به آینده دیجیتال مارکتینگ خوش آمدید، جایی که هوش مصنوعی و تخصص افراد کنار هم قرار میگیرند تا بتوانند کارهای بیشتری را باکیفیت بالاتر، در بازه زمانی کوتاهتر تولید کنند. این روزها چتبات ChatGPT چنان سروصدا به پا کرده است که کمتر کسی پیدا میشود آن را نشناسد و همین موضوع باعث شده که ChatGPT بتواند در مدت زمان کوتاهی، تعداد اعضای بسیار زیادی پیدا کند و به یکی از رقبای اصلی موتور جستجوگر گوگل تبدیل شود. این چتبات نه تنها در حوزههای آموزشی تاثیر بهسزایی گذاشته، بلکه باعث ترس متخصصین مشاغل بسیاری شده است.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با ابزار انقلابی ChatGPT آشنا کنیم و کاربرد آن را در دیجیتال مارکتینگ شرح دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
ChatGPT چست؟
ChatGPT یک چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی است که در ۹ آذر ۱۴۰۱ توسط کمپانی OpenAI منتشر شد. ChatGPT، مخفف کلمه Generative Pre-trained Transformer به معنای مولد از پیش آموزش یافته ترانسفورمر است. ChatGPT میتواند جواب هر سوالی را به شما بدهد و مباحث پیچیده را درک کند. در حال حاضر نسخهی رایگان این چتبات، میتواند جواب یک تعداد سوال مشخص را به شما بدهد؛ اما اگر بخواهید جواب بیشمار سوال خود را از او بگیرید باید اکانت پلاس آن را تهیه کنید و ماهیانه ۲۰ دلار بپردازید.
ChatGPT جهان ما را تغییر میدهد
چون به اندازه اختراع اینترنت مهم است
بیل گیتس
نقاط قوت ChatGPT چیست؟
- پاسخهای سریع به شما میدهد: شما هنگامیکه در گوگل عبارتی را جستجو میکنید؛ وبسایتهای مختلفی پشت سر هم ظاهر میشوند که باید هر کدام را به صورت مجزا مطالعه کنید تا بتوانید پاسخ سوال خود را بیابید. اما در ChatGPT میتوانید مستقیماً سؤالات خود را بپرسید و راه حلهای آن را دریافت کنید.
- رایگان است: استفاده از این پلتفرم، تا یک میزان سوال مشخص، کاملا رایگان است و نیازی نیست هیچ هزینهای را پرداخت کنید. اما اگر بخواهید سوالات زیادی از آن بپرسید؛ باید اکانت پلاس تهیه کنید که هزینهی آن هم بسیار مقرون به صرفه است.
- هر زمان از شبانه روز در دسترس شما است: هر روز هفته در هر ساعت از شبانه روز، ChatGPT در دسترس است و شما میتوانید سوالات خود را از آن بپرسید. همچنین درصورتی که پاسخ او را دوست نداشتید و از آن ناراضی بودید، میتوانید بازخورد خود را به اشتراک بگذارید تا هوش مصنوعی آن را بررسی کند و اطلاعات بهتری را در اختیار شما قرار دهد.
نقاط ضعف ChatGPT چیست؟
- قابلیت تفکر کودکان را میتواند کاهش دهد: از آنجایی که ChatGPT میتواند انواع سوالات درسی را جواب دهد و مسئلههای دشوار را حل کند، این خطر وجود دارد که قابلیت تفکر را از کودکان بگیرد و کودکان تکالیف خود را توسط این چتبات حل کنند.
- گاهی اوقات اطلاعات نادرست میدهد: چتبات ChatGPT در حال توسعه و آموزش است که همین موضوع باعث میشود که گاهی اوقات اطلاعات دقیق به کاربر ندهد.
- کارمندان سختکوشی را متوقف خواهند کرد: ChatGPT میتواند کار افراد را آسان کرده تا کارمندان به جای آنکه ساعتها تحقیق و بررسی کنند، تنها با مطرح کردن یک سوال، جواب خود را پیدا کنند. این عمل در ابتدا شاید مناسب به نظر برسد اما اگر کارمندان به جوابهای این چتبات اعتماد صد در صد پیدا کنند؛ احتمالا دست از سختکوشی میکشند و به همان راهحلهای ساده بسنده خواهند کرد.
- میتواند به خلاقیت انسانها پایان دهد: هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل است و میتواند از خلاقیت افراد دیگر تقلید کند تا کارهای جدید هنری خلق کند. اما این موضوع نباید باعث شود تا افراد از خلاقیت خود استفاده نکنند و به ChatGPT اکتفا کنند.
چطور حساب کاربردی ChatGPT در ایران بسازیم؟
ساخت حساب کاربری برای عموم افراد بسیار ساده است (البته نه برای کاربران داخل ایران). ما در ادامه بهطور کامل ساخت یک حساب کاربری را برای شما شرح خواهیم داد:
برای ساخت حساب کاربری ChatGPT ابتدا فیلترشکن خود را روشن کنید، سپس در گوگل OpenAI را سرچ کنید و روی ChatGPT ضربه بزنید. هنگامیکه صفحه جدید باز شد، دکمه فراخوان به عمل “TRY CHATGPT” را لمس کنید.
حالا برای ثبتنام بر روی Signup که دکمه آن در سمت راست تصویر قابل مشاهده است، ضربه بزنید.
در این مرحله، باید ایمیل خود را وارد کنید و ثابت کنید که ربات نیستید. هنگامیکه ثابت کردید، باید برای حساب خود یک رمزِ حداقل ۸ کاراکتری انتخاب کنید. سپس ChatGPT برای آنکه مطمئن شود این ایمیل شما است و شما هم آن را بهدرستی وارد کردهاید، در اینباکس شما ایمیلی ارسال میکند که باید آن را نیز تایید کنید.
حالا در مرحله بعد باید نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید.
حالا نوبت آن رسیده که شماره تلفن خود را وارد کنید. اما متاسفانه اگر در داخل ایران هستید، بدلیل تحریمها شماره موبایل خود را نمیتوانید وارد کنید. همچنین از شمارههای مجازی هم نمیتوانید استفاده کنید. برای این کار ما برای شما یک پیشنهاد عالی داریم تا بتوانید بدون دردسر، این مرحله را هم پشتسر بگذارید. سایت نامبرلند را در گوگل سرچ کنید و در آنجا یک حساب کاربری درست کنید. سپس از نوار ابزار سمت راست Open AI را انتخاب کنید.
براساس بودجه خود، شماره یکی از کشورها را انتخاب کنید و دریافت شماره را بزنید و مبلغ آن را پرداخت کنید.
حالا شمارهی موبایل دریافتی از نامبرلند را کپی کرده و در کادر مربوط به ادامه ثبتنام خود در ChatGPT بچسبانید و دکمه Send Code را بزنید. حالا کدی که برایتان پیامک میشود را میتوانید از پنل نامبرلند خود بردارید و فرآیند ثبتنام خود را به اتمام برسانید.
تبریک میگوییم، حساب کاربری شما در ChatGPT ساخته شد و شما میتوانید هر سوالی که دارید را از آن بپرسید.
کاربردهای ChatGPT در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ از زمان پیدایش خود تا به امروز راه درازی را پیموده است و با سرعتی سریع در حال تغییر و توسعه است. در حال حاضر با وجود هوش مصنوعی و ChatGPT، انتظار میرود دیجیتال مارکتینگ پیچیدهتر و داده محور شود، تا بتواند درک عمیقتری از مخاطبان هدف خود به دست آورند و پیشنهادهای بسیار شخصیسازی شده به آنها ارائه دهند. در ادامه به کاربرد ChatGPT در هر بخش از یک تیم دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت:
ChatGPT در تولید محتوای متنی و کپیرایتینگ
ChatGPT میتواند ابزار بسیار موثری برای کسبوکارها در زمینهی بازاریابی محتوایی باشد. این ابزار قادر به تولید محتوای متنی مرتبط با صنعت شما است. این بدان معنا است که شما میتوانید به طور مداوم و سریع مقادیر قابل توجهی از محتوای باکیفیت، مرتبط و جذاب برای کاربران خود تولید کنید. علاوهبر این ChatGPT میتواند برای بنرهای تبلیغاتی و یا کمپینهای شما با توجه به لحن برند کسبوکارتان کپیهای جذاب و خلاقانه خلق کند تا بتوانید با کمک آن، توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنید.
ChatGPT در سئو
ChatGPT میتواند با تولید محتوای سئو شده، به شما در بهبود عملکرد وبسایتتان و ارتقای رتبه در موتورهای جستجو کمک کند. این چتبات حتی میتواند استراتژیهای محتوایی شما و رقبایتان را تجزیه و تحلیل کند تا از طریق آن بتوانید ایرادات صفحات خود را متوجه شوید و به اصلاح آنها بپردازید. همچنین ChatGPT میتواند در تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک کند و با پیشنهاد موضوعات ترند و کاربرپسند تقویم محتوایی شما را تنظیم کند تا با تولید آنها بتوانید رتبه سایتتان را تغییر دهید.
ChatGPT در ایدهپردازی و خلاقیت
هر کسبوکاری، در واحد بازاریابی خود برای رشد و بقا نیاز به برگزاری کمپینهای متنوعی دارد که در این راستا ChatGPT میتواند در فرآیند ایدهپردازی و خلاقیت، به کمک نیروهای سازمان بیاید. برای مثال، شما خلاصهای از کمپین کسبوکار خود به این چتبات میدهید و از او یک سناریوی کامل ویدیو دریافت میکنید و یا میتوانید از او بخواهید استراتژی کمپین شما را براساس دادههایی که به او میدهید، تدوین کند
ChatGPT در ایمیل مارکتینگ
زمانی میتوانیم بگوییم بازاریابی ما اثربخش بوده است که بتوانیم پیام درست کسبوکار خود را به مخاطب هدف، در زمان مناسب برسانیم. ChatGPT میتواند عنوان و محتوایی جذاب و شخصیسازی شده برای مخاطبان شما تولید کند تا بتوانید تعداد باز شدن ایمیلهای فرستاده شده از سمت کسبوکار خود را افزوده و نرخ پرش را بکاهید. چتبات ChatGPT میتواند چندین محتوای متفاوت برایتان تولید کند و شما آنها را تست کنید و از بین آنها بهترین را برای بخش بیشتری از مخاطبان خود ارسال کنید.
ChatGPT در سوشالمدیا
زمان کم است و شما باید هرچه سریعتر محتواهای پست و استوری خود را به نیروی گرافیست برسانید؟ اصلا جای نگرانی نیست؛ چراکه ChatGPT میتواند براساس موضوعی که به او میدهید به صورت عامیانه یا رسمی، محتواهای پست و استوری شما را بنویسید و همچنین براساس نیاز شما یک کپشن جذاب و کاربرپسند نیز تولید کند.
آیا ChatGPT میتواند جانشینِ گوگل در آینده شود؟
ماکروسافت در شب گذشته (۱۸ بهمن ۱۴۰۱)، طی مراسمی از نسخه جدید موتور جستجوگر بینگ و مرورگر اج با نسخه ارتقا یافته ChatGPT رونمایی کرد و آن را به صورت محدود در دسترس قرار داد. مدیرعامل ماکروسافت گفت: “بینگ جدید” میتواند پاسخ سوالات شما را به صورت مستقیم بدهد و راهحلهای خلاقانهای جلوی پای شما بگذارد. همچنین افزود این ابزار بهقدری رابط کاربری سادهای دارد که کار با آن برای هر فردی راحت است و این چتبات میتواند نتایج مرتبطتر، بهروزتر، دقیقتر و ایمنتری را ارائه دهد.
همانطور که میدانید، کمپانی گوگل بهطور گسترده از هوش مصنوعی در بسیاری از سرویسهایش ازجمله موتور جستوجو بهره میبرد و همین موضوع باعث شده است که این شرکت در سالهای اخیر بتواند نتایج بهینهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در این راستا گوگل Bard (سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمهمحور خود) را معرفی کرد تا بتواند به رقابت با ChatGPT بپردازد. اما آیا واقعا ChatGPT میتواند جانشین غول قدرتمند گوگل میشود؟
کمپانی گوگل طی رویداد ۴۰ دقیقهای که امروز (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) در پاریس برگزار کرد، در مورد Bard رقیب اصلی ChatGPT حرفی خاصی نزد، اما در بخشی از مراسم اظهار داشت که ما در حوزه هوش مصنوعی خیلی خوب هستیم، قدیمی هم هستیم، اما اگر پیشرفت قابل لمسی در این حوزه از ما ندیدهاید به این دلیل بوده که تلاش میکردیم مسئولانه با این تکنولوژی برخورد کنیم.
بنابراین اینطور به نظر میرسد که همچنان نمیتوانیم پاسخ قاطعی به این سوال بدهیم و باید منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده این دو رقیب چه سورپرایزهایی برایمان خواهند داشت.
سخن پایانی
دنیای تکنولوژی با سرعت بسیار خیرهکننده در حال حرکت است و انتظار میرود آینده دیجیتال مارکتینگ توسط فناوری و دادهها هدایت شود. کسبوکارهای میتوانند به کمک هوش مصنوعی سرعت و دقت کارهای خود را بالا برده و کارایی و اثربخشی خود را افزایش دهند. در واقع بازاریابان میتوانند با ترکیب کردن تخصصص خود با ابزار ChatGPT مشتریان زیادی را مورد هدف قرار دهند و نتایج بهتری را برای کسبوکارها به ارمغان بیاورند. ما در این مقاله نکات خوبی را درباره ابزار انقلابی ChatGPT با شما در میان گذاشتهایم تا با مطالعهی آن بتوانید وظایف بازاریابی خود را باکیفیت بالاتری ارائه دهید.
خیلی ممنونیم که تا پایان این مقاله، با ما همراه بودید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد جواب تمامی سوالات شما را داده باشد.
به نظرتان ChatGPT چه کارهای دیگری میتواند انجام دهد؟