گشت و گذار در خانه هنرمندان

گشت و گذار در خانه هنرمندان

در روزهای گرم سال بازدید از گالری‌های سرپوشیده شهر و گشت و گذار در دنیای نقاشی‌ها و هنرهای تجسمی گزینه مناسبی برای گذران یک روز تعطیل است. خانه هنرمندان در خیابان ایرانشهر یکی از این مراکز است.

همشهری: این مرکز فرهنگی با بازسازی بنایی از دوره پهلوی اول در سال ۷۸ افتتاح شد. با اکران برنامه‌های هنری در ۷ نگارخانه و ۴ تالار همایش، یک سالن سینما و یک سالن تئاتر از فعال‌ترین مراکز فرهنگی پایتخت به شمار می‌آید.

به یاد هنرمندان

خانه هنرمندان ۴ گالری معروف به چهارفصل دارد که نام‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان را به‌خود اختصاص داده‌اند. این گالری‌ها که هر کدام ظرفیت ۳۰ اثر هنری را دارند، در فصول مختلف سال میزبان آثار متنوعی از هنرمندان معاصر هستند. نمی‌شود به این مرکز بروید و یادی از هنرمندان نکنید؛ چون ۳ گالری دیگر این مجموعه به یاد بزرگان هنر کشورمان به نام‌های غلامحسین نامی، سیدهادی میرمیران و مرتضی ممیز نامگذاری شده‌اند. تالارهای مجموعه هم که محل برگزاری نشست‌ها و بزرگداشت‌هاست به یاد بزرگان عرصه فرهنگ و هنر جلیل شهناز، فریدون ناصر و غلامحسین امیرخانی نامیده شده‌اند. همچنین بر سر در سالن تماشاخانه نام استاد عزت‌الله انتظامی می‌درخشد. معمولا در همه روزهای سال در گالری‌های خانه هنرمندان نمایشگاه برپاست، اما علاوه بر گالری‌ها می‌توان در لابی‌ها و سالن‌ها به تماشای آثار هنری ایستاد.

گشت و گذار در خانه هنرمندان

تماشای «سندلی هنرمند»

در حال حاضر نمایشگاه «سندلی هنرمند» با حضور بیش از ۲۰۰هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز، تصویرگر، سرامیست، معمار، گرافیست، عکاس، طراح صنعتی، آهنگساز و طراح صحنه و همچنین هنرمندان حوزه سینما در ۷ گالری خانه هنرمندان ایران برپاست. از عنوان این نمایشگاه پیداست که با یک مجموعه متفاوت روبه‌رو هستید. برگزارکنندگان نمایشگاه به عمد املای کلمه «صندلی» را به اشتباه نوشته‌اند تا بر اهمیت صندلی و جایگاه فراموش شده هنرمند در فرهنگ معاصر تأکید کنند. البته برخی از آثار این هنرمندان صندلی نیستند، ولی نظر هنرمند سازنده را بیان می‌کنند و برخی از آثار نیز صندلی هستند، اما محلی برای نشستن نیستند. گشت‌وگذار در بخش‌های هنری خانه هنرمندان هم فال است و هم تماشا، هم می‌توانید از کتابفروشی و فروشگاه محصولات هنری این مجموعه خرید کنید و هم در بوستان هنرمندان که ساختمان اصلی این مرکز در آن واقع شده، قدم بزنید.

نشانی: خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی‌شمالی، بوستان هنرمندان

روز و ساعت فعالیت: هر روز غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۲۰