۱۰ دانشمند برتر سینما بر اساس امتیاز کاربران لترباکسد

۱۰ دانشمند برتر سینما بر اساس امتیاز کاربران لترباکسد

به نقل از دیجیکالا:

ژانر علمی-تخیلی همیشه در جهان سینما تحسین شده‌ است. این تحسین به لطف قصه‌های پرکششی بوده است که فیلم‌های علمی-تخیلی روایت می‌کنند و در کنار به تعمق واداشتن مخاطبان، به دلیل بازتابی که از زندگی در زمانه مدرن همراه با تکنولوژی‌های پیشرفته ارائه می‌کنند، در آن‌ها همذات‌پنداری ایجاد می‌کنند. جز این، قصه‌های ظریف و پیچیده این فیلم‌ها اغلب با شخصیت‌های عمیق و برجسته همراه می‌شوند که در بیشتر فیلم‌هایی که در این ژانر قرار می‌گیرند در نهایت پیروز قصه می‌شوند. از پیراروانشناسان تا زبانشناسان، سینمای علمی-تخیلی بی‌شمار شخصیت به درستی پرداخت‌شده که در یک یا دو علم طبیعی یا فیزیکی در فیلم‌ها استادند، تقدیم مخاطبان این ژانر کرده است. این میان بعضی‌ها از سایرین برجسته‌ترند، که این تا حد زیادی مدیون بازی و فیلمنامه‌های قوی بوده است. کاربران لترباکسد ده دانشمند برتر سینما از مارک واتنی فیلم «مریخی» تا دکتر براون «بازگشت به آینده» را انتخاب کرده‌اند.

۱۰. مارک واتنی در فیلم «مریخی» (The Martian)؛ دانشمند برتر سینما

مارک واتنی در «مریخی»

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: مت دیمون، جسیکا چستین، کریستن ویگ، جف دانیلز، مایکل پنیا، شان بین، کیت مارا، سباستین استن، اکسل هنی، مک‌کنزی دیویس، بندیکت وانگ، دونالد گلاور، چن شیو، ادی کو، چیویتل اجیوفور
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

این فیلم محصول ۲۰۱۵ به کارگردانی ریدلی اسکات داستان جذاب گروهی از فضانوردان را که یکی از اعضای خود را بر سیاره مریخ جا می‌گذارند. حالا مارک واتنی این دانشمند برتر سینما که شخصیتی بسیار باهوش دارد، باید تلاش کند که زنده بماند تا ناسا راهی برای نجات او پیدا کند؛ او جز هوش خودش چیز دیگری برای زنده ماندن ندارد.

به گفته اکثریت کاربران لترباکسد، شخصیتی که مت دیمون نقش‌اش را در فیلم «مریخی» ایفا می‌کند، یک گیاه‌شناس و مهندس مکانیکی باسواد و مبتکر، یکی از به‌یادماندنی‌ترین دانشمندان سینما در سال‌های اخیر است. مارک واتنی نه تنها بسیار باهوش که انعطاف‌پذیر و خوشبین است، حتی در مواجهه با غیرممکن‌ها.

۹. نیتان بیتمن در فیلم «اکس ماکینا» (Ex-Machina)

نیتان بیتمن در «اکس ماشینا»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: دامنل گلیسون، آلیسیا ویکاندر، اسکار آیزاک، سونویا میزونو، قانا بایارسایخان
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰

مدیر عامل بلوبوک در فیلم «اکس ماکینا» یا «فراماشین» به کارگردانی الکس گارلند که نقش‌اش را اسکار ایزاک بازی می‌کند، یکی از پیشرفته‌ترین هوش‌ مصنوعی تمام دوران را در تاریخ سینما ساخته است. این فیلم داستان تجربه عجیب و غریب برنامه‌نویسی جوان (با بازی دامنل گلیسون) را از ارزیابی ویژگی‌های انسان در یک هوش مصنوعی فرامدرن روایت می‌کند.

با اینکه نیتان بیتمن شخصیت منفی اصلی فیلم است (رابطه پیچیده و عجیب او با اختراع خودش در این منفی بودن نقش دارد) به هیچ وجه نمی‌توان قابلیت‌های تحسین‌برانگیز او را انکار کرد. کاربران لترباکسد هم گویا همین نظر را دارند. خوب یا بد، این شخصیت منزوی و مردم‌گریز ظاهراً تأثیر عمیقی بر مخاطبان گذاشته است که قابل چشم‌پوشی نیست.

۸. زیست‌شناسان فیلم «نابودی» (Annihilation)؛ دانشمندان برتر سینما

بیولوژیستهای فیلم نابودی

  • سال اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، جنیفر جیسن لی، اسکار آیزاک، جینا رادریگز، تسا تامپسون، تووا نووُتنی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

فیلم «نابودی» با ترکیب ژانرهای علمی-تخیلی، ماجراجویی و وحشتی که به تدریج برملا می‌شود، باز هم به کارگردانی الکس گارلند و بازی اسکار آیزاک، سفری خطرناک و فوق محرمانه را به سرزمینی رازآلود که قوانین طبیعت بر آن حاکم نیست، روایت می‌کند.

این گروه زیست‌شناسان زن که در «نابودی» سفری خطرناک را به ججهانی ناشناخته آغاز می‌کنند، به عقیده کاربران لترباکسد از جمله ده دانشمند برتر سینما هستند. شاید خود فیلم به لحاظ علمی جزو دقیق‌ترین‌ها نباشد، اما بدون شکل قصه‌ای کاملاً میخکوب‌کننده و پرکشش را روایت می‌کند.

۷. پیرا روانشناسان فیلم «شکارچیان روح» (Ghostbusters)

پیرا روانشناسان در «شکارچیان روح»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۱۹۸۴
  • کارگردان: ایوان رایتمن
  • بازیگران: بیل مری، دن اکروید، سیگورنی ویور، هارولد رمیس، ریک مورانیس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

امروز دیگر همه دست‌کم درباره فیلم اصلی «شکارچیان روح» چیزهایی شنیده‌اند. این فیلم به‌یادماندنی داستان گروهی از دانشمندان را به دنبال از دست دادن شغلشان در دانشگاه روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند به عنوان «شکارچی روح» در ازای پول با موجودات ماوراء طبیعی بجنگند.

چه ایگون اسپنگر در این گروه باشد که دو دکترا یکی در میکروب‌شناسی و دیگری در پیراروانشناسی دارد، یا پیتر ونکمن و ری استانتز که هم در روانشناسی و هم پیراروانشناسی تخصص دارند، میزان هوش این شکارچیان روح بدون شک تحسین‌برانگیز است. مهم‌تر از این، آن‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که با موجودات ماوراطبیعی مبارزه کنند؛ بنابراین جای تعجب ندارد که این شخصیت‌های باحال محبوب مخاطبان باشند.

۶. تیم تحقیقات فیلم «موجود» (The Thing)

تیم تحقیقات در «موجود»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۱۹۸۲
  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل، ویلفورد بریملی، تی کی کارتر، کیث دیوید، دیوید کلنون، نوربرت وایسر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰

«موجود» که از نگاه بسیاری یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت در دهه ۱۹۸۰ است، حول محور تیمی از محققان می‌چرخد که به قاره جنوبگان می‌روند و آنجا به شکنجه یک موجود بیگانه در می‌آیند که شکلش تغییر می‌کند و به شکل قربانیانش درمی‌آید.

این فیلم کلاسیک ترسناک مخصول ۱۹۸۲ با کرت راسل در نقش اصلی گروهی از دانشمندان جالب و تماشایی را به تصویر می‎‌کشد که ظاهراً، دست‌کم از نگاه کاربران لترباکسد، یکی از به‌یادماندنی‌ترین دانشمندان سینما به حساب می‌آیند. در فیلم این‌ها دینامیک مغناطیس‌شناسی و خاصیت مغناطیسی را در دمای زیر صفر به بحث و تحلیل می‌گذارند.

۵. مورفی کوپر در فیلم «میان ستاره‌ای» (Interstellar)؛ دانشمند برتر سینما

مورفی کوپر در «میان ستاره‌ای»

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل اروین، الن برستین، مایکل کین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰

فیلم فضایی تحسین‌شده کریستوفر نولان به لطف روایت درگیرکننده آینده نزدیک خود همچنان در صدر فیلم‌های علمی-تخیلی محبوب است. ماجرای فیلم از این قرار است که وقتی بشریت در آستانه نابودی قرار می‌گیرد، گروهی از دانشمندان، مهندسان و خلبانان ناسا مجبور می‌شود به مأموریتی خطرناک بروند تا همان‌طور که عنوان فیلم می‌گوید، از طریق سفری میان‌ستاره‌ای، یک سیاره قابل سکونت جدید پیدا کنند.

مورفی کوپر (با بازی جسیکا چستین) که از نگاه کاربران لترباکسد یکی از ده دانشمند برتر سینماست، دختر خلبان ناسا جوزف کوپر (با بازی متیو مک‌کانهی) که قهرمان فیلم است و بدون شک قلب تپنده فیلم. در فیلم که دو دوره زمانی را به طور موازی روایت می‌کند، همان‌طور که قصه پیش می‌رود، مورفی تبدیل به دانشمند ناسا می‌شود. بدون هوشمندی و دانش گسترده، فرازمینی، بشریت نجات پیدا نمی‌کرد.

محصولات «میان ستاره‌ای» در دیجی‌کالا

مشاهده همه

۴. ست بروندل در فیلم «مگس» (The Fly)

سث بروندل در «مگس»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۱۹۸۶
  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: جف گلدبلوم، جینا دیویس، جان گتز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

در فیلم پرکشش دهه هشتادی دیوید کراننبرگ «مگس» که بر اساس داستان کوتاهی نوشته جورج لانگلان که در مجله پلی‌بوی منتشر شد، دانشمندی برجسته پس از آنکه آزمایشی در آزمایشگاه اشتباه انجام می‌شود، به مخلوطی از انسان/مگس تبدیل می‌شود.

دانشمند برتر این فیلم که نقش‌اش را جف گلدبلوم ایفا می‎‌کند (یکی از مهم‌ترین نقش‌های بازیگر و دومین نقش مهم او در طی سالیان بازیگری‌اش) دانشی نبوغ‌آمیز درباره فیزیک مولکولی دارد. این شخصیت که به نام بروندل‌مگس هم معروف است، به یک اندازه غیرمتعارف و آزاردهنده است.

۳. لوئیز بنکس در فیلم «ورود» (Arrival)

لوئیز بنکس در «ورود»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۲۰۱۶
  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: ایمی آدامز، جرمی رنر، فارست ویتاکر، مایکل استولبارگ، تزی ما
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

«ورود» فیلم لطیف و در عین حال ویرانگر نی ویلنوو داستان روانشناس و استاد دانشگاهی (با بازی ایمی آدامز) را روایت می‌کند که تلاش می‌کند بعد از ظهور دوازده سفینه فضایی در زمین با گونه‌های زنده موجودات فضایی ارتباط برقرار کنند.

لوئیز بنکس متخصصی بااستعداد است که از طرف ارتش ایالات متحده مأموریت یافته است که راه برقراری ارتباط با موجودات فرازمانی را کشف کند. شخصیت آدامز (که یکی از بازیگران قدرنادیده هالیوود است) به لطف قدرت اراده و هوشمندی‌اش همچنان یکی از محبوب‌ترین دانشمندان صنعت سینماست، دست‌کم از نگاه کاربران لترباکسد.

محصولات «ورود» در دیجی‌کالا

مشاهده همه

۲. آلن گرنت در فیلم «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park)

آلن گرنت در «پارک ژوراسیک»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، ریچارد اتنبرا، باب پک، مارتین فررو، بی‌دی ونگ، ساموئل ال. جکسون، وین نایت، جوزف مازلو، آریانا ریچاردز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

آلن گرانت دانشمند فیلم مهم و به‌یادماندنی «پارک ژوراسیک» بدون شک یکی از مهم‌ترین عناوین این فهرست است که نمی‌شد از آن چشم‌پوشی کرد. شخصیت ماندگاری که سام نیل در یکی از مهم‌ترین نقش‌هایش بازی می‌کند، در اولین فیلم مجموعه ژوراسیک به مخاطبان معرفی شد. قسمت اول داستان این دیرین‌شناس را به همراه چند دانشمند دیگر در پارک تم‌داری که تماماً تحت سلطه دایناسورهاست، روایت می‌کند.

به جز سام نیل که تاریخچه زندگی بر زمین را بر اساس سابقه فسیل‌ها مطالعه می‌کند، هنری وو (با بازی بی‌دی وونگ)، ژن‌شناس اصلی پارک‌های دایناسورها هم جزو دانشمندان برتر سینماست. بدون شک مجموعه «ژوراسیک» پر از شخصیت‌های باهوش و فوق‌العاده است که مخاطبان جز تحسین نمی‌توانند واکنش دیگری به آن‌ها داشته باشند.

پارک سگ مدل cp 120
۴,۵۰۰,۰۰۰
تومان
محصولات «پارک ژوراسیک» در دیجی‌کالا

مشاهده همه

۱. دکتر براون در فیلم «بازگشت به آینده» (Back to the Future)

دکتر براون در «بازگشت به آینده»، دانشمند برتر سینما

  • سال اکران: ۱۹۸۵
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: مایکل جی. فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

از زمان اکران «بازگشت به آینده» شخصیت دکتر براون که کریستوفر لوید نقش‌اش را بازی کرده است، تبدیل به معیار کلیشه‌های «دانشمند دیوانه» در فیلم‌ها شده است. «بازگشت به آینده» محصول ۱۹۸۵ داستان پسر جوانی (با بازی مایکل جی. فاکس) را روایت می‌کند که به طور تصادفی در زمان سفر می‌کند و باید راهی برای بازگشت به زمان حال پیدا کند.

شخصیتی که لوید نقش‌اش را بازی می‌کند، چه به خاطر چشمان از حدقه درآمده‌اش و حالات اغراق‌شده چهره‌اش یا ابزذهن فوق‌العاده‌اش، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که او را بی حرف پیش به یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما تبدیل کرده است. بنابراین، جای تعجب ندارد که از نگاه کاربران لترباکسد در صدر فهرست ده دانشمند برتر سینما قرار بگیرد.

تابلو شاسی لولو مدل فیلم BACK TO THE FUTURE کد B8

منبع: collider