۱۰ فیلم که قهرمان آن‌ها باید سر دوراهی تصمیمات ناممکن بگیرد

۱۰ فیلم که قهرمان آن‌ها باید سر دوراهی تصمیمات ناممکن بگیرد

به نقل از دیجیکالا:

در هر روایت سینمایی ما بیشتر از همه چیز با شخصیت اصلی قصه ارتباط برقرار می‌کنیم. چه این شخصیت در مخمصه‌ای گیر افتاده باشد یا به موفقیت دست یافته باشد، ما از صمیم قلب می‌خواهیم و دوست داریم که او در موقعیت‌های مختلف، تصمیم درست را بگیرد. ما به عنوان مخاطب سینما، با آگاهی از اینکه تصمیمات قهرمانان بر درون‌مایه‌های اصلی، قوس‌های شخصیتی، خط روایی کلی و پیامدهای آن تأثیر می‌گذارد، در سفر آن‌ها در طول قصه هم پر از امیدیم هم ترس. با این حال، بعضی فیلم‌های سینمایی با قرار دادن قهرمان سر دوراهی و دادن اولتیماتوم به او، در حالی که هر راهی برود برایش خوب و خوشایند نیست، بازی را به اوج خطر می‌رسانند.

در این موقعیت‌ها قهرمانان مجبور می‌شوند یک تصمیم ناممکن را بر یک تصمیم ناممکن دیگر در اولویت بدانند، و تصمیم نهایی‌شان در نهایت بحث‌های جالبی را میان مخاطبان به وجود می‌آورد، حتی سال‌ها پس از اکران فیلم. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این فیلم‌ها «انتخاب سوفی» با بازی مریل استریپ است که حتی وارد فرهنگ عامه و ادبیات روزمره امریکایی‌ها شده است؛ به طوری که در بسیاری از فیلم‌ها و به خصوص سریال‌ها به عنوان فیلم ارجاع داده می‌شود. فیلم‌هایی که در این فهرست آمده‌اند نشان می‌دهند چطور سینمای شخصیت‌محور از طریق چنین دوراهی‌های دلخراشی که بر سر راه قهرمانان خود قرار می‌دهند، به موفقیت دست می‌یابند. اعتبار این موفقیت‌ها کاملاً از آن کارگردانان و بازیگرانی است که نقش این قهرمانان را بازی می‌کنند. تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم باعث می‌شود ما به عنوان مخاطب خودمان را جای آن‌ها قرار دهیم و بفهمیم که به سادگی نمی‌توان راه درست را در این دوراهی‌ها انتخاب کرد.

۱۰. «شان می‌میرد» (Shaun of the Dead)؛ تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

شان می‌میرد، تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

  • سال اکران: ۲۰۰۴
  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: کیت اشفیلد، لوسی دیویس، نیک فراست، دیلن مورن، بیل نای، پنه‌لوپه ویلتون، سایمون پگ، جسیکا هاینس، مارتین فریمن، مت لوکاس، پیتر سرافیناویچ، ریف اسپال، تمسین گریگ، جولیا دیویس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰

وقتی صحبت  از کمدی‌های آدمخواری به میان می‌آید، «شان می‌میرد» فیلم محصول ۲۰۰۴ ادگار رایت هم به لحاظ تصویری که از خون‌آشام‌ها به نمایش می‌گذارد و خشونتی که ایجاد می‌کند، اثر خوبی است و هم آن‌قدر سرگرم‌کننده هست که از ابتدا تا انتها شما را با خودش همراه کند. سایمون پگ در نقش شخصیت اصلی این فیلم فروشنده ورشکسته‌ای است که زندگی‌اش به تغییری اساسی نیاز دارد تا کمی جالب‎‌تر شود.

حالا یک ویروس همه‌گیر به محل زندگی او رسیده و تمام جامعه را به زامبی‌هایی آدمخوار تبدیل کرده است و شان تصمیم می‌گیرد آن کسی باشد که همه را نجات دهد. شان بین نجات عزیزانش و مغزهای خورده‌شده، باید با یک دوراهی ناممکن مواجه شود. جایی در این فیلم، شان و دوستانش در بار محبوبشان پناه می‌گیرند اما خیلی زود می‌فهمند که یک زامبی باربارا مادر شان را گاز گرفته اس. شان که می‌داند هر آن است که مادرش به زامبی تبدیل شود، باید تصمیم بگیرد که بگذارد او به زامبی تبدیل شود یا او را از بین ببرد.

۹. من افسانه‌ام (I Am Legend)

من افسانه‌ام

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: فرانسیس لارنس
  • بازیگران: ویل اسمیت، آلیس براگا، دش میهوک، چارلی تاهان
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰

یک تریلر پساآخرالزمانی خوب بر اساس رمان ترسناکی به همین نام نوشته ریچارد متیسون که داستان طاعونی مشکوک را که کل سیاره زمین را دربرگرفته و هم انسان و هم حیوانات را به موجودات خطرناکی تبدیل می‌کند، روایت می‌کند. بعد از این اتفاق فقط تعداد کمی بازمانده بر زمین باقی مانده‌اند. میان این بازماندگان رابرت نویل یک دانشمند و ژرمن شپرد باوفایش سامانتا هستند. این دو به همراه هم در جهان ویروس‌زده به دنبال راه درمان سفر می‌کنند و نه فقط با موجودات جهش‌یافته مبتلا به ویروس که با انزوای فلج‌کننده و ترس از موقعیت پیش آمده هم مجبورند مبارزه کنند. تنها مایه آرامش نویل به عنوان آخرین مردی که قدم به شهرهای خالی و کوچه‌های تاریک می‌گذارد، بودن سامانتا در کنارش است. اما وقتی چند سگ هار او را گاز می‌گیرند، نویل می‌داند که بهترین راه خلاص کردن او از درد و کشتنش بعد از خوانندن ترانه «سه پرنده کوچک» برای اوست.

کتاب I Am Legend اثر Richard Matheson انتشارات Tor Books

۸. «سرعت» (Speed)؛ تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

«سرعت» تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

  • سال اکران: ۱۹۹۴
  • کارگردان: یان ده بونت
  • بازیگران: کیانو ریوز، دنیس هاپر، ساندرا بولاک، جف دانیلز، جو مورتون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

کیانو ریوز و ساندرا بولاک ستاره‌های این تریلر اکشن به‌یادماندنی هستند که در زمان اکران سر و صدای زیادی در جهان به پار کرد. پیرنگ فیلم «سرعت» چیز خاصی نیست اما موفقیت این فیلم نود دقیقه‌ای در به نمایش گذاشتن تنش و انتقال آن به مخاطب است که تبدیل به یک بازی بسیار سخت علیه خود زمان می‌شود. دنیس هاپر ضد قهرمان فیلم است، هاوارد پین، یک پلیس سابق ناراضی که تلاش می‌کند آسانسوری را منفجر کند اما موفق نمی‌شود. بعد می‌رود سراغ بمب گذاشتن در یک اتوبوس حمل و نقل عمومی و اینجاست که متخصص سلاح‌ها و تاکتیک‌های ویژه اداره پلیس لس آنجلس، جک تراون که نقش‌اش را کیانو ریوز بازی می‌کند، باید جلو این انفجار را بگیرد. او پیش از این به همراه دوستش جلو انفجار در آسانسور را هم گرفته بود.

جک از یک سو باید با یک پلیس به تروریست تبدیل شده که می‌خواهد خون به پا کند، سر و کله بزند و از سوی دیگر، باید سرنشینان اتوبوس را به همراه شهروندی به نام انی (ساندرا بولاک) هم آرام کند و هم جانشان را نجات دهد. قهرمان جسوری که ریوز او را خلق کرده است، وقتی شخصیت شرور قصه دوست و همکارش را با اسلحه‌ای روی مغزش گروگان می‌گیرد، بر سر یک دوراهی اخلاقی قرار می‌گیرد. او به یاد مکالمه‌ای که پیش از این با پین داشته است، می‌افتد و به خاطر می‌آورد که در این مکالمه به او گفته بود که اگر به دوستش شلیک کند، او را آزاد خواهد کرد. جک دقیقاً همین کار را می‌کند و به پای دوستش شلیک می‌کند.

۷. شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

شوالیه تاریکی

  • سال اکران: ۲۰۰۸
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال، مورگان فریمن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

کریستوفر نولان قسمت دوم این سه‌گانه به‌یادماندنی را که دنباله فیلم تحسین‌شده محصول ۲۰۰۵ «بتمن آغاز می‌کند» (Batman Begins) را با همان سبک خاص خودش به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های بتمن تمام دوران تبدیل کرد و فیلم محبوب خود کارگردان تا به امروز هم شد. «شوالیه تاریکی» تصویر تاریک‌تری را از شهر گاتهام زیر سایه و حاکمیت رؤسای مافیا و آخرین سلاحشان، جوکر، به نمایش می‌گذارد.

در این قسمت، در حالی که بتمن با همکاری هاروی دنت سعی می‌کند آرامش را به مردم شهر برگرداند، جوکر جنون جامعه‌ستیزانه خود را به خیابان‌ها می‌رود، آشوب به پا می‌کند و خون می‌ریزد. او وفاداری بتمن را هم با قرار دادن او بر سر یک دوراهی اجتناب‌ناپذیر به چالش می‌کشد. او را در موقعیت سختی با بهترین دوست و محبوب قدیمی‌اش ریچل داوز و نامزد بیگناهش هاروی دنت می‌گذارد. نولان ژانر ابرقهرمانی را با این صحنه و صحنه بعدش به مرزهای نجومی می‌رساند.

۶. «انتخاب سوفی» (Sophie’s Choice)؛ تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

انتخاب سوفی، تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

  • سال اکران: ۱۹۸۲
  • کارگردان: آلن جی پاکولا
  • بازیگران: مریل استریپ، کوین کلاین، پتر مک نیکول، نینا پولان، یوجین لیپینسکی، ائوگنیوش پریویژینسف
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۶ از ۱۰۰

ما همه می‌دانیم که مادر و پدرها همیشه یک بچه را از بچه‌ دیگر بیشتر دوست دارند. همیشه در همه خانواده‌ها یک «بچه محبوب» وجود دارد. با اینکه این شاید حقیقتی جهانی باشد، وقتی والدی در برابر انتخاب بین مرگ و زندگی میان فرزندانش قرار می‌گیرد، تا مغز استخوانش می‌لرزد. این درباره اکثریت غالب والدین صدق می‌کند. این همان دوراهی و یکی از معروف‌ترین تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم هاست که شخصیت مریل استریپ در فیلم «انتخاب سوفی» در برابر آن قرار می‌گیرد. این درام روانشناختی داستان سوفی یک مهاجر و بازمانده اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها را روایت می‌کند که حالا با مردی به نام نیتان که شیفته یهودی‌هاست زندگی می‌کند.

وقی استینگو، نویسنده‌ای جوان وارد زندگی آن‌ها می‌شود، او هم در گذشته سوفی غرق می‌شود و اینجا ما از گذشته سوفی زمانی که در آشوویتس مجبور شد بین زنده ماندن یکی از فرزندانش تصمیم بگیرد، باخبر می‌شویم. استریپ به اندوه این مادر و صبوری او با چنین دردی چنان تجسمی می‌بخشد که بازی‌اش هرگز از یاد نمی‌رود.

۵. جنگ ستارگان: قسمت پنجم – امپراتوری ضربه می‌زند (The Empire Strikes Back)

جنگ ستارگان: قسمت پنجم – امپراتوری ضربه می‌زند

  • سال اکران: ۱۹۸۰
  • کارگردان: اروین کرشنر
  • بازیگران: مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، بیلی دی ویلیامز، آنتونی دنیلز، دیوید پراوز، کنی بیکر، پیتر میهیو، فرانک اوز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

قسمت دوم «امید تازه» (A New Hope) سه‌گانه اصلی «جنگ ستارگان» این اوپرای فضایی محصول ۱۹۸۰ جورج لوکاس را به شکلی درخشان پیش می‌برد. دارث ویدار مصر است لوک اسکای‌واکر را به سویه تاریکی ببرد، به‌خصوص بعد از آنکه مشخص می‌شود لوک پسر اوست. و حالا، این جدای جوان که دارد تحت نظر یودا آموزش می‌بیند، بر سری یک دوراهی سرنوشت‌ساز قرار گرفته است که خبرش در سرتاسر کهکشان پخش شده است و در نهایت، سرنوشت بسیاری از ساکنان کهکشان را مشخص می‌کند. لوک اسکای‌واکر باید تصمیم بگیرد که آیا به دوستانش وفادار باقی بماند و تحت آموزش استاد یودا به یک شوالیه جدای تبدیل شود یا به سویه تاریکی بپیوندد.

وقتی لوک دستش را از دست می‌دهد و امید به پیروزی امپراتوری از بین می‌رود، فیلمساز پرسش‌هایی را درباره سرنوشت و رستگاری مطرح می‌کند، و این داستان اسطوره‌ای را به یک ماجراجویی بزرگ هم برای شخصیت‌ها و هم مخاطب تبدیل می‌کند. «امپراتوری ضربه می‌زند» ثابت می‌کند که با اینکه انتخاب میان خیر و شرّ، آسان به نظر می‌رسد، این عواقت تاریک آن است که اغلب خود واقعی ما را محک می‌زند. انتخاب اسکای‌واکر جوان بین پدرش و سویه خیر، یکی از معروف‌ترین تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم هاست.

تابلو آتریسا طرح پوستر فیلم The Empire Strikes Back مدل AM080

۴. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت/انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Infinity War/Avengers: Endgame)

10 فیلم که قهرمان آن باید تصمیمات ناممکن بگیرد

  • سال اکران: ۲۰۱۸/۲۰۱۹
  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر
    دان چیدل، پل راد، بری لارسون، کارن گیلان، دانای گوریرا، بندیکت وانگ، جان فاورو، بردلی کوپر، گوئینت پالترو، جاش برولین، بندیکت کامبربچ، تام هالند، چادویک بوزمن، پل بتانی، الیزابت اولسن، آنتونی مکی، سباستین استن، دانای گوریرا، لتیشیا رایت، دیوید باتیستا، زوئی سالدانیا، کریس پرت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵/۹۴ از ۱۰۰

دو فیلم بسیار خوب و به هم مرتبط که پایان حماسه ابدیت مارول را رقم می‌زند؛ «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» داستان تانوس، یک جنگ‌سالار میان‌کهکشانی را روایت می‌کند که می‌خواهند تمام سنگ‌های ابدیت را به دست آور و نیمی از زندگی روی زیمن را از بین ببرد. درست است که این تایتان دیوانه در رسیدن به هدفش بی‌رحمانه رفتار می‌کند، اما خب قدرتمندترین قهرمانان جهان هم کم از او ندارند. فقط فرقش این است که اقدامات این قهرمانان پیامدهای گسترده و چندجانبه بزرگی دارد؛ آن‌ها یا باید دست به فداکاری فردی بزنند یا همه با هم شکست بخورند.

یک صحنه بخصوص که در این فیلم‌ها برجسته‌تر است، زمانی است که تانوس باید یکی از عزیزترین چیزهای را تسلیم کند تا بتوان سنگ روح به دست آورد و او انتخاب می‌کند که دختر خودش گامورا را فدا کند. با اینکه تانوس شخصیت اصلی فیلم نیست و شخصیت منفی داستان است، اما شما به عنوان مخاطب به هر حال در این لحظه با او هم‌ذات‌پنداری می‌کنید و درک می‌کنید که او چه دردی را برای انجام این کار باید تحمل کند. اما خب این فقط تا زمانی است که او نقشه‌اش را پیش می‌برد و نیمی از جمعیت جهان را می‌کشد.

محصولات «انتقام‌جویان» در دیجی‌کالا

مشاهده همه

۳. «مرد عنکبوتی» (Spider-Man)؛ تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

مرد عنکبوتی، تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

  • سال اکران: ۲۰۰۲
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، ویلم دفو، کیرستن دانست، جیمز فرانکو، کلیف رابرتسون،رزماری هریس،جی کی سیمونز، کلی استیبلز، رندی سوج
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

تقریباً هر فیلم ابرقهرمانی که تا به حال دیده‌ایم، یک لحظه دارد که قهرمان در آن مجبور می‌شود با دو موقعیت مواجه شود و فقط باید یکی را انتخاب کند. ما می‌دانیم که دل آن‌ها با کدام انتخاب است و همین‌طور می‌دانیم که تکلیف و مسئولیت حکم می‌کند که آن‌ها چه تصمیمی باید بگیرند. با این حال، وقتی قهرمان محبوب ما بر سر دوراهی قرار می‌گیرد، نمی‌توانیم دچار تنش و اضطراب نشویم.

توبی مک‌گوایر در «مرد عنکبوتی» محصول ۲۰۰۲، وقتی مجبور می‌شود بین نجات جان یک سری بچه و عشق زندگی‌اش، مری جین واتسون، یکی را انتخاب کند، در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد. شخصیت شروری که در مقابل او قرار می‌گیرد، گرین گابلین، با بازی نودمن آزبورن، است که کاملاً دارد از اینکه قهرمان ما در عذاب وجدان غرق می‌شود، لذت می‌برد. و قهرمان ما، پیش از آنکه قایقی به نجاتش بیاید، مجبور است برای مدت نسبتاً طولانی از یک پل آویزان شود.

محصولات «مرد عنکبوتی» در دیجی‌کالا

مشاهده همه

۲. فیلم سینمایی سوپرمن (Superman: The Movie)

فیلم سینمایی سوپرمن، تصمیمات ناممکن قهرمان فیلم

  • سال اکران: ۱۹۷۸
  • کارگردان: ریچارد دانر
  • بازیگران: کریستوفر ریو، مارلون براندو، جین هکمن، بیل بـِیلی، دیوید نیل، دیوید دی کایسر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

پیش از آنکه هنری کاویل شنل قرمز را به تن کند و با شجاعتی بی‌زحمت بر فراز آسمان‌ها پرواز کند و مخاطب امروزی «سوپرمن» را سرگرم کند، کریستوفر ریو بود که نقش این قهرمان را بهتر از همه روی پرده نقره‌ای زنده کرده بود. «فیلم سینمایی سوپرمن» بر اساس دی‌سی کامیکس و به کارگردانی ریچارد دانر، اولین قسمت از چهار فیلمی است که با ریو در نقش سوپرمن ساخته شده است. این فیلم‌ها داستان پس‌زمینه سوپرمن را می‌بینیم و متوجه می‌شویم که دانشمندی به نام جور-ال پسرش کال-ال را با موشک به زمین می‌فرستد تا از جان او محافظت کند.

کال-ال میان انسان‌ها بزرگ می‌شود و در نهایت، قدرت و سرعتی فراطبیعی در او شکل می‌گیرد. دفاع از مردم به عادت دوم او تبدیل می‌شود، ور در عین حال، شخصیت‌های شرور را هم به خود جذب می‌کند که سعی در جلو زدن از توانایی‌های او و قرار دادن در دوراهی‌های اخلاقی دارند. در «فیلم سینمایی سوپرمن» سرمایه‌دار بانفوذ لکس لوتر، که دو موشک را به سواحل دو سوی ایالات متحده می‌فرستد، و سوپرمن باید انتخاب کند که مردمان کدام ساحل را نجات دهد.

لامحصولات «سوپرمن» در دیجی‌کالا

مشاهده همه

۱. زندگی‌های گذشته (Past Lives)

زندگی‌های گذشته

  • سال اکران: ۲۰۲۳
  • کارگردان: سلین سونگ
  • بازیگران: گرتا لی، ته‌او یو، جان ماگارو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

از ذهن زیبا و عمیق سلین سونگ در اولین تجربه کارگردانی‌اش، این درام عاشقانه یکی از محصولات سینمایی امسال بوده است. «زندگی‌های گذشته» تصویری لطیف اما واقعگرایانه از دوستی میان دو دوست، نا-یئونگ و های-سونگ را روایت می‌کند که در بچگی رابطه بسیار عمیق و نزدیکی با هم داشتند. اما وقتی نا-یئونگ و خانواده‌اش از کره جنوبی مهاجرت می‌کنند، او اسمش را به نورا تغییر می‌دهد و زندگی جدیدی را به عنوان یک نمایشنامه‌نویس در پیش می‌گیرد. سال‌ها بعد، او از طریق فیسبوک دوباره با های-سونگ ارتباط برقرار می‌کند و دوستی به اجبار محدودشده‌شان را به رغم فاصله و تفاوت‌ها، دوباره از سر می‌گیرند.

اما نورا مدتی بعد در یک دوره رزیدنسی با آرتور آشنا می‌شود و با او ازدواج می‌کند. وقتی های-سونگ دوباره بعد از بیست و پنج سال نورا را می‌بیند، شیمی به طرز عجیبی چندلایه بین‌شان وجود دارد. سونگ کارگردان فیلم از گرتا لی و ته‌او یو، بازیگران نقش‌های اصلی، در طول فیلمبرداری خواسته بود که یکدیگر را لمس نکنند و این اتفاق وقتی شخصیت‌های آن‌ها بعد از بیست سال همدیگر را می‌بینند، فقط جلو دوربین بیفتد. این فرایند درخواستی کارگردان نه تنها این صحنه را بزرگ و توصیف‌ناپذیر می‌کند، بلکه تصمیم سخت نورا برای دوباره رها کردن مرد محبوبش را پیچیده‌تر و ظریف‌تر می‌کند.

منبع: movieweb