به نقل از دیجیکالا:
شاید احضار ترسناکترین فیلم جیمز وان تاکنون باشد. در همان سال، دنبالهی فیلم موذی (Insidious)، یکی از ترسناکترین فیلمها ساخته شد و ادامهدهندهی همان سبک وحشتناک و خلاقانه بود که مو به تن سیخ میکرد و بهخوبی دارای اکثر فاکتورهای ایجاد ترس بود.
پیش از این، وان فیلم سکوت مطلق (Dead Silence) را در سال ۲۰۰۷ کار کرد و اولین فیلم او هم به همراه شریک نویسندهاش، لی وانل تهیه شده بود که در سال ۲۰۰۰ اکران شد.
- ۵ فیلم ترسناک جدید از مجموعهی احضار که احتمالا در آینده خواهیم دید
- احضار ۴؛ وارنها در فیلم جدید سراغ کدام پروندههای شیطانی میتوانند بروند
- چرا نفرین لیورونا بخشی از دنیای فیلمهای احضار نیست؟
بعد از ۸ سال، حالا احضار دارای سه قسمت اصلی، سه فیلم اسپینآف، یک داستان اصلی و یک فیلم ترسناک فولکلور اسپانیایی است که داستان آن همراستا با احضار است و چندین فیلم مرتبط دیگر با این مجموعه در حال ساخت است. همهی آنها (به جز راهبه) از شخصیتها، مفاهیم و مضامین خاص و مشترکی برخوردار هستند. عناصر متداول این فیلمها شامل یک فرد جنزده، ایمان و افراد تسخیر شده است که به طور کلی ساختار یک فیلم ماوراءالطبیعه و ترسناک را تشکیل میدهند و بسیار جذاب هستند.
تعدادی فیلم دیگر هم وجود دارد که این عناصر مشترک را با دنیای فیلمهای احضار دارا هستند.
۱. وحشت در امیتیویل (The Amityville Horror)
- کارگردان: استوارت روزنبرگ
- بازیگران: جیمز برولین، مارگوت کیدر، راد اشتایگر
- سال انتشار: ۱۹۷۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۳۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
یک فیلم وحشتناک متعلق به دهه ۷۰ که بسیار شبیه احضار است. این دو فیلم از نظر سبک کاملا شبیه به هم هستند و قطعا این فیلم بر احضار تأثیر گذار بود. یک همپوشانی بصری و جوی وجود دارد اما جایی که وحشت در امیتیویل از تبوتاب میافتد، داستان احضار شروع به اوج گرفتن میکند. داستان امیتیویل با تمرکز بر اینکه چگونه این آشفتگیهای غیرقابل توصیف، سلامت عقل خانواده لوتز را از بین میبرد، کندتر و کندتر میشود.
مانند بسیاری از آثار کلاسیک ترسناک، هر چه کمتر از عنصر ترس بدانیم بیشتر میترسیم و چیزهای ناشناخته ترسناکتر هستند. اد و لورین وارن در زندگی واقعی از خانه لوتز دیدار کردند. به این موضوع به طور خلاصه در آغاز احضار ۲ اشاره شده بود. شاید یک فرد بتواند بین تماشای احضار ۱ و احضار ۲، وحشت در امیتیویل را ببیند و در این صورت تماشای احضار ۲ برای او هیجانانگیز و ترسناکتر خواهد بود.
۲. ماورا (The Beyond)
- کارگردان: لوسیو فولکی
- بازیگران: سینیزیا مونرال، لوسیو فولکی، کاتریونا مک کال
- سال انتشار: ۱۹۸۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۸ از ۱۰
اولین فیلم از سهگانهی دروازههای جهنم به کارگردانی لوسیو فولکی در این فهرست که یک اثر وحشتناک، عرفانی و کاملا وحشیانه است و بیش از یک دوره زمانی مشترک با احضار دارد. در این کار شاهد تکنیکهای فیلمبرداری، پالت رنگی زیبا و مرگ و میر زیادی هستیم که به شیوه یک فیلم ترسناک ایتالیایی ایجاد شده است. داستان فیلم کمی چرک و دربارهی زنی جوان با بازی کاتریونا مک کال، وارث یک هتل تسخیر شده در لوئیزیانا است. کارکنان مشغول تعمیر و راهاندازی هتل هستند تا اینکه یک روانی نابینا تاریخچه تاریک حضور شیطانی در این مکان را که موجب مرگ افراد زنده میشود، برای آنها توضیح میدهد. این اثر فیلم بینقصی نیست و تدوینهای عجیب و غریبی دارد، اما به هر حال برای طرفداران این ژانر، ترسناک محسوب میشود. ماورا در به تصویر کشیدن وحشت و ترس، تسخیر، ارواح و حتی مصلوب شدن افراد، بهخوبی عمل میکند. این همه کشتار در فیلم قطعا بیفایده نیست، چرا که هر صحنه فیلم را به نتیجهای تکاندهنده، سورئال و رضایتبخش ختم میکند. جلوههای عملی و ریتم مناسب فیلم هم به حفظ ارزش این اثر کلاسیک کمک میکنند.
۳. سکوت مطلق (Dead Silence)
- کارگردان: جیمز وان
- بازیگران: رایان کوانتن، امبر والتا، جودیث آنا رابرت
- سال انتشار: ۲۰۰۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۲۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
یکی از فیلمهای کم ارتباط از لحاظ موضوعی با احضار در این لیست که در آن، ماری شاو (جودیت رابرتز) و عروسکهای ترسناکش مانند نمونه اولیه اشخاص شروری هستند که در دو فیلم احضار و توطئهآمیز حضور دارند. این فیلم، داستان یک خانه تسخیرشده نیست، بلکه یک شهر طلسمشده را نشان میدهد که در آن قتلهای مرموزی اتفاق میافتد. جیمی اشن (رایان کوانتن) در حالی که توسط کارآگاه لیپتون با بازی دونی والبرگ تحت تعقیب قرار میگیرد، به دنبال قاتل همسرش است. سکوت مطلق محصولی متناسب با زمان خودش و دارای فیلتری آبی رنگ و ویرایشی بوده که یادآور مجموعه فیلم اره است و بهخوبی حال و هوای آن را زنده میکند، چرا که جیمز وان ساخت اره را بر عهده داشت. هسته ماوراءالطبیعه ماجرا، روح قاتل و سبک وان، همه نشان از این دارد که او و نویسنده همکارش، لی وانل، توانایی بالایی در این ژانر فرعی دارند.
۴. از شر شیطان نجاتمان بده (Deliver Us From Evil)
- کارگردان: اسکات دریکسون
- بازیگران: اریک بانا، ادگار رامیرز، اولیویا مان
- سال انتشار: ۲۰۱۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
این فیلم بیش از هر فیلم دیگری، از ایمان مسیحیت مانند جادویی سفید در برابر نیروهای تاریک استفاده میکند. پیشفرض این است که شیطان میتواند مانند ویروسی افراد را آلوده کند و توانایی شیوع خود از فردی به فرد دیگر را دارد و تنها راه درمان، استفاده عرفانی از ایمان است. فیلم که رفته رفته ترسناکتر میشود، توسط جری بروکهایمر کارگردان دزدان دریایی کارائیب ساخته شده است. فیلم پر از جنگیری و شیشههای شکسته و صحنههای مبارزه با شیطان است. بازیگران ستاره، صحنههای ترسناک مؤثر، داستان عاشقانه خانوادگی و تصویر ایمان چیزی است که این کار را با فیلمهای دیگر این لیست گره میزند. این فیلم مانند احضار بر اساس یک داستان واقعی است اما خوب یا بد، اثری کاملا متفاوتتر از احضار و با بودجه ساخت زیاد است.
۵. دکتر اسلیپ (Doctor Sleep)
- کارگردان: مایک فلانگان
- بازیگران: ایوان مک کروگر، ربکا فرگوسن
- سال انتشار: ۲۰۱۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰
در نگاه اول، به نظر میرسد ماهیت روانشناختی آثار استیون کینگ مانند درخشش و دکتر اسلیپ با وحشت شیطانی جهان تسخیر شده احضار متفاوت است. دکتر اسلیپ داستان تسخیر را که با یک پدیده روانی ترکیب شده، تعریف میکند. در این فیلم، اشباح، تسخیر و عرفان، صورت تازهای به خود میگیرند که احساس میشود آن مضمون یاریرسانی مسیح برای از بین بردن مشکلات که از دهه ۷۰ میلادی در فیلمها نبود، بازگردانده شده است.
دنی تورنس (با بازی ایوان مک گرگور) در این فیلم بازی میکند که اکنون مردی بزرگسال است که با اعتیاد کنار آمده و از دوران کودکی آسیبزننده خود بهبود یافت. او در طول زندگی از لحاظ روانی با افراد و اشخاص مشکل داشت و حالا هم به یک دوست جدید که به نظر تهدیدی فرازمینی است شک میکند. داستان ترکیبی از فیلم درخشش استنلس کوبریک و مجموعه کتاب پادشاه اسلیپ است که هر دو توسط استیون کینگ نوشته شدهاند. این اثر، یک فیلم انسانمحور مانند احضار: شیطان مرا وادار کرد است و برداشتهای نهایی فیلم و طبیعت ماوراءالطبیعه داستان، آن را بیشتر به یک کار مشابه دنیای احضار تبدیل میکند.
۶. جنگیری امیلی رز (The Exorcism of Emily Rose)
- کارگردان: اسکات دریکسون
- بازیگران: جنیفر کارپنتر، لورا لینی، تام ویلکینسون
- سال انتشار: ۲۰۰۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۷ از ۱۰
یک فیلم ترسناک عالی که همان زمینه و طرح دادگاهی احضار ۳ را دارد اما زمان کافی را برای بسط دادن و تکمیل داستان خود اختصاص نمیدهد. دومین فیلم از سه فیلم اسکات دریکسون در این لیست و به طور کلی دومین فیلم بلند سینمایی وی، دقیقا درباره خود عنوان فیلم است. بازی جنیفر کارپنتر در نقش امیلی رز، زن جوانی که آرام آرام توسط یک موجود ماورا طبیعی تسخیر میشود، فوقالعاده است. پدر مور (تام ویلکینسون) برای کمک به جنگیری فراخوانده میشود و پس از آن دادگاهی پیرامون حوادث ناخوشایند بعدی شکل میگیرد که در آن ایمان و اعتقاد به یک عامل اصلی دربارهی بیگناه یا مقصر دانستن پدر تبدیل میشوند. این فیلم، مانند فیلم بعدی در لیست، به لطف تصاویر حیرتانگیز (مانند خوردن عنکبوت توسط امیلی یا پیچیدن به زیر تخت)، تا حدودی شما را جذب میکند اما بیشتر این جذابیت به خاطر عملکرد عالی کارپنتر است. در زمینه فیلمهای مربوط به تسخیر و جنگیری، به نظر فقط فیلم جنگیر است که در سطح بالاتری نسبت به این اثر قرار میگیرد.
۷. جنگیر ( The Exorcist)
- کارگردان: ویلیام فریدکین
- بازیگران: لیندا بلیر، الن برستین، جیسون میلر
- سال انتشار: ۱۹۷۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
جنگیر یکی از مشهورترین فیلمهای ترسناک است. این فیلم به خاطر به تصویر کشیدن تسخیر و جنگیری از زن جوانی به نام ریگان مک نیل (لیندا بلر)، برای هر مخاطب از هر نسلی ترسناک است. این فیلم به همراه وحشت در امیتیویل و ماورا، احتمالا اصلیترین تأثیر را در ساخت فیلم احضار داشتهاند اما تأثیر جنگیر در کل ژانر ترسناک بسیار مشهود است و زبان سینمایی نحوه ساخت فیلمهای جنگیری را اساسا تغییر داد. حتی پس از دههها ساخت فیلمهایی که جنگیر در تولید آنها تأثیرگذار بوده و حتی پس از حضور چشمگیر گرافیک رایانهای، هنوز ترس نامحدود و دردآوری در این فیلم و ساختار آن وجود دارد. انتشار نسخه مخصوص کارگردان فیلم در سال ۲۰۰۰ به ترس فیلم افزود. حال چه اکران سینمایی باشد و چه نسخهی کارگردان، این فیلم اثری است که همهی طرفداران این ژانر باید ببینند. موسیقی، نورپردازی و تدوین کار، ۵۰ سال بعد از پخش، هنوز مورد احترام و تقلید قرار میگیرد. فیلمی کاملا باورنکردنی که صرف نظر از ژانر، همه نمیتوانند از نظر بصری و شدت هیجان و تأثیرگذاری با آن کنار بیایند.
۸. جنزدگی در کانکتیکات ( The Haunting in Connecticut)
- کارگردان: پیتر کورنول
- بازیگران: کایل گارنر، ویرجینیا مدسن
- سال انتشار: ۲۰۰۹
- امتیاز راتن تومیتوز: ۱۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵٫۹ از ۱۰
یک فیلم معاصر به سبک وحشت ایتالیایی که مانند فیلم سوسپیریا رمزآلود و مهیج است. تکنیکهای مدرن فیلمبرداری و تدوین، به فیلم جلوه و احساس به روزتری میبخشد اما اساس این فیلم بر پایه مفاهیم کلاسیک ترسناک ایتالیا بنا شده است. فیلم در فلشبکی نشان میدهد که خانواده کمپل به خانه جدیدی نزدیک مرکز پرتودرمانی نقل مکان کردند، زیرا پسر آنها در آنجا تحت درمان ویژهای قرار گرفته بود. ویرجینیا مادسن و کایل گالنر قلب این داستان خانوادگی هستند که بهعنوان یک مادر و پسر، در باتلاقی مرگبار غرق میشوند. رمز و راز پیرامون حوادثی که در فیلم به وجود میآید، جذاب و دلهرهآور است. اگرچه دلیل و چرایی این که چرا این حوادث اتفاق میافتد تا حدودی بدون پاسخ مانده است.
۹. موروثی (Hereditary)
- کارگردان: آری آستر
- بازیگران: تونی کالت، الکس ولف، میلی شاپیرو
- سال انتشار: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰
این یک فیلم درباره یک خانواده و یک فرقه است. این فیلم مربوط به فقدان، آسیبدیدگی روحی و انتظارات لکهدار شده است. آری آستر با اکران موروثی در سال ۲۰۱۸ رسما وارد عرصه فیلمهای ترسناک شد. بازی تونی کالت بهعنوان مادر داغدار خانوادهای که درگیر مرگ است بهعنوان یکی از بهترین بازیهای یک بازیگر در ژانر ترسناک شناخته میشود، اجرایی که کاملا مستحق نامزدی اسکار بود. سبک فیلم موروثی کمی منعطف است و مطابق با فرمولها و ساختارهای سنتی فیلمهای دنیای احضار نیست و مضامین فیلمهای فرقهای را به یک فیلم ترسناک دلهرهآور گره میزند. الگوها، سرنخها و فرمنگاری موجود در فیلم بسیار عالی است و در صورت مشاهده چندباره فیلم به نکات جدیدی دست مییابید که این کیفیت خوب به لطف برنامهریزی و اجرای هوشمندانه نویسنده و کارگردان، آری آستر، به وجود آمد و حتی اگر تمام گرههای داستانی موروثی را بدانید، باز هم از چشم نمیافتد.
۱۰. خانه کنار قبرستان (The House by the Cemetery)
- کارگردان: لوسیو فولکی
- بازیگران: جیووانی فرتزا، کاترین مک کال، پائولو مالکو
- سال انتشار: ۱۹۸۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
این فیلم دومین و آخرین پروژه سری فیلم دروازههای جهنم است. فیلمی وحشتناک، پریشان و کلاسیک و ایتالیایی که توسط استاد ژانر ترسناک لوسیو فولکی ساخته شد. تکنیکهای فیلمبرداری، تدوین و مدت زمان فیلم مانند احضار است اما خشونت و خونریزی آن مانند فیلم ماورا به بیشترین حد ممکن میرسد. شخصیتهای فیلم از این که چه کسی این قتلها را انجام میدهد ناآگاه هستند و نمیدانند چگونه جلوی آن را بگیرند. فیلم، انسجام و فانتزی کمتری نسبت به فیلم ماورا دارد اما لحن و سبک بصری به گونهای است که میتوان آن را جز کارهای خوب این ژانر محسوب کرد.
۱۱. موذی (Insidious)
- کارگردان: جیمز وان
- بازیگران: پاتریک ویلسون، لین شای، لی وانل
- سال انتشار: ۲۰۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۸ از ۱۰
سری فیلم توطئه آمیز سه سال قبل از احضار در سینماها اکران شد. جیمز وان و لی وانل در این فیلم برای اولین بار با پاتریک ویلسون همکاری کردند. فیلم، داستان خانواده لمبرت را روایت میکند که پس از انتقال به خانه جدید، با وقایع غیرقابل پیشبینی و ترسناکی روبهرو میشوند. آنها با تغییر خانه، دوباره امیدوار شدند تا از مشکلات خود فاصله بگیرند اما این اتفاقات ماوراءالطبیعه به خانه جدید هم منتقل شدند. در این زمان آنها تصمیم میگیرند که از یک فرد حرفهای در این زمینه کمک بگیرند و به سراغ تیمی از محققان ماوراءالطبیعه میروند تا به کمک آنها به مبارزه با نیروهای پلیدی که خانواده را مورد آزار و اذیت قرار میدهند بپردازند.
توطئه آمیز دارای نورپردازی رنگارنگ و صحنههای شوکهکننده و ترسناک است. گرچه از نظر بصری با احضار متفاوت است اما با همان فرمول ساخته شده و دارای محققان ماورا الطبیعه، مسائل روانشناختی و یک داستان عاشقانه خانوادگی است. احضار ۲ هم به لطف تدوین رنگی جذابتر، محلههای تنگ و صحنههای روانی، کاملا مشابه فیلم توطئه آمیز است و هر دو اثر از نظر هیجان بصری قوی هستند. جالب اینجاست که قسمت بعدی توطئه آمیز را خود پاتریک ویلسون کارگردانی کرد.
۱۲. در تاریکی (Lights Out)
- کارگردان: دیوید سندبرگ
- بازیگران: ترزا پالمر، گابریل بیتمن، ماریا بلو
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۳ از ۱۰
طرفداران این ژانر، در فیلم در تاریکی شاهد ترس فراوان، اسرار و به طور کلی وحشتی مرگبار هستند. اولین اثر دیوید سندبرگ، در مقایسه با احضار، مدرنتر است اما همان فاکتورهای مشابه را با استفاده خلاقانه از تکنیکهای ترساندن ارائه میدهد. مضمون فیلم هم دقیقا درباره موجودی است که در خفا وجود دارد. چیزی که باعث متمایز شدن این اثر میشود این است که در اینجا هیچ متخصصی نیست که در امور ماوراءالطبیعه به کمک بیاید. خانواده داستان، خودشان باید به خودشان کمک کنند و مسئله را حل نمایند. اثری پر از روابط و عناصر بصری که بیننده را با تاریکی ترسناکی همراه میکند.
۱۳. آکیولوس (Oculus)
- کارگردان: مایک فلانگان
- بازیگران: کارن گیلان، کیتی ساچوف
- سال انتشار: ۲۰۱۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۵ از ۱۰
آکیولوس بدون شک بهترین فیلم ورلد وست اینترتینمنت است. این شرکت قبل از ساخت بازی جرالد و جنگیری خانه هیل، آکیوپولوس به کارگردانی مایک فلاناگان را تولید کرد. فیلم، داستانی درباره خانوادهای است که توسط شیطانی قدرتمند مورد آزار قرار میگیرند که از آینهای عتیقه بیرون میآید. داستان در دو زمان مختلف و در مکانی ثابت نقل میشود و به صورت همزمان به هر دو بازه میپردازد و تلاشهای افراد برای مقابله با آینه نفرین شده را به نمایش میگذارد. مخاطبان با دو کودک مواجه میشوند که از گذشته مرتبط با شیاطین خود، ضربه روحی خوردهاند و حالا بار دیگر با این موضوع درگیر شدهاند اما این بار با تکیه بر تجربه گذشته خود عمل میکنند. این فیلم اثری است که از همان ابتدا مخاطب را با ترس و دلهره همراه میکند.
۱۴. ارواح خبیثه (Poltergeist)
- کارگردان: توب هوپر
- بازیگران: هثر روک، دومینیک دان، جوبث ویلیامز
- سال انتشار: ۱۹۸۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۳ از ۱۰
داستان خانهای تسخیرشده، اثری از استیون اسپیلبرگ و توب هوپر که پر از تنش است. این تنها فیلم ترسناک در این لیست است که افراد در هر سنی را به وجد میآورد. ارواح به خانه یک خانواده حومه شهر حمله میکنند و آنها برای کمک، با یک محقق روانی تماس میگیرند، درست مانند احضار. کریگ نلسون و جو بث ویلیامز نقش پدر و مادر جذابی را بازی میکنند که عشق آنها به یکدیگر و خانوادهشان در سراسر فیلم مشهود است. زلدا روبنشتاین دوستداشتنی نقش تانگینا را بازی میکند، واسطهای که برای کمک به خانواده فرلینگ میآید و از طریق صدای آرام و خشدار خود، وردهایی نمادین را زمزمه میکند. آنچه ارواح خبیثه را از احضار متمایز میکند، عدم وجود نشانهای از دینداری در فیلم است. هیچ کشیشی وجود ندارد و هیچ صلیبی به سر شخصیتها فشرده نمیشود. این فیلم به هر گونهای که باشد، امتحان خود را پس داده و به واسطه انتقال مناسب ترس، از بهترینهای این ژانر است.
۱۵. تسخیر (The Possession)
- کارگردان: اول بورندال
- بازیگران: جفری مورگان، ناتاشا کالیس، کایرا سدویک
- سال انتشار: ۲۰۱۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۳۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵٫۹ از ۱۰
این فیلم که نباید با فیلم تکرار نشدنی تسخیر اثر آندری زولاوسکی اشتباه گرفته شود، داستانی است بر اساس یک روایت واقعی دربارهی خانوادهای که تسخیر جعبهای میشوند که توسط دیباک استفاده میشد، موجودی در فرهنگ عامیانه یهود که در بدن اشخاص حلول میکند. این فیلم با بازیهای قدرتمند جفری دین مورگان، کیرا سدگویک و ناتاشا کالیس جوان، ترس بینظیری را به بیننده منتقل میکند و موجب جذب او میشود. تصاویر این فیلم از لحاظ دیداری، بیشتر تیره و خاکستری و در این طیف رنگی هستند، بر خلاف تم رنگی سفید و قهوهای و قرمز احضار. موضوع سنتی یهودی فیلم، این فرصت را برای ماتیسیاهو، موسیقیدان عبری، ایجاد میکند تا بهعنوان یک خاخام جوان و جنگیر در این اثر ظاهر شود. این پروژه بهعنوان داستان ترسناکی که نه تحت تأثیر قدرت مسیح، بلکه قدرت ایمان، روند خود را پیش میبرد، تا حدودی تازه و بدیع است.
۱۶. درخشش (The Shining)
- کارگردان: استنلی کوبریک
- بازیگران: جک نیکلسون، شلی دوال
- سال انتشار: ۱۹۸۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸٫۴ از ۱۰
درخشش اثری که در استفاده از رنگ، فیلمبرداری و خصوصیات روانی از رمان استیون کینگ الهام گرفته و داستان خانواده تورنس را در طول اقامت در هتلی نقل میکند. این کار به هیچ وجه ترس موجود در داستانهای ترسناک مدرن خانههای تسخیرشده را ایجاد نمیکند اما در روند ایجاد آرام تنش تا حصول نتیجه، یک کلاس عالی در کارگردانی این ژانر است. تفاوت ظریف شخصیتپردازی از طریق دیالوگ، استفاده از رنگ برای ایجاد خلق و خو و موسیقی تلخ، به ایجاد یک لحن و تنش منحصر به فرد برای فیلم کمک کرده است تا جایگاهی برای خود در میان فیلمهای ترسناک کلاسیک درست کند. بازی جک نیکلسون در نقش مردی که روح او فرسوده شده، در کنار بازی شلی دووال در نقش زنی که ذهن و روان خود را از دست داده، تحرک و پویایی در فیلم ایجاد میکند که تقریبا نقطه مقابل عشقی است که در داستان احضار ریشه دواند. این فیلم حتی بدون تحسین استیون کینگ هم موفق است، زیرا وی از این کار بیزار است و تصمیم دارد مینی سریال خود را بر اساس رمان درخشش بسازد.
۱۷. شوم (Sinister)
- کارگردان: اسکات دریکسون
- بازیگران: ایتان هاوک، جیمز رانسون
- سال انتشار: ۲۰۱۲
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۸ از ۱۰
اخیرا در تحقیقی که توسط گروهی از محققان انجام شد، شوم از نظر علمی بهعنوان ترسناکترین فیلم تمام دوران انتخاب شد. به معنای واقعی کلمه، این فیلم به نسبت همه فیلمهای ترسناک دیگر، قلب افراد را بیشتر به تپش میاندازد. سومین و آخرین فیلم اسکات دریکسون در این لیست، داستان یک نویسنده و خانوادهاش را بعد از نقل مکان به خانهای که محل کشتار یک خانواده دیگر بوده دنبال میکند. این نویسنده، الیسون اسوالت (ایتان هاوک) امیدوار است با کشف رمز و راز قتلهای وحشتناکی که در خانه جدیدش رخ داده است، از آنها در کتابش استفاده کند و شهرت از دست رفته خود را بازیابی نماید. باقی بازیگران، زیاد معروف نیستند و شاید در کنار ایتان هاوک فقط بتوان به جیمز رانسون اشاره کرد که نقش یک معاون جذاب را بازی میکند. روایت فیلم، خیلی دربارهی حوادث ترسناک نیست، بلکه درباره خود شخصیت اصلی است. این فیلم در مقایسه با حرارت و گرمای داستان احضار چندان جالب نیست اما وجود صحنههای ترسناک شوکهکننده و استفاده بینظیر از آیتمهای فراطبیعی، شوم را به یکی از بهترین فیلمهای ترسناک قرن ۲۱ تبدیل کرده است.
۱۸. گرفتن دبورا لوگان (The Taking of Deborah Logan)
- کارگردان: آدام رابیتل
- بازیگران: جیل لارسون ، آن رمزی، مایکل انگ
- سال انتشار: ۲۰۱۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
یک فیلم محبوب در میان دریای فیلمهایی که با دوربین روی دست و تصویری پرتحرک ضبط شدهاند. این فیلم به همان اندازه که ترسناک است، غمانگیز هم هست. خط داستانی درباره یک فیلم مستند دربارهی مبارزه یک زن مسن با بیماری آلزایمر است. دبورا که جیل لارسون بهخوبی نقش او را بازی کرده، از یک فرد فراموشکار به یک انسان ترسناک تبدیل میشود و گروه مستند و دختر دبورا، سارا، کمکم نسبت به امنیت خود احساس ترس میکنند و در طول گذر زمان فیلم، این دگرگونی دبورا بیشتر و بیشتر میشود. جیل لارسون سزاوار پیوستن به افرادی است که بهترین اجراهای کلاسیک ترسناک را داشتهاند، مانند تونی کولت، لیندا بلر، جک نیکلسون، شلی دووال و جیمی لی کرتیس.
سبک تصویربرداری فیلم کاملا با تصویربرداری ثابت احضار متفاوت است اما رنگها و نور، مفاهیم فیلم را به صورت ساده نشان میدهند. نحوه تصویربرداری این گونه فیلمها پاشنه آشیل و محدودیت این ژانر است اما باید در نظر بگیریم که تصاویر توسط یک گروه مستند واقعی کار میشوند، بنابراین کمی سینماییتر از آب درمیآیند.
۱۹. ورونیکا (Veronica)
- کارگردان: پاکو پلاتزا
- بازیگران: ساندرا اسکاسنا، کلودیا پلیسر، ایوان چاورو
- سال انتشار: ۲۰۱۷
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
این فیلم ترسناک اسپانیایی، داستان دختر جوانی به نام ورونیکا را روایت میکند که پس از امتحان کردن یک بازی تختهای با دو دوستش، گرفتار یک روح میشود. ورونیکا (ساندرا اسکاسنا) باید راه خود را پیدا کند تا خانوادهاش را از عذاب این روح مرموز نجات دهد. ورونیکا از نظر بصری متمایز است و تصاویر خلاقانهای از لحاظ نورپردازی در آن وجود دارد. این فیلم با بازی چهار بازیگر جوان دنبال میشود و همچنین یک یا دو سکانس به یادماندنی با حضور راهبهای دارد که به خاطر ندیدن کارهای وحشتناک روحهای اطرافش، خود را کور کرد. از آنجا که در ابتدای فیلم، تصاویری از نتیجه نهایی نمایش داده میشود، اندکی از تنش کم میگردد اما هنوز دلهرهآور است، مخصوصا با این پیشفرض که این کار بر اساس یک گزارش اداره پلیس در سال ۱۹۹۱ و طبق یک داستان واقعی ساخته شده است.
۲۰. ما هنوز اینجاییم (We Are Still Here)
- کارگردان: تد گوگهگان
- بازیگران: لیسا ماری، باربارا کرامپتون، اندرو سنسنیگ
- سال انتشار: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۵٫۷ از ۱۰
فیلمی ملودرام، شبح وار و وحشتناک که میتواند با احضار رقابت کند. این کار با بازی باربارا کرامپتون، داستان یک خانواده را پس از نقل مکان آنها به یک خانه جدید در یک شهر کوچک دنبال میکند. آنها دوستانشان را برای اجرای یک نمایش دعوت میکنند و شیطانی را که بیش از یک قرن در آنجا دفن شده بود، بیدار میکنند. این فیلم بیش از هر فیلم ترسناک دیگر قرن بیست و یکم، از فیلمهایی که موضوع آنها مکانهای تسخیرشده است، الهام میگیرد. تنها در اواخر فیلم است که تفاوتها رقم زده میشود. فضا و جو داستان، محیط دهه ۷۰ و تکنیکهای کلاسیک فیلمبرداری، این پروژه را به اثری ترسناک و هیجانانگیز بدل میکند.
منبع: Collider