۴ اصل مهم که باید هنگام صحبت کردن با کودکان به خاطر داشته باشید

۴ اصل مهم که باید هنگام صحبت کردن با کودکان به خاطر داشته باشید

به نقل از دیجیکالا:

پدرو مادر بودن وظیفه‌ای است که به صورت مداوم کامل‌تر می‌شود. فرزندان به سرعت تغییر و رشد می‌کنند، آموزش می‌بینند، استقلال بیشتری پیدا می‌کنند و والدین هم باید همپای آن‌ها تغییر کنند. با وجود ایده‌ها، محصولات و تغییرات بسیاری که در دنیای اطراف وجود دارد ارتباط پدر و مادر با فرزندان می‌تواند روابط آن‌ها با هم را مستحکم کرده یا از بین ببرد علاوه بر این بر چگونگی تعامل آن‌ها با دنیا هم تاثیر می‌گذارد.

صحبت کردن با فرزندان می‌تواند ترسناک باشد اما در صورتی که به گونه‌ای با آن‌ها گفت‌و‌گو کنید که ارتباطتان حفظ شود حتی در صورتی که در آن لحظه کودک از دستتان ناراحت شود باز هم رابطه‌ی مستحکم‌تری خواهید داشت. در این مطلب چهار نکته‌ی مهمی که هنگام صحبت کردن با کودکان باید در نظر داشته باشید را به شما می‌گوییم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

۱.‌ تن صدا هنگام صحبت

تن صدا هنگام صحبت کردن با کودکان بسیار مهم است زیرا مفهوم و معنی بیشتری نسبت به کلماتی که گفته می‌شود در تن صدا وجود دارد. در مطالعه‌ای که در کتابخانه‌ی ملی پزشکی انجام شد محققان به این نکته دست یافتند که با شنیدن لحن صدا می‌توانیم بیشتر یاد بگیریم. اغلب به عنوان والدین تن صدای کودکمان را تصحیح می‌کنیم اما چقدر به تن صدای خودمان فکر می‌کنیم؟

کودکان نیاز دارند که با آن‌ها قاطع باشیم اما تن صدایمان می‌تواند آن‌ها را با چیزی که می‌گوییم هماهنگ کند یا باعث بی‌توجهی‌شان شود. در صورتی که تن صدای محترمانه، آرام اما محکم داشته باشیم هم خودمان و هم فرزندمان آرامش بیشتری خواهیم داشت. زمانی که می‌خواهیم رفتار فرزندمان را تصحیح کنیم احتمال دارد کودک کلماتی که گفته‌ایم را به خاطر بیاورد اما به صورت قطعی احساسی که هنگام گفتن کلمات پیدا کرده است را به خاطر خواهد آورد.

احساسی که کودکان پس از گفت‌و‌گو با پدر و مادر خواهند داشت یا باعث می‌شود که لذت‌ها، سوال‌ها و مشکلات‌شان را با آن‌ها در میان بگذارند یا آن‌ها را وا می‌دارد که مشکلات خود را از والدین پنهان کنند. تغییر کوچک در تن صدا می‌تواند ارتباطمان با کودکان‌مان را تغییر دهد.

۲. سن

اهمیت سن کودکان در مکالمه با آن‌ها

سن کودکی که با او صحبت می‌کنید نقش مهمی در چگونگی صحبت کردن با او دارد. تن صدای صحبت کردن با آن‌ها باید از کودکی تا بزرگسالی تغییر کند. به عنوان مثال، هنگام صحبت کردن با نوزادها و کودکان از تن صدای آرام استفاده می‌کنیم و گاهی در گفت‌و‌گو با نوجوانان از تن صدای شدید و قاطع بهره می‌گیریم.

جای تعجب نیست که چرا نوجوانان با تندی پاسخ می‌دهند. در دنیای امروز کودکان نسبت به گذشته دسترسی بیشتری به اطلاعات دارند اما قادر نیستند به صورت کامل آن‌ها را درک کنند. کودکان ممکن است فقط به دلیل قرار گرفتن در معرض اطلاعات سوال‌هایی در رابطه با موضوع‌های حساس در سنین پایین‌تر داشته باشند.

علاوه بر این صحبت کردن با کودکان درباره‌ی همه‌ی موضوعات در سن مناسب هم بسیار مهم است. هر موضوعی می‌تواند برای درک راحت‌تر توسط کودکان به قسمت‌های کوچک‌تر شکسته شود. از بیان جزییاتی که متناسب با سن آن‌ها نیست اجتناب کنید. تنها نکته‌ی مورد توجه سن تقویمی نیست بلکه سن رشدی هم کلیدی و حائز اهمیت است. فکر کردن به اینکه کودک چه چیزی را می‌تواند درک کند بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

۳. گوش دادن

در صورتی که هنگام صحبت کردن با کودکان دوست داریم که فقط آن‌ها به ما گوش دهند، با مشکل مواجه می‌شویم. دلیل این موضوع این است که ما هم باید به آن‌ها گوش دهیم. یکی از ایده‌های خوب این است که از کودکان درباره‌ی اینکه از گفته‌ی ما چه احساسی پیدا می‌کنند سوال بپرسیم.

علاوه بر این تشویق کودکان به اشتراک افکارشان و گوش دادن عامدانه به آن‌ها باعث تقویت عزت نفس، اعتماد و درک آن‌ها می‌شود. این مسیر دوطرفه است. هنگامی که به کودکان گوش می‌کنیم آن‌ها را به گوش دادن به سخنان خودمان هم تشویق می‌کنیم. آموزش دادن به کودکان با مثال واضح بسیار موثرتر از گفتن باید و نباید به آن‌ها است.

۴. شناخت و کسب دانش

شناخت خود و کودک

خودتان، کودک و موضوعی که در حال صحبت کردن درباره‌ی آن هستید را بشناسید. اغلب کودکان سوال‌های عجیبی می‌پرسند.

خودتان را بشناسید

آیا شما جزو والدینی هستید که به سادگی در موقعیت‌هایی که کودکان سوال‌های عجیب می‌پرسند خجالت‌زده می‌شوید؟ در صورتی که چنین است، از قبل برای مواجهه با این موقعیت‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. تحقیقات لازم را انجام دهید. یک پاسخ آماده‌ی از پیش تعیین شده برای مواقع لازم داشته باشید.

کودک خود را بشناسید

آیا کودک شما جزو کودکانی است که سوال‌های بسیار زیادی می‌پرسد؟ پاسخ دادن به این سوال‌ها می‌تواند به چگونگی صحبت کردن با کودکان کمک کند. برخی کودکان نیاز دارند که والدینشان بیشتر صحبت کنند و برخی دیگر نیاز دارند که تنها باشند تا آمادگی لازم برای مکالمه با والدین را پیدا کنند. به عنوان مثال: آیا کودک شما با چالشی مانند اوتیسم مواجه است؟ قبل از اینکه سوال‌هایی درباره‌ی این موضوع بپرسد در رابطه با چگونگی صحبت کردن درباره‌ی آن تحقیق کنید.

موضوعی که درباره‌ی آن با کودکان صحبت می‌کنید را بشناسید

در صورتی که صبر کنید تا کودک‌تان سوال بپرسد متعجب خواهید شد. اغلب پدر و مادرها کسب دانش و اطلاعات لازم را پس از بارداری متوقف می‌کنند. با تحقیق کردن درباره‌ی موضوعات مختلف و نحوه‌ی مطرح کردن آن‌ها از قبل می‌توانیم به خانواده‌ی خود کمک کرده و حداقل در شرایطی که باید درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم اطلاعات کافی خواهیم داشت.

نکته‌ی مهم این است که پیش از نیاز به دانستن موضوعات مختلف درباره‌ی آن‌ها اطلاعات کسب کنیم. البته باید دقت داشته باشیم که چیزی به عنوان کمال در فرزندپروری وجود ندارد. خوشبختانه کودکان تاب‌آور هستند و ما را بدون توجه به اینکه کارها را درست یا غلط انجام می‌دهیم دوست دارند. گاهی اوقات والدین تسلیم احساس شکست می‌شوند.

عذرخواهی کردن

نکته‌های مهم صحبت کردن با کودکان

کودکان نیاز دارند ببینند که والدین هنگامی که کاری را اشتباه انجام می‌دهند آن را تائید کرده، عذرخواهی کنند و جایی که لازم است تغییر کنند. اغلب روز خود را با صحبت نامهربانانه با کودکان یا حتی توجیه توهین به آن‌ها سپری می‌کنیم. این کار درست نیست و یک شکست واقعی برای والد بودن است.

عذرخواهی کردن از کودکان باعث ایجاد اعتماد شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد انسانیت‌مان را ببینند و یاد بگیرند که هنگام انجام اشتباه یک کار عذرخواهی کنند. پس از اینکه متوجه شدیم کاری را اشتباه انجام دادیم باید به کودک نشان دهیم که مشتاق به تغییر آن کار هستیم. این موضوع شامل نشان دادن اشتیاق‌مان با سخت کار کردن برای اطمینان از تغییر موارد لازم است.

پیشرفت را برجسته کنید

در نهایت پیشرفت را برجسته کنید. وقتی فرزندتان کاری را درست انجام می‌دهد این موضوع را به او بگویید. اجازه بدهید کودک بداند که پیشرفت خودتان را هم جشن می‌گیرید. افتخار کردن والدین به خودشان به اندازه‌ی افتخار کردن به فرزندانشان مهم است.

اغلب اوقات درمانگرها به افراد بزرگسال کمک می‌کنند زخم‌هایی که والدین روی آن‌ها به جا گذاشته‌اند را با کمک کردن به آن‌ها در دیدن انسانیت والدینشان درک کنند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد کشمکش پدر و مادر خود را از دید دیگری ببینند و اغلب منجر به بخشش آن‌ها می‌شود.

در پایان

صحبت کردن با کودکان کاری است که اغلب بیشتر از فعالیت‌های روزانه‌ی دیگر انجام می‌دهیم.چگونگی صحبت کردن با کودک بسیار مهم است. فرقی نمی‌کند که در کدام مرحله از والد بودن باشیم، آماده شدن اهمیت بسیار زیادی دارد. از آموزش به کودکان در رابطه با چگونه راه رفتن تا صحبت کردن درباره‌ی اولین تجربه‌ی دل شکستگی صدای والدین تا زمانی که صدای خودشان را پیدا کنند در ذهنشان خواهد بود. با استفاده از روشی که در این مطلب گفته شد می‌توانیم به خاطر داشته باشیم که از تن صدای صحیح و مناسب سن کودک استفاده کرده و بدانیم چه چیزهایی را نیاز داریم یاد بگیریم. صحبت کردن با کودکان می‌تواند بسیار موثر بوده و بهترین ابزار برای ایجاد ارتباط باشد.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Lifehack