۳ عنصری که رسانه را پیروز می کند بشناسید | رمز موفقیت پیامبران چیست؟

۳ عنصری که رسانه را پیروز می کند بشناسید | رمز موفقیت پیامبران چیست؟

در شب سوم هیئت رسانه زینبیه که با تقدیر از همسر شهید محمدجعفر حسینی، شهید مدافع حرم افغانستانی همراه بود، حجت‌الاسلام علی مهدیان سخنرانی کرد و مهدی رباطی به مداحی پرداخت.

همشهری آنلاین– فرشاد شیرزادی: در شب سوم هیئت رسانه زینبیه که در خیابان هفدهم شهریور برگزار شد، حجت‌الاسلام علی مهدیان به سخنرانی پرداخت. او درباره تبیین و جهاد رسانه صحبت کرد. همچنین حجت‌الاسلام اخباری درباره شهید حسینی سخن گفت. مهدی رباطی از مادحین اهل بیت (ع) به مرثیه‌سرایی پرداخت و همسر شهید حسینی معروف به ابوزینب هم که هم‌رزم شهید صدرزاده و شهید همدانی در جبهه سوریه بود، به چند پرسش کوتاه پاسخ داد. در این گزارش خلاصه‌ای از سخنان حجت‌الاسلام مهدیان را می‌خوانید.

تبلیغ الهی چیست؟

حجت‌الاسلام مهدیان در ابتدای این مجلس گفت: «کسانی که رساننده پیام از سوی حق هستند، از هیچ چیز نمی‌ترسند و فقط از خدا ترس دارند. نتیجه عمل آنها مهم است و طبق آیات قرآن کریم، حساب و کتاب‌شان با خدای متعال است. شب گذشته قدری درباره اهمیت رسانه و نوع تأثیرش سخن گفتم. امشب اضافه می‌کنم که کسی در حوزه رسانه جهاد می‌کند که نتیجه کارش به فعلیت برسد. اگر نتیجه را لحاظ نکنید شما در حال تبلیغ الهی نیستید. از سوی دیگر دستگاه دشمن هم نیاز به تبلیغ دارد و همان‌طور که اشاره کردم، می‌خواهد مردم به گونه‌ای رفتار کنند و بیندیشیند که او می‌خواهد. پس باید تأمل کنید که رسانه‌های جهان در دست کیست. در واقع پول‌ها همان جایی است که رسانه‌ها قرار دارند. دستگاه فرعون اذهان و قلب مردم را تابع کرد. پس باید قبول داشت که دشمن توانمند است. کل تمدن فرعون انسان را خاضع می‌کند در حالی که موسی به همراه برادرش هارون تنها با یک عصا به کاخ رفت و عزم کرد تا رسم اجتماعی گذشته را بشکند.»

رسانه الهی قدرت طلب نیست

مهدیان سخنانش درباب رسالت رسانه‌ها در جهاد تبیین را اینچنین ادامه داد: «تبلیغ باید حرکت دهنده باشد و هستی انسان را به حرکت وادارد. بسیاری از کارهای رسانه‌ای ما اشتباه است و نوعی عوام‌گرایی و عوام زدگی است. وقتی که ما در کانال‌های و صفحات فضای مجازی حرفی می‌زنیم که مشتری داشته باشد، یعنی هنوز عوامیم و پشت سر مردم حرکت می‌کنیم. حضرت زینب(س) رسانه کربلا بود و اگر او نبود کربلا کربلا نمی‌شد. ما امروز آن چیزی را لایک می‌کنیم که مورد پسندمان است و می‌خواهیم حرفی بزنیم که لایک بگیرد و بازخورد مثبت داشته باشد. این دقیقاً خلاف عملکرد و تأثیرگذاری متکثر سخن حق است. لذا ما در تکرار مکررات در هر فضایی با حلقه بسته خودمان روبه‌روییم و پشت سر بقیه گام برمی‌داریم. در رسانه الهی پیام خدا به جبهه حق جهت می‌دهد و به سمت خدا و اهداف الهی حرکت می‌کند. در این نوع از رسانه طرف به دنبال قدرت طلبی نیست.»

چرا فقط خدا می‌تواند قلب‌ها را تغییر دهد؟

مهدیان در ادامه توضیح می‌دهد: «خدا عالم را به گونه‌ای خلق کرده که هماهنگ با حرف حق و حرف اوست. پس شما به عنوان مبلّغ بگویید و حرف بزنید تا انسان‌ها با شما همراه شوند. در نقطه مقابل مردم معمولاً حرفی نمی‌زنند که دشمن پیدا کند. تأکید دارم که این گونه تبلیغ، به هیچ وجه الهی نیست. پرسشی اینجا پیش می‌آید که برایمان در این بحث تازگی دارد. آن اینکه مگر نمی‌گوییم حرفی بزن که به قلب برسد و به حرکت و فعلیت بینجامد، حال که قلب‌ها در دست ما نیست، چه کنیم؟! پاسخ این است که قلب انسان را نمی‌توان تغییر داد، چرا که قلب‌ها را خدا تغییر می‌دهد. خدا در قرآن کریم می‌فرماید که وقتی اراده خدا(نه انسان‌های قوی و نه ملائک) به میان بیاید، هیچ کس و هیچ چیزی نمی‌تواند جلودارش شود.»

اراده خدا را چگونه می‌توان دید؟

مهدیان تاکید می‌کند: «اینکه اراده خدا نمایان شود، قواعدی دارد که آن را هم خدا در قرآن کریم مشخص کرده. اراده خدا وقتی ظهور می‌کند که انسان تمام حمیّت خود را مصروف کند. خدا می‌گوید «تو تلاشت را بکن، در این صورت خدا پای کار می‌آید.» این حرکت انسان همچنین باید عین صدق باشد. رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوری‌شان در سازمان ملل گفتند «ما قانونی آوردیم که بر دشمنان و قدرتمندان چیره شدیم.» این مصداق همان چیزی است که در زمان انقلاب دیدیم. مردمی که دست خالی بودند و رهبری که در ایران حضور نداشت، توانستند مقابل شاه که آمریکا حمایتش می‌کرد بایستد و آن حکومت را سرنگون کنند. در زمان جنگ تحمیلی هم نه تنها عراق بلکه امریکا و شوروی با ما می‌جنگیدند و با اتکا به همین اصل، بر دشمن پیروز شدیم. کسانی که می‌گویند سازش کنیم، معمولاً این ویژگی را ندارند و سلطه پذیرند.»

۳ عنصری که رسانه را پیروز می کند بشناسید | رمز موفقیت پیامبران چیست؟
حاج مهدی رباطی در حال مداحی برای عزادان حضرت زینب(س)

انسان‌های بزرگ به حکمت و قطعیت می‌رسند

این واعظ معارف اسلامی، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «نمونه دیگر ظاهر شدن اراده خدا قیام امام حسین(ع) است که رساندن پیامش تا صدها سال ادامه یافت. اگر در این بین ایمان وجود داشته باشد، اراده خدا ظهور می‌یابد. اگر تو با تمام توان در میدان بیایی، قطعاً اراده خدا را هم خواهی دید. وقتی شهیدی در شهر می‌چرخانند این عین کار رسانه است. مردم همه چیز را فراموش می‌کنند و گویی مبلّغ به شهر آمده. در نمونه‌ای دیگر، ابرهه آمد تا کعبه را با خاک یکسان کند، اما معجزه بزرگ رخ داد و سیل پرندگان آنها را نابود کردند. وقتی اراده خدا تجلی یابد، حرکت هم درگیری سخت خواهد بود و هم نرم. از سوی دیگر برخی مقابل راه خدا می‌ایستند. مقابل این عده باید قدرت مادی را نشان داد و این نوع قدرت سخت را در چشمشان فرو برد. در این شرایط باید مانع را کنار زد تا حرف به قلب برسد. پس از این مقطع درگیری نرم داریم. یعنی شما بر ذهن و قلب آدم‌ها تأثیر می‌گذارید. بنابراین حرف درست حرفی است که حرکت درست در آن اتفاق بیفتد و پشتکار در آن ببینیم. سخن باید محکم باشد. این در استقامت انسان‌ها تأثیر دارد. گاه انسان در این مراحل متزلزل می‌شود. بنابراین باید کاری را انجام بدهی که دلت با آن قرص می‌شود. دلیل اینکه انسان‌های بزرگ کاری سهل در پیش دارند آن است که به حکمت و نوعی قطعیت رسیده‌اند. مصداق این سخن هم امام(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی در دهه ۵۰ است.»

موعظه و اهمیت «حسنه» بودنش!

مهدیان در بخش پایانی سخنان خود این گونه به اهمیت موعظه اشاره کرد: «موعظه سخنی است که در قلب می‌نشیند. یا می‌ترساند یا شوق ایجاد می‌کند. موعظه را خدا در قرآن کریم با واژه «حسنه» وصف می‌کند. پس هر کار رسانه‌ای درست باید جذاب و زیبا هم باشد. تو به عنوان رسانه الهی باید به گونه‌ای سخن بگویی که بدانند برتری با توست. پس درگیری شما با جبهه کفر هم شامل درگیری نظامی می‌شود و هم موعظه حسنه. این سه ضلع، یعنی ظهور اراده خدا، مقابله سخت و مقابله نرم(موعظه) اگر با هم وجود داشته باشد، پیروز می‌شوید و کار رسانه الهی بر شما تمام است. باید بدانید که این موارد رمز موفقیت رسولان خداست. یعنی همان عصایی که موسی(ع) به زمین انداخت و ساحران سجده کردند یا رود نیل که با عصایش شکافت. در نقطه مقابل قوم موسی(ع) وقتی به دروازه‌های شهر رسیدند، به او گفتند تو برو با خدای خودت! همان‌جا موسی دستانش را بالا برد و گفت «خدایا بین ما(من و برادرم) و این قوم فاصله بیندازد.» آنها پس از دعای موسی ۴۰ سال در بیابان سرگردان بودند.»

پس از سخنان مهدیان، مهدی رباطی به مرثیه‌سرایی پرداخت. حاضران با صدای او دم گرفتند. سر به زیر انداختند و بر مظلومیت حضرت سیدالهشدا(س) گریستند.

سومین شب هیئت رسانه زینبیه با تقدیر از همسر شهید محمدجعفر حسینی به پایان رسید.