چگونه مهاجرت دنیا را تغییر داده است؟

چگونه مهاجرت دنیا را تغییر داده است؟

آیا مهاجرت خوب است یا بد؟ برخی بر این باورند که مهاجران از مرزها سرازیر می شوند، موقعیت های شغلی را از آن خود می کنند و فرهنگ بومی را تغییر می دهند. برخی دیگر بر خلاف این باور هستند و عقیده دارند که مهاجران به رشد اقتصادی کمک می کنند، کمبود نیروی کار را جبران می کند و جامعه ای پویاتر ایجاد می کنند.

یکی از کشورهای پیشرو در پذیرش مهاجر کشور کانادا می‎باشد. در واقع تعداد راه های مهاجرت به کانادا و دیگر کشورهای مهاجر پذیر زیاد است اما تعداد زیادی از مهاجرانی که هر ساله مهاجرت می کنند، در یکی از چهار گروه زیر قرار می گیرند:

گروه اقتصادی (۶ میلیون)
گروه دانشجویی (۴ میلیون)
گروه خانواده (۲ میلیون)
گروه پناهندگان/ پناهجویان (۳ میلیون)

به طور مثال در مورد کشور کانادا، مهاجرت تحصیلی به کانادا و مهاجرت اقتصادی به این کشور، دو دسته اولی هستند که بیشترین مهاجرت را به کانادا شامل می‎شوند. در سراسر جهان، تقریبا ۲۳۰ میلیون مهاجر وجود دارد، که حدود ۳٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

این میزان در ۱۰۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. اما، همانطور که جمعیت جهان چهار برابر شده است، تعداد مهاجران نیز به همین ترتیب افزایش یافته است. از اوایل دهه ی ۱۹۰۰، تعداد کشورهای دنیا از ۵۰ به بیش از ۲۰۰ کشور افزایش یافته است- مرزهای بیشتر یعنی مهاجران بیشتر.

دولت هایی که بیشتر از مهاجران استقبال می کنند، درآمد بیشتری کسب می کنند و به کسب و کارهای کشورشان کمک می کنند، چرا که این کسب و کار ها در راستای رقابت بر سر جذب استعدادها، سازگارتر، ماهرتر و سودآور تر می شوند. در کنار آن، کارآیی مهاجران باعث پیشرفت شهروندان نیز می شود.

با این حال تنها مهاجران ماهر نیستند که نقش حیاتی دارند. مهاجران غیر متخصص نیز اعضای ضروری بخش های ساخت و ساز، کشاورزی و خدمات به حساب می آیند.

حال این سوال پیش می آید که اگر مهاجران چنین نقش اساسی دارند، این میزان نگرانی بابت چیست؟

برخی معتقدند که مهاجران موقعیت های شغلی را اشغال و اقتصاد را نابود می کنند. در حالیکه شواهد چیز دیگری را نشان می دهد. با نگاهی به کشورهای توسعه یافته می بینیم که مؤسس شرکت هایی مانند گوگل(Google)، اینتل(Intel)، پی پل(PayPal)، ای بی(eBay) و یاهو(Yahoo) مهاجران بوده اند.

بر اساس پیش بینی برخی از اقتصاددانان، چنانچه مرزها کاملاً باز شود و نیروهای کاری بتوانند به جایی که دوست دارند مهاجرت کنند، در طی ۲۵ سال، سودی برابر با ۲۵ تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی به دست خواهند آورند.

مهاجرت و وضعیت اقتصادی کانادا

مهاجرت به کانادا
مهاجرت به کانادا

کانادا برای جبران کمبود نیروی کار، که به نوبه ی خود یکی از مؤلفه های مهم رونق اقتصادی است، به مهاجرت متکی است. با این وجود، همه از این اثر مفید آگاه نیستند. به دلیل پیر شدن سریع جمعیت کانادا در دهه ی گذشته، تعداد نیروی کار رو به کاهش است، چرا که میزان مشارکت کانادایی ها در بازار کار بعد از سن ۶۴ سالگی به شدت کاهش می یابد.

به منظور کاهش اثرات منفی این تغییر جمعیتی بر اقتصاد و منابع دولتی، دولت فدرال در حال افزایش سالانه ی پذیرش مهاجران به کانادا است. درست است که میزان بالای مهاجرت به تنهایی قادر به جبران کامل پیری جمعیت نیست، اما مهمترین عامل در رشد جمعیت و نیروی کار کانادا بوده است.

لازم به ذکر است که هدف یک سیاست مهاجرتی موفق، صرفا افزایش جمعیت در سن کار نیست. بلکه اطمینان حاصل کردن از آن است که افراد بیشتری بتوانند در بازار کار مشارکت کنند، بدون اینکه تأثیر منفی بر بازده نیروهای کار موجود بگذارند.

اگرچه بحث در مورد تأثیر کل اقتصادی مهاجرت وجود دارد ، به طور معمول رشد جمعیت برای حفظ اقتصاد در حال رشد مورد نیاز است. اگر جمعیت کشور پایین بیاید ، تولید اقتصادی آن معمولاً دنبال می شود. کمتر کارگر بدان معنی است که کالاها و خدمات کمتری می توانند تولید شوند ، بنابراین تولید اقتصادی کاهش می یابد.

اگرچه هنوز در مورد تأثیر کلی مهاجرت بر اقتصاد اختلاف نظر وجود دارد، اما بدیهی است که رشد جمعیت تاثیر بسزایی در حفظ اقتصاد در حال رشد دارد. اگر جمعیت کشور کم شود، به دنبال آن تولید اقتصادی نیز کاهش می یابد. نیروی کار کمتر به این معنی است که کالاها و خدمات کمتری تولید و عرضه می شود، در نتیجه تولید اقتصادی کاهش می یابد.

علاوه بر تأمین نیروی انسانی بیشتر، کانادایی های جدید به قدرت خرید نیز می افزایند. افزایش افراد با توانایی خرید به معنای افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات محلی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بدون قدرت کار و خرید مهاجران، کانادا مجبور است کالاها و خدمات بیشتر را با نیروی کار کمتری تولید و عرضه کند و برای فروش به بازارهای خارجی اتکا کند تا بتواند به رشد خود ادامه دهد. علاوه بر این بیشتر مهاجران دارای تحصیلات، سرمایه و مهارت های ارزشمندی هستند که آنها را به اقتصاد کانادا تزریق می کنند.

مهاجران به جبران کمبود نیروی کار در کانادا کمک می کنند

مهاجرت به کانادا
مهاجرت به کانادا

مهاجران شکاف موجود در بازار کار کانادا را پر می کنند. این امر باعث می شود که میزان تقاضا از تعداد نیروهای کار موجود پیشی نگیرد. اگر جمعیت کاهش یابد، تعداد کارگرانی که به مشاغل خاص وارد می شوند نیز کمتر می شود، چرا که افراد جدید متولد نمی شوند تا جایگزین کارگران بازنشسته شوند. استقبال از نیروی متخصص مهاجر و ورود آنها به کانادا، کمبود شدید نیروی کار را جبران می کند.

اگر قصد مهاجرت به کانادا از راه های مختلف را دارید و به دنبال وکیل مهاجرتی مناسب برای خود می‎گردید، می‎توانید به سایت ویزامونیدال به آدرس https://www.visamondial.com مراجع نمایید. کارشناسان و وکیلان ویزاموندیال آماده خدمت رسانی به شما و پاسخ دادن به سوالات شما در مورد راه های مهاجرت به کانادا، شرایط و مداک لازم آن هستند.