به نقل از دیجیکالا:
بیش از ۴۰ درصد از فروش یک بازی در یک ماهه اول آن است. البته این درصد میتواند متغیر باشد ولی به طور کلی نشان میدهد که چند ماه اول عرضه یک بازی تا چه اندازه اهمیت دارد. همین موضوع باعث شده تا اکثر شرکتها به شدت تلاش کنند عرضه خوبی داشته باشند. بحث اصلی اینجاست که عرضه اولیه بازی دیدگاه گیمرها را نیز به آن مشخص کرده و به همین دلیل در آینده بازی نیز به شدت مؤثر است.
عرضه یک بازی مثل یک برخورد اولیه است. شما امکان دارد در ابتدا از یک فرد خوشتان بیاید و امکان هم دارد که به طور کلی در نگاه اول از یک نفر متنفر باشید. همین موضوع در مورد یک بازی هم وجود دارد. به همین دلیل شرکتها معمولاً تلاش زیادی میکنند تا با سر و صدای زیادی یک بازی را عرضه کنند. با این کار توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و میتوانند فروش خوبی کنند.
برخی از اوقات میتواند این عرضه اولیه بد باشد. سپس شرکتها تلاش زیادی میکنند تا عنوان خود را بهتر کرده و فروش خود را جبران کنند. اینکه این فرایند موفقیت آمیز است یا نه یک ریسک بزرگ است. به طور کلی از بین بردن مشکلات یک بازی فرآیند زمانبر و هزینهبری است. از طرفی نیاز به انتشار به روزرسانیهای مختلف دارد که میزان رضایت کاربران را کم میکند. حال اگر بازی عرضه اولیه بدی هم داشته باشد ماجرا بدتر است.
مشکل اصلی اینجاست که اخیراً ما شاهد عرضههای ناموفق زیادی در دنیای گیمینگ هستیم. دلیل آن هم موارد زیادی میتواند باشد. از فشار سرمایهگذاران گرفته تا تأخیرهای بیش از حد همگی باعث شدند تا بازیها عرضه اولیه خوبی نداشته باشند. در این موارد با عرضه بد، تعدادی عملکرد فاجعه باری در زمان عرضه داشتند. حال در این متن ما تلاش کردیم بدترین عرضههای دنیای بازیهای ویدئویی را به شما معرفی کنیم و بگوییم که ناامیدی گیمرها میتواند عواقب زیادی برای شرکتها داشته باشد.
۱۰. WWE 2K20
شرکت سازنده: ۲K Games
سال عرضه: ۲۰۱۹
پلتفرمها: Playstation 4, Xbox One, Windows
بازیهای WWE سابقه بسیار زیادی در دنیای گیمینگ دارند. به همین دلیل شرکت سازنده نیز تجربه زیادی در ساخت این عناوین داشته و انتظار میرود که عملکرد خوبی در ساخت آن داشته باشد. مخصوصاً اینکه گیمرها خاطره بسیار زیادی با عناوین WWE داشته و انتظارات زیادی از عناوین جدید آن دارند.
در سال ۲۰۱۹ وقتی بازی WWE 2K20 عرضه شد از همان روز اول عملکرد بسیار بدی داشت. خریداران با یک عنوانی روبرو بودند که گرافیک آن به نسل ۷ هم حتی تعلق نداشت. گیمپلی بازی نیز به شدت بد بوده و مشکلات بسیار زیادی داشت. به همین دلیل در چند ماه اول تجربه این بازی شکنجه بود. حتی این مشکلات باعث شد که ما شاهد بازی WWE 2K21 هم نباشیم و شرکت سازنده با تمرکز بیشتری روی این عناوین کار کند. خوشبختانه بازی WWE 2K22 عملکرد بسیار بهتری داشت و توانست موفقیت خوبی کسب کند.
۹. جهان جدید (New World)
شرکت سازنده: Amazon Games
سال عرضه: ۲۰۲۱
پلتفرمها: Amazon Games
شرکت آمازون به طور ناگهانی تصمیم گرفت تا وارد دنیای بازیهای ویدئویی شود. این شرکت با بازی جهان جدید ورود خود را اعلام کرده که عرضه آن یک فاجعه تمام عیار بود. سرورهای بازی بسیار شلوغ بوده که باعث میشد بسیاری از کاربران ساعتها برای تجربه آن منتظر بمانند. هسته بازی خوب بود ولی مشکل اینجا بود که پر از باگها و مشکلات متعدد بود که تجربه آن را بسیار دردناک میکرد.
از زمان عرضه آمازون به روزرسانیهای متعددی برای آن عرضه کرد. با این حال این بازی نتوانست به نهایت پتانسیل خود یا به نوعی چیزی که آمازون انتظار داشت برسد. در زمینه فروش نیز حتی با پیشرفتی که کرد نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و افراد بسیار زیادی را ناامید کرد. یکی دیگر از مشکلات هم این بود که امتیاز بازی از طرف منتقدان بسیار کم شد و بهبود آن تأثیری در این موضوع نداشت.
۸. انتم (Anthem)
شرکت سازنده: Bioware
سال عرضه: ۲۰۱۹
پلتفرمها: Playstation 4, Xbox One, Windows
انتم معرفی بسیار خوبی داشت. به این شکل که تریلر و تبلیغاتی که الکترونیک آرتز کرد توانست توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب کند. همین باعث شد که در زمان عرضه انتظارات از انتم به شدت بالا باشد. مشکل اصلی خود بازی بود. به این شکل که در زمان عرضه گیمرها و منتقدان به طور کامل به آن پی برده و به شدت از آن انتقاد کردند.
مأموریتهای بازی تکراری و حوصله سربر بوده و از طرفی عملکرد انتم نیز چندان جالب نبود. همینطور اینکه برای پیشرفت در بازی شما یا باید موارد مختلف را خریداری میکردید یا اینکه باید دائم کارهای جانبی انجام میدادید که روند بازی را خسته کننده میکرد. همین موارد باعث شد که انتم نتوانت انتظارات الکترونیک آرتز را برآورده کرده و در سال ۲۰۲۱ توسعه آن متوقف شود. این شکست برای بایوور نیز چندان خوب نبود و باعث شد این شرکت تمرکز بیشتری رو عناوین بعدی خود قرار دهد.
۷. آخرین ما قسمت ۱ نسخه کامپیوتر (The Last of Us Part 1 PC)
شرکت سازنده: Naughty Dog, Iron Galaxy
سال عرضه: ۲۰۲۲
پلتفرمها: Windows, Playstation 5
بازی آخرین ما را میتوان یکی از بهترین عناوین ساخته شده در تاریخ بازیهای ویدئویی دانست. این بازی در ابتدا در سال ۲۰۱۳ برای کنسول پلیاستیشن ۳ عرضه شد و در سال ۲۰۲۱ شرکت سازنده تصمیم گرفته آن را برای کنسول نسل نهمی سونی نیز عرضه کند. در کنار نسخه نسل نهمی، نسخه کامپیوتر بازی آخرین ما هم معرفی شد که باعث شد افراد زیادی منتظر آن باشند.
نسخه کامپیوتر بازی آخرین ما به طرز عجیبی ناامید کننده بود. هسته اصلی بازی ثابت بوده و کیفیت بالایی داشت مشکل با پورت کامپیوتر بود. شرکت Iron Galaxy اصلاً عملکرد خوبی در این زمینه نداشت و نتوانست این شاهکار را به خوبی وارد دنیای کامپیوتر کند. نسخه کامپیوتر بازی آخرین ما دارای مشکلات عملکردی بسیار زیادی بود و از لحاظ گرافیکی نیز نسبتاً ضعیف بود. همین باعث شد تا طرفداران این مجموعه اصلاً از آن استقبال خوبی نکنند و آخرین ما ورود خوبی به دنیای کامپیوتر نداشته باشد.
۶. فالوت ۷۶ (Fallout 76)
شرکت سازنده: Bethesda
سال عرضه: ۲۰۱۸
پلتفرم: Xbox One, Playstation 4, Windows
مجموعه فالوت نیز سابقه بسیار زیادی در دنیای گیمینگ دارد. به همین دلیل طبیعی است که زمانی که معرفی شد انتظارات به شدت از آن بالا بود. مشکل اصلی فال اوت ۷۶ اینجا بود که وعده بیش از حد به بازیکنان داد. این بازی قرار بود نسخه آنلاین عناوین فال اوت بوده و یک تجربه گروهی بسیار لذت بخش را ارائه دهد.
در سال ۲۰۱۸ وقتی فالوت ۷۶ عرضه شد با چیزی که کاربران انتظار داشتند فاصله بسیار زیادی داشت. از لحاظ عملکردی این بازی اصلاً بهینه نبود و از لحاظ داستانی نیز چندان قوی نبود. مأموریتهای بازی نیز خسته کننده بودند که باعث شد فالوت ۷۶ نمره ۵۲ را از سایت متاکریتیک دریافت کند. به دلیل همین نقدهایی که به بازی وارد شد گیمرها نیز از آن فاصله گرفته و فالوت ۷۶ یکی از ناموفقترین عناوین مجموعه فالوت بود.
۵. بتمن: شوالیه آرخام نسخه کامپیوتر (Batman: Arkham Knight PC)
شرکت سازنده: Rocksteady, Iron Galaxy
سال عرضه: ۲۰۱۵
پلتفرم: Windows, Playstation 4, Xbox One
نسخه کنسولی بازی شوالیه آرخام توسط خود راک استدی ساخته شد که کیفیت بسیار بالایی داشت و یکی از بهترین عناوین قهرمانی ساخته شده بود. ساخت نسخه کامپیوتر بر عهده شرکت Iron Galaxy بود که نتوانست آنچه که انتظار میرفت را انجام دهد. این بازی روی کامپیوتر به طور دائم کرش کرده و مشکلات بسیار زیادی داشت. به حدی که برای بسیاری از افراد غیر قابل تجربه بود.
مشکلات نسخه کامپیوتر شوالیه آرخام به حدی ادامه پیدا کرد که شرکت برادران وارنر فروش این نسخه را متوقف کرد. سپس شرکت سازنده توانست به مقدار زیادی روی آن کار کرده و شوالیه آرخام را بهتر کند تا دوباره به بازار بازگردد. با این حال این مشکل باعث شد تا به طور کلی بتمن: شوالیه آرخام فروش خوبی روی کامپیوتر نداشته باشد.
۴. eFootball
شرکت سازنده: Konami
سال عرضه: ۲۰۲۱
پلتفرمها: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S and X, Windows
ایده ساخت یک بازی رایگان فوتبال چیزی است که افراد زیادی منتظر آن بودند. زمانی که شرکت کونامی اعلام کرد که قصد دارد مجموعه PES را کنار گذاشته و بازی eFootball را بسازد، بسیاری از گیمرها مشتاقانه از آن استقبال کردند. مشکل اصلی عرضه این بازی بود. eFootball چیزی نبود که گیمرها انتظار داشتند و یک بازی به شدت ناامید کننده بود.
بازی eFootball به طور کامل طرفداران را ناامید کرد. در کنار مشکلات متعدد عملکردی، این بازی از لحاظ گرافیکی نیز بسیار ضعیف بود. همینطور اینکه گیمپلی بازی با مجموعه فیفا اختلاف زیادی داشت و مشخص بود کونامی توجه زیادی به ساخت آن نکرده است. eFootball در زمان عرضه نمره ۲۵ را از متاکریتیک دریافت کرد که یکی از کمترین امتیازهای تاریخ بازیهای ویدئویی است.
۳. بازسازی سه گانه جیتیای (Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition)
شرکت سازنده: Rockstar
سال عرضه: ۲۰۲۱
پلتفرمها: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S and X, Microsoft Windows
زمانی که اعلام شد راکستار قصد دارد سه گانه مشهور جیتیای را بازسازی کند، طرفداران به شدت به وجد آمدند. برخی اعتقاد دارند که این عناوین بهترین بازیهای ساخته شده از دنیای جیتیای بوده و به همین دلیل انتظارات از آن به شدت بالا بود. عرضه بازسازی سه گانه جیتیای به طرز عجیبی ناامید کننده بود. بازی تغییرات زیادی با قبل کرده بود و همین موضوع باعث شده بود طرفداران به شدت عصبانی شوند.
در کنار مشکلات متعدد عملکردی که این بازی داشت، کرکترها نیز از لحاظ ظاهری تغییر زیادی کرده بودند. همین موارد باعث شد تا این عناوین نه تنها امتیاز بسیار کمی دریافت کنند بلکه به طور کامل طرفداران اعتما خود را به راکستار از دست بدهند. بازسازی سه گانه جیتیای یک عنوان بسیار ناامید کننده از این مجموعه بود که نتوانست موفقیت چندانی کسب کند.
۲. سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077)
شرکت سازنده: CD Projekt Red
سال عرضه: ۲۰۲۰
پلتفرم: Xbox Series S and X, Xbox One, Windows, Playstation 4, Playstation 5
سایبرپانک ۲۰۷۷ برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این بازی پس از ۷ سال ساخت همچنان نیاز به کار داشت و سیدی پراجکت رد نیز تصمیم گرفت زودتر از کامل بودن بازی آن را عرضه کند. فاجعه نمیتواند عرضه سایبرپانک را توصیف کند. در ابتدا این بازی تنها برای کنسولهای نسل ۸ و کامپیوتر عرضه شد که روی کنسولها قابل اجرا نبود. به حدی که سونی سایبرپانک را از فروشگاه خود حذف کرد.
سیدی پراجکت رد از زمان عرضه تا الان به شدت در حال کار روی سایبرپانک بوده تا آن را کامل کند. با این حال این بازی نتوانست به پتانسیلی که داشت برسد و موفقیت بسیار زیادی کسب کند. البته همچنان برای شرکت سازنده سود آور بود. سیدی پراجکت رد در زمان عرضه موارد بسیار زیادی را در تریلرها نشان داده بود که در بازی اصلی حضور نداشتند. همین موضوع باعث شد تا طرفداران بیشتر عصبانی شده و به طور کلی از بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ قطع امید کنند.
۱. آسمان هیچکس (No Man’s Sky)
شرکت سازنده: Hello Games
سال عرضه: ۲۰۱۶
پلتفرمها: Nintendo Switch, Playstation 4, Xbox One, Windows
در انتها به بدترین عرضه در تاریخ بازیهای ویدئویی میرسیم. بازی آسمان هیچکس یکی از عناوین به شدت با پتانسیل بود. ایده این بازی بسیار خلاقانه بوده و به حدی بود که میتوانست آینده عناوین جهان باز باشد. حتی میتوان گفت که بازی استارفیلد (Starfield) به مقدار خوبی از این بازی الهام گرفته است. نکته اصلی در مورد عرضه آسمان هیچکس وعدههای عجیب شرکت سازنده بود.
شرکت سازنده گفته بود که این بازی میلیونها سیاره داشته و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. در صورتی که این موضوع اصلاً حقیقت نداشت. شرکت Hello Games در زمان عرضه این بازی یک شرکت کوچک بود و انتظار نمیرفت بتواند به این قولها عمل کند. با این حال میزان تبلیغات به شدت زیادی که برای این بازی انجام شد باعث شد که طرفداران زیادی پیدا کند. در کنار این کمبودها و دنیای تکراری، عملکرد آسمان هیچکس هم در دستگاههای مختلف چندان جالب نبود. همین موضوع باعث شد که فروش این بازی بسیار کم باشد و نتواند موفقیت زیادی کسب کند. البته از آن زمان تا الان شرکت سازنده بازی را بسیار پیشرفت داده ولی دیگر آسمان هیچکس طرفداران خود را از دست داده است.
مشکل اصلی اینجاست که به دلیل سود بیشتر، شرکتها نیز در تلاش هستند تا بازی بیشتری بسازند. به همین دلیل این تعداد پروژههای زیاد باعث شده ما شاهد عناوین با عرضه بسیار بد باشیم که حتی منجر به منحل شدن کل پروژه شدهاند. اینکه در آینده شرکتها از این موضوع در خواهند گرفت یا نه هنوز مشخص نیست ولی امیدواریم به طور کلی صنعت گیمینگ در این زمینه یک پیشرفت مشهود داشته باشد.
منبع: Destructoid