اجازه ندهید خشم‌تان کاری کند به جای تمرکز روی آینده‌ای بهتر، درگیر گذشته‌ای نه‌چندان خوشایند شوید.

نکات مهم کتاب

۱. پدران موسس ایالات متحده، حکومت آمریکا را طوری طرح‌ریزی کردند که به نفع زمین‌داران ثروتمند عمل کند. این ساختار تا به امروز به قوت خود باقی است.

۲. هدف جنگ داخلی آمریکا بیشتر منافع سیاسی شخصی بود تا پایان دادن به  نظام برده‌داری.

۳. ایالات متحده دائماً از جنگ برای بهبود وضعیت اقتصادی خود استفاده کرده است.

کتاب تاریخ آمریکا از 1492 تا 2001 اثر هاوارد زین نشر اختران

۵. عقل سلیم، اثر توماس پین (Common Sense, Thomas Paine)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«گذر زمان در مقایسه با عقلانیت تاثیر بیشتری روی تغییر دادن باورهای مردم دارد.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«عقل سلیم» یکی از  آثار کلاسیک تاریخ آمریکاست که در آن به اهمیت اتحاد جوامع برای شکل دادن یک حکومت منصفانه و اهمیت چنین ایده‌هایی به‌عنوان پیش‌زمینه‌ی وقوع انقلاب آمریکا پرداخته شده است.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب در وقوع انقلاب آمریکا نقش داشت. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باید یک رساله‌ی متقاعدکننده نوشت، این کتاب نقطه‌ی خوبی برای شروع است. همچنین کتاب به شما نشان می‌دهد که چگونه به‌خوبی با دیگران همکاری کنید و با جذب مردم به نهضتی مشترک، تیم‌هایی بزرگ را رهبری کنید.

نکات مهم کتاب

۱. ما برای زنده ماندن و رونق پیدا کردن به یکدیگر نیاز داریم، و این یعنی به یک جامعه و یک سری قوانین نیاز داریم تا ما را راهنمایی کنند.

۲. شاه و ملکه داشتن ایده‌ی بدی است. گزینه‌ی بهتر این است که نمایندگانی را از راه رای‌گیری انتخاب کرد که آن قوانینی را که مردم دوست دارند، اجرا می‌کنند.

۳. ایالات متحده‌ی آمریکا، مثل نوجوانی که یک روز وقت مستقل شدن و بیرون رفتنش از خانه فرا می‌رسد، به درجه‌ای از بلوغ رسیده بود که لازم بود از کشور مادرش جدا شود.

کتاب حقوق انسان اثر توماس پین

۶. شرق‌شناسی، اثر ادوارد سعید (Orientalism, Edward Said)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«هدف ما گسترش دادن دامنه‌ی گفتمان است، نه این‌که مطابق با تمایلات و منافع قدرت حاکم روی گفتمان خود محدودیت اعمال کنیم.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«شرق‌شناسی» کتابی است که هدفش نشان دادن تمام پیش‌فرض‌های اشتباهی است که جهان غرب طی ۲۰۰ سال اخیر نسبت به جهان شرق داشته است. کتاب سعی دارد توضیح دهد که چرا این پیش‌فرض‌ها شکل گرفتند و چگونه حتی تا به امروز روی دیدگاه مردم به جهان شرق تاثیر می‌گذارند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

امروزه در جهان غرب، فرهنگ‌های آسیایی جزو مورد تبعیض واقع‌شده‌ترین فرهنگ‌های اقلبیت هستند و اگر به مقوله‌ی نژادپرستی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید در مقابل آن بایستید، این کتاب به شما نشان می‌دهد که روش درست ایستادگی در برابر نژادپرستی علیه فرهنگ‌های شرقی چیست.

نکات مهم کتاب

۱. کشورهای جهان غرب دیدگاه‌هایی اشتباه و دروغین را درباره‌ی ملت‌های شرقی رواج دادند و داستان‌هایی درباره‌ی آن‌ها تعریف کردند که به نفع ملت‌های غربی تمام شد.

۲. ترویج کلیشه‌های شرقی (یا اورینتالیستی) باعث شد حتی کسانی که علاقه‌ی واقعی به شناخت راستین شرق داشتند، با چالش‌های بسیار روبرو شوند.

۳. با این‌که واژه‌ی «اورینتالیسم» دیگر زیاد استفاده نمی‌شود، همچنان سه ویژگی اصلی بر شرق‌شناسی مدرن حاکم‌اند.

کتاب شرق شناسی اثر ادوارد سعید نشر نی

۷. انسان خداگون، اثر یووال نوح هراری (Homo Deus, Yuval Noah Harari)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«بهترین دلیل برای یادگیری تاریخ این است: نه پیش‌بینی آینده، بلکه آزاد کردن خود از چنگ گذشته و تصور کردن سرنوشت‌های جایگزین.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«انسان خداگون» نگاهی کلی به تاریخ بشر است: به‌این که چگونه به گونه‌ی زیستی غالب در سیاره‌ی زمین تبدیل شدیم، چه روایت‌هایی زندگی ما را در جهان امروز شکل می‌دهند و چه موانعی را باید پشت‌سر بگذاریم تا به پیشرفت ادامه دهیم.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

«انسان خردمند» نگاه هراری به گذشته بود؛ «انسان خداگون» چشم‌انداز هراری به آینده است. اگر برایتان مهم است که دنیا دارد به چه سمت‌وسویی می‌رود و کدام مسیرها به شکل‌گیری دیستوپیا یا یوتوپیا منجر می‌شوند، خواندن این کتاب بسیار جالب است.

نکات مهم کتاب

۱. آنچه به ما کمک می‌کند در مقیاسی بزرگ با هم همکاری کنیم و بدین ترتیب،‌ به گونه‌‌ی زیستی غالب تبدیل شویم، روایت‌های مشترک است.

۲. رایج‌ترین و به‌روزترین روایت مشترک انسان‌گرایی (Humanism) است.

۳. بسته به این‌که کدام روایت احتمالی آتی به روایت غالب تبدیل شود، ممکن است الگوریتم‌ها جای ما را بگیرند.

کتاب انسان خداگون اثر یووال نوح حراری انتشارات طرح نقد

۸. چگونه به اکنون رسیدیم، اثر استیون جانسون (How We Got to Now, Steven Johnson)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«گاهی شیوه‌ی خراب شدن یک تکنولوژی جدید به‌اندازه‌ی شیوه‌ی کار کردنش جالب است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«چگونه به اکنون رسیدیم» درباره‌ی تاریخچه‌ی نوآوری و چگونگی ارتباط اختراعات مختلف به یکدیگر است و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان محیطی را ساخت که در آن تغییر و نوآوری به رونق برسند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

نوآوری پروسه‌ای پیچیده است، ولی این کتاب باعث می‌شود یادگیری درباره‌ی آن به تجربه‌ای مفرح تبدیل شود. اگر به نگاهی کلی، ولی کوتاه به مهم‌ترین نوآوری‌های تاریخ نیاز دارید یا احساس می‌کنید دست‌تنها نمی‌توانید تاریخ را عوض کنید، خواندن این کتاب توصیه می‌شود.

نکات مهم کتاب

۱. نوآوری می‌تواند محیطی ایجاد کند که پتانسیل ایجاد تغییرات را دارد، نه این‌که لزوماً خودش تغییر ایجاد کند.

۲. یک نوآوری می‌تواند سکوی پرتاب نوآوری غیرمنتظره‌ی دیگری باشد و حتی قوانین قضایی را نیز تغییر دهد.

۳. برخی از نوآوری‌ها تا حد زیادی به شخصی که آن‌ها را به وجود می‌آورد، و پیش‌زمینه‌ی غنی‌شان، بستگی دارند.

 

۹. موج سوم: دیدگاه یک کارآفرین از آینده، اثر استیو کیس (The Third Wave: An Entrepreneur’s Vision of the Future)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«فرداروزی متوجه خواهیم شد آنچه در حال ظهور است، اینترنت همه‌چیز است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«موج سوم» به تاریخ اینترنت می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چرا اینترنت قرار است روی همه‌ی جنبه‌های زندگی سایه بیندازد. همچنین کتاب توضیح می‌دهد که کارآفرینان باید چه‌کار کنند تا به بهترین شکل از این پدیده‌ی بزرگ بهره‌برداری کنند و در دنیایی که در آن همه‌چیز به هم متصل است و همه در همه‌حال آنلاین هستند،‌ رونق پیدا کنند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر احساس می‌کنید که باید اطلاعات خود را درباره‌ی اینترنت به‌روزرسانی کنید یا گسترش دهید، این کتاب برای شماست. همچنین کتاب به شما پتانسیل کنونی اینترنت را برای ساختن بیزنس آنلاین نشان می‌دهد.

نکات مهم کتاب

۱. اینترنت به‌زودی روی همه‌ی جنبه‌های سیاره‌ی زمین سایه خواهد انداخت.

۲. اگر می‌خواهید در دنیای موج سوم رونق پیدا کنید، باید آشفتگی را با آغوش باز بپذیرید.

۳. برای موفق شدن با متصدیان موج دوم همکاری کنید.

 

۱۰ .تاریخچه‌ی خصوصی خانه، اثر بیل برایسون (At Home, Bill Bryson)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«نگاه کردن به دنیایی آشنا از زاویه‌ی جدید و کشف‌نشده، همیشه به‌شکلی بی‌سروصدا هیجان‌انگیز است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«تاریخچه‌ی خصوصی خانه» توری اختصاصی از خانه‌ی مدرن فراهم می‌کند و تاریخچه و سنت‌های  مربوط به هر اتاق را شرح می‌دهد و بدین ترتیب، نشان می‌دهد که راحتی و رفاهی که امروزه حق مسلم خود می‌دانید، چگونه به وجود آمدند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

هر چیزی که امروزه به‌عنوان عنصر پیش‌پاافتاده‌ی زندگی خود در نظر می‌گیریم، زمانی یک نوآوری متحول‌کننده بود. بهتر است فراموش نکنیم چیزهایی که در نظرمان عادی هستند، یک زمانی با چه سختی‌ای به دست آمدند. ما همه روی شانه‌های بزرگان پیش از خود ایستاده‌ایم و این کتاب این مسئله را به شما یادآوری می‌کند.

نکات مهم کتاب

۱. غذا تا همین اواخر آسان به دست نمی‌آمد.

۲. تا ۱۰۰ سال پیش، یک شب خواب راحت داشتن به‌خاطر وجود حشرات و خزندگان بسیار سخت بود.

۳. پشت این‌که روی میز هر خانه نمک‌دان و فلفل‌دان قرار دارد، دلیل خوبی وجود دارد.

کتاب تاریخچه خصوصی خانه اثر بیل برایسون

۱۱. تاریخچه‌ی تقریباً همه‌چیز، اثر بیل برایسون (A Short History of Nearly Everything, Bill Bryson)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«اگر می‌توانستید با موچین اتم‌های بدن خود را دانه‌به‌دانه جدا کنید،  کوهی از غبار اتمی ایجاد می‌کردید که هیچ‌کدام هیچ‌گاه زنده نبودند، ولی همه‌یشان زمانی [بخشی از] شما بودند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«تاریخچه‌ی تقریباً همه‌چیز» چکیده‌ای از همه‌ی چیزهایی را که تاکنون درباره‌ی جهان خود و کائنات کشف کرده‌ایم بیان می‌کند؛ من‌جمله این‌که جهان چگونه به وجود آمد، ما چگونه یاد گرفتیم منطق پشت مفهوم زمان، فضا و گرانش را درک کنیم، چرا زنده بودن ما معجزه است و چه مقدار از سیاره‌ی زمین هنوز برای ما یک معما باقی مانده است.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب کاری می‌کند که یک دقیقه با صدای بلند در حال خندیدن باشید و یک دقیقه‌ی دیگر با شگفتی سر خود را بخارانید. اگر هر هفته به این فکر نمی‌کنید که زندگی یک معجزه‌ی شگفت‌انگیز است، این کتاب را اکیداً به شما توصیه می‌کنیم!

نکات مهم کتاب

۱. بیشتر کائتات در عرض فرآیندی سه‌دقیقه‌ای آفریده شد.

۲. با در نظر گرفتن این‌که احتمال قابل‌زیست بودن یک سیاره چقدر پایین است، زنده بودن ما یک معجزه است.

۳. هر روزی که دنیا به وجود داشتن خود ادامه می‌دهد یک هدیه است، چون عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند به آن پایان بخشند.

کتاب تاریخچه ی تقریبا همه چیز اثر بیل برایسن

۱۲. تاریخچه‌ی مختصر زمان، اثر استیون هاوکینگ (A Short History of Time, Stephen Hawking)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«هوش قابلیت منطبق کردن خود با تغییر است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«تاریخچه‌ی مختصر زمان» تلاش استیون هاکینگ برای توضیح سخت‌ترین مفاهیم و ایده‌های فیزیک مثل فضا، زمان، سیاه‌چاله‌های فضایی، سیاره‌ها، ستاره‌ها و گرانش به ساده‌ترین زبان است، طوری‌که من و شما بهتر بتوانیم متوجه شویم که سیاره‌ی ما از کجا آمده و به کجا می‌رود.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

استیون هاکینگ به‌عنوان یکی از باهوش‌ترین انسان‌های معاصر شناخته می‌شود، ولی همیشه استعداد بالایی در بیان بینش‌های پیچیده‌اش به ساده‌ترین زبان داشته است. هر دقیقه‌ای که صرف خواندن این کتاب کنید،  یک دقیقه‌ی ارزشمند است.

نکات مهم کتاب

۱. نظریه‌ها را هیچ‌گاه نمی‌توان اثبات کرد.

۲. با توجه به سرعت نور، زمان مفهومی ثابت نیست.

۳. سه دلیل وجود دارد که نشان می‌دهند زمان احتمالاً فقط می‌تواند به سمت جلو حرکت کند.

کتاب تاریخچه زمان اثر استفن هاوکینگ

۱۳. ژن خودخواه، اثر ریچارد داوکینز (The Selfish Gene, Richard Dawkins)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«اجازه دهید پی ببریم که ژن‌های خودخواه ما چه نقشه‌ای در سر دارند، تا شاید حداقل فرصتی داشته باشیم تا نقشه‌هایشان را نقش‌برآب کنیم، کاری که هیچ گونه‌ی زیستی دیگری جز انسان حتی فکر انجام آن به سرش نزده است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«ژن خودخواه» فرآیند فرگشت را از زاویه‌ی دید ژن‌ها توضیح می‌دهد و نشان می‌دهد که ژن‌ها چگونه در قالب ارگانیسم‌ها تجلی پیدا می‌کنند، برای اطیمنان از بقای خود چه کارهایی انجام می‌دهند، چگونه مغز ما را برنامه‌ریزی می‌کنند، کدام‌یک از استراتژی‌هایشان در طول تاریخ بهترین عملکرد را داشته است و دلیل خاص بودن انسان‌ها در ارتباط با ژن‌ها چیست.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر تا به حال برایتان سوال پیش آمده که آیا ما قوه‌ی اختیار خواهیم داشت یا نه، این کتاب برای شماست. اگر در کلاس زیست چرت می‌زدید، این کتاب بسیاری از اطلاعاتی را که از دست دادید بهتان گوشزد می‌کند و در کنارش یک نظریه‌ی شوکه‌کننده را مطرح می‌کند: شاید انسان‌ها صرفاً «حامل» ژن‌ها هستند و در واقع ژن‌ها هستند که دنیا را اداره می‌کنند. این کتاب کاری می‌کند مخ‌تان سوت بکشد، ولی در عین حال پر از اطلاعات و بینش‌های مفید است.

نکات مهم کتاب

۱. گاهی رفتارهای خیرخواهانه‌ی مشترک برای ژن‌های دو ارگانیسم متفاوت مفید هستند.

۲. انسان‌ها فرهنگ را با پروسه‌ی فرگشت خود پیوند زده‌اند.

۳. قابلیت ما برای شبیه‌سازی و پیش‌بینی به ما اجازه می‌دهد نقاط ضعف ژن‌های خودخواه خود را پوشش دهیم.

۱۴. اقتصاد روایی، اثر رابرت شیلر (Narrative Economics, Robert J. Shiller)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«تلاش برای درک وقایع بزرگ اقتصادی از راه بررسی داده‌های مربوط به رشد و افول اقتصاد، ریسکی با خود به همراه دارد و آن هم درک نکردن انگیزه‌های نهفته پشت تغییرات اقتصادی است. انجام این کار مثل این می‌ماند که سعی کنید دلیل وقوع یک انقلاب معنوی را از راه بررسی هزینه‌ی چاپ رساله‌های مذهبی بفهمید.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«اقتصاد روایی» توضیح می‌دهد که چرا داستان‌ها تاثیری عمیق روی ساز و کار اقتصاد دارند. این کتاب به‌طور خاص به ظهور بیت‌کوین، رشد و افول سریع و ناگهانی تعدادی از بازارهای سهام و ماهیت اپیدمی‌ها می‌پردازد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر از آن افرادی هستید که دوست دارند همیشه اطلاعات به‌روز داشته باشند، این کتاب برای شماست. اگر احیاناً اهل سرمایه‌گاری و کارآفرینی هستید هم کتاب برای شماست، چون روایت‌ها همیشه در حال شکل دادن چشم‌انداز اقتصادی هستند. هرکس که می‌خواهد بداند چرا بعضی موضوع‌ها نقل محافل می‌شوند و برخی دیگر نه، باید این کتاب را بخواند.

نکات مهم کتاب

۱. بیت کوین مثالی بی‌نقص از شیوه‌ی تاثیرگذاری داستان‌ها روی اقتصاد است.

۲. اپیدمی‌ها و روایت‌های اقتصادی  وجه‌اشتراک زیادی با هم دارند.

۳. اگر بخواهیم برای آینده آماده شویم، باید روایات گذشته را درک کنیم.

کتاب اقتصاد روایی اثر رابرت شیلر نشر آموخته

۱۵. زندانیان جغرافیا، اثر تیم مارشال (Prisoners of Geography, Tim Marshall)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«چرا فکر می‌کنید ارزش‌های شما در فرهنگی که درکی از آن ندارید، کار می‌کنند؟»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«زندانیان جغرافیا» توضیح می‌دهد که موقعیت جغرافیایی یک کشور چه تاثیر عمیقی روی موفقیت و میزان قدرت آن در دنیا می‌گذارد. همچنین کتاب به چرایی و چگونگی تاثیر جغرافیا روی نتیجه‌ی اتفاقات مهم تاریخی در طی قرن‌ها می‌پردازد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب به شما نشان می‌دهد که چرا وضعیت دنیا چیزی هست که الان می‌بینید. چرا آمریکا اینقدر قدرتمند و آفریقا اینقدر فقیر است؟ چرا روسیه همیشه نگران جنگ است؟ نظریه‌ی پشت کتاب بسیار جالب و استدلال‌های آن نیز تامل‌برانگیزند.

نکات مهم کتاب

۱. روسیه همیشه در خطر مورد حمله واقع شدن از سمت غرب قرار دارد. برای همین است که در کشورهای حوزه‌ی دریای بالتیک حضوری پررنگ دارد.

۲. دلیل غیرقابل‌شکست به نظر رسیدن آمریکا موقعیت جغرافیایی آن است.

۳. دلیل رونق پیدا کردن کشورهای شمال اروپا و در رنج بودن کشورهای جنوب اروپا، جغرافی است.

کتاب زندانیان جغرافیا اثر تیم مارشال انتشارات کتاب پارسه

۱۶. قدرت اسطوره، اثر جوزف کمبل (The Power of Myth, Joseph Campbell)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«ما آنقدر درگیر انجام کارهایی هستیم که برای ما ارزش بیرونی به ارمغان می‌آورند که ارزش درونی را از یاد می‌بریم؛ ارزش واقعی زندگی، حس خلسه‌ای است که با زنده بودن همراه است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«قدرت اسطوره» کتابی است که بر پایه‌ی مستند محبوب جوزف کمبل و بیل میر (Bill Mayer) به همین اسم در سال ۱۹۸۸ نوشته شده است. این کتاب توضیح می‌دهد که اسطوره‌ها از کجا آمده‌اند، چرا اینقدر در جامعه رایج هستند، چگونه تکامل یافته‌اند و در دنیای امروز که دائماً در حال تغییر است، چه نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر برایتان سوال است که برای چه وجود داریم یا پس از مرگ چه اتفاقی می‌افتد، این کتاب را بخوانید. این کتاب نشان می‌دهد اسطوره‌ها چیزی فراتر از یک سری داستان جالب هستند. همچنین کتاب به شما یاد می‌دهد چطور داستان‌های بهتری تعریف کنید.

نکات مهم کتاب

۱. اسطوره‌ها داستان‌هایی هستند که مردم یک جامعه را با هم متحد می‌کنند، نقطه‌ی شروع یک فرهنگ را شناسایی می‌کنند و هویتی مشترک به مردم اعطا می‌کنند.

۲. افسانه‌ها مثل دستورالعمل برای اعضای یک جامعه عمل می‌کنند؛ یعنی یک چارچوب فکری و عملی برای مردم فراهم می‌کنند که با استناد بر آن می‌توان کار انجام داد.

۳. قدرت اسطوره به ما کمک می‌کند زندگی را بهتر درک کنیم، از آن لذت ببریم و حتی برای مرگ آماده شویم.

کتاب قدرت اسطوره اثر جوزف کمبل

۱۷. کاپیتالیسم، اثر جیمز فولشر (Capitalism, James Fulcher)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«مرخصی، به معنای ساعتی مشخص که به کار نکردن اختصاص دارد، چه در قالب تعطیلات، چه در قالب استراحت بعدازظهر، نتیجه‌ی برنامه‌ی کاری منضبط و مشخصی بود که نظام سرمایه‌داری تولید کرد.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«کاپیتالیسم»‌ تاریچه‌ای از شیوه‌ی به وجود آمدن کاپیتالیسم – که شاید موفق‌ترین سیستم اقتصادی تاریخ باشد – را تعریف و آینده‌ای برای آن ترسیم می‌کند. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که پول چطور چرخ دنیا را می‌چرخاند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اولین قدم برای به دست آوردن پول بیشتر، پی بردن به ساز و کار آن است و این کتاب نقطه‌ی شروعی عالی برای پی بردن به این موضوع است. با این حال، اگر می‌خواهید پی ببرید که پول چطور می‌تواند جامعه را فاسد کند و چطور در مقیاس بزرگ روی کشورها تاثیر می‌گذارد، خواندن این کتاب بسیار مفید است.

نکات مهم کتاب

۱. استفاده از پول برای به دست آوردن پول بیشتر فلسفه‌ی اصلی کاپیتالیسم است.

۲. با این‌که تعیین دقیق نقطه‌ی شروع این سیستم اقتصادی کار سختی است، ولی می‌توان ریشه‌ی آن را در اروپای قرون وسطی جستجو کرد.

۳. یکی از مشکلات کاپیتالیسم بحران‌های اقتصادی است و ما باید برای این مشکل راه‌حلی بیندیشیم.

 

۱۸. طبقه‌ی حاکم، اثر ایزابل ویلکرسون (Caste, Isabel Wilkerson)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«هزینه‌ای که باید برای برخورداری از امتیاز اجتماعی پرداخت کرد، وظیفه‌ی اخلاقی برای وارد عمل شدن در شرایطی است که با یک انسان دیگر به‌شکلی غیرمنصفانه رفتار می‌شود. حداقل کاری که از اعضای طبقه‌ی حاکم در جامعه برمی‌آید این است که درد  و رنج طبقه‌های پایین‌تر جامعه را بدتر نکنند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«طبقه‌ی حاکم» کتابی است که قوانین فرهنگی و اجتماعی پنهان حاکم بر نظام طبقاتی را شرح می‌دهد؛ من‌جمله این‌که ریشه‌ی این نظام به کجا برمی‌گردد، چرا آنقدر ریشه‌ی عمیقی در جامعه دارد و چگونه می‌توانیم برای همیشه آن را از بین ببریم و بالاخره به مردم اجازه دهیم به آن برابری‌ای که شایسته‌اش هستند، دست پیدا کنند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر فکر می‌کنید که از نظام طبقاتی کشور خود و ناعدالتی ذاتی آن رنج می‌برید، می‌خواهید درباره‌اش اطلاعات بیشتری کسب کنید یا می‌خواهید بدانید چه نظام‌های جایگزین دیگری می‌توان برقرار کرد تا جامعه بهتر کار کند، این کتاب برای شماست.

نکات مهم کتاب

۱. نظام طبقاتی بر پایه‌ی ۸ ستون تشکیل شده و چهار ستون اول آن از این قرارند: ۱. اختیار الهی و قانون طبیعت ۲. وراثت ۳. وصلت با خودی‌ها (Endogamy) ۴. پاکی در برابر آلودگی

۲. چهار ستون دیگر نظام طبقاتی به سلسله‌مراتب قدرت، انسانیت‌زدایی، وحشت و حس برتری مربوط می‌شوند.

۳. می‌توان با ساختن مجسمه‌ها و یابودها و حمایت از تمام کسانی که می‌خواهند این نظام را درهم شکنند، با آن مبارزه کرد.

 

۱۹. قرارداد اجتماعی، اثر ژان ژاک روسو (The Social Contract, Jean-Jaques Rousseau)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«انسان آزاد به دنیا می‌آید، ولی همه‌جا در غل و زنجیر است.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«قرارداد اجتماعی» یک رساله‌ی سیاسی است که به‌نوعی می‌توان آن را چراغ راهنمای دموکراسی‌های امروزی در نظر گرفت. در این کتاب ویژگی‌های یک کشور آزاد بیان شده که در آن مردم موافقیت می‌کنند زیر سایه‌ی حکومتی که نماینده‌ی اراده‌ی عموم است، در کنار هم هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

بیشتر مردم دوست دارند شهروندان کشوری آزاد باشند، ولی بیشترمان حتی نمی‌دانیم آزادی یعنی چه. این اثر کلاسیک فلسفی معنی این واژه را به شما نشان خواهد داد.

نکات مهم کتاب

۱. یک کشور موقعی مشروعیت پیدا می‌کند که شهروندانش قبول کنند در آن زندگی کنند.

۲. قانون هر کشور دارای مشروعیت، باید بر پایه‌ی اراده‌ی عموم شکل گرفته باشد.

۳. مردم باید مرتباً با هم ملاقات کنند تا خواسته‌هایشان را به گوش هم برسانند و در بهبود شیوه‌ی حکومتی کشور خود نقش داشته باشند.

کتاب قرارداد اجتماعی اثر ژان ژاک روسو

۲۰. سرمایه‌داری و آزادی، اثر میلتون فریدمن (Capitalism and Freedom, Milton Friedman)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«در نظر انسان آزاد، کشور مجموعه‌ای از اشخاصی است که آن را تشکیل داده‌اند، نه چیزی فراتر از آن‌ها.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«سرمایه‌داری و آزادی» از راه تشریح نقش دولت در اقتصاد به شما کمک می‌کند تا با مهم‌ترین عواملی که از آزادی شما دفاع می‌کنند آشنا شوید. پیام فریدمن در این کتاب این است که هرچه نهادهای دولتی کوچک‌تر باشند و دخالت کمتری در اقتصاد کشور داشته باشند، وضع کشور بهتر می‌شود.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

متاسفانه یا خوشبختانه در تمدن امروزی نادیده گرفتن یا از بین بردن کاپیتالیسم غیرممکن است. اگر می‌خواهید با مفهوم بازار آزاد و نقاط قوت آن (در مقایسه با اقتصادی که دولت روی آن کنترل شدید دارد) آشنا شوید، این کتاب برای شماست.

نکات مهم کتاب

۱. راه رسیدن به آزادی، چه سیاسی و چه اقتصادی، موقعی هموار می‌شود که دولت‌ها کوچک و فاقد مرکزگرایی باشند.

۲. وقتی دولت در اقتصاد دخالت می‌کند، شرایط بدتر می‌شود، حتی اگر نیت واقعی سیاست‌مدارها بهتر کردن شرایط باشد.

۳. مالیات منفی بر در آمد (در کنار راهکارهای دیگر)، باید جایگزین سیستم رفاه اجتماعی ناکارآمد فعلی شود.

کتاب سرمایه داری و آزادی اثر میلتون فریدمن

۲۱. راه بردگی، اثر فردریش هایک (The Road to Serfdom, Friedrich Hayek)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«به نظر می‌رسد وقتی انسان‌ها نمایندگی گروهی از مردم را بر عهده بگیرند، از بند بسیاری از محدودیت‌های اخلاقی که رفتار آن‌ها را داخل گروه کنترل می‌کند، رها می‌شوند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«راه بردگی» استدلال می‌کند که برای حفظ آزادی و فردیت خود، باید سوسیالیسم را پس زد. کتاب یک سری از ریسک‌های سوسیالیسم را که ممکن است به تمامیت خواهی منجر شوند شناسایی می‌کند و توضیح می‌دهد که پس از جنگ جهانی دوم، سوسیالیسم چگونه روی سیاست جهانی سایه انداخت.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب به شما نشان می‌دهد که قدرت دولت روی جامعه باید محدود باشد و وقتی دولت پایش را از گلیمش درازتر کند، چه اتفاقی می‌افتد. اگر نگران دخالت روزافزون دولت‌ها و حکومت‌ها در زندگی روزمره‌یتان هستید، این کتاب را بخوانید.

نکات مهم کتاب

۱. سوسیالیسم آزادی فردی را افزایش نمی‌دهد؛ آن را در نطفه خفه می‌کند.

۲. در سیستم‌های سوسیالیستی و تمامیت‌خواه، افراد فاسد به راس قدرت می‌رسند.

۳. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای سوسیالیستی درجا زدند، در حالی‌که کشورهای آزادتر به‌خاطر آزادی‌شان رونق پیدا کردند.

کتاب راه بردگی اثر فریدریش فون هایک نشر نگاه معاصر

۲۲. سوسیالیسم: درآمدی کوتاه، اثر مایکل نیومن (Socialism, Michael W. Newman)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«یوتوپیای امروز اغلب به واقعیت فردا تبدیل می‌شود.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«سوسیالیسم» تاریچه‌ی نظریه‌ی سوسیالیسم را شرح می‌دهد، نظریه‌ای که بیان می‌کند همه‌ی دارایی‌ها باید تحت مالکیت و کنترل کل جامعه باشند، نه فردیت‌ها. همچنین کتاب توضیح می‌دهد که این ایده چطور دنیا را در طی ۲۰۰ سال اخیر دستخوش تغییر کرد، چگونه به بی‌راهه رفت و در آینده چگونه می‌توانیم از آن به نفع خود استفاده کنیم.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر فکر می‌کنید راه‌حل همه‌ی مشکلات ما سوسیالیسم است، این کتاب را بخوانید. این کتاب نشان می‌دهد که چطور این ایدئولوژی با نیتی مثبت پا به عرصه‌ی وجود نهاد و به مرور از مسیر راستین خود منحرف شد. همچنین کتاب به ما نشان می‌دهد از سوسیالیسم چه چیزهایی می‌توانیم یاد بگیریم و در آینده چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

نکات مهم کتاب

۱. شاید سوسیالیسم تعریفی واحد و ساده نداشته باشد، ولی شکل‌های مختلف آن که در طی سال‌ها به مرحله‌ی اجرا درآمدند، ویژگی‌های مشترک دارند.

۲. کاپیستالیسم قرن ۱۹ راه را برای سوسیالیسم هموار کرد و از آنجا به بعد، سوسیالیسم به دو شاخه‌ی مختلف تقسیم شد.

۳. اگر از اشتباهات گذشته درس بگیریم، سوسیالیسم می‌تواند آینده‌ای امیدوارکننده را برای ما به ارمغان بیاورد.

کتاب سوسیالیسم اثر مایکل نیومن انتشارات آگه

۲۳. هشدار فاشیسم، اثر مادلن آلبرایت (Fascism, Madeleine K. Albright)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«سوال واقعی این است: چه‌کسی مسئول حفظ کردن حقوق بشر است؟ جواب این است: همه.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«هشدار فاشیسم» توضیح می‌دهد که پشت ایدئولوژی راست‌گرای افراطی و تمامیت‌خواه فاشیسم چه ایده‌هایی نهفته است، چطور در دوران نامطمئن بودن مردم به قدرت می‌رسد و چرا تا به امروز، حتی برای امن‌ترین سیستم‌های دموکراتیک دنیا یک تهدید جدی به حساب می‌آید.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر فکر می‌کنید فعالیت چندتا فاشیست کله‌خراب به‌صورت پراکنده مشکلی جدی به حساب نمی‌آید،  این کتاب را بخوانید. این کتاب توضیح می‌دهد که اگر افراطی‌گری به حال خود رها شود، چقدر سریع از کنترل خارج می‌شود. همچنین کتاب توضیح می‌دهد راه درست برای جلوگیری از گسترش فاشیسم بدون توسل به رفتارهای فاشیستی چیست.

نکات مهم کتاب

۱. حزب‌های تمامیت‌خواه عموماً از راه دموکراسی به قدرت می‌رسند.

۲. همان‌طور که تاریخ به ما یاد می‌دهد، همیشه می‌توانیم انتظار داشته باشیم فاشیسم دوباره راه خود را به میادین پیدا کند.

۳. دموکراسی شکننده است و باید همیشه از آن دفاع کرد.

 

۲۴. رساله‌ی درباره‌ی آزادی، اثر جان استوارت میل (On Liberty, John Stuart Mill)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«قدرت یک انسان که قلباً به چیزی باور دارد، به‌اندازه‌ی قدرت ۹۹ انسان است که صرفاً دنبال منافع خود هستند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«رساله‌ی درباره‌ی آزادی» یکی از آثار فلسفی کلاسیک است که می‌توان آن را پایه‌گذار سیاست لیبرال مدرن حساب کرد؛ این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان مفهوم فایده‌گرایی (Utilitarianism) را در بستر جوامع و کشورها به کار برد تا یک نظام کارآمد شکل داد که در آن بین قدرت و آزادی توازن برقرار است.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب کلاسیک شاید راحت‌خوان نباشد، ولی اگر می‌خواهید دموکراسی و آزادی را درک کنید و متوجه شوید که چرا یکی از آن‌ها لزوماً به دیگری نمی‌انجامد، این کتاب سزاوار چند ساعت مطالعه‌ی متمرکز است.

نکات مهم کتاب

۱. دموکراسی به‌تنهایی آزادی شخصی را تضمین نمی‌کند.

۲. تنها دلیل موجه برای محدود کردن آزادی نجات دادن مردم از آسیب است.

۳. نظرات اشتباه نه‌تنها خوب هستند، بلکه اهمیت دارند.

کتاب رساله درباره آزادی اثر جان استوارت میل نشر علمی فرهنگی

۲۵. دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند، اثر استیون لویتسکی و دانیل زیبلات (How Democracies Die, Steven Levitsky & Daniel Ziblatt)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«دموکراسی‌ها نه به دست ژنرال‌های جنگ، بلکه به دست رهبران، رییس‌جمهورها یا نخست‌وزیرهای منتخب مردم می‌میرند؛ افرادی که می‌خواهند همان پروسه‌ای که آن‌ها را به قدرت رساند، واژگون‌سازی کنند. برخی از این رهبران مثل هیتلر دموکراسی را سریع سرنگون کردند. ولی در بیشتر مواقع، دموکراسی به‌تدریج و در طی اقدامات ریزی که به‌زحمت قابل‌مشاهده‌اند، نابود می‌شود.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» با نگاه به وقایع تاریخی، خصوصاً تاریخ آمریکای جنوبی، اصول اولیه‌ی دموکراسی، نحوه‌ی شکست خوردن دموکراسی‌ها، چگونگی احتمال وقوع این شکست، چگونگی محافظت در برابر خطرهایی چون رهبری بد، نابرابری و افراطی‌گری را توضیح می‌دهد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر در یک کشور دموکراتیک زندگی می‌کنید، احتمالاً به ارزش واقعی سهیم بودن خود در فرآیندهای سیاسی کشورتان واقف نیستید. این کتاب نشان می‌دهد که دموکراسی ممکن است خیلی سریع به پایان برسد و قبل از این‌که متوجه شویم چه اتفاقی می‌افتد، کار از کار گذشته باشد. برای پی بردن نقاط ضعف دموکراسی و چگونگی فایق آمدن بر آن‌ها، این کتاب را بخوانید.

نکات مهم کتاب

۱. دموکراسی به یک نگهبان قوی برای محافظت از آن نیاز دارد.

۲. با ورود دونالد ترامپ به صحنه‌ی سیاست، آینده‌ی دموکراسی به عملکرد رهبران‌مان بستگی دارد.

۳. با توسل به هنجارهای دموکراتیک، می‌توانیم در برابر تمامیت‌خواهی مقاومت کنیم.

کتاب دموکراسی ها چگونه می میرند اثر استیون لویتسکی و دانیل زیبلات نشر کتاب پارسه

۲۶. تاریخ هرودوت، اثر هرودوت (Histories, Herodotus)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«اتفاقات بسیار کمی در زمان درست می‌افتند، و باقی اصلاً اتفاق نمی‌افتند. تاریخ‌نگار وظیفه‌شناس این کمبودها را رفع می‌کند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«تاریخ هرودوت» یکی از آثار بزرگ ادبیات یونان باستان است که در آن وقایع تاریخی و فرهنگی مربوط به جنگ بین امپراتوری ایران و شهرهای مستقل یونان شرح داده شده است. این کتاب به ۹ قسمت تقسیم شده که هرکدام به یکی از مقاطع متفاوت جنگ اختصاص داده شده است، از شورش ایونیان (Ionian Revolt) گرفته تا نبرد پلاته (Battle of Plataea). روایت هرودوت پر از جزییات است و او اغلب خاطرات و داستان‌هایی را در بطن روایت می‌گنجاند که بینشی عمیق درباره‌ی آداب و رسوم و باورهای مردم درگیر جنگ ارائه می‌کند. «تاریخ هرودوت» علاوه بر برخورداری از اهمیت تاریخی، به‌عنوان یکی از شاهکارهای قصه‌گویی نیز به شمار می‌آید و عموماً مقام اولین کتاب تاریخی را – حداقل در بطن فرهنگ غرب – به آن نسبت می‌دهند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

«تاریخ هرودوت» داستانی جالب درباره‌ی جهان باستان تعریف می‌کند و در آن می‌توانید توصیف‌های پرجزییاتی از فرهنگ‌ها، آداب‌ورسوم و وقایع آن دوران بخوانید. هرودوت قصه‌گویی ماهر بود و سبک نوشتاری او درگیرکننده و راحت‌خوان است، بنابراین حتی اگر بعضی از اطلاعات تاریخی کتاب اشتباه یا مبالغه‌آمیز باشند، می‌توانید به چشم داستان خوب به آن‌ها نگاه کنید. همچنین کتاب دیدگاه تاریخی ارزشمندی نسبت به ریشه‌های دموکراسی، جنگ ایران و یونان و ظهور شهرهای مستقل یونانی ارائه می‌کند، اتفاقاتی که همه اثری عمیق روی تمدن غرب گذاشته‌اند.

نکات مهم کتاب

۱. کشمکش برای رسیدن به قدرت و افتخار شخصی می‌تواند نتایجی فاجعه‌بار برای افراد و ملت‌ها به دنبال داشته باشد.

۲. برای درک خود و دنیا درون‌اندیشی و خودشناسی اهمیت زیادی دارد.

۳. زبان، قصه‌گویی و مراودات فرهنگی تاثیر عمیقی روی تاریخ و تمدن‌های بشری دارند.

کتاب تاریخ هرودوت اثر هرودوت انتشارات اساطیر مجموعه 2 جلدی

۲۷. اثر لوسیفر، اثر فیلیپ زیمباردو (The Lucifer Effect, Philip Zimbardo)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«مرز بین خوبی و بدی باریک است و تقریباً هرکس که تحت فشارهای شرایط بیرونی قرار گیرد، ممکن است از یک سمت به سمت دیگر عبور کند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«اثر لوسیفر» با تشریح مرز بین خوبی و بدی – که اغلب مورد سوءتفاهم قرار می‌گیرد – توضیح می‌دهد که چرا هیچ‌کس همیشه انسان خوبی نیست. منبع او برای ادعاهایش یافته‌های شوکه‌کننده‌اش در طی آزمایش زندان استنفورد (Stanford Prison Experiment) است که خود زیمباردو انجام داده است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که می‌توان هرکسی را در شرایط مناسب (یا نامناسب) وادار به انجام کارهای پلید کرد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

تقسیم کردن دنیا به دو دسته‌ی «انسان خوب» و «انسان بد» کار راحتی است. پی بردن به این‌که هرکسی توانایی انجام کارهای خوب و بد را دارد، سخت است، ولی این حقیقتی است که نیاز داریم به ما گوشزد شود و این کتاب برای همین نوشته شده است. خواندن این کتاب شوکه‌کننده و ضروری برای هرکس که می‌خواهد انسان خوبی باشد یا کنجکاو است تا بداند چرا حتی بهترین انسان‌های دنیا هم ممکن است به پلیدی گرایش پیدا کنند، واجب است.

نکات مهم کتاب

۱. شخصیت شما بسته به موقعیتی که در آن هستید فرق می‌کند.

۲. آزمایش زندان استنفورد مثالی شوکه‌کننده است که نشان می‌دهد در شرایط مناسب یا نامناسب، انسان‌های معمولی تا چه حد می‌توانند پلید شوند.

۳. نگران این نباشید که مبادا تا آخر عمر پلید بمانید؛ همیشه این حق انتخاب را دارید تا قهرمان باشید و کار اخلاقی را انجام بدهید.

 

۲۸. فرشتگان بهتر ذات ما، اثر استیون پینکر (The Better Angels of Our Nature, Steven Pinker)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«وقتی انسان متوجه کاهش آمار خشونت شود، دنیا متفاوت به نظر خواهد رسید. از میزان معصوم به نظر رسیدن گذشته و شوم به نظر رسیدن حال کمتر می‌شود.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«فرشتگان بهتر ذات ما» ادعا می‌کند که ما در صلح‌آمیزترین دوران تاریخ زندگی می‌کنیم. کتاب بررسی می‌کند تا ببیند چه عواملی به ما انگیزه می‌دهد تا رفتاری خشونت‌آمیز داشته باشیم، این عوامل در برابر گرایش ما به زندگی‌ای صلح‌آمیز چه عملکردی دارند و کدام تغییرات بزرگ در تاریخ باعث کاهش آمار جنایت و خشونت شدند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر نیاز دارید که تاثیر اخبار بد و پیش‌گویی‌های آخرالزمانی را روی ذهن خود کاهش دهید، این کتاب برای شما نوشته شده است. این کتاب – که تحقیقات زیادی برای نوشته شدن آن انجام شده – امیدوارکننده است و به شما نشان می‌دهد دنیا از آن چیزی که به نظر می‌رسد بهتر است و همیشه کارهای بیشتری برای بهتر کردنش می‌توان انجام داد.

نکات مهم کتاب

۱. ایدئولوژی‌ها همیشه با نیتی خوب شروع می‌شوند، ولی ممکن است خیلی سریع به بی‌راهه بروند و در مقیاسی وسیع خشونت به بار بیاورند.

۲. اثر فلین (The Flynn Effect) قابلیت ما برای استدلال کردن را به‌مرور زمان افزایش می‌دهد و برای همین گرایش به خشونت را در ما کاهش می‌دهد.

۳. پس از اختراع دستگاه چاپ، فلسفه‌های انسان‌گرایانه با سرعت بیشتری گسترش پیدا کردند و خشونت را در مکان‌های بیشتری کاهش دادند.

کتاب فرشتگان بهتر ذات ما اثر استیون پینکر نشر تمدن علمی

۲۹. انقراض ششم: یک تاریخ غیرطبیعی، اثر الیزابت کُلبرت (The Sixth Extinction: An Unnatural History, Elizabeth Kolbert)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«به‌محض این‌که انسان‌ها شروع به استفاده از نشانه‌ها و نمادها به‌عنوان نماینده‌های جهان طبیعت کردند، شروع به فراتر رفتن از مرزهای این دنیا کردند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«انقراض ششم» خلاصه‌ای از تاثیر فعالیت‌های انسان‌ها را روی انقراض گونه‌های جاندار شرح می‌دهد و راه‌هایی را برای کاهش اثر منفی بزرگ‌ترین مشکلات زیست‌محیطی ارائه می‌دهد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب به‌جای سرزنش کردن انسان‌ها به‌خاطر خراب کردن محیط زیست، صرفاً روی حقایق تمرکز می‌کند و از این نظر سزاوار ستایش است. اگر دنبال کتابی درباره‌ی محیط زیست هستید که به‌جای القای عذاب وجدان، صرفاً به شما انگیزه‌ی بیشتر برای اقدامات موثر می‌دهد، این کتاب را بخوانید.

نکات مهم کتاب

۱. انسان‌ها از چند راه مسئول ششمین انقراض دسته‌جمعی هستند.

۲. هومو سیپین‌ها مدت‌ها قبل از انقلاب صنعتی در انقراض گونه‌های جاندار مختلف نقش داشته‌اند.

۳. ایده‌هایی برای نجات دادن حداقل بعضی از گونه‌های جاندار وجود دارند.

 

 کتاب انقراض ششم یک تاریخ غیرطبیعی اثر الیزابت کلبرت نشر ثالث

 

۳۰. ۴۸ قانون قدرت، اثر رابرت گرین (The 48 Laws of Power, Robert Greene)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«انسان‌های قدرتمند با کم‌گویی توجه دیگران را جلب و در آن‌ها حس تهدید ایجاد می‌کنند. هرچه بیشتر حرف بزنید، احتمال زدن حرفی احمقانه بالا می‌رود.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«۴۸ قانون قدرت» با استفاده از مثال‌های تاریخی بسیار زیاد درباره‌ی بازی‌های قدرت، به شما نشان می‌دهد ماهیت قدرت چیست، چگونه می‌توان آن را به دست آورد، چگونه باید در برابر قدرت دیگران از خود محافظت کرد و از همه مهم‌تر، چطور باید آن را حفظ و به‌خوبی از آن استفاده کرد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

این کتاب با بیان یک سری حقایق ناخوشایند، ولی ضرروی، به شما نشان می‌دهد چگونه در زندگی پیشرفت کنید. در هر مدخل، یک سری حکایت کوتاه درباره‌ی انسان‌های جالب در طول تاریخ تعریف شده است، برای همین کتاب جنبه‌ی سرگرم‌کننده هم دارد.

نکات مهم کتاب

۱. همیشه کاری کنید مافوق‌هایتان حس کنند از شما باهوش‌ترند.

۲. با رفتاری غیرقابل‌پیش‌بینی، رقبای خود را گیج کنید.

۳. دیگران را نه با اجبار کردن، بلکه با اغوا کردن ترغیب به انجام کارهای موردنظرتان کنید.

کتاب 48 قانون قدرت اثر رابرت گرین انتشارات نسل نواندیش

۳۱. اسکندر بزرگ، اثر فیلیپ فریمن (Alexander the Great, Philip Freeman)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

از قول اسکندر: «برای کسانی که تلاش کنند، هیچ چیز غیرممکن نیست.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«اسکندر بزرگ»، اثر فیلیپ فریمن، بهترین بیوگرافی اسکندر، پادشاه مقدونی عصر باستان است که قلمروی خود را از یک سرزمین کوچک در یونان به ایران، مصر و مرزهای هند گسترش داد و بزرگ‌ترین امپراتوری‌ای را که دنیا به خود دیده بود، تشکیل داد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

چه بخواهید درباره‌ی اسکندر اطلاعات کسب کنید، چه دنبال یک داستان حماسی هستید، این کتاب خواسته‌ی شما را برطرف خواهد کرد. این کتاب ریشه‌های مسیحیت را توضیح می‌دهد و جزییات تلاش‌های دراماتیک یک مرد برای فتح دنیا را روایت می‌کند. با خواندن آن هم اطلاعات‌تان افزایش می‌یابد، هم سرگرم می‌شوید.

نکات مهم کتاب

۱. انرژی خود را جمع کنید.

۲. همیشه انتظار اتفاقات غیرمنتظره را داشته باشید.

۳. بدون اسکندر، مسیحیت به وجود نمی‌آمد.

 

۳۲. زندگی‌نامه‌ی مالکوم ایکس، اثر الکس هیلی (The Autobiography of Malcolm X, Alex Haley)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

از قول مالکوم ایکس: «یاد گرفتن سواد خواندن در من نیازی خفته برای تقویت ذهن را بیدار کرد.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«زندگی‌نامه‌ی مالکوم ایکس» زندگی و فعالیت‌های مالکوم ایکس، یکی از تاثیرگذارترین اعضای جنبش مدنی آمریکا را شرح می‌دهد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که رسیدن به موفقیت برای جنبش مدنی آمریکا چقدر سخت بود و برای ایجاد تغییر واقعی در دنیا چه هزینه‌ای باید پرداخت کرد، خواندن این کتاب برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

نکات مهم کتاب

۱. اتفاقاتی که در دوران کودکی برای شما می‌افتد، تا آخر عمر زندگی‌تان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

۲. گاهی لازم است کاملاً گم شوید تا خود را پیدا کنید.

۳. حتی بهترین انسان‌ها نیز ممکن است اشتباه کنند.

کتاب خشمگین‌ترین سیاه آمریکا زندگی‌نامه‌ی مالکوم ایکس اثر الکس هیلی انتشارات بعثت

۳۳. استیو جابز، اثر والتر آیزاکسون (Steve Jobs, Walter Isaacson)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

از قول استیو جابز: «اشخاصی که در حدی دیوانه هستند که فکر کنند می‌تواند دنیا را تغییر دهند، کسانی هستند که این کار را انجام می‌دهند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«استیو جابز» پرجزییات‌ترین و دقیق‌ترین روایت از زندگی مردی است که اپل، ارزشمندترین شرکت تکنولوژی در دنیا را پایه نهاد.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

آیا می‌خواهید بیزنسی را توسعه دهید؟ تکنولوژی بی‌نظیر ابداع کنید؟ دنیا را تغییر دهید؟ دیگر نیازی به جستجو نیست. داستان زندگی جابز همه‌ی این ویژگی‌ها را در بر دارد. با توجه به این‌که او جزو شخصیت‌های معاصر است، بیوگرافی او جزو مهم‌ترین‌ها برای مخاطب قرن ۲۱ است.

نکات مهم کتاب

۱. اعضای تیم استیو جابز اسمی برای مهم‌ترین مهارت او ابداع کردند: مدار تحریف واقعیت (Reality Distortion Field)

۲. اسم «اپل» بنا بر دلیلی مشخص انتخاب شده بود.

۳. آن چیزی که جابز را به میلیاردر تبدیل کرد، نه شرکت اپل، بلکه شرکت پیکسار بود.

کتاب استیو جابز اثر والتر آیزاکسون

۳۴. حیات جاودانه‌ی هنریتا لکس، اثر ربکا اسکلوت (The Immortal Life of Henrietta Lacks, Rebecca Skloot)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

«[سلول‌های هنریتا] متفاوت بودند؛ سلول‌های او جزو اولین سلول‌های جاودانه بودند که در آزمایشگاه رشد پیدا کردند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«حیات جاودانه‌ی هنریتا لکس» داستان ناشناخته‌ی زنی را تعریف می‌کند که بدنش حاوی سلول‌های خارق‌العاده‌ای بود که تا به امروز زنده هستند، سلول‌هایی که به ده‌ها پیشرفت بزرگ در علم پزشکی کمک کرده‌اند.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که مفهوم «رضایت دادن» (Consent) در سیستم سلامت چگونه کار می‌کند و در این میان داستان الهام‌بخش و در عین حال فراموش‌شده‌ای یک فرد بسیار تاثیرگذار را بشنوید، این کتاب برای شماست.

نکات مهم کتاب

۱. هنریتا لکس یک زن سیاه‌پوست فقیر بود که در سن پایین بر اثر سرطان دهانه‌ی رحم درگذشت، ولی سلول‌های جاودانه‌ی او به حیات خود ادامه دادند.

۲. با این‌که سلول‌های هنریتا معروف بودند، بیشتر مردم تا همین اواخر درباره‌ی هنریتا و خانواده‌اش چیزی نمی‌دانستند.

۳. استفاده از سلول‌های هلا (Hela Cells) سوال‌هایی را درباره‌ی حریم خصوصی و اخلاقیات در عرصه‌ی اهدای سلول برانگیخته است.

 

۳۵. راه طولانی به سوی آزادی، اثر نلسون ماندلا (Long Walk to Freedom, Nelson Mandela)

نقل‌قول موردعلاقه از کتاب

از قول ماندلا: «من متوجه شدم که شجاعت نه عدم وجود ترس، بلکه چیره شدن بر آن است. انسان شجاع کسی نیست که نمی‌ترسد؛ بلکه آن کسی است که بر ترس خود غلبه می‌کند.»

خلاصه‌ی کتاب در یک پاراگراف

«راه طولانی به سودی آزادی» خودزیست‌نامه‌ی نلسون ماندلا است. ماندلا یکی از فعالان سیاسی برجسته بود که تلاش می‌کرد به آپارتاید نژادی بین سیاه‌پوست‌ها و سفیدپوست‌ها در آفریقای جنوبی خاتمه دهد. او جزو نمادهای ملی آفریقا و اولین رییس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی است که در اولین انتخابات کاملاً دموکراتیک در کشور به این جایگاه رسید.

چرا باید کتاب را بخوانیم؟

اگر تا به‌حال برایتان سوال پیش آمده که یک نفر چطور می‌تواند ۲۰ سال آزگار را در یک سلول زندان کوچک سپری کند و دیوانه نشود،  این کتاب را بخوانید. داستان ماندلا جزو الهام‌بخش‌ترین داستان‌هایی است که تاکنون شنیده‌ام و مطمئنم که خواندن داستانش شما را نیز قدرتمندتر و شجاع‌تر می‌کند.

نکات مهم کتاب

۱. بهترین فرصت شما برای رسیدن به آزادی تحصیل کردن است.

۲. اگر می‌خواهید برای مردم به شخصی به‌یادماندنی تبدیل شوید، باید یاد بگیرید تا نهادهای قدرت را به چالش بکشید.

۳. این اهمیت زیادی دارد که پس از روبرو شدن با بزرگ‌ترین مانع پیش روی خود، بلافاصله تسلیم نشوید.

کتاب راه طولانی به سوی آزادی اثر کوکو کاچالیا،مارک سوتنر

منبع: Fourminutebooks.com