یادداشت | مردم دنبال رئیسی دیگر هستند

یادداشت | مردم دنبال رئیسی دیگر هستند

آقای رئیسی ضمن اینکه وابستگی‌ای به جریان‌های سیاسی جز جریان انقلاب نداشت، اما همه سلایق را به رسمیت می‌شناخت.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی از دلایل اقبال مردم به ادامه راه شهید رئیسی گفت. این یادداشت را می‌خوانید:

شهادت آقای رئیسی رئیس‌جمهور فقید دولت سیزدهم و همراهان ایشان در سانحه بالگردی، علاقه مردم به ایشان را آشکار کرد. حضور گسترده مردم در تشییع جنازه شهدا و موضع‌گیری‌های آنان درباره آقای رئیسی برای هر فرد برخوردار از خرد سیاسی، گویای علاقه مردم به‌خصوصیات شخصی و ویژگی‌های دولت ایشان است.

تداوم ویژگی‌های مناسب دولت آقای رئیسی در این برهه حساس انقلاب اسلامی می‌تواند حرکت آینده کشور به سمت توسعه و پیشرفت را تضمین کند. رئیس‌جمهور بعدی باید نزدیک‌ترین فرد از نظر شاخص‌های اخلاقی، سیاسی و مدیریتی به آقای رئیسی باشد؛ فردی که هم بتواند رأی مردم را جلب کند و هم حرکت دولت آقای رئیسی در راستای حل مشکلات مردم را به مقصد برساند. اما ویژگی‌های دولت آقای رئیسی که در انتخاب پیش روی مردم مورد تأکید است در چند محور قابل ارائه و توضیح است:

نخست اینکه آقای رئیسی در تعامل با نهاد رهبری، خودشان را سرباز ولایت می‌دانستند و سرباز ولایت بودن مستلزم تبعیت از سیاست‌های رهبری در کشور است. عمل به این سیاست‌ها می‌تواند یکپارچگی قدرت را تضمین کند و اجازه ندهد دوگانگی حاکمیتی در کشور پدید آید. این ویژگی باید در انتخاب رئیس‌جمهور بعدی نیز مورد تأکید قرار گیرد. موفقیت ایران در گرو یکپارچگی قدرت و انسجام میان سیاستگذار نظام و مجری آن سیاست‌هاست.

ویژگی برجسته دولت شهید رئیسی اجتناب حداکثری از مجادلات سیاسی در کشور بود. ایشان موفق شد برخلاف بسیاری از روسای جمهور سابق از حاشیه‌ها پرهیز کند و متن را بر حاشیه غلبه دهد. بر همین اساس نیز دولت آقای رئیسی تمام همت خود را معطوف به مسائل اساسی کشور کرد. این مسئله یکی از نمادهای به‌یادماندنی دولت آقای رئیسی در سیاست شد.

سوم اینکه شهید رئیسی از همان ابتدای فعالیت‌هایش در قوه قضاییه، دادستانی و دولت اعتقاد بر این داشتند که باید با فساد از درون خود قوه مجریه مبارزه کنند. تنها رئیس‌جمهوری که موفق شد فساد را از دولت خودش پیگیری کند و پیشگام و پیشران در مبارزه با فساد درون خود دولت باشد، آقای رئیسی بود. این روحیه در هر رئیس‌جمهور دیگری که وجود داشته باشد، موجب همراه شدن مردم با سیاست‌های دولت خواهد شد.

نکته چهارم تحمل شهید جمهور در شنیدن صدای منتقدان بود. آقای رئیسی ضمن اینکه وابستگی‌ای به جریان‌های سیاسی جز جریان انقلاب نداشت، اما همه سلایق را به رسمیت می‌شناخت. او تلاش می‌کرد حرف و نقد دیگران را بررسی کند و این تعامل را با همه حفظ می‌کردند، از دانشجویان و اصناف گرفته تا گروه‌های مختلف متخصص و نخبگی. علت این دیدارها هم آشنایی با مشکلات به‌عنوان مقدمه‌ای بر حل آنها بود. ایشان همه جریان‌های درون انقلاب را به‌عنوان ناظران بر عملکرد دولت و نظارت همگانی قبول داشتند. مشی تعاملی و اخلاق‌مدارانه ایشان با همه گروه‌های سیاسی ترازی از رفتارهای سیاسی حرفه‌ای محسوب می‌شود. نامزدهای ریاست‌جمهوری بهتر است چنین رفتاری را ملاک اظهارنظرها و رفتارهای انتخاباتی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دور چهاردهم در هشتم تیرماه1403 قرار دهند.