کتاب «چگونه سفرنویس شویم»؛ راهنمای کسب درآمد از سفرنویسی

کتاب «چگونه سفرنویس شویم»؛ راهنمای کسب درآمد از سفرنویسی

به نقل از دیجیکالا:

شما هم دوست دارید سفرنامه‌نویس شوید؟ می‌خواهید سرتاسر جهان را زیر پا بگذارید و داستان‌های وسوسه‌انگیز سفرهای دور و درازتان را برای مجلات، روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها ارسال و قطعا برای آن دستمزد قابل قبولی هم دریافت کنید؟ آیا فکر می‌کنید این رویایی دور از دسترس است؟ اما این رویا بیش از هر زمان دیگری به شما نزدیک است و برای شروع کافی است تا نگاهی به کتاب «چگونه سفرنویس شویم» (How to Be A Travel Writer) اثر دان جورج، استاد صاحب‌نام سفرنامه‌نویسی بیندازید.

کتاب «چگونه سفرنویس شویم» که سرشار از توصیه‌های ارزشمند در حوزه‌ی نگارش سفرنامه است یک راهنمای ضروری و کاملاً به‌روز شده برای هر کسی است که آرزو دارد سفرهای خود را به داستان‌های قابل فروش تبدیل کند. همانطور که گفته شد سفرنامه‌نویس صاحب‌نام‌ دان جورج در این کتاب نکاتی را در مورد تمام مراحل فرایند سفرنویسی از تحقیق، مصاحبه و وبلاگ‌نویسی گرفته تا انتشار اثر در ژورنال‌ها و مجلات تخصصی ارائه می‌دهد.

این راهنمای الهام‌بخش و کاربردی که در این نسخه‌ی جدید کاملاً بازبینی و به‌روزرسانی شده است، سرشار از توصیه‌های ارزشمند، برای هر کسی که مشتاق نوشتن در مورد سفر است؛ چه قصدتان از این کار کسب درآمد باشد، یا اینکه صرفا بخواهید برای آیندگان یادگاری بر جای بگذارید.

برای کسب منفعت از سفرنامه‌نویسی لزوما نیازی به کسب درآمد ندارید. گاهی اوقات، غنی‌ترین پاداش‌ها در قالب «تجربیات» نصیب شما می‌شوند. کتاب «چگونه سفرنویس شویم»، امکانات متنوعی را که سفرنامه‌نویسی بدان‌ها نیاز دارد را به شما نشان می‌دهد و همه افرادی را که به سفر می‌روند ترغیب می‌کند تا از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند.

در ادامه‌ی این مطلب، سفرنامه‌نویس افسانه‌ای‌دان جورج شما را با نکات ارزشمند زیر در زمینه‌ی سفرنویسی آشنا می‌کند:

  • رازهای نگارش یک سفرنامه‌ی داستانی عالی
  • نحوه انجام تحقیقات قبل از سفر و در مسیر
  • تکنیک‌های مصاحبه‌ی موثر
  • نحوه‌ی فروش اثر به نشریات و ژورنال‌ها
  • ویژگی‌های نگارش برای روزنامه‌ها، مجلات آنلاین و کتاب
  • فهرست گسترده‌ی منابع مورد نیاز نویسندگان و لیست سازمان‌های مربوطه
  • مصاحبه با نویسندگان، سردبیران و عوامل شناخته شده‌ی فعال در این حوزه

درباره‌ نویسنده‌‌ کتاب «چگونه سفرنویس شویم»

کتاب «چگونه سفرنویس شویم»؛ راهنمای کسب درآمد از سفر نویسی

دان جورج بیش از ۴۰ سال است که یک سفرنامه‌نویس حرفه‌ای است. در واقع او بهترین سفرنامه‌های جهان را برای انتشاراتی‌های معروفی در این حوزه مثل نشنال جئوگرافیک و سیاره تنهایی (Lonely Planet) گردآوری و ویراستاری کرده و حتی خودش کتابی مرجع و پرفروش در مورد چگونگی نوشتن سفرنامه «چگونه سفرنویس شویم» را به رشته‌ی تحریر در آورده است، با این حال او هرگز کتابی از سفرهای خودش ننوشته است. دان جورج نویسنده پرفروش‌ترین راهنماهای سفرنامه‌نویسی در سطح جهان است.

او همچنین ویراستار ده گلچین ادبی تحسین شده، از جمله «ضیافت متحرک»، «مهربانی غریبه‌ها» و «بیگناه در خارج از کشور» است. دان در حال حاضر ویراستار ارشد دپارتمان سفر مجله‌ی نشنال جئوگرافیک است و ویراستار و دبیر بخش سفر در نشریات (Examiner & Chronicle)، (Salon) و (Lonely Planet) سانفرانسیسکو است.

او بیش از ۹۰ کشور جهان را بازدید کرده و بیش از هزار مقاله برای نشریات چاپی و آنلاین نوشته است. او ۱۷ بار در مسابقه سالانه روزنامه نگاری «سفر لوول توماس» توسط «انجمن سفر نویسان آمریکایی» مورد تقدیر قرار گرفته است. دان علاوه بر نوشتن و ویرایش، در ده‌ها کالج، کنفرانس و شرکت از جمله گوگل، نمایشگاه مسافرت نیویورک تایمز، دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه کالیفرنیا و ده‌ها جای دیگر سخنرانی و تدریس کرده است. او یکی از بنیانگذاران و رئیس کنفرانس مشهور نویسندگان و عکاسان سفر «کتاب پاساژ» است که اکنون بیست و نهمین سال خود را سپری می‌کند.

به عنوان ویراستار، دان با نویسندگان مشهور متعددی از جمله ایزابل آلنده، آنتونی بوردین، پل بولز، بیل برایسون، تیم کیهیل و دیو ایگرز کار کرده است. او اکنون به همان اندازه که در ابتدای کارش به سفر علاقه‌مند بود هنوز هم به سفر و سفرنامه‌نویسی علاقه دارد و دوست دارد چیزهایی را که در این راه آموخته را با شما به اشتراک بگذارد.

برخی از سوالاتی که نویسنده در این کتاب به آن‌ها پاسخ خواهد داد عبارتند از: رازهای سفرنامه‌نویسی عالی چیست؟ چگونه این حرفه را شروع کنید؟ چگونه تصمیم بگیرید در مورد چه چیزی بنویسید؟ چگونه در مورد یک داستان قبل از سفر تحقیق کنید؟ چگونه یک داستان را برای به حداکثر رساندن تأثیرگذاری‌اش بنویسید؟ بزرگترین اشتباهاتی که باید از آن‌ها اجتناب کنید چیست؟ چگونه نوشته‌های خود را از خوب به عالی تبدیل کنید؟ بهترین راه برای کار کردن و تعامل با سردبیران و متخصصان حوزه‌ی سفر چیست؟ آیا واقعاً می‌توانید به عنوان یک سفرنامه‌نویس امرار معاش کنید؟ آیا همه چیز همانقدر خوب است که از دور به نظر می‌رسد؟

نقد و بررسی کتاب «چگونه سفرنویس شویم»

نویسندگی

برای شروع کار در حوزه سفرنویسی یک توصیه مهم و اساسی برای شما دارم: فعلا تا رسیدن به جایگاه و ثبات شغلی در این حرفه شغل ثابت خودتان را رها نکنید. احتمالا می‌پرسید چرا؟

به این دلیل که بررسی‌های کلی نشان می‌دهد روزنامه‌ها و مجلات هنوز هم رسانه‌های با دوام و جذابی هستند، اما نسبت به گذشته در تیراژ کمتری منتشر می‌شوند، بنابراین سیر نزولی برای کاهش تعداد جایگاه‌های مقاله‌ها شدیدتر از همیشه است. از سوی دیگر، با تکامل و رشد اینترنت، خوانندگان، مسافران، ارائه دهندگان خدمات مسافرتی، تبلیغ‌کنندگان، حامیان مالی و سازندگان ابزار فناوری نیز رشد و تکامل داشته‌اند و مجموع این تحولات فرصت‌های آنلاین بیشتری را برای سفرنامه نویسان ایجاد کرده است.

بنابراین همه اینها برای سفرنامه نویسان احتمالی چه معنایی دارد؟ این بدان معنی است که راه‌های بیشتری برای انتشار سفرنامه‌هایتان نسبت به قبل وجود دارد. همچنین به این معنی است که راه‌های بیشتری برای کسب درآمد نسبت به قبل وجود دارد. و مجموع این دو به این معنی است که افراد بیشتری نسبت به گذشته تلاش می‌کنند از سفرنامه‌نویسی درآمد کسب کنند. حقیقت حاصل این است: افراد بیشتری نسبت به قبل در تاریخ سفرنامه‌نویسی درآمد کمتری کسب می‌کنند.

اما بیایید روی نکات مثبت تمرکز کنیم و در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا شانس خود را برای تبدیل شدن به یک سفرنامه‌نویس حرفه‌ای به حداکثر برسانید صحبت کنیم.

۱- یک نمونه کار آنلاین برای خودتان ایجاد کنید

اگر می‌خواهید خود را به عنوان یک سفرنامه‌نویس معرفی کنید، ایجاد حداقل یک وب سایت از نمونه کارهایتان، یا حداقل یک وبلاگ، امری ضروری است: این وب‌سایت یک بیلبورد دیجیتالی است که در آن می‌توانید زندگی نامه، گزارش سفرهای گذشته و آینده و فیدهای رسانه‌های اجتماعی خود را ارائه دهید. جایی که می‌توانید شروع به نمایش مقالات، عکس‌ها و ویدیوهای خود کنید. در دنیای پر ازدحام تولیدکنندگان محتوای سفر، این سایت، درگاه چندرسانه‌ای شما برای خوانندگان، بینندگان و ویراستارانی است که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. بنابراین، پلت فرم نمونه کارها خود را هم اکنون بسازید!

۲- روی یک حوزه‌ خاص کار کنید

با وجود هزاران نویسنده مختلف و متنوع که در فضای وبلاگی فعالیت می‌کنند، باید خود را از جمعیت کلی سفرنامه نویسان جدا کنید. مقصد، فعالیت یا موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و مختص خود شما است. تخصص خود را در این زمینه افزایش دهید و اطلاعات خود را بر مبنای سبک شخصی خودتان با دقت و اشتیاق به اشتراک بگذارید. در مورد سفرنامه‌های خودتان در فیس بوک و توییتر مطالبی پست کنید، درباره آن‌ها پست‌های وبلاگی بنویسید، در دیگر شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها (فروم‌ها) و سرویس‌های چت‌های آنلاین نظرات خود را بیان کنید. این کار را با حوصله انجام دهید. در این صورت در طول زمان ممکن است به یک مرجع پیشرو در این حوزه تبدیل شوید. این مسأله می‌تواند خوانندگان شما را افزایش دهد و حتی توجه رسانه‌های بزرگتر را به شما جلب کند که ممکن است شما را به عنوان یک متخصص فرا بخوانند و بنابراین شما و سایت شما بیشتر دیده شوید.

۳- از کم شروع کنید، اما رشد را فراموش نکنید

همانطور که ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، همانطور که تمرکز بر محتوای خود منطقی است، همچنین منطقی است که بر هر تلاش اولیه‌ای که الهام گرفته‌اید برای انتشار وبلاگ فراتر از خودتان تمرکز کنید.

آیا می‌خواهید نام خود را در قالب یک اثر چاپ شده ببینید؟ اگر شهر شما یک روزنامه محلی دارد، چند داستان را برای سردبیر آن روزنامه بفرستید. اگر وب‌سایتی را پیدا کرده‌اید که به طور خاص برای شما جذاب است و آن را تحسین می‌کنید، با سردبیر یا مدیر محتوای آن تماس بگیرید تا ببینید آیا ممکن است محتوایی را در مورد موضوعی که به تخصص خاص شما نیاز دارد، ارائه دهید. اگر مجله‌ای وجود دارد که موضوع مورد علاقه‌تان را پوشش می‌دهد، آثار مربوطه‌ی منتشر شده در مجله را مطالعه کنید و یک یا دو داستان را برای سردبیر آن بخش ارسال کنید. هدف نهایی شما ایجاد رابطه با یک ویراستار یا سردبیر است که به شما یک خروجی منظم برای آثار نوشتاریتان بدهد و البته یک سکوی پرش بالقوه برای دنیایی فراتر.

۴- شبکه آنلاین و آفلاین

همانطور که در توصیه‌ی شماره‌ی ۲ ذکر شد، ارتباطات خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌های دیگر و مکالمات آنلاین پرورش دهید. همین کار را به صورت آفلاین نیز انجام دهید: در جلسات، کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کنید. همایش‌هایی که برای نویسندگان و وبلاگ نویسان حوزه‌ی سفرنویسی برگزار می‌شود، گردهمایی‌های سالانه چند روزه و کنفرانس نویسندگان و عکاسان مسافرتی مکان‌های عالی برای ملاقات با اعضای هم تخصص شما است. در واقع فرصتی برای یادگیری اطلاعات ارزشمند و کشف مسیرهای جدید.

۵- موقع نگارش، از هدف خود آگاه باشید

در طول حدود ۴۰ سال ویرایش انواع سفرنامه، بزرگترین اشتباهی که من دیده‌ام نویسندگان مرتکب می‌شوند اشتباهی هست که انگار همیشه و توسط همه تکرار می‌شود: نویسنده‌ها غالبا نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهند در قالب اثرشان بیان کنند، بنابراین نمی‌توانند آن را با مخاطب به اشتراک بگذارند. وقتی می‌نشینید تا خاطرات و داستانهای خود را از مسیر بنویسید، از خود بپرسید: می‌خواهم خواننده از این نوشته‌ها چه چیزی بیاموزد؟ برداشت مخاطب قرار است چه باشد؟ سپس یک متن هدفمند و دقیق بنویسید که قدم به قدم به آن هدف نهایی شما از خلق اثر منتهی شود. در واقع اگر این کار را انجام دهید، یک جهش قابل توجهی در مسیر سفرنامه‌نویسی خواهید داشت.

کتاب چگونه سفرنویس شویم اثر دان جورج و جانین ابرلی انتشارات ایرانشناسی

گزیده‌ای از کتاب «چگونه سفرنویس شویم»

«متعجب خواهید شد اگر بدانید چه تعداد نویسنده، حتی بسیاری از زبده‌ترین آن‌ها در داستان‌هایشان از زمان‌های اشتباه افعال استفاده می‌کنند. مگر اینکه این کار را از روی عمد انجام دهید و مطمئن باشید که بر روی آن کنترل دارید. به هر حال، نباید داستان خود را با زمان حال شروع کنید و سپس بروید سراغ زمان گذشته، دوباره به زمان حال برگردید و به زمان گذشته. ممکن است فکر کنید این موضوع بدیهی است، اما دفعه‌ی بعد که داستان سفری را می‌نویسید مراقب زمان‌ها باشید. دوباره آن را با دقت بخوانید و ببینید آیا در برخی نقاط در کاربرد زمان افعال بی‌دقتی کرده‌اید یا نه.»

«نوشتن افعال به زمان حال اخیرا بسیار متداول شده است و اکثرا به خاطر شیوه نوشتاری اینترنتی است که بسیار مورد تشویق و توجه قرار گرفته است. به هر حال، رسانه‌هایی که همزمان خبررسانی می‌کنند، از افعال زمان حال استفاده می‌کنند. اما نوشتن به زمان حال مشکلات خودش را دارد. به عنوان راوی قصه، دقیقا نمی‌دانید پس از خواندن مطلب به طور هم زمان چه حسی به خواننده منتقل می‌شود. احتمالا نمی‌توانید متوجه شوید که در روز بعد از روزی که شما موردی را تشریح کرده‌اید چه اتفاقی می‌افتد و نیاز است توجهی ویژه داشته باشید و اجازه ندهید که آن بخش دانسته‌های شما به هیچ وجه روایت را تحت تاثیر قرار ندهد. باید نکاتی را که در لحظه توصیف فراموش کرده اید، دوباره خلق کنید و هرگز بیش‌تر از دانسته‌هایتان در ان لحظه نگویید. نوشتن افعال به زمان گذشته از سویی دیگر به شما آزادی می‌دهد. از قبل می‌دانستید در پایان سفر چه اتفاق افتاده است، بنابراین این مدل نوشتن انتخاب طبیعی‌تر است. اما به خودتان بستگی دارد، فقط مطمئن باشید در نوشته‌های شما ثبات وجود دارد و انتخابتان تحت کنترل شما است. اگر این گونه نباشد خواننده شما را دنبال نمی‌کند و مطالبتان چاپ نخواهد شد.»

پرسش و پاسخ‌های متداول در رابطه با «سفرنامه‌نویسی»
برای سفرنامه‌نویس شدن چه ویژگی‌هایی مورد نیاز است؟
در حالی که هیچ مدرک خاصی مورد نیاز نیست، تسلط قوی به زبان، مهارت‌های نوشتاری عالی و اشتیاق به سفر ضروری است.
چگونه می‌توانم مهارت‌های سفرنامه‌نویسی خود را بهبود بخشم؟
چگونه برای سفرنامه‌نویسی الهام بگیرم؟
آیا باید خودم یک وبلاگ سفرنامه‌ای راه اندازی کنم یا برای نشریات معتبر بنویسم؟
چگونه می‌توانم نشریات و مجلاتی برای انتشار سفرنامه‌های خودم پیدا کنم؟
چه چیزی یک سفرنامه را جذاب و فریبنده می‌کند؟
آیا باید در نوع خاصی از سفرنامه‌نویسی تخصص داشته باشم؟
عکاسی در سفرنامه‌نویسی چقدر اهمیت دارد؟
چگونه می‌توانم ایده‌های سفرنامه خود را به سردبیران ارائه کنم؟
چگونه می‌توانم از سفرنامه خود درآمد کسب کنم؟
آیا برای سفرنامه‌نویس شدن سفرهای زیاد لازم است بروم؟
چگونه می‌توانم جنبه‌های مالی سفرنامه‌نویسی را مدیریت کنم؟
چگونه می‌توانم حضور آنلاین خود را به عنوان یک سفرنامه‌نویس پررنگ کنم؟
به عنوان یک سفرنامه‌نویس چه ملاحظات اخلاقی را باید در نظر داشته باشم؟
چگونه به عنوان یک سفرنامه‌نویس انگیزه لازم را کسب کنم؟