۱۲ فیلم و انیمیشن کمدی برتر که دنباله‌‌های‌شان‌ بهتر از نسخه اصلی بودند

۱۲ فیلم و انیمیشن کمدی برتر که دنباله‌‌های‌شان‌ بهتر از نسخه اصلی بودند

به نقل از دیجیکالا

اگر از کسی بخواهید که برخی از دنبالههای کمدی موردعلاقهاش را نام ببرد، ممکن است برای پیدا کردن عناوین دچار مشکل شودبا این حال چالش سختتر این است که از آنها بپرسید که کدام دنباله کمدی از فیلم اصلی پیشی میگیردمعمولا دنبالههای آثار کمدی ناامیدکننده ظاهر میشوند و دلیل ساختشان هم عمدتا تکرار موفقیت مالی فیلم‌ اول با تکرار فرمولهای جوابپسداده است.

با این حال دنبالههای زیادی وجود دارند که از فیلم اصلی پیشی میگیرندبسیاری ادعا میکنند که «جنگ ستارگانبازگشت امپراطور»، «نابودگر ۲روز داوری» و «جنگجوی جاده» در همین دسته جای میگیرنداما در حالی که ژانرهایی مانند اکشن، علمی-تخیلی و درام اغلب میتوانند با گسترش جهان فیلمهای اول و شخصیتهایشان دنبالههای باکیفیتی تولید کنند، تکرار این موفقیت برای کمدیها بسیار سختتر استدنبالههای کمدی اغلب در جلب توجه تماشاگران ناموفقاند و معمولا شوخیها تکراری بنظر میرسندالبته استثناهایی هم در این قاعده وجود داردگاهی یک دنباله کمدی وجود دارد که با بهره بردن از عنصر سرگرمکننده فیلم اصلی آن را بهبود میبخشددر اینجا فهرستی از چند دنباله کمدی داریم که در نهایت توانستند از فیلم اول پیشی بگیرند.

۱۲) معمای قتل ۲ (Murder Mystery 2)

فیلم معمای قتل ۲

  • کارگردان: جرمی گارلیک
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

«معمای قتل» یک فیلم کمدی محصول سال ۲۰۱۹ با بازی جنیفر انیستون و آدام سندلر در نقش زوجی است که به تعطیلات میروند و به یکباره خودشان را در تلاش برای حل معمای قتل میزبان قایق تفریحی که در آن قرار دارند مییابنداین فیلم به نوعی هجو کلیشههای داستانهای معمایی قدیمی به ویژه داستانهای آگاتا کریستی استفیلم یک موفقیت بزرگ برای نتفلیکس بود که در نهایت منجر به ساخت دنبالهاش شد.

«معمای قتل ۲» محصول سال ۲۰۲۳ یک پیشرفت قطعی نسبت به نسخه اصلی استزوج اصلی فیلم، نیک و آدری، اکنون به کارآگاه خصوصی تبدیل شدهاند و همین باعث میشود تا داستان فیلم کمتر شبیه به یک اتفاق تصادفی باشدخود معما که شامل ربوده شدن دوست آنها از فیلم نخست ویکرام است، بسیار از معمای فیلم اول جالبتر است و پسزمینه پاریس در فیلم جذابیت بسیاری به آن میبخشدبازی آدام سندلر در این نسخه حتی منجر به جایزه بردن او از MTV برای بهترین نقشآفرینی کمدی شدهمچنین امتیاز فیلم در اکثر سایتها نسبت به نسخه اول بالاتر است.

مگنت طرح بازیگر آدام سندلر مدل S9032

۱۱) غرفه بوسیدن ۲ (The Kissing Booth 2)

فیلم غرفه بوسیدن ۲

  • کارگردان: وینس مارسلو
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۲۰

فیلم‌ نوجوانانه «غرفه بوسیدن ۲» دنباله موفقیت غافلگیرکننده فیلم اول محصول نتفلیکس استفیلم اول از نظر منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت اما میان تماشاگران به شدت محبوب شد. «غرفه بوسیدن» به سرعت بدل به یکی از موفقترین کمدی رمانتیکهای نتفلیکس شد و تد ساراندوس رئیس نتفلیکس سال ۲۰۱۸ آن را پربینندهترین فیلم کشور یا شاید جهان نامیدبا این حال و علیرغم محبوبیت فیلم، «غرفه بوسیدن» همچنان فیلمی شلخته با ریتم نامناسب و شخصیتهای تکراری است.

در کمال تعجب «غرفه بوسیدن ۲» موفق میشود بسیاری از مشکلات فیلم اول را برطرف کندنه تنها این دنباله به طرز قابل توجهی خندهدارتر است، بلکه فیلمنامه به نقاط قوت شخصیتها میپردازدتورنمنت رقص فیلم یک زمینه سرگرمکننده برای جنبههای رمانتیک و‌ کمدی داستان فراهم میآورددر حالی که این فیلم هم نقدهای منفی زیادی دزیاقت کرد، امتیازش نسبت به فیلم اول بهتر است.

۱۰) شرک ۲ (Shrek 2)

انیمیشن شرک ۲

  • کارگردانان: اندرو آدامسون٬ کانراد ورنون٬ کلی آزبوری
  • امتیاز IMDb به انیمیشن: ۷.۳ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۰۴

دو انیمیشن نخست «شرک» جزو‌ بهترینهای کمپانی دریمورکس استاز زمان اکران «شرک ۲» در سال ۲۰۰۴ بینندگان در مورد اینکه کدام یک از این دو بهتر است صحبت میکننددر برخی سایتها نمره انیمیشن اصلی بالاتر است و در برخی دیگر قسمت دومبا این حال هر دو بسیار محبوب هستند و رقابت میانشان نزدیک است.

در حالی که ممکن است کسی استدلال کند که قسمت نخست داستان بهتر و ساختارشکنانهتری دارد، به سختی میتوان انکار کرد که انیمیشن دوم کمدی بسیار بهتری استنه تنها مملو از شوخیهای بصری خندهدار و دست انداختن فرهنگ‌ عامه، بلکه شرورهای انیمیشن هم نسبت به نسخه اول بامزهتر هستندعلاوه بر این اضافه شدن گربه چکمهپوش پویایی و جذابیت بیشتری به این قسمت اضافه میکند.

کتاب رنگ آمیزی شرک

۹) گوینده اخبار ۲ (Anchorman 2)

فیلم گوینده اخبار ۲

  • کارگردان: آدام مک کی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۱۳

«گوینده اخبار ۲» سال ۲۰۱۳ و پس از تقریبا گذشت یک دهه کامل از اکران فیلم نخست منتشر شددر این بازه استیو کارل و پل راد بدل به ستاره شدند و ویل فرل چندین کمدی دیگر مانند «برادرخواندهها» و … بازی کردبنابراین وقتی خبر ساخت دنباله اعلام شد، در میان تماشاگران هم هیجان هم ترس برانگیخته شدآنها نگران بودند که تفاوت زمانی ۹ ساله ممکن است باعث شود از قدرت فیلم کاسته شودخوشبختانه «گوینده اخبار ۲» دنبالهای فوقالعاده برای فیلم نخست بود و هم از نظر کمدی هم کیفیت کلی از آن پیشی گرفت.

از بسیاری از جهات «گوینده اخبار ۲» همان «گوینده» است اما در مقیاسی عظیمترپسزمینه سن دیگو با ارجاعات بسیار برای بومیهای آن بازگشته استهمچنین بسیاری از المانهای فیلم اول در این نسخه حضور دارند چون صحنههای مبارزه اغراقآمیز و حضور افتخاری سلبریتیهایکی از حوزههایی که در آن «گوینده اخبار ۲» واقعا بهتر عمل میکند در بازی بازیگران آن استبازیگران تازهوارد جیمز مارسدنمیگان گود و هریسون فورد همگی پویایی بسیاری به فیلم میبخشند.

۸) فیلم ترسناک ۲ (Scary Movie 2)

فیلم فیلم ترسناک ۲

  • کارگردان: کینان ایوری واینز
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۰۱

مجموعه فیلمهای «فیلم ترسناک» سال ۲۰۰۰ با فیلمی از برادران واینز آغاز شد. «فیلم ترسناک» به کارگردانی کینن ایوری واینز و نویسندگی و بازی شاون و مارلون واینز به عنوان یک پارودی بر فیلمهای ترسناکی چون «جیغ» و «من میدانم تابستان گذشته چه کردی» باشددر حالی که این فیلم قطعا خندههای زیادی از مخاطبان گرفت، اما در نهایت بنظر تکراری میآمد.

«فیلم ترسناک» هنوز انقدر محبوب بود که منجر به تولید چهار دنباله شد و الهامبخش آثاری چون «فیلم حماسی» و «فیلم فاجعه» قرار گرفتدر حالی که برادران واینز در درازمدت به این فیلمها پایبند نماندند، فیلم دوم را ساختنداین دنباله اول به طرز خردمندانهای فیلمهای ترسناک بیشتری را با هم ترکیب میکند و دست روی هجو آثاری میگذارد که جدیتر هستند چون «تسخیر» و «جنگیر». این فیلم همچنین بخاطر نقشآفرینی کریس الیوت در نقش هنسون به یاد آورده میشود که نقل قولهایش در بسیاری از شوخیهای اینترنتی مورد استفاده قرار گرفت.

۷) نگهبانان کهکشان ۲ (Guardians of the Galaxy Vol. 2)

فیلم نگهبانان کهکشان ۲

  • کارگردان: جیمز گان
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۱۷

«نگهبانان کهکشان ۲» تنها دنباله در جهان سینمایی مارول نیست که از فیلم اصلی بهتر است، اما تنها عنوان کمدی آن است که به چنین هدفی نائل آمده استدر حالی که فیلمهایی مانند «انت من و وسپ» و «ثورعشق و‌ تندر» نتوانستند انتظارات را برآورده سازند، «نگهبانان کهکشان ۲» هر چیزی که از فیلم نخست یک اثر عالی ساخته بود را برداشت و آن را حتی بهتر کردیکی از منتقدان اظهار کرده بود که فیلم دوم شخصیتها و تعاملاتشان را بهتر پیش میبرد، شرور بهتری دارد و تعادل مناسبتری میان بامزگی و احساس برقرار میسازد.

اولین فیلم «نگهبانان کهکشان» به لطف شخصیتپردازیهای قوی و پویایی فوقالعاده میان اعضای تیم به موفقیت رسید اما طرح داستانی در بعضی نقاط کممایه بودبرای مقایسه در «نگهبانان کهکشان ۲» همه چیز درباره خانواده استچه داستان پیتر کوئیل در مورد پیدا کردن پدرش باشد (که در نهایت فهمید یاندو برایش بیشتر پدر بود تا پدر بیولوژیکیاش)، چه تلاشهای گامورا برای ارتباط مجدد با خواهرش نبیولا و چه تلاشهای راکت برای پرورش نسخه نهال دوستش گروت.

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح نگهبانان کهکشان مدل مارول 026

۶) ارزشهای خانواده آدامز (Addams Family Values)

فیلم ارزش های خانواده آدامز

  • کارگردان: بری ساننفیلد
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۹۳

زمانی که «خانواده آدامز» سال ۱۹۹۱ اکران شد به موفقیت عظیمی رسیدنه تنها از نظر اقتصادی به سود رسید بلکه توسط منتقدان و تماشاگران مورداستقبال قرار گرفت و این خانواده محبوب و عجیب و غریب را به نسل کاملا جدیدی از بینندگان معرفی کردبرخی از بازیگران فیلم به گونهای دقیق انتخاب شدند که همچنان پس از ۳۰ سال دستنیافتنی به نظر میرسنددر حالی که «خانواده آدامز» فیلمی عالی است، میتوان استدلال کرد که داستان فیلم تا حدی کلیشهای پیش میرود و از ویژگیهای کلاسیک شخصیتها استفاده میکند تا اطمینان حاصل شود که مورد پسند طرفداران قدیمی قرار میگیرد.

«ارزشهای خانواده آدامز» دو سال پس از نسخه اصلی منتشر شد و تقرببا منجر به بهبود تمامی جنبههای فیلم نخست شدفرستاده شدن پاگسلی و ونزدی به کمپ یک فضای عالی برای شوخیپردازی و برخی تفاسیر اجتماعی تیز و زننده فراهم کرد که تنها ونزدی آدامز (با بازی درخشات کریستینا ریچیاز پس آن برمیآمدبقیه بازیگران نیز فوقالعاده هستند و جوآن کیوزاک پرده سوم به یاد ماندنی را برجا میگذارد.

۵) تعطیلات کریسمس نشنال لمپون (National Lampoon’s Christmas Vacation)

فیلم تعطیلات کریسمس نشنال لمپون

  • کارگردان: جرمیا اس. چچیک
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۸۹

«تعطیلات کریسمس نشنال لمپون» فیلمی است که اغلب در فهرست دنبالههای بهتر از فیلم اصلی ظاهر میشود و این امری منطقی هم هستدر اصل این سومین فیلم از مجموعه فیلمهای «تعطیلات نشنال لمپون» است که پس از فیلم ناموفق «تعطیلات اروپایی نشنال لمپون» منتشر شددر حالی که «تعطیلات کریسمس نشنال لمپون» بلافاصله مورد تحسین قرار نگرفت، پسزمینه کریسمسی آن منجر شد تا فیلم یک اثر کلاسیک برای تماشا در فصل تعطیلات باشد و در گذر زمان به یک‌ فیلم کالت بدل شود.

فیلم انبوهی از لحظات ماندگار دارد، مانند تزئینات مضحک درخت کریسمس توسط کلارک که منجر به قطعی برق کل شهر شد، یا رئیس کلارک که توسط همه از جمله همسرش بخاطر لغو پاداشهای کریسمس تنبیه میشود. «تعطیلات کریسمس نشنال لمپون» ممکن است نتواند امتیاز منتقدان به فیلم اصلی را دریافت کند، اما از منظر بینندگان بهترین فیلم این مجموعه است.

۴) گربه چکمهپوشآخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)

انیمیشن گربه چکمه پوش: آخرین آرزو

  • کارگردان: جوئل کرافورد
  • امتیاز IMDb به انیمیشن: ۷.۹ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۲۲

«گربه چکمهپوشآخرین آرزو» دنبالهای بر انیمیشن «گربه چکمه‌‌پوش» محصول سال ۲۰۱۱ است و ششمین اثر در جهان «شرک» به شمار میروداین انیمیشن سال ۲۰۲۲ منتشر شد و با وجود گذشت یک دهه از نسخه قبلی منجر به بهبود آن شدجوئل کرافورد کارگردان آن در مصاحبهای گفت که این انیمیشن سبک بصری تازهای دارد که آن را بدل به یک نقاشی قصه پریان میکندهمچنین این قسمت لحن پختهتری هم دارد؛ شخصیت اصلی به سفری عمیق و خودشناسانه میرود که او را با حضور قریبالوقوع مرگ مواجه می‌‌سازد، شخصیتی که به دنبال گرفتن جان پوس است.

برخلاف اولین انیمیشن «گربه چکمهپوش» که یک آغاز بامزه اما تقریبا فراموششدنی بود، قسمت دوم تعادل کاملی میان طنز، درام و به طرز شگفتانگیزی ایدههای ظریف وجودگرایانه برقرار میسازد.

۳) خیابان جامپ ۲۲ (۲۲ Jump Street)

فیلم خیابان جامپ ۲۲

  • کارگردانان: کریس میلر٬ فیل لرد
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۱۴

«خیابان جامپ ۲۱» از بسیاری از جهان یک هوای تازه برای ژانر کمدی بودهم به عنوان اسپینآف و هم بازسازی سریالی به همین نام محصول ۱۹۸۷ که ماجرای پلیس‌ مخفیهایی بود که برای یک ماموریت به دبیرستان میروندشیمی منحصربهفرد میان جونا هیل و چنینگ تیتوم و نویسندگی هوشمندانه «خیابان جامپ ۲۱» را به یک موفقیت بزرگ رساند.

در حالی که «خیابان جامپ ۲۱» موفق شد مفهوم تاثیرگذارش را به درستی ارائه دهد، دنبالهاش «خیابان جامپ ۲۲» کمدی بهتری شد که حتی از نسخه اول خندهدارتر استهمچنین سست شدن پیوند این فیلم با سریال اصلی منجر به هویت قویتر آن شدهمچنین  اضافه شدن گروه جدیدی از بازیگران به موفقیت فیلم دوم‌ کمک شایانی کرد.

۲) پدینگتون ۲ (Paddington 2)

فیلم پدینگتون ۲

  • کارگردان: پل کینگ
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۱۷

به ندرت پیش میآید که با دنبالهای برای هر فیلمی، چه برسد به یک کمدی، مواجه شویم که توسط اکثریت به عنوان فیلمی بهتر از فیلم اصلی شناخته میشود، اتفاقی که برای «پدینگتون ۲» افتادفیلم‌ اول، داستان یک خرس سخنگو از پرو که برای زندگی با یک خانواده انسانی به لندن میآید، بیش از هر چیز در مورد قدرت مهربانی است و دنباله آن هم واقعا چنین گرایشی داردفیلم اول «پدینگتون» سال ۲۰۱۴ منتشر شد و به موفقیتی جهانی رسیداتفاقی که کار را برای دنباله آن سختتر میکرد اما «پدینگتون ۲» به بهترین شکل ممکن از پس انتظارات برآمد.

فیلم دوم نه تنها انتظارات را برآورده میسازد، بلکه در گرفتن خنده و تسخیر قلب مخاطبان بهتر از قبل هم عمل میکندشرور بامزه فیلم با بازی هیو گرانت حتی از ضدقهرمان فیلم اول خندهدارتر است و طرح داستان که شامل ایجاد تغییر در زندان توسط پدینگتون و بخشیدن شور و شادی به زندانیان میشود بسیار جذاب و دیدنی استاین فیلم نه تنها از نسخه اول پیشی میگیرد بلکه در فیلم نیکلاس کیجی «وزن تحملناپذیر استعداد شگرف» پدرو پاسکال در نقش خاوی ادعا میکند که «پدینگتون ۲» یکی از بهترین فیلمهای تاریخ است.

۱) ایس ونچورا ۲وقتی طبیعت فرامیخواند (Ace Ventura 2: When Nature Calls)

فیلم ایس ونچورا ۲: وقتی طبیعت فرامی‌خواند

  • کارگردان: استیو اودکرک
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۹۵

«ایس ونچورا ۲وقتی طبیعت فرامیخواند» محصول ۱۹۹۵ دنباله فیلم کمدی «ایس ونچوراکارآگاه حیوانات خانگی» محصول ۱۹۹۴ استدر حالی که فیلم نخست نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد، محبوب تماشاگران شد و به فروش خوبی رسید. «ایس ونچوراکارآگاه حیوانات خانگی» اغلب به عنوان موتور محرکه اولیه در کارنامه سینمایی جیم کری شناخته میشودبا وجود لحظات بامزه بسیاری که فیلم دارد، محتوای آن برای شرایط امروز آنچنان مناسب نیست.

برای مقایسه «ایس ونچوراوقتی طبیعت فرامیخواند» همین حالا هم خوب و خندهدار استالبته فیلم همچنان مسائل حساسیتزا دارد اما بیشتر بار کمدی فیلم روی دوش جیم کری و حرکات او استکمدی فیزیکی جیم کری بی عیب و نقص است و بسیاری از حرکات او در این فیلم وارد شوخیهای اینترنتی شده است.

کتاب خاطرات و خیالات اثر جیم کری و دانا واچون نشر مون

منبع: looper