۷ استان معین مرزهای شلمچه و چذابه | استان های معین چه خدماتی به زائران اربعین ارائه می کنند؟

۷  استان معین مرزهای شلمچه و چذابه | استان های معین چه خدماتی به زائران اربعین ارائه می کنند؟

علاوه بر استان‌های مرزی در غرب کشور این روزها در استان‌های دیگر هم تکاپوی میزبانی از زائران اربعین آغاز شده‌است.

به گزارش همشهری ‌آنلاین استان های معین خدمات رسانی به زائران را به عهده دارند و اقداماتی از جمله احداث سایبان، بهره گیری از سیستم های خنک کننده و مه‌پاش، تامین آب خنک در محل تجمع زوار و بهسازی مسیر تردد را انجام می دهند. آیین پیاده‌روی اربعین حسینی امسال اوایل شهریور برگزار می‌شود. سال گذشته ۴۲۰۰ زائر در مراسم اربعین حضور داشتند.

آماده‌سازی چذابه

اصفهان به عنوان استان معین برای مرز چذابه در خوزستان انتخاب شده است و شهرداری اصفهان آمادهسازی برای پذیرایی و اسکان زائران اربعین را شروع کرده. عملیات اجرایی برای ساخت زائرسرای شهرداری اصفهان در مرز چذابه انجام شده است. زمین زائرسرا ۱۷۰۰ متر مربع مساحت دارد که دو سوله ۲۰۰ متری، ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی، ساختمان اداری و ساختمان استقرار نیروهای خدماتی در آن احداث شده است.
از ابتدای ماه صفر امکان خدمت‌رسانی به زوار در این زائرسرا در مرز چذابه وجود دارد، علاوه بر زائرسرا، در مسیر هزار متری که مسیر پیاده‌روی زائران به سمت مرز است، سایه‌بان نصب می‌شود. همچنین عملیات احداث دستگاه مه پاش و نصب سیستم خنک کننده در مسیر سایه‌بان هم در حال انجام است. در مرزهای شلمچه و چذابه برای کارهای ساخت و ساز و دیگر خدمات علاوه بر اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، تهران و یزد به عنوان استان‌های معین تعیین شده‌اند.

لرستان، معین مهران

ستاد اربعین لرستان نیز در آیین اربعین امسال معین ایلام در خدمت رسانی به زوار حسینی (ع) است. به گفته ابوطالب شفقت، استاندار لرستان راه‌های اصلی و چهارخطه‌های لرستان تا قبل از شهریور تسطیح و نقاط حادثه‌خیز رفع و مواکب شهرهای مسیر عبور زائران آماده می‌شود. هنوز تا پایان اتمام عملیات جاده الیگودرز به اصفهان و محور چگنی به‌سمت کوهدشت باقی مانده‌ که چون مسیر ورود و خروج زائران به این استان است به زودی تکمیل می شود.
قبل از اربعین زیر بار ترافیک میرود. زیرساخت‌های حمل‌ونقل، پوشش تلفن همراه و روشناسی معابر لرستان نیز تامین می شود. سال ۱۴۰۲ تهران، خراسان شمالی، مازنداران، لرستان، مرکزی، البرز و قزوین استان های معین استان ایلام و مرز بین المللی مهران در ایام اربعین حسینی (ع) بودند.

بیشتر بخوانید:
برای نخستین بار؛ آماده سازی مسیر دریایی برای زائران اربعین
آیین های عزاداری محرم در استان ‌ها | سوگواری در صحرا + فیلم