۱۰ فیلم وسترن عالی که احتمالا ندیده‌اید

۱۰ فیلم وسترن عالی که احتمالا ندیده‌اید

به نقل از دیجیکالا:

۱۰ فیلم وسترن عالی که احتمالا ندیده‌اید

از پیدایش سینما تا به امروز، ژانر وسترن مورد علاقه مخاطبان در سراسر جهان باقی مانده استداستانهای این ژانر استعارهای از یک دنیای بیرحم استدر این فیلمها رقابتها، دغدغهها و افکار درونی ما در دورهای زنده میشوند که مردم از ریختن خون یکدیگر جهت تعیین نرخ بهره میبردند.

وسترنهای کلاسیک هالیوود به دنبال حفظ ارزشهای استعماری و سنتها بودند، در حالی که هالیوود نو شروع به تجدیدنظر در این اصول و انتقاد از اقتدارگرایی کرددر حالی که طرفداران این ژانر قطعا با شاهکارهای امثال جان فورد و سرجیو لئونه آشنا هستند، این لیست شامل عناوین کمترشناختهشده اما عالی است.

۱۰) تاختن در گردباد (Ride in the Whirlwind)

فیلم تاختن در گردباد

  • کارگردان: مونت هلمن
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۶۶

گاوچرانها ورن (کامرون میچل)، وس (جک نیکلسونو اوتیس (تام فیلرمجبور میشوند تا شب را در مخفیگاه یک باند یاغی به رهبری بلیند دیک (هری دین استانتونبگذرانندزمانی که یک پارتیزان هجوم میآورد، تصور میشود که گاوچرانها بخشی از همین گروه هستند و یک تیراندازی وحشیانه رخ میدهد.

«تاختن در گردباد» دقیقا پس از وسترن دیگر هلمن «تیراندازی» در یوتا فیلمبرداری شدفیلمنامه آن را جک نیکلسون نوشت و توسط پدرخوانده فیلمهای رده بی یعنی راجر کورمن تهیه شداین فیلم یک وسترن اسیدی غمانگیز و هیپنوتیزمکننده است که به مراقبهای وجودی در باب تبعیض، مرگ م میر و خشونت اوباش میماندبرخلاف وسترنهای قبلی، نیهیلیسم آن منعکسکننده حال و هوای آثار کامو و سارتر در اواسط دهه ۶۰ است؛ زمانی که جامعه معنا و قراردادهای سنتی را از بین برد و وارد عصر مدرن شد.

«تاختن در گردباد» که یک سال پیش از اولین فیلم دوران هالیوود نو یعنی «بانی و کلاید» اکران شد، فضا را برای آزمودن سبکهای تازه و هنری که در دهه هفتاد متداول شدند باز کردهری دین استانتون فقید به مانند تمام نمایشهای دیگرش در این فیلم هم عالی ظاهر میشوداستعداد بینظیر او و هنر و احساسات غنی ذاتیاش چنان بود که باعث میشد بازیگران پرطرفدارتر در برابرش همچون آماتورها به نظر برسندبسیاری از بازیگران در تئاتر خوب ظاهر میشوند، اما استانتون به نمایشهایش مقداری خامی اضافه میکرد که باعث میشد بیش از پیش واقعی بنظر برسند.

تابلو شاسی طرح پرتره ی هنرمندان مشهور-جک نیکلسون کد 76

۹) مرگ سوار بر اسب میتازد (Death Rides a Horse)

فیلم مرگ سوار بر اسب می تازد

  • کارگردان: جیولیو پترونی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۶۷

تفنگدار جوان بیل (جان فیلیپ لاوبا جنایتکار کارکشته رایان (لی ون کلیفهمراه میشود تا از راهزنانی که خانوادهاش را کشتهان انتقام بگیرداگرچه که بیل در زمان وقوع آن حادثه کودکی بیش نبود، اما هنوز ظاهرشان را به یاد دارد؛ خالکوبیهای متمایز، زخمها و گوشوارههای جمجمه شکلبا این حال در طول این تلاش انگیزههای پنهان رایان هم به تدریج برملا میشوند.

جدا از دوران همکاریاش با سرجیو لئونه، «مرگ سوار بر اسب میتازد» یکی از بهترین نقشآفرینیهای لی ون کلیف افسانهای بوداو ساکت، حیلهگر، تهدیدآمیز و به شدت شوخطبع است و دوباره موکد میشود که چرا در کنار جان وین از مهمترین بازیگران وسترن تاریخ استعلاوه بر این، چهره خارقالعاده و متمایز او با چشمهای بادامیمانند به شخصیت او فتنه و پسزمینهای خاص اضافه میکندداستان ماجراجویانه «مرگ سوار بر اسب میتازد» از قلههای تاریخ سینما با موضوع انتقام و مرشدگری است.

در کنار اینها، قدرت این فیلم با سبک جسورانه وسترنهای اسپاگتی، درگیریهای مسلحانه جذاب و تعلیق غمانگیزش تقویت میشوددوئل اساسی فیلم در نقطه اوجش در حد و اندازه بهترین نمونههای این ژانر درخشان است، جایی که رازها و پیچشهای داستانی افشاگرایانه به طرز تکاندهندهای برملا میشوندچیزی که «مرگ سوار بر اسب میتازد» را به اثری قابل توجه بدل میکند این ست که اکشن آن با پایهای قوی از تراژدی مرتبط تقویت میشود و سرمایهگذاری احساسی عظیمی در قلب مخاطب میکند.

۸) متخصصها (The Specialists)

فیلم متخصص ها

  • کارگردان: سرجیو کوربوچی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۶۹

هاد (با بازی خواننده راک اند رول فرانسوی جانی هالیدیبرای انتقام مرگ برادرش چارلی وارد شهر بلکستون میشودچارلی به اتهام سرقت از یک بانک اعدام شده بودهاد تلاش میکند تا بیگناهی برادرش را همزمان که با مردم شهر و راهزنان مکزیکی مبارزه میکند به اثبات برساند.

آثار سرجیو کوربوچی از مهمترین منابع الهام برای کوئنتین تارانتینو بوده استتارانتینو به کوربوچی لقب «دومین کارگردان برتر وسترن اسپاگتی بعد از سرجیو لئونه» را داده استکوربوچی در ایتالیایی که تحت سلطه فاشیسم و موسولینی ظالم بود به بلوغ رسیدوسترنهای ضد استبدادی او را به راحتی میتوان اعتراضی تمثیلی علیه فاشیسم قلمداد کرداو خود گفته بود که «متخصصها» فیلمی است درباره اینکه چگونه ثروتمندان ظالم هستند.

این فیلم در کوههای برفی دولومیت فیلمبرداری شده است و نشان هنری کوربوچی یعنی خشونت کامیک بوکی را به نمایش میگذارداگر چه «متخصصها» به اندازه آثار برجستهتر او مانند «جانگو» شناختهشده نیست، اما در نوع خود یک وسترن فوقالعاده سرگرمکننده و قابل تأمل استشامل انبوهی از تصاویر تاثیرگذار و به یاد ماندنی، چون شهری با مردم برهنه که میان گل‌ و لای میخزند و همچنین لباسهای عجیب و غریب مثل جلیقه ضدگلولهای که هاد بر تن دارد.

۷) ساباتا (Sabata)

فیلم ساباتا

  • کارگردان: جیانفرانکو پارولینی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۶۹

گروهی از راهزنان ۱۰۰هزار دلار از بانکی واقع در تگزاس سرقت کردهاندبا این حال چیزی که آنها برایش آماده نبودند رویارویی با ساباتا (لی ون کلیف)، جایزهبگیر مشهور، بودساباتا ماموریت دارد تا عاملان دزدی را به دست عدالت بسپارد و یک جایزه خوب دریافت کنداو در این راه با دوستان جدیدش همراه است؛ کارینچا (ایگنازیو اسپالا)، کهنه سرباز جنگ داخلی، و گربه خیابانی (آلدو‌ کانتیکه آکروباتکار است.

«ساباتا» با آن طنز هتاکانهاش به همان اندازه که وسترن است یک کمدی هم به شمار میرود که با سکوت و گستاخی تهدیدآمیز ون کلیف افسانهای همراه میشوددر پسزمینه اواخر دهه ۱۹۶۰، کلیف نماینده یک قهرمان شورشی است که در برابر اقتدارگرایی میایستد و این ضدفرهنگ در حال رشد را منعکس میکندهمه چیز در این فیلم به شکل عجیبی بیش از حد است و به وسیله اپرای بزرگ ایتالیایی تزئین شده است.

در حالی که این امر در لحن کلی و فضاسازیها بیشتر به چشم میآید، در جزئیات نیز قابل بررسی است؛ مثل عصای پیادهروی که به شکلی خاص طراحی شده استفیلم فوق خشن «ساباتا» با صحنههای ثابت تیراندازی در طول خود و جنازههایی که احتمالا تعدادشان به ۱۰۰۰ میرسد به شدت هیجانانگیز استیک فیلم با خط داستانی کلاسیک و‌ شوخیهای بامزه که لحظهای مخاطب را کسل نمیکند.

۶) ریو لوبو (Rio Lobo)

فیلم ریو لوبو

  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۷۰

کورد مکنالی (جان وینبا کمک شاستا دیلینی (جنیفر اونیلو کاپیتان پیر کوردونا (خورخه ریوروقصد دارد دو مرد را در شهر ریو لوبو در ایالت تگزاس ردیابی کندمردانی که آنها در پی شکارشان هستند در طول جنگ داخلی آمریکا در زمان خدمت مکنالی خائن بودنداقدامات آنها در آن زمان منجر به کشته شدن یکی از دوستان مکنالی شد.

هاوارد هاکس حتی در این آخرین فیلمش باز ثابت میکند که استادی بینظیر استطراحی سکانسهای اکشن ماهرانه و یکپارچه استچنین چیزی در صحنه آغازین قابل مشاهده است؛ جایی که هورنتها از طریق سقف یک کابین قطار به داخل میآیندعلاوه بر این فیلمبرداری وضوح بالایی دارد و نماهای انتخابی برای پیشبرد داستان فوقالعاده چشمنواز هستنددیالوگها به همان اندازه که کاربردیاند موجز هم هستند و همزمان بامزه. «ریو لوبو» ریتمی تند و هیجانانگیز دارد و همین امر که به یک اندازه برای مخاطبان در دهه ۷۰ و مخاطبان امروزی جذاب است گواهی بر استادی هاوارد هاکس است.

همانطور که میتوان انتظار داشت، جان وین مانند همیشه باوقار، مقتدر و بااعتماد به نفس ظاهر میشودنمایش او خالصانه دوباره نشان میدهد که چرا او یک ستاره جادویی و مسحورکننده استبا وجود اینکه برای فیلمی در آن زمان غیرمعمول است، شاستا اونیل یک شخصیت زن متفکر است که با عمق و همدلی بالا طراحی شده استگرچه «ریو لوبو» اغلب در کارنامه پربار هاکس نادیده گرفته میشود، اما به مراتب از وسترن محبوب دیگر او یعنی «ریو براوو» بهتر استاین بهشت فیلم وسترن است و پایانی بر دوران کلاسیک آن.

کتاب سینما به روایت هوارد هاکس اثر جوزف مک براید نشر چشمه
تابلو بوم طرح پرتره جان وین کد LAV-1385

۵) به زنده‌‌ها شلیک کن و برای مردگان دعا بخوان (Shoot the Living and Pray For the Dead)

فیلم به زنده ها شلیک کن و برای مردگان دعا بخوان

  • کارگردان: جوزپه واری
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۷۱

پس از دزدیدن شمشهای طلا به ارزش ۱۰۰ هزار دلار، دن هوگان (کلاوس کینسکیو باندش در یک ایستگاه راهپیمایی مخفی شدهاند و مشتریها را گروگان نگاه داشتهانددر اینجا هوگان با جان وب (پائولو کازلاآشنا میشودوب قول میدهد تا در ازای دریافت سهمی از طلا این قانونشکنان را از مرز به مکزیک ببرداما جان وب چه چیزی را پنهان کرده است؟

«به زندهها شلیک کن و برای مردگان دعا بخوان» یک وسترن اسپاگتی مینیمالیستی و بیرحم استبا استفاده از مکانهایی محدود بیشتر داستان فیلم در مزرعه اتفاق میافتدچنین چیزی یک حس صمیمی همچون تماشای یک تئاتر به بیننده القا میکندتاثیر آن به وسیله موسیقی متن فولک راک فیلم برجسته میشوداین فیلم به وضوح بر کوئنتین تارانتینو برای ساخت «هشت نفرتانگیز» تاثیرگذار بوده است و او این فیلم را به عنوان یکی از وسترن اسپاگتیهای معروفش معرفی کرده است.

کلاوس کینسکی دیوانه همچنان ثابت میکند که چرا با وجود شهرت پرنوسانش یکی از به یاد ماندنیترین و چیرهدستترین بازیگران قرن بیستم استاجرای درندهخو و سرد او واقعا ترسناک و باابهت است، به گونهای که فراتر از فانتزی روی صفحه نمایش، تماشاگر را شوک تحت تاثیر قرار میدهدفیلمنامه اصیل و دقیق فیلم به مثابه انتقاد علیه سرمایه‌‌‌داری و طمع استدر عین حال تصویر گروگانگیری آن به عنوان تمثیلی از جنگ ویتنام و به طور گستردهتر استعمار در حال فروپاشی در قرن بیستم قابل تفسیر است.

۴) چهار سرنوشت شوم (Four of the Apocalypse)

فیلم چهار سرنوشت شوم

  • کارگردان: لوسیو فولچی
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۷۵

۴ جنایتکار متفاوت از هم (فابیو تستی، لین فردریک، مایکل جی پولارد، هری بیرددر یک ماجراجویی خشونتبار در طول صحرای یوتا به سان سیتی سفر میکنند.

«چهار سرنوشت شوم» یک وسترن اسپاگتی هیپیوار است که تصاویری توهمانگیز را به نمایش میگذارداین فیلم توسط لوسیو فولچی، که بیشتر به عنوان استاد ژانر وحشت شناخته میشود، کارگردانی شداین یکی از دو وسترنی است که فولچی هدایتش را برعهده داشت که دیگری «زین نقرهای» نام دارد. «چهار سرنوشت شوم» غمانگیزترین، احساسیترین و انسانیترین فیلم او است که غرق در حکمتی فلسفی و حقایق دردناک استهمچنین این فیلم نشاندهنده دوران شکوفایی ژانر فرعی وسترن اسپاگتی هم هست.

مایکل جی پولارد بااستعداد که با نقشش در «بانی و کلاید» بخاطر آورده میشود، تعادل لحن فیلم را میان افراط و تفریط در نمایش ضد فرهنگی آزادانه و اندوه عمیق برقرار میسازدداستان به ویژه برای کسانی که در جستجوی یک وسترن بامحتوا هستند جذاب خواهد بود، زیرا فیلم بیشتر به درام و احساسات توجه میکند تا درگیریهای مسلح و ماجراجویی (که البته این را هم شامل میشود). در دورهای که حقوق زنان اغلب نادیده گرفته میشد، این فیلم تصویری همدلانه از وضعیت اسفبار یک زن باردار را ترسیم میکند که با خونخواهی نابخشودنی و دژخیمان غرب به مقابله میپردازد.

کتاب سینمای وسترن اثر احسان خوشبخت

۳) مورگان وحشی (Mad Dog Morgan)

فیلم مورگان وحشی

  • کارگردان: فیلیپه مورا
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۷۶

این وسترن ماجرای فرار از زندگی واقعی دن مورگان در استرالیای دهه ۱۸۶۰ به تصویر میکشددنیس هاپر نقش مورگان را ایفا میکند که با همکارش در جنایت بیلی (دیوید گولپیلیلدر غاری میان بوتهها زندگی میکنددر حالی که آنها مشغول مجموعهای از سرقتها هستند، بیوقفه توسط پلیس ویکتوریا شکار میشوند.

«مورگان وحشی» یکی از بهترین نمونههای وسترن استرالیایی استاولا در موارد خاص سینماتوگرافی عجیبی دارد که دههها از زمان خود جلوتر استنماهای شاعرانه فیلم در یک فیلم هنری امروزی میتوانند جای بگیرنددنیس هاپر فوقالعاده بازی کرده است و از بدنامی و سرکشی واقعیاش بهره میبرد و نشان میدهد که بازیگر برجستهای بوده استبا لهجه بیعیب و نقص ایرلندی او طیف عاطفی عمیقی را به نمایش میگذارد؛ تسلط بر مهار ترس، مالیخولیا و شوخطبعیعلاوه بر این ۲ بازیگر استرالیایی افسانهای هم همبازی او هستند؛ دیوید گولیپیل و بیل هانتر.

فیلم به انتقاد از عملیات خونخوارانه و ویرانگر امپراطوری بریتانیا میپردازد تا مخاطبان هزینه غمانگیز استعمار را درک کنندبه مانند «فرانکنشتاین» فیلم به دلیل تصویرسازی ناعادلانه به همسویی مخاطب با شخصیت شرور کمک میکندعلاوه بر این فیلمنامه نشان میدهد که چگونه ظلم نظام کیفری میتواند میل به جنایت را در یک فرد تحت تعقیب پرورش دهداین سوال در فیلم مطرح میشود که آیا مورگان صرفا یک قاتل دگرآزار بوده یا اینکه محیط اطرافش منجر به چنین چیزی شده استطرفداران وسترن همچنین از تمام ماجراجوییها و خشونتهای فیلم لذت خواهند برد.

۲) یک مشت انگشت (A Fistful of Fingers)

فیلم یک مشت انگشت

  • کارگردان: ادگار رایت
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰
  • سال انتشار: ۱۹۹۵

«بزرگترین وسترنی که تاکنون ساخته شده است… در سامرست» این اولین فیلم بلند ادگار رایت بودداستان یک گاوچران به نام نو نیم (No-Name) که یک یاغی معروف به لوچ ( اولی ون در ویرکه اسبش را کشته است تعقیب میکنداین فیلم با بودجهای بسیار لندک در جنوب غربی انگلستان تولید شد.

«یک مشت انگشت» یک فیلم پارودی دانشجویی است که با آثار سم پکینپا و سرجیو لئونه شوخی میکندفیلم در حالی که آماتوری است، به طرز شگفتانگیزی سرگرمکننده و بامزه استاین امر در طوفان بیپایان شوخیهای فیلم مشهود است.

علاوه بر این، نبوغ و بداعت موجود در هر صحنه، جایی که رایت سکانسهای اکشن را برای جلوههای کمدی دستکاری میکند، استعداد حقیقی او که در آثار بعدی مشهود میشود را نشان میدهد. «یک مشت انگشت» فیلمی بسیار خندهدار است و با ارجاعاتش حتما طرفداران وسترن را راضی میکند.

۱) مردن برای یک دلار (Dead For a Dollar)

فیلم مردن برای یک دلار

  • کارگردان: والتر هیل
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
  • سال انتشار: ۲۰۲۲

جایزهبگیری به نام مکس بورلاند (کریستوفر والتزتوسط تاجری به نام مارتین کید (همیش لینکلیتراجیر میشود تا همسر گمشدهاش ریچل (ریچل برازناهانرا در مکزیک پیدا کنددر همین حال مکس توسط سارق و قماربازی به نام جو کریبینز (ویلم دفوکه جو قبلا باعث زندانی شدنش شده بود تعقیب میشودوارت برک، براندون اسکات، بنجامین برت و لویز چاوز دیگر بازیگران فیلم را تشکیل میدهند.

«مردن برای یک دلار» به شکل منحصر به فردی به رنگ قهوهای متمایل است و از نورپردازی ضد نوآر با حداقل سایه بهره میبردکارگردان فیلم والتر هیل درباره این تصمیم توضیح داد که «تجربه خودم در شمال مکزیک این است که شما همیشه از شعلهور بودن خورشید آگاه هستیدمن احساس نور آفتاب مداوم میخواستمباید فضا خشک بنظر میرسید

در مرکز، ریچل برازناهان و وارن برک اجراهای بسیار چشمگیر و هوشمندانهای ارائه میدهندعلاوه بر این یکی از بهترین بازیهای فیلم متعلق به غول همیشه درجه یک بازیگری یعنی ویلم دفو است که حضورش میتواند کیفیت هر فیلمی را بالا ببرد.

فیلمنامه موفق میشود که تنوعی تازه و هیجانانگیز به ژانری کهنه بدهد و با ایجاد تعادل در پرداخت به داستان و شخصیتپردازیها یک نگاه فمنیستی هم داشته باشد. «مرن برای یک دلار» یک جواهر وسترن در عصر مدرن است و همچنان از نوستالژی آثار قدیمی والتر هیل از دهه ۷۰ تا ۹۰ بهره میبرد.

غنی بودن فیلم در عناصری مانند کادربندیهای قدیمی هالیوودی و تمایل کارگردان به نمایش درگیریهای مسلحانه درونی قابل توجه استیک لحظه بسیار مهم فیلم زمانی است که یک مرد مسلح سوار بر اسب به هتلی وارد میشود و آتش به راه میاندازدآنچه مشخص است نامیرایی خلاقیت هیل در سالهای آخر عمرش است و او همچنان قدرتمند به کارش ادامه میدهد.

منبع: tasteofcinema