به نقل از دیجیکالا:
استودیو جیبلی به ساخت انیمههای پیشرو با موضوعات مهم و بزرگی همچون محیط زیست و آزادی معروف است. این فیلمها جز این موضوعات مهم، روابط عاشقانهی قوی و به یادماندنی را هم در بر دارد؛ روابطی که با عاشقانههای اکثر فیلمهای انیمیشنی جریان اصلی متفاوت است و اغلب بر پایهی ارتباطی دوطرفه یا اعتماد و احترام خالصانه شکل میگیرند. با اینکه شخصیتها هر کدام از دنیاهای متفاوتی میآیند، با هم ارتباط عمیقی برقرار میکنند، همراه با رشد فردی که نتیجهی رابطهشان است. این عاشقانهها باعث میشود واقعاً به عشق ایمان بیاورید. از آنجا که عشق باید هر لحظه در زندگی آدمی جریان داشته باشد، ما بهترین روابط عاشقانهی انیمههای استودیو جیبلی را از بدترین تا بهترین در این مطلب معرفی میکنیم.
۹. آریتی و شو در «دنیای مخفی آریتی» (The Secret World of Arrietty)
- سال اکران: ۲۰۱۰
- کارگردان: هیروماسا یونهبایاشی
- صداپیشگان: میرائی شیدا، ریونوسوکه کامیکی، شینوبو اوتاکه، کئیکو تاکشیتا، تاتسویا فوجیوارا، توموکازو میورا، کیرین کیکی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
«آریتی» یا «بندانگشتی» با عنوان اصلی «آریتی قرضگیر» بر اساس رمان «قرضکنندگان» به قلم ماری نورتن ساخته شده است. در این انیمه آریتی یک وامگیر کوچولو است که ساکن خانهای است و از دیگران چیزهایی مثل شکر قرض میگیرد. شان در این خانه زندگی میکند و شیفتهی آریتی است. این دو دوستی خالصانهای را با هم شروع میکنند که با خطر گیر افتادن آریتی و عمل قلب شان در معرض تهدید قرار میگیرد. این دو با ناراحتی از هم جدا میشوند اما آریتی در یک خداحافظی اشکبار کلیپس سرش را به عنوان یادگاری به او میدهد. رابطهی این دو از آن دسته است که نمیتواند بماند اما در بحبوحهی نگرانیهای جدی با خودش شادی هم برایشان آوره است. این فیلم از شادیهای کوچک زندگی روزمره میگوید.
۸. پونیو و سوسوکه در «پونیو» (Ponyo)
- سال اکران: ۲۰۰۸
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشگان: یوریئا نانا، هیروکی دوی، توموکو یاماگوچیچ، یوکی آمامی، جرج توکورو، آکیکو یانو، کازوکو یوشیوکی، نارائوکا توموکو
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
«پونیو» یا «پونیو روی صخرهی کنار دریا» به کل بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری ساخته شده و به سیاق سنتی همیشگی انیمیشن با دست کشیده شده است. این انیمه حول سوسوکه میچرخد، پسر جوانی که یک ماهی پیدا میکند و اسمش را میگذارد پونیو. این ماهی زیر آب با پدر جادوگرش زندگی میکرد اما در قالب انسان به خشکی میآمد با و سوسوکه وقت میگذراند.
از آنجا که سوسوکه به سرعت میخواهد به پونیو کمک کند، به آسانی میتوان دید که این دو چقدر برای هم مهماند. بدین ترتیب، پونیو با نزدیک شدن به سوسوکه و جهانش بیشتر انسان میشود. یکی از به یادماندنیترین لحظات این فیلم و انیمههای استودیو جیبلی نودل خوردن این دو با هم است. فیلم دربارهی کشف و جستوجوی عشق تازهای است که با وجود تفاوتها شکوفه میزند.
۷. تائکو و توشیو در «همین دیروز» (Only Yesterday)
- سال اکران: ۱۹۹۱
- کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
- صداپیشگان: میکی ایمای، توشیرو یاناگیبا، یوکو هونا
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
«همین دیروز» قصهی سادهای دارد. تائکو خسته از زندگی شهریاش سفری به اطراف شهر میرود و به یاد کودکیاش میافتد. او با خاطرات مبهمی از بچگیاش مواجه میشود و به این فکر فرو میرود که آیا زندگی فعلیاش همان است که از ته قلب میخواهد. در این سفر تاشیو با او همراه میشود، کشاورزی که به تائکو کمک میکند با احساسات قدیمیاش روبهرو شود. تائکو کمکم به تاشیو و زندگی ساده و آرامش علاقهمند میشود و زندگیاش در شهر را رها میکند تا با او زندگی کند. فیلم عشقی ساده و آرام را در مکانی دور از انتظار به تصویر میکشد و سری به رؤیاهای زیبای کودکی میزند.
۶. کیکی و تومبو در «سرویس تحویل کیکی» (Kiki’s Delivery Service)
- سال اکران: ۱۹۸۹
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشگان: مینامی تاکایاما، ری ساکوما، کاپی یاماگوچی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰
«سرویس تحویل کیکی»، بر اساس رمانی به همین نام توسط ائیکو کادونو یک نویسندهی ادبیات کودکان، بر زندگی دخترکی جادوگر که قهرمان قصه است، تمرکز دارد که در تلاش است راهش را در این جهان پیدا کند. در شهر جدیدی که کیکی ساکن آن شده است و کار دلیوری را انجام میدهد، پسری به نام تومبو شیفتهی تواناییهای پروازی او میشود.
عشق میان این دو عشقی جوان و سرخوش و ملموس است؛ از این جهت که اغلب همدیگر را جلو دیگران کنف میکنند و دوستان تومبو کیکی را عصبانی میکنند. همین که این دو به تدریج به هم نزدیک میشوند، کیکی قدرتهای پروازیاش را از دست میدهد اما نجات دادن کیکی قدرتش را به او برمیگرداند. این فیلم و رابطه به اندازهی دیگر انیمههای استودیو جیبلی دراماتیک نیست، اما نمونهای شیرین از عشق اول که با تمهای فیلم دربارهی رشد و بزرگ شدن همخوانی دارد.
۵. شیزوکو و سیجی در «نوای درون» (Whisper of the Heart)
- سال اکران: ۱۹۹۵
- کارگردان: یوشیفومی کوندو
- صداپیشگان: یوکو هونا، ایسی تاکاهاشی، شیگرو موروئی، شیگرو تسویوگوچی، کیجو کوبایاشی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
«نوای درون» یا «زمزمهی قلب» اولین انیمهی استودیو جیبلی است که میازاکی آن را کارگردانی نکرده است. یوشیفومی کوندو در تنها تجربهی کارگردانیاش پیش از مرگ قرار بود جای میازاکی را بگیرد. فیلم اقتباسی از مانگایی با همین نام بهنویسندگی آئوی هیراگی است، حول محور شیزوکو دختر جوانی است که نویسندگی را دوست دارد.
او با سیجی آشنا میشود، پسر جوانی که به او علاقهمند است و همان کتابهایی را که او در کتابخانه مطالعه میکند، میخواند. جر و بحثهای اولیهی این دو، در حالی که از رؤیاها و علائق خود برای هم میگویند، کمکم به احترام تبدیل میشود. سیجی به ایتالیا میرود تا ساخت ویلون را یاد بگیرد و شیزوکو یک کتاب مینویسد. این دو در نهایت دوباره به هم میرسند و سیجی به شیزوکو میگوید روزی دوست دارد با او ازدواج کند. این پایانی خوش است که نشان میدهد چطور این دو به هم کمک کردند که رشد کنند و بهترین یکدیگر را از هم بیرون بکشند.
۴. چیهیرو و هاکو در «شهر اشباح» (Spirited Away)
- سال اکران: ۲۰۰۰
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشگان: رومی هیراگی، میو ایرینو، ماری ناتسوکی، تاکشی نایتو، یاسوکو ساواگوچی، بونتا سوگاوارا
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰
موفقترین محصول استودیو جیبلی یکی از برترین انیمیشنهای تمام دوران به حساب میآید که توانسته در هفتاد و پنجمین دورهی جوایز اسکار برندهی جایزهی اسکار بهترین فیلم انیمیشن بهترین و همچنین برندهی جایزهی خرس طلایی در جشنوارهی بینالمللی فیلم برلین سال ۲۰۰۲، در کنار فیلم «یکشنبهی خونین» (Bloody Sunday) شود. این انیمهی شگفتانگیز را بهترین تولید استودیو جیبلی میدانند که جدای قصهی پیچ در پیچ خارق العاده و پر از معنایش یک عاشقانهی زیبا را هم به تصویر میکشد.
چیهیرو دختر جوانی است که به همراه پدر و مادرش وارد جایی عجیب و غریب میشود. در این مکان عجیب پدر و مادرش بعد از خوردن غذاهایی که انگار از آنها سیریناپذیرند، تبدیل به خود میشوند. چیهیرو بعد از این در این دنیای اشباح گم میشود. در حین اینکه تلاش میکند جان سالم به در ببرد و پدر و مادرش را هم پیدا کند، با هاکو آشنا میشود. هاکو در کنار هاول از جذابترین شخصیتهای انیمههای استودیو جیبلی هستند.
هاکو به چیهیرو کمک میکند تا ردی از پدر و مادرش پیدا کند، و چیهیرو به او کمک میکند هویت گذشتهاش به عنوان روح یک رودخانه که او را پیش از این نجات داده است، از یاد نبرد. احترام و مهربانی این دو نسبت به هم ادامه دارد و نمونهای از قدرتی است که عشق دو انسان به هم در شرایط سخت به آنها میدهد. چیهیرو و یاکو در نهایت از هم جدا میشوند اما به هم قول میدهند که دوباره یک روز همدیگر را پیدا کنند، که گواهی از عشق قدرتمند میانشان است.
۳. جیرو و ناهوکو در «باد برمیخیزد» (The Wind Rises)
- سال اکران: ۲۰۱۳
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشگان: هیدئاکی آنو، میوری تاکیموتو، هیدهتوشی نیشیجیما، ماساهیکو نیشیمورا، استیو آلپرت، میوری کازاما، ئیکو تاکشیتا، میرائی شیدا، جون کونیمورا، شینوبو اوتاکه، نومورا مانسائی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰
«باد برمیخیزد» بر اساس مانگایی با عنوانی مشابه ساخته شده که آن هم بر اساس داستانی کوتاه از تاتسوئو هوری، نویسنده، شاعر و مترجم قرن بیستم ژاپن اقتباس شده است. فیلم زندگینامهای تخیلی از جیرو هوریکوشی است که طراح میتسوبیشی ای۵ام (نمایشدادهشده در فیلم) و نسخه مشهور بعدیاش، میتسوبیشی ای۶ام زیرو محسوب میشود. هر دوی اینها، هواپیماهایی جنگی بودند که امپراتوری ژاپن در جنگ جهانی دوم استفاده میکرد. رابطهی جیرو با ناهوکو از همان ابتدای فیلم شکل میگیرد. زلزلهای رخ داده و جیرو ناهوکو را که هنوز بچه است، از یک قطار نجات میدهد.
در بزرگسالی این دو دوباره هم را میبینند و عاشق میشوند، این عشق همراه با صحنههای بسیار از هواپیماهای کاغذیای که جیرو برای ناهوکو در حال نقاشی میفرستد، روایت میشود. اما ناهوکو به سل مبتلاست که بوی مرگ میدهد. اما علی رغم بیماری مرگبار، جیرو ناهوکو را دوست دارد و با او ازدواج میکند. او در تنهاییهای ناهوکو کنارش میماند و ناهوکو حتی در بیماری هم از جیرو حمایت میکند. عشق این دو سرشار از عشق است و با اینکه پایان تلخی دارد، از اهمیت چنین عشقی میان دو انسان میگوید.
۲. آشیتاکا و سان در «شاهزاده مونونوکه» (Princess Mononoke)
- سال اکران: ۱۹۹۷
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشگان: یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا، یوکو تاناکا، کائورو کوبایاشی، ماساهیکو نیشیمورا، هیسایا موریشیگو، سنهیکو کامیجو، آکیهیرو میاوا، میتسوکو موری
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰
انیمهی تحسینشدهی «شاهزاده مونونوکه» دربارهی شاهدختی به نام سان است که گرگها بزرگش کردهاند و انسان شدن را نمیپذیرد. سان یکی از بهترین شخصیتهای استودیو جیبلی است که یک طرف یکی از بهترین روابط عاشقانهی انیمههای استودیو جیبلی است؛ رابطهای که بین او و شاهزاده آشیتاکا شکل میگیرد.
داستان فیلم دربارهی همین شاهزاده آشیتاکاست که درگیر نبردی میان ایزدان جنگل و انسانهایی میشود که خواهان استفاده از قدرتها و منابع آنها هستند. در ابتدایی آشنایی سان و آشیتاکا سان میخواهد آشیتاکا را بکشد اما کمکم به او اعتماد پیدا میکند و آشیتاکا هم به او علاقهمند میشود. این فیلم هم از این میگوید که عشق چطور میتواند صرفنظر از تفاوتها شکل بگیرد. این دو جنگجوی عاشق با اینکه یکدیگر را تحسین میکنند، استقلال شخصیت خودشان را هم حفظ میکنند.
۱. هاول و سوفی در «قلعهی متحرک هاول» (Howl’s Moving Castle)
- سال اکران: ۲۰۰۴
- کارگردان: هایائو میازاکی
- صداپیشگان: چیکو بایشو، تاکویا کیمورا، آکیهیرو میوا
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
«قلعهی متحرک هاول» شاهکار استودیو جیبلی، اقتباسی از رمانی به همین نام، نوشتهی دایانا واین جونز، است که بخش زیادی از آن را مدیون رابطهی عاشقانهی زیبایی است که به تصویر میکشد. هاول جادوگری است که به روابط بیشمارش معروف است، سوفی کلاهسازی است که جادوگری، که دوست دختر قدیمی هاول است، وقتی او را با هاول میبیند نفرینش میکند که نود ساله به نظر بیاید. رابطهی نامحتمل این دو به عشقی بی قید و شرط تبدیل میشود.
سوفی هاول را صرفنظر از آنکه جنگ داخلی چه تأثیراتی دارد روی او میگذارد، دوست دارد. و هاول سوفی را صرفنظر از سن و ظاهرش دوست دارد. این دو در کنار هم رشد میکنند و هر یک به تدریج به بلوغ میرسند، در عین حال به هم کمک میکنند که بهتر شوند. فیلم قصهای شگفتانگیز دربارهی قدرت و عشق است و اینکه چرا عشق ارزش جنگیدن دارد.
منبع: movieweb