۱۰ شخصیت خوش‌ذات برتر انیمیشن‌های پیکسار از بدترین تا بهترین

به نقل از دیجیکالا:

با وجود اینکه انیمیشن‌های پیکسار بیشتر به عنوان فیلم‌های خانوادگی شاد و دل‌گرم‌کننده شناخته می‌شوند که بچه‌ها و والدینشان به یک اندازه از تماشای آن‌ها لذت می‌برند، اما هرگز از به تصویر کشیدن شخصیت‌های آسیب‌دیده یا نفرت‌انگیز در داستان‌هایش چشم‌پوشی نمی‌کند. از شرورهای بدجنس گرفته تا قهرمان‌های واقعی، شخصیت‌های زیادی در فیلم‌های پیکسار ویژگی‌های پنهان و منفوری چون خشم، احساس مالکیت، تکبر یا سایر ویژگی‌های نامطلوب دارند. با این حال، بسیاری از شخصیت‌های این انیمیشن‌ها بسیار بی‌نقص و خوش‌ذات هستند. اینها هر بار که روی پرده می‌آیند، با سخاوت، وظیفه‌شناسی، محبت یا هر ویژگی مثبت دیگری قلب مخاطبان را گرم می‌کنند. در ادامه ۱۰ شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار را نام بردیم که با ویژگی‌های مثبتشان یک قدم جلوتر و یک سر و گردن بالاتر از سایر شخصیت‌های به ظاهر خوب قرار می‌گیرند.

۱۰. سالی در انیمیشن «کارخانه‌ی هیولاها» (Monsters, Inc.) دل‌رحمی پنهانی در وجودش دارد

انیمیشن کارخانه هیولاها

انیمیشن «کارخانه‌ی هیولاها» با پیش‌فرض خود که کارخانه‌ای برای ترساندن کودکان است، نباید فیلمی با شخصیت‌های خوش‌ذات باشد. نقش شخصیت‌های اصلی این کارخانه ترساندن کودکان و محصول تولیدی آن انرژی حاصل از جیغ بچه‌ها است. به‌علاوه هیولاها باید تاکتیک‌های ترسناک خود را مدام تقویت کنند چرا که کودکان روز‌به‌روز آگاه‌تر و انعطاف‌پذیرتر، و ترساندنشان به کاری سخت تبدیل می‌شود.

قهرمان داستان جیمز سالیوان که همه او را سالی صدا می‌کنند، وظیفه دارد یک هیولای ترسناک در کمد بچه‌ها باشد، اما به سرعت ثابت می‌کند که درون آن اندام درشت و ظاهر ترسناک، قلبی از طلا پنهان شده است. او به سرعت با دختر کوچکی به نام بو که وظیفه‌ی ترساندنش را برعهده داشت دوست می‌شود، و سمت مهربان و غریزی محافظ وجودی‌اش را آشکار می‌کند. سالی جامعه‌ی هیولاها را تشویق می‌کند تا به جای ترساندن و درآوردن جیغ کودکان برای ذخیره‌ی انرژی، از خنده‌ی آن‌ها استفاده کنند.

۹. بیش از حد محافظه‌کار بودن مارلین در انیمیشن «در جست‌و‌جوی نمو» (Finding Nemo) از نگرانی نشات می‌گیرد و او مطمئنا یک شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار است

انیمیشن در جست‌و‌جوی نمو

یکی از موضوعات اصلی «در جست‌و‌جوی نمو» مشکلات یک پدر بیش از حد نگران و محافظت‌کننده است و نشان دادن این مساله که مارلین پدر بی‌نقصی نیست. مارلین یک محدودیت بزرگ در زندگی‌اش دارد، آن هم ترس همیشگی و مداوم او از همه چیز است. اما این حس آزاردهنده به این دلیل قابل درک است که می‌دانیم همسر و تمام فرزندان مارلین (به جز نمو) کشته شدند و او مدام با ترس از اتفاقی که ممکن است برای آخرین عضو خانواده‌اش پیش بیاید زندگی می‌کند.

وقتی نمو اسیر می‌شود، مارلین برای نجات پسرش از اقیانوس‌ها عبور می‌کند. او از نگرانی برانگیخته، اما در نهایت متوجه می‌شود که هیچ چیز بیشتر از پسرش برایش ارزش ندارد و به معایب خود پی می‌برد. اگرچه مارلین پدر بی‌نقصی نیست، اما نمی‌توان انکار کرد که یک شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار است.

۸. ویولت در انیمیشن «شگفت‌انگیزان» (The Incredibles) به معنای واقعی یک شخصیت خوش‌ذات است

شخصیت خوش‌ذات ویلت در انیمیشن شگفت‌انگیزان

تمام شخصیت‌های خانواده‌ی ابرقهرمانی که در قلب انیمیشن «شگفت‌انگیزان» قرار دارند، علی‌رغم کاستی‌هایی که منجر به اختلال در عملکرد خانوادگی آن‌ها می‌شود، دوست‌داشتنی و دل‌سوز هستند. با وجود ماهیت دل‌سوز تمام اعضای خانواده‌ی پار، ویولت خوش‌ذات‌ترین آن‌ها است.

ویولت در حالی که می‌تواند مانند یک نوجوان کلیشه‌ای رفتار، و اغلب با برادر کوچک‌ترش دعوا کند، از لحاظ عاطفی یکی از بی‌نقص‌ترین اعضای خانواده است. او سعی می‌کند همیشه مسئولانه عمل کند. در مواقع بحران، او بر حفظ امنیت اطرافیان خود متمرکز است که این مساله در قدرت‌های متمرکز بر دفاع او منعکس می‌شود. حتی ویژگی‌های منفی او به دلیل ناامنی‌های شخصی‌اش است و نه چیزهایی که به ذات بد یک نفر مربوط باشد.

۷. در انیمیشن «لوکا» (Luca) جولیا مارکووالدو بر تعصبات خود غلبه می‌کند

انیمیشن لوکا

لوکا انیمیشنی پر از مفاهیم عمیق است. ماهیت هیولای دریایی دو تن از قهرمانان «لوکا» به عنوان تعریفی برای خارجی بودن، دگرباشی و حتی مضامین ال‌جی‌بی‌تی در نظر برخی از مخاطبان عمل می‌کند. بارها نشان داده شده که ترس پورتوروسو از هیولاهای دریایی و همین انگیزه برای شکار آن‌ها غیرمنطقی است و به بسیاری از تعصبات دنیای واقعی شباهت دارد.

جولیا مارکووالدو قبل از اینکه بفهمد لوکا و آلبرتو هیولاهای دریایی هستند با آن‌ها دوست می‌شود. او با افکار متعصبانه‌ی خود برای طرد کردن آلبرتو و فراری دادن لوکا درگیر است. با این حال، وقتی موقعش فرامی‌رسد، او امنیت دوستانش را در اولویت، و حتی خود را برای آن‌ها در معرض خطر قرار می‌دهد. به شخصیت او هیجان و عشق به یادگیری را اضافه کنید، خواهید دید که واقعا یک شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار است.

۶. در انیمیشن «روح» (Soul) عکس‌العمل‌های اندک بد جو گاردنر قابل درک هستند

انیمیشن روح

جو گاردنر، قهرمان انیمیشن «روح»، در درجه‌ی اول با عشقش به موسیقی و این احساس که در زندگی مورد قدردانی قرار نگرفته است، برانگیخته می‌شود. بیشتر اعمال او چه در زندگی و چه در زمان مرگش ناشی از این احساس و تمایل او برای بازپس‌گیری زندگی و تغییر آن به شکل کامل‌تر است.

اگرچه او برای این کار مرتکب اعمال ناخوشایند می‌شد، مثل زمانی که ۲۲ را به این خاطر که نتوانست «جرقه‌اش را به‌دست آورد» سرزنش می‌کرد، اما تمام اینها با توجه به احساسات او قابل درک است. زمانی که آماده می‌شود خود را فدا کند تا ۲۲ بتوانند شانس داشتن یک زندگی را به دست آورد، فرصت دوباره‌اش بازمی‌گردد. جو مهربان، پرشور و فهمیده، به معنای واقعی یک شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار است.

۵. دوری در انیمیشن «در جست‌و‌جوی نمو» آنقدر مهربان است که حتی برای غریبه‌ها هم فداکاری می‌کند

شخصیت خوش‌ذات دوری در انیمیشن در جست‌و‌جوی نمو

دوری در فیلم «در جست‌و‌جوی نمو» به خاطر ماهیت فوق‌العاده مهربان و دوست‌داشتنی‌اش یک شخصیت بسیار محبوب است. در «در جست‌و‌جوی نمو» او همه چیز را رها می‌کند تا مارلین را تا آن سوی اقیانوس‌ها برای نجات نمو همراهی کند، علی‌رغم اینکه هیچ یک از آن‌ها را نمی‌شناسد.

اگرچه دوری گاهی اوقات کار زیادی از دستش برنمی‌آید، اما این مساله هرگز تقصیر او نیست، بلکه به خاطر از دست دادن حافظه‌ی کوتاه مدتش است. او سعی می‌کند مفید، فداکار و مهربان باشد و همیشه کار درست را انجام دهد. خوش‌ذات بودن دوری، همچون نقطه‌ای روشن در تاریکی شگفت‌آور انیمیشن «در جست‌و‌جوی نمو» طرفداران زیادی برای او به‌دست آورد.

۴. در انیمیشن «راتاتویی» (Ratatouille) رمی تنها قصد دارد به آنچه علاقه‌مند است جامه‌ی عمل بپوشاند

راتاتویی شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار

همه باور دارند که وجود حتی یک موش در آشپزخانه خطر جدی برای سلامتی و بهداشت است، اما انیمیشن «راتاتویی» موفق می‌شود این حقیقت را الهام‌بخش و حتی تکان‌دهنده به تصویر بکشد. انیمیشن «راتاتویی» یک موش صحرایی به نام رمی را دنبال می‌کند که علاقه‌ی زیادی به آشپزی و غذاهای خوب دارد. متاسفانه، رمی نمی‌تواند به راحتی آرزوهای خود را برآورده کند.

رمی در تمام طول فیلم انگیزه‌ای جز خوشحال کردن مردم با پختن غذاهای خوشمزه برای آن‌ها ندارد. حتی وقتی در راه رسیدن به هدفش خطر و زیاده‌روی می‌کند، انگیزه‌ی‌ خوبی دارد و سعیش این است که تصور همیشگی نسبت به موش‌ها را تغییر دهد.

۳. در انیمیشن «درون و بیرون» (Inside Out) تمام هدف شادی خوشحال کردن رایلی است

انیمیشن درون و بیرون

«درون و بیرون» همانطور که از منظر احساسات روایت می‌شود، رویکرد منحصربه‌فردی به داستان‌پردازی دارد. شخصیت‌های اصلی این انیمیشن عبارتند از رایلی، دختری در آستانه‌ی نوجوانی، و شادی، که مسئول ایجاد خاطرات مثبت برای رایلی و حفظ روحیه‌ی او است.

شادی با توجه به وظیفه‌اش، شخصیتی درخشان و پرانرژی است، اگرچه با بدتر شدن اوضاع برای رایلی، این ویژگی‌ها در او کم‌رنگ می‌شوند. حتی بدترین عمل او یعنی اجازه ندادن به غم برای کمک به رایلی، ناشی از نگرانی بی‌جا و بیش از اندازه‌ی او است. شادی تنها زمانی خوش‌ذاتی خود را نشان می‌دهد که به اشتباهات خود پی می‌برد و ارزش او در برابر غم افزایش می‌یابد.

۲. در انیمیشن «بالا» (Up) هیچ چیز به اندازه‌ی کمک به سالمندان راسل را خوشحال نمی‌کند

راسل شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار

«بالا» به عنوان یکی از غم‌انگیزترین و تلخ‌ترین فیلم‌های پیکسار شناخته می‌شود، اما هنوز هم چیزهای زیادی در مورد آن وجود دارد که نشاط‌آور و دل‌گرم کننده است. بیشتر شخصیت‌های این انیمیشن، حتی کارل عبوس و کم‌حرف، در نهایت افراد خوبی هستند که با مشکلات درونی خودشان دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها به شکل واضحی با چارلز مونتز که شخصیتی پیچیده و تیره است متفاوتند.

در نهایت، راسل یکی دیگر از ۱۰ شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار، پسر جوانی است که به‌طور تصادفی به خانه‌ای که در حال پرواز است آویزان می‌شود، آن هم در حالی که سعی دارد به عنوان یک پیش‌آهنگ به کارل کمک کند. راسل، که تنها می‌خواهد نشان‌های کاوشگرش را به دست آورد، با کارل همراه می‌شود تا واقعا از او مراقبت کند. غیرممکن است که نسبت به راسل احساس صمیمانه‌ای نداشته باشید.

۱. وال ای در انیمیشن «وال ای» (WALL-E) شخصیتی فراتر از یک ربات برنامه‌ریزی شده از خود نشان می‌دهد

وال ای شخصیت‌ خوش‌ذات انیمیشن‌های پیکسار

قهرمان اصلی فیلم «وال ای» بدون به زبان آوردن کلمات زیادی می‌تواند نشان دهد که چقدر خوش‌ذات است. در عوض، تقریبا به طور کامل با کارهایش این موضوع نشان داده شده که وال ای بسیار بیشتر از یک روبات پاک‌کننده‌ی زباله است. او زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند، از حیوانات خانگی مراقبت می‌کند و عاشق یک روبات دیگر می‌شود.

تقریبا تمام کسانی که انیمیشن «وال ای» را دیده‌اند موافقند که یکی از غم‌انگیزترین لحظات در فیلم‌های پیکسار زمانی رخ می‌دهد که وال ای دوباره راه‌اندازی می‌شود و هر چیزی را که باعث خوش‌ذات بودنش می‌شد از دست می‌دهد. این به ویژه زمانی که او شروع به فشرده کردن وسایل خود می‌کند بیشتر به چشم می‌آید. خوشبختانه، این وضعیت خیلی دوام نمی‌آورد و وال ای قبل از پایان فیلم به ذات دوست‌داشتنی خود بازمی‌گردد.

منبع: cbr