به نقل از دیجیکالا:
معمولاً در فیلم ترسناک چنین است که از قتل عامی وحشتناک یک بازمانده باقی میماند و در نهایت شخصیت شرور داستان را شکست میدهد یا اینکه افراد خانواده موفق میشوند از خانهی روحزدهی خود فرار کنند. با این حال، بعضی از کارگردانهای فیلمهای ترسناک از اینکه در پایان فیلم قهرمان داستان و مخاطبانشان را کاملاً ناامید کنند، بیشتر لذت میبرند. آنها دوست ندارند خوب بر بد پیروز شود. گاهی این نگرش عامدانه برای رساندن پیغامی به مخاطب به کار میرود، مثل فیلم «مادر» آرنوفسکی و گاهی هم صرفاً برای آزار بیننده، مثل «اره».
در هر ژانر دیگری، انتظار میرود که قهرمان داستان نجات پیدا کند و همهچیز ختم به خیر شود. اما وقتی صحبت از ژانر وحشت به میان میآید، دیدن غلبهی تاریکی بر روشنایی هیجان خاصی با خود به همراه دارد. به هر حال ژانر وحشت است؛ زندگی واقعی نیست. البته که در زندگی واقعی هم همیشه خوبی بر بدی فائق نمیآید و این خود مبحث پیچیدهای در عالم انسانی است. چرا که قاعدتاً انتظار میرود همچون قانون جنگل قوی یا زرنگ همیشه بر ضعیف یا بیحواس پیروز نشود، اما چه میشود کرد. شاید هنوز تا انسان واقعی و یکپارچه شدن راه زیادی در پیش داریم. به هر حال، در ژانر وحشت اصلاً هدف آزار دیدن است. بدیهی است که اگر سیاهی بر نور پیروز شود، آزاردهندهتر خواهد بود. خواه اسلشر بیسروصدایی باشد که خود را به مردن زده است، یا یک شبح خبیث که همهی اعضای یک گروه فیلمبرداری از همهجا بیخبر را میکشد. فهرست پیشرو نگاهی به ده فیلم ترسناک که شخصیت شرورشان در نهایت پیروز میدان میشوند میاندازد. طبعاً فیلمهای دیگری هم با این ویژگی هست که شما میتوانید در بخش نظرات برای ما بنویسید.
۱. مجموعهفیلم «ارّه» (Saw) و میل بیوقفهی جان کرامر برای کشتن
- سال اکران: ۲۰۰۴
- کارگردان: جیمز وان
- بازیگران: کری الویس، دنی گلاور، مونیکا پاتر، مایکل امرسون، کن لئونگ، توبین بل، لی ونل، مکنزی وگا
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۰ از ۱۰۰
این فیلم شکنجهآور محصول ۲۰۰۴ که تنها هجده روز به نمایش درآمد، آغاز یک امپراتوری مرگبار برای قاتل مشهور، جیگساو، بود. فیلم «ارّه» دربارهی دو مرد است که به یکباره چشم باز میکنند و میبینند که زنجیر به پایشان بسته شده شده و همراه جسد یک قربانی فرضی در حمامی متروکه محبوساند. در پایان فیلم مشخص میشود که آن جسد قربانی، جان کرامر، تمام این مدت زنده و مغز متفکر پشت داستان بوده است.
آن دو مجبور میشوند در یک سری آزمایشها شرکت کنند تا آزادی خود را به دست آورند. جان کرامر که قبلاً بیهوش بود، بیدار میشود و اتاق را ترک کرده و در را پشت سر خود قفل میکند. بدین ترتیب بازمانده، آدام، دوباره به دام میافتد. کرامر بعد از این قسمت به قتلهای وحشیانهی خود تا زمان مرگش، در قسمت سوم مجموعهفیلم، ادامه میدهد.
۲. هر دو پایانبندی فیلم ترسناک «نزول» (The Descent) به نوبهی خود تراژیک بودند
- سال اکران: ۲۰۰۶
- کارگردان: نیل مارشال
- بازیگران: شانا مکدونالد، ناتالی مندوزا، الکس رید، ساسکیا مولدر، میآنا بورینگ، الیور میلبرن
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
در «نزول»، گروهی دوست در تلاش برای ترمیم روابط دوستی متزلزلشان به یک سفر غارنوردی میروند. در این مسیر آنها با دو هیولای بسیار متفاوت روبهرو میشوند. یکی هیولاهایی که در درون خود داشتند و دیگری آنها که در غارهای زیرزمینی تاریک در کمینشان بودند. خیانتها، رازهای فاشنشده و مقدار زیادی خون، خلاصهی این فیلم یک ساعت و نیمهی ترسناک بریتانیایی است.
در پایانی که به طور رسمی از فیلم پخش شد، سارا را میبینیم که پس از کشته شدن همهی دوستانش به دست «خزندهها» از غار فرار میکند. اما در پایان اصلی فیلم، که برای اکران در ایالات متحده حذف شد، میبینیم که فرار سارا تنها تخیل او بوده و فیلم با او که تنها مانده و خزندهها به او نزدیک و نزدیکتر میشوند به پایان میرسد.
۳. پایان فیلم «بابادوک» (The Babadook) نشان داد که او واقعاً توقفناپذیر است
- سال اکران: ۲۰۱۴
- کارگردان: جنیفر کنت
- بازیگران: اسی دیویس، نوحا ویسمن، دنیل هنشال، هیلی مکلهینی، باربارا وست، بن وینسپیر
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰
قبل از اینکه بابادوک به یک شخصیت محبوب اینترنتی و نماد دگرباشی تبدیل شود، موجودی ساکن در یک کتاب پاپآپ بود که مادری بیوه و پسر آسیبدیدهاش را در حومهی آدلاید استرالیا عذاب میداد. وقتی مادر جوان و مضطرب داستان، آملیا، کتابی مرموز را برای پسرش میخواند به امید اینکه او را آرام کند، خانهی کوچک و خانوادهی او درگیر انواع اتفاقات عجیب وغریب میشوند.
در پایان داستان درحالی که به نظر میرسد که آملیا هیولای کلاهبهسر را رام کرده است، بابادوک او را تسخیر میکند. بدین ترتیب فیلم با یک ترس نهایی و نفسگیر به پایان رسیده و صفحهی نمایش سیاه میشود.
۴. نورمن بیتس در فیلم ترسناک «روانی» (Psycho) مثالزدنی است
- سال اکران: ۱۹۶۰
- کارگردان: آلفرد هیچکاک
- بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، جان گوین، ورا مایلز، لورن تاتل
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰
فیلم «روانی» به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول ۱۹۶۰ که با بودجهی کم ساخته شد، داستان مالک گوشهگیر یک متل، نورمن بیتس، از جمله برترین شخصیتهای شرور تاریخ سینما، و تعاملات او با ماریون و لیلا کرین، مهمانان تازهوارد متل را روایت میکند. این فیلم بیشتر با صحنهی معروف حمام و مرگ متعاقب قهرمان فرضی، ماریون، شناخته میشود.
پس از مرگ ماریون، لیلا دربارهی اتفاقات متل تحقیق میکند و جسد مومیاییشدهی نورما بیتس را که قبلاً تصور میشد مسئول قتل ماریون بوده است، کشف میکند. در این حین نورمن که لباس مادرش را به تن کرده است بهسرعت لیلا را مهار میکند. در نهایت پلیس نورمن را دستگیر میکند. اما پایان فیلم تا حد زیادی باز است و نشان میدهد که این آخرین اقدام به قتل او نخواهد بود.
۵. فیلم «پروژهی جادوگر بلر» (The Blair Witch Project) ژانر وحشت «ویدئوی پیداشده» را محبوب کرد
- سال اکران: ۱۹۹۹
- کارگردان: دنیل مایریک
- بازیگران: هتر دوناهو، مایکل سی ویلیامز، جاشوآ لنرد
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
وقتی «پروژهی جادوگر بلر» اولین بار سال ۱۹۹۹ وارد سینماها شد، تماشاگران را بهشدت وحشتزده کرد. این فیلم یک نسل کامل از علاقهمندان ژانر وحشت را متقاعد کرد که سه دانشجوی فیلمساز واقعی به دست جادوگر بلر کشته شدهاند.
اگرچه شایعات مربوط به واقعی بودن فیلم از آن زمان تاکنون دیگر اعتبار خود را از دست دادهاند، اما پایانبندی آن همچنان به عنوان یکی از اسطورهایترین و ترسناکترین پایانهای ژانر وحشت شناخته میشود. هدر، مایکل و جاشوا در جنگل بلک هیلز در مریلند در حال ماجراجویی هستند که جادوگر گریزان بلر به سراغشان آمده و پیش از اینکه بتوانند فرار کنند آنها را یک به یک شکار میکند. در پایان فیلم جادوگر بلر را میبینیم که در حالی که جنگل پرسه میزند منتظر قربانی بعدی خود است.
۶. رومن پولانسکی با فیلم ترسناک «بچهی رزماری» (Rosemary’s Baby) نسخهی خود را از فیلم «کاغذ دیواری زرد» (The Yellow Wallpaper) ساخت
- سال اکران: ۱۹۶۸
- کارگردان: رومن پولانسکی
- بازیگران: میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون، سیدنی بلکمر، موریس اوانس، رالف بلامی، املین هنری، هانا هرتلندی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰
فیلم چندلایهی پولانسکی دربارهی تقابل دین و شیطان که گفته میشود آغاز مصائب بیشمار این کارگردان بوده است، داستان رزماری وودهاوس (با بازی میا فارو) را روایت میکند که پس از نقل مکان به شهر نیویورک به همراه همسر بازیگرش که در حرفهی خود به مشکل برخورده است، روز به روز بیشتر منزوی میشود. با این حال، همسایگان فضول و مشکوک این زوج دائماً مزاحم رزماری شده و آزارش میدهند. پس از اینکه رزماری به دست فرقهی شیطانی همسایههایش مورد تجاوز قرار گرفته و حامله میشود، شروع به تحقیق و جستوجو میکند تا اتفاقات عجیبوغریب اطرافش را درک کند.
باتوجه به هیاهوی هراس شیطانپرستی که در دههی ۱۹۷۰ رواج داشت، معلوم میشود که خود شیطان به رزماری تجاوز کرده است و کودکی که او حمل میکند، دجال است. هنگامی که رزماری از ماهیت واقعی فرزندش مطلع میشود، افراد فرقه او را متقاعد میکنند که کودک را بزرگ کند. فیلم در حالی به پایان میرسد که رزماری نوزاد تازه متولد شدهاش را در گهواره تکان میدهد، به این معنا که افراد شرور داستان برنده شدهاند.
۷. فیلم «نوارهای پوگکیپسی» (The Poughkeepsie Tapes) سطح استانداردها را برای ژانر «ویدئوی پیداشده» بالا برد
- سال اکران: ۲۰۰۷
- کارگردان: جان اریک داودل
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰
به احتمال قوی یکی از تاریکترین فیلمهای ژانر وحشت، «نوارهای پوکیپسی» است؛ فیلمی جنجالی که کسی نمیخواست به خاطر فوق هراسانگیز بودنش بر پردهی سینما در دسترس عموم قرار بگیرد. یک شبه- مستند که داستان هولناک شریل دمپسی و شکنجه شدن او به دست اد کارور، قاتل زنجیرهای، را روایت میکند. وقایع اسارت شریل با پیدا شدن یک سری فیلم و مصاحبه در خانهی کارور برملا میشود.
اگرچه وقایع فیلم کاملاً تخیلی هستند، اما در بعضی قسمتها آزاردهنده، پریشانکننده و حتی غیرقابل توصیف میشوند. با این حال، وحشتناکتر از آن، این واقعیت است که کارور تا پایان فیلم هرگز پیدا نمیشود. تنها چیزی که دربارهی او میدانیم نوارهایی است که از خود به جا گذاشته و ضربهای که به روان قربانیانش وارد کرده است.
۸. فیلم ترسناک «طالع نحس» (The Omen) یک داستان تخیلی با یک تفسیر سیاسی نهچندان نامحسوس است
- سال اکران: ۱۹۷۶
- کارگردان: ریچارد دانر
- بازیگران: گریگوری پک، لی رمیک، دیوید وارنر، بیلی وایتلا
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
این فیلم محصول ۱۹۷۶، یکی از برترین فیلمهای ژانر وحشت، با بازی گریگوری پک در نقش اصلی، داستان یک دیپلمات امریکایی به نام رابرت تورن را روایت میکند که با همسرش برای بچهدار شدن تلاش میکنند و در نهایت نوزادی به نام دیمین را به فرزندی میگیرند. وقتی دیمین پنج ساله میشود، در پی وقوع یک سری حوادث تلخ برای خانواده، رابرت به توصیهی یک کشیش کاتولیک تصمیم میگیرد به رم سفر کند. که در نهایت متوجه میشود پسرش، دیمین، دجال است.
اگرچه به رابرت میگویند که باید دیمین را بکشد و از وقوع آرماگدون (جایی که واپسین نبرد بین نیکی و بدی روی میدهد و به روز محشر منتهی میشود) جلوگیری کند، قبل از اینکه بتواند دجال را از میان ببرد، مقامات مگیدو او را به ضرب گلوله میکشند. در نتیجه، دیمین زنده میماند تا تقدیر خود را محقق کند. در نتیجه، ما شاهد چند دنباله که البته هرگز به خوبی قسمت اول نشدند، از مجموعهی «طالع نحس» هستیم.
۹. پایان منفور فیلم «هفت» (Se7en) مهمترین سکانس آن هم هست
- سال اکران: ۱۹۹۵
- کارگردان: دیوید فینچر
- بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو، جان کریستوفر مکگینلی، کوین اسپیسی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۲ از ۱۰۰
تریلر روانشناختی پیچیده و چندلایهی فینچر که یکی از بهترین فیلمهای کارنامهی او به حساب میآید، تقابل شر با آدمهایی است که از نگاه ما عادی ولی از نگاه شخصیت شرور قصه، به نام دین و بر اساس هفت گناه کبیره، گناهکارانی هستند که سزاوار مرگ به فجیعترین شکل ممکناند. وقتی دو کارآگاه حوزهی جنایی قبول میکنند روی پروندهای که شامل یک سری قتلهای الهامگرفته از کتاب انجیل است کار کنند، متوجه نمیشوند که حتی خودشان از نقشههای وحشیانهی قاتل پرونده در امان نیستند. نقطهی اوج داستان آنجاست که دو کارآگاه سامرست (مورگان فریمن) و میلز (برد پیت) قاتل زنجیرهای فیلم را طبق گفتهاش به مکانی دورافتاده میبرند. در همین حین، آن دو هدیهی عجیبی دریافت میکنند. جعبهای که سر بریدهی همسر میلز، تریسی (گوئینت پالترو) را در آن گذاشتهاند. میلز با دیدن این صحنه قاتل را به ضرب گلوله میکشد و با این کار نقشهی او را برای نشان دادن گناه هفتم، خشم، تکمیل میکند.
۱۰. جنیفر لارنس رزماری مدرن در فیلم «مادر!» (Mother!) است
- سال اکران: ۲۰۱۷
- کارگردان: دارن آرنوفسکی
- بازیگران: جنیفر لارنس، خاویر باردم، اد هریس، میشل فایفر، دامنل گلیسون، برایان گلیسون، کریستن ویگ
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰
فیلم آخرالزمانی آرنوفسکی که همواره در آزار دادن مخاطب از هیچ چیز دریغ نمیکند، با الهام از کتاب مقدس و شخصیتهایش (یکی آدم و حواست، یکی هابیل و قابیل) و تمثیل زمین که همانا مادر است و بلایی که ساکنانش، بخوانید شرورانش، به سرش میآورند، شباهت زیادی به ترسناک کلاسیک «بچهی رزماری» دارد. «مادر!» محصول ۲۰۱۷ داستان زنی را روایت میکند که از خانوادهاش جدا و منزوی شده است و گرفتار فرقهای میشود که از او و بدنش سوءاستفاده میکنند. هر دو داستان به میزان قابلتوجهی از داستان کوتاه «کاغذ دیواری زرد» (The Yellow Wallpaper) اثر سال ۱۸۹۲ از شارلوت پرکینز گیلمن الهام گرفتهاند.
مادر داستان در این فیلم خود را در شرایطی مییابد که علیرغم اعتراضهایش به غریبهها، آنها مدام به خانهاش میریزند و شروع به تخریب آن میکنند. در پایان فیلم، فرقهی غریبهها به طور کامل زندگی مادر را در هم ریختهاند. او سرانجام در دستان شوهرش جان میسپارد و در پایان فیلم مادری جوانتر جایگزین او میشود.
منبع: cbr