۱۰ بازی برتر با محوریت هوش مصنوعی؛ از پورتال تا مس افکت

۱۰ بازی برتر با محوریت هوش مصنوعی؛ از پورتال تا مس افکت

به نقل از دیجیکالا:

هنگامی که مردم در مورد هوش مصنوعی در بازی صحبت می‌کنند، معمولا بحث حول محور شخصیت‌هایی می‌چرخد که با آن‌ها ملاقات کرده یا مبارزه می‌کنید. با این حال گاهی اوقات مفهوم هوش مصنوعی در روایت داستان بازی نیز نقش دارد. به عنوان مثال، یک بازی ممکن است حول محور مبارزه‌ی شما با ماشین‌های هوشمند یا به طور کلی تعامل با آن‌ها بچرخد. برخی از بازی‌ها  حتی این ایده را بررسی می‌کنند که آیا هوش مصنوعی واقعا می‌تواند مانند انسان زنده باشد یا خیر. صرف نظر از نحوه‌ی قرار دادن آن در یک روایت، هوش مصنوعی همواره می‌تواند به عنوان یک موضوع جالب برای داستان‌سرایی استفاده شود. حال طی این مقاله به ۱۰ بازی برتر با محوریت هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

۱۰. The Talos Principle

تهیه کننده: Devolver Digital / سازنده: Croteam
سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: PC

The Talos Principle

بازی The Talos Principle یکی از بازی‎‌های معمایی مشابه‌ی پورتال است اما از طنز خاصی که سری شاهکار ولو از آن استفاده می‌کند، بهره‌مند نیست. با صرف نظر از این موضوع، دنیای منحصربه‌فرد و جالب بازی با مجموعه ای از پازل‌های هوشمندانه‌ای همراه شده است که حل آن‌ها ممکن است کمی طول بکشد. روایت کلی بازی روند آرامی دارد اما بدون توجه به آن یک داستان جذاب را ارائه می‌دهد که تجربه‌ی آن به طرفداران بازی‌های مرتبط با هوش مصنوعی به شدت پیشنهاد می‌شود. صحبت در مورد جزئیات داستان ممکن است به اسپویل منجر شود، با این حال می‌توان گفت کشف رمز و راز پیرامون این بازی در نقش یک ربات انسان‌ نما و درک نقشی که هوش مصنوعی در داستان آن ایفا می‌کند، لحظات سرگرم‌کننده‌ای را برای شما رقم می‌زند.

۹. SOMA

تهیه کننده: Frictional Games / سازنده: Frictional Games
سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: PC ،PS4 ،Xbox One

بازی soma

ایده‌ی سرکش شدن هوش مصنوعی و تسلط بر بشریت چیزی است که در واقع بسیار وحشتناک است و به بخشی از این موضوع در بازی سوما پرداخته شده است. توسعه‌دهندگان سری امنژیا پس از کار روی این سری وحشتناک افسانه‌ای، به وضوح عملکرد و تجربه‌ی خود را بهبود بخشیده بودند و این در داستان درخشان و دلهره‌آور روایت شده در سوما به خوبی دیده می‌شود. سوما در یک مرکز تحقیقاتی زیر آب منزوی به نام PATHOS-II اتفاق می‌افتد؛ جایی که یک هوش مصنوعی به نام Warden Unit قبل از اینکه یاغی شود و کل تأسیسات ذکر شده را تصاحب کند، این مرکز را از طریق کنترل‌های پیچیده کنترل و نگهداری می‌کرد. کاوش در داستان سوما جذابیت‌های خاص خود را داشته و این یکی از بزرگترین دلایلی است که باعث می‌شود افراد زیادی این بازی را دوست داشته باشند.

۸. System Shock

تهیه کننده: Origin Systems / سازنده: LookingGlass Technologies
سال انتشار: ۱۹۹۴
پلتفرم: PC

سیستم شاک 1

سیستم شاک یکی از بهترین بازی‌های سبک ایمرسیو سیم است که بازسازی آن نیز در سال جاری در دسترس قرار گرفت. این بازی یکی از مهم‌ترین هوش‌ مصنوعی‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی یعنی شودان (Shodan) را معرفی کرد. شودان موجودی واقعا دلهره‌آور است که انسان ها را از چشم حقارت نکاه کرده و هرگز از تبدیل زندگی آن‌ها به جهنم کوتاهی نمی‌کند. این هوش مصنوعی سرکش نقش اصلی را در هر دو نسخه‌ی اولیه‌ی سری بازی می‌کند و هکر داستان به مقابله با او می‌پردازد. در این میان آنتاگونیست اصلی قسمت دوم یعنی The Many نیز در نوع خود جذاب است که البته این موضوع چندان هم بی‌دلیل نیست چرا که او ساخته‌ی شودان محسوب می‌شود.

۷. دهانی ندارم و باید جیغ بکشم (I Have No Mouth, and I Must Scream)

تهیه کننده: Cyberdreams / سازنده: Cyberdreams
سال انتشار: ۱۹۹۵
پلتفرم: PC

I Have No Mouth

از بین تمام بازی‌های موجود در این لیست، I Have No Mouth, and I Must Scream بدون شک یکی از وحشتناک‌ترین بازی‌ها است. بازی در فضایی پسا‌آخرالزمانی می‌گذرد و در آن تمام بشریت جدا از پنج فرد بدشانسی که بیش از یک قرن پیش توسط یک ابر رایانه به نام AM شکنجه شده‌اند، از بین رفته است. سفرهایی که این پنج انسان پشت سر می‌گذارند به خودی خود بسیار تاثیرگذار و بعضا ترسناک هستند، اما در این میان ذره‌ای از امید آشکار می‌شود که در صورت تمایل بازیکن می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. البته عمل کردن برخلاف میل AM هرگز به این آسانی‌ها نیست و این هوش مصنوعی در شکنجه کردن بازیکن به هیچ وجه کوتاهی نمی‌کند.

۶. NieR: Automata

تهیه کننده: Square Enix / سازنده: PlatinumGames
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch

Nier: Automata

یکی از موضوعات رایج در داستان های علمی تخیلی، درگیری بین انسان و ماشین‌ها است اما در بازی NieR Automata، اندرویدها در برابر ماشین‌ها قرار دارند. این بازی اکشن و نقش‌آفرینی به شما امکان کنترل اندرویدهای ساخت بشر را می‌دهد که وظیفه دارند تا موجودات مکانیکی که از دنیای دیگری به زمین حمله کرده‌اند را نابود کنند. با این حال، این یک راه بسیار ساده و کلی برای توضیح طرح کلی داستان بازی است، زیرا داستان این اثر بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از آن است که در ابتدا به نظر می‌رسد و در مواردی بازیکن را شگفت‌زده می‌کند. بدین ترتیب برای دیدن جزئیات کامل و درک همه چیز نیاز به چند بار تمام کردن بازی حس می‌شود. با این حال، چیزی که واضح به نظر می‌رسد این است که هوش مصنوعی در قلب این بازی جذاب قرار دارد.

۵. سه‌گانه‌ی مس افکت (Mass Effect: Legendary Edition)

تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: BioWare
سال انتشار: ۲۰۲۱
پلتفرم: PC, PS5, PS4, Xbox one, Xbox Series X/S

سری مس افکت

در دنیای مس افکت، ایجاد هوش مصنوعی به طور کلی ممنوع است و وقتی نژاد بیگانه‌ی معروف به Quarians این کار را انجام داد، خانه‌ی خود را از دست داد. در این میان مخلوقات آن‌ها گث (Geth) نام دارند که در طول سری با آن‌ها بارها مبارزه می‌کنید. با این حال، آن‌ها تهدید مکانیکی اصلی نیستند چرا که آنتاگونیست‌های اصلی نوعی هوش مصنوعی به نام ریپر هستند. دستوری که به آن‌ها داده شده این است که منتظر بمانند تا تمدنی به اوج خود برسد و آن را نابود کنند. این جریان به صورت چرخه‌ای انجام می‌شود و در طول سه‌گانه‌ی مس افکت، زمان آن رسیده است که تمام نژادهای تکامل‌یافته در کهکشان راه شیری از بین بروند. از طرفی وظیفه کلی شما در این سری اکشن و نقش‌آفرینی این است که راهی برای متوقف کردن آن‌ها بیابید.

۴. هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn)

تهیه کننده: Sony / سازنده: Guerrilla Games
سال انتشار: ۲۰۱۷
پلتفرم: PS4, PC

هورایزن زیرو داون

هورایزن زیرو داون یک بازی اکشن و ماجراجویی است که در نوعی دنیای پساآخرالزمانی اتفاق می‌افتد که در آن انسان‌ها در قالب قبایلی کوچک در کنار موجودات مکانیکی بزرگی در طبیعت زندگی می‌کنند. این موجودات پیشرفته‌ترین ربات‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی نیستند، زیرا عمدتا مانند حیوانات وحشی عمل می‌کنند و در واقع درک و فهم زیادی ندارند. در هر صورت بدون اسپویل کردن بازی برای کسانی که آن را تاکنون تجربه نکرده‌اند، می‌توان گفت که هوش مصنوعی واقعی در مرکز داستان اصلی قرار دارد. شما طبیعتا این را در کات‌سین ابتدایی بازی متوجه نمی‌شوید اما اطلاعات مربوط به هوش مصنوعی ذکر شده، پیشینه‌ی قهرمان داستان و اتفاقاتی که برای جهان بازی رخ داده است، به آرامی در طول گیم‌پلی آشکار می‌شود.

۳. پورتال ۲ (Portal 2)

تهیه کننده: Valve / سازنده: Valve
سال انتشار: ۲۰۱۱
پلتفرم: PC, PS3, Xbox 360, Nintendo Switch

پورتال 2

بیشتر بازی‌هایی که حول محور هوش مصنوعی می‌چرخند، عموما به مسائلی جدی و پیچیده می‌پردازند. با این حال پورتال ۲ یک استثناء است که در آن همه چیز به طور کلی ساده و در عین حال پیچیده است. در این بازی شما در یک مرکز تحقیقاتی متروکه مجبور به تکمیل پازل‌های مختلف هستید. با اینکه سازمان درون بازی به حال خود رها شده است زیرا هیچ انسانی در آن پرسه نمی‌زند، اما برخی از موجودات مکانیکی وجود دارند. دو هوش مصنوعی معروف بازی گلادوس (GlaDOS) و ویتلی (Wheatly) هستند. در حالی که آن‌ها دشمن هم هستند، اما چند ویژگی مشترک با یکدیگر دارند. اول از همه این دو بسیار خنده‌دار هستند و دیالوگ‌های طنز خاصی را در طول بازی ارائه می‌دهند. در این میان هر دوی آن‌ها تمایل دارند که تأسیسات درون بازی را اداره کنند که این برای شما مشکلاتی ایجاد می‌کند.

۲. هیلو ۴ (Halo 4)

تهیه کننده: Microsoft Studios / سازنده: ۳۴۳Industries
سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: Xbox 360

هیلو 4

سری افسانه‌ای تیراندازی و اول شخص هیلو، همیشه شامل شخصیت‌های هوش مصنوعی بوده است. معروف‌ترین نمونه و یکی از بهترین هوش مصنوعی‌های تاریخ بازی بدون شک کورتانا (Cortana) است. علی‌رغم اینکه هوش مصنوعی یکی از عناصر اصلی این سری است، بازی های اولیه‌ی سری چندان روی این موضوع تمرکز ندارند. با این حال  هیلو ۴  حول محور هوش مصنوعی می‌چرخد. در این بازی کورتانا با مشکلی به نام Rampancy دست و پنجه نرم می‌کند که به شدت بر ذهن و نحوه‌ی عملکرد او تأثیر می‌گذارد. در این میان آنتاگونیست اصلی بازی که با آن روبرو هستید، پرومته‌ها (Prometheans) هستند که عمدتا از ماشین‌ها تشکیل شده‌اند. البته به نظر می‌رسد که اکثر آن‌ها از هوش بالایی برخوردار نیستند.

۱. دیترویت: بیکام هیومن (Detroit: Become Human)

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Quantic Dream
سال انتشار: ۲۰۱۸
پلتفرم: PC, PS4

بازی Detroit: Become Human

دیترویت: بیکام هیومن یک داستان هوش مصنوعی واقع‌گرایانه‌تر از بازی‌های علمی تخیلی معمول را روایت می‌کند. در واقع بازی نه در یک دنیای فانتزی وحشی اتفاق می‌افتد و نه در مورد تهدیدات کهکشانی است بلکه یک ماجارجویی در دنیای واقعی و البته در آینده است. هوش مصنوعی در این دنیا اندرویدهایی هستند که برای انجام دستورات انسان‌ها طراحی شده‌اند. سوء استفاده‌ی مداوم و عدم احترام به این اندرویدها باعث می‌شود که برخی در مقابل کدها و قوانین برنامه نویسی شده‌ی خود قرار گیرند. اگرچه این ماشین‌ها مانند بسیاری از داستان‌های مشابه بلافاصله شروع به کشتن مردم نمی‌کنند، با این حال خواستار رفتار بهتر و تلاش برای برابری هستند. این باعث ایجاد شکاف بین انسان و هوش مصنوعی می‌شود. در نهایت نحوه‌ی شکل‌گیری رویدادها به انتخاب‌هایی که با شخصیت‌های خود انجام می‌دهید، بستگی دارد.

منبع: The Gamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


کنسول بازی سونی مدل PlayStation 5 ظرفیت 825 گیگابایت ریجن 1200 آسیا
کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت
بازی EA Sports FC 24 مخصوص PS5
۲,۵۵۰,۰۰۰
تومان
خرید بازی کنسول

مشاهده همه

دیجی‌کلاب