به نقل از دیجیکالا:
در سال ۲۰۲۱ شیائومی برای مدت کوتاهی موفق شد مقام نخست بازار موبایل جهان را از آن خود کند ولی در سال ۲۰۲۲ بار دیگر بعد از سامسونگ و اپل در مقام سوم قرار گرفته است. اما این موضوع به معنای عرضهی گوشیهای ضعیف نیست و شیائومی در سال ۲۰۲۲ موفق شد تعداد زیادی گوشی جذاب را راهی بازار کند. در هر صورت در ادامه به ۵ موضوع میپردازیم که امیدواریم آنها را در گوشیهای ۲۰۲۳ شیائومی ببینیم.
افزایش تعداد پرچمداران اقتصادی
سالها قبل شیائومی به لطف عرضهی پرچمداران اقتصادی، موفق شد با سرعت زیادی به رشد قابل توجهی دست پیدا کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ گوشی Mi 9 با قیمت ۵۰۰ دلار معرفی شد که برای مقایسه گلکسی S10e با قیمت ۷۵۰ دلار به دست کاربران رسید.
اما در سال ۲۰۲۲، شیائومی ۱۲ با قیمت ۷۵۰ دلار از راه رسید که برای مقایسه میتوانیم به قیمت ۸۰۰ دلاری گلکسی S22 و گوشی ۶۰۰ دلاری پیکسل ۷ اشاره کنیم. به طور کلی پرچمداران شیائومی دیگر مانند گذشته اقتصادی نیستند و امیدواریم در سال ۲۰۲۳ شاهد عرضهی چند پرچمدار جذاب با قیمت پایینتر باشیم.
راهیابی گوشیهای تاشو به بازارهای جهانی
اولین گوشی تاشو شیائومی صرفا راهی بازار چین شد و اگرچه امیدوار بودیم که نسل دوم این گوشی به بازارهای خارج از چین راه پیدا کند، ولی این خواسته هم به واقعیت تبدیل نشد. البته شیائومی تنها شرکتی نیست که گوشیهای تاشو خود را محدود به بازار چین کرده است. با توجه به اینکه مشکلات مربوط به تامین قطعات نسبت به ماههای گذشته تا حدی بهبود یافته، امیدواریم شیائومی جدیدترین گوشیهای تاشو خود را در سایر کشورها به دست کاربران برساند.
بهبود پشتیبانی نرمافزاری
شیائومی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که گوشیهای سری ۱۱T به مدت ۳ سال نسخههای جدید اندروید را دریافت میکنند و این سیاست برای سری شیائومی ۱۲ هم عملی شد. در حال حاضر سامسونگ بهترین عملکرد را در این زمینه ارائه میدهد و بیشتر گوشیهای این شرکت از آپدیت طولانیمدت بهرهمند میشوند. بنابراین امیدواریم شیائومی در کنار گوشیهای پرچمدار، در سال ۲۰۲۳ به میانردههای خود هم توجه بیشتری نشان بدهد.
کاهش تعداد گوشی و تمرکز بیشتر بر بهبود پشتیبانی
شیائومی از جمله شرکتهایی است که در هر ساله تعداد زیادی گوشی راهی بازار میکند و برخی کارشناسان بر این باور هستند که تعداد این گوشیها بیش از حد بالا است. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲ این شرکت ۱۸ مدل عضو سری ردمی نوت ۱۱ را راهی بازار کرده که حتی برخی از آنها از نام مشابه استفاده میکنند و همین موضوع منجر به سردرگمی کاربران شده است.
شیائومی برای گوشیهای اقتصادی خود از برندهای ردمی و پوکو استفاده میکند و در برخی بازارها یکی از این برندها شهرت بیشتری دارد. به همین خاطر شیائومی با افزایش تعداد گوشیهای خود، نمیخواهد این فرصت را از دست بدهد. اما دیگر وقت آن فرا رسیده که تعداد گوشیهای شیائومی کاهش پیدا کنند و این شرکت در عوض بیش از پیش روی بهبود پشتیبانی نرمافزاری از گوشیهای خود تمرکز کند.
بهبود هویت بصری رابط کاربری MIUI
با وجود اینکه MIUI طی این سالها تا حد زیادی از منبع الهام خود یعنی iOS فاصله گرفته، اما همچنان بهخصوص در زمینههایی مانند آیکن اپلیکیشنها و ویجتها به شدت یادآور iOS است. از سوی دیگر باید به فقدان app drawer در حالت پیشفرض برای بسیاری از گوشیها و همچنین ظاهر کنترل سنتر اشاره کنیم که این بخشها هم یادآور iOS هستند.
در این میان میتوانیم به رابطهای کاربری مانند One UI سامسونگ و Color OS اوپو اشاره کنیم که هرکدام از هویت بصری منحصربهفردی بهره میبرند. بنابراین امیدواریم در سال ۲۰۲۳ هویت بصری MIUI بهبود پیدا کند تا این رابط کاربری در این زمینه بیشتر به چشم بیاید.
منبع: Android Authority