کاهش اثرات آلرژی بوسیله دستگاه تصفیه هوا

کاهش اثرات آلرژی بوسیله دستگاه تصفیه هوا

کاهش ذرات آلرژی زا در محیط یکی از مهم ترین فاکتور ها برای داشتن محیط زندگی سالم است. ذرات آلرژی زا به موادی گفته می شود که می تواند باعث ایجاد واکنش های حسایت در برخی افراد شود و می تواند در اشکال گوناگون مانند گرد و غبار، موی حیوانات، شوره سر، گرده گل و … باشد.

آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

  • روش های کاهش مواد آلرژی زا در خانه کدام است؟
  • چگونه حیوان خانگی باعث پدید آمدن واکنش های آلرژی زا در بدن می شود؟
  • مهم ترین فیلتر دستگاه تصفیه هوا در مواجهه با آلرژی کدام است؟

راهکار های کاهش ذرات آلرژی زا در خانه:

روش های گوناگونی برای کاهش این ذرات در محیط خانه وجود دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

دستگاه تصفیه هوا

یکی از تاثیر گذار ترین روش های مقابله با آلرژی فصلی و کاهش ذرات آلرژی زا در محیط، استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. دستگاه تصفیه هوا با به دام انداختن و حذف ذرات آلوده کننده شامل مواد آلرژی زا به این فرآیند کمک می کند. این دستگاه ها معمولاً از یک فیلتر هپا استفاده می کنند که قادر است ذرات با بزرگی بیش از 0.3 میکرون را به دام اندازد که بسیاری از ذرات آلرژی زا در این دسته جای می گیرند.
ویژگی های دستگاه تصفیه هوا رپس
مشاهده این محصول

نظافت و غبار روبی خانه

یک روش دیگر کاهش اثرات مواد آلرژی زا، تمیز کردن دوره ای خانه و محیط کار است. گرد گیری و جارو کردن محیط می تواند باعث حذف گرد و خاک و بسیاری از مواد آلرژی زا در محیط و سطوح شود. علاوه بر این تمیز کردن سیستم های تهویه مطبوع نیز نقش بسزایی در جلوگیری از رشد قارچ ها و سایر مواد آلرژی زا دارد.
کاهش مواد آلرژی زا در محیط

شناسایی منابع تولید مواد آلرژی زا

همچنین خیلی مهم است که منبع تولید مواد آلرژی زا در خانه خود را شناسایی کرده و در راستای از بین بردن آن اقدام کنید؛ به عنوان مثال اگر حیوان خانگی دارید از اصلاح موی آن و شست و شوی مرتب آن اطمینان حاصل کرده و همچنین اجازه حضور آن را در برخی محیط های خانه ندهید و یا اگر مشکل قارچ در خانه خود دارید لازم است رطوبتی که موجب رشد آن می شود را شناسایی کرده و از میان بردارید.

چگونه حیوانات خانگی باعث ایجاد واکنش های حساسیت زا در بدن می شوند؟

حیوانات خانگی به دلیل وجود پروتیئن در پوست مرده ( شوره ) مو و بزاق آنها، می توانند باعث بوجود آمدن واکنش های آلرژی در برخی از افراد شوند. این پروتئین ها ممکن است در هوا پخش شده، استنشاق شده و در نهایت باعث بوجود آمدن واکنش های آلرژی زا شوند که از نشانه های آن می توان به علایمی از جمله:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • آبریزش چشم
  • خارش

اشاره کرد. در برخی موارد حاد نیز می توانند باعث بوجود آمدن علایم آسم، تنگی نفس و خس خس قفسه سینه شوند.

البته لازم به ذکر است همه افرادی که در تماس با حیوانات خانگی قرار می گیرند، چنین واکنشی را در بدن خود تجربه نمی کنند و تماماً به بدن افراد بستگی دارد. نکته مهم این است که ایجاد حساسیت به حیوانات خانگی ممکن است از ابتدا وجود نداشته و پس از رسیدن به یک مقطع خاص از عمر فرد، در وی پدیدار شود.

جهت کاهش علایم آلرژی بهتر است حیوانات خانگی را از اتاق خواب و سایر محیط هایی که زمان نسبتاً زیادی را در آن سپری می کنید، دور نگه دارید. از حیوان خانگی خود مراقبت ویژه به عمل آورده و آن را مرتباً تمیز و اصلاح کنید. همچنین استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا تاثیر بسیار مهمی در کاهش این ذرات داشته و اگر این آلرژی بسیار شدید است ممکن است راجع به نگه داری حیوان خانگی به طور کلی تجدید نظر نمایید.

مهم ترین فیلتر دستگاه تصفیه هوا در حذف مواد آلرژی زا کدام است؟

دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلتر های مختلفی هستند که هریک کارایی متفاوتی دارند. فیلتر هپا (HEPA) فیلتری است که متشکل از مجموعه ای از فیبر ها یا نزدیک به هم بوده و اجازه عبور ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را نمی دهد. از آنجایی که اکثر مواد آلرژی زا مانند گرده گل، مو و شوره حیوانات و گرد و غبار نیز بزرگتر از این مقدار هستند، لذا فیلتر هپا اصلی ترین فیلتر دستگاه تصفیه هوا در مواجهه با آلرژی های گوناگون است.

البته باید این را در نظر داشت که دستگاه تصفیه هوا توانایی درمان آلرژی را نداشته و صرفاً با فراهم نمودن محیطی که عاری از مواد آلرژی زا است به شکل موقت آسودگی را برای کاربر فراهم می کند لذا راهکار اساسی جهت کاهش علایم آلرژی ابتدا شناسایی ماده ای که به آن آلرژی دارید بوده و سپس جلوگیری از قرار گیری در معرض آن است.

دستگاه تصفیه هوا برای آلرژی چه برند هایی توصیه می شود؟

هانیول Honeywell : هانیول برندی شناخته شده در تولید دستگاه تصفیه هوا بوده که توسط فیلتر های هپا باعث جذب ذرات آلرژی زا یا همان آلرژن ها می شود. همچنین در برخی مدل ها دارای لامپ UV-C است که در از بین بردن باکتری و ویروس کاربرد دارد.

بلو ایر Blueair : بلو ایر به دلیل دارا بودن بهترین کیفیت فیلتر های هپا معروف است که تا 99.97 درصد ذرات آلوده کننده موجود در هوا را حذف می کند. علاوه بر این تکنولوژی فیلتر هپای خاموش که باعث کاهش صدا و افزایش بهره وری دستگاه نیز می شود از ویژگی های این دستگاه تصفیه هواست.

رپس REPS : این دستگاه تصفیه هوا دارای 8 مرحله تصفیه هوا شامل 6 مرحله فیلتر فیزیکی، لامپ UV-C و سیستم تولید یون منفی است که به دلیل روش های متنوع تاثیر گذاری بسیار بالایی دارد.

کووی Cowway : دستگاه های تصفیه هوای کووی دارای فیلتر های چند مرحله ای بوده که ذرات آلرژی زا از قبیل گرده گل، موی حیوانات و از این قبیل را حذف نموده، علاوه بر این از طراحی کوچک و صدای بسیار کم برخوردار است.

آلن Alen : تنوع محصولات در این دستگاه تصفیه هوا برای هر نیاز از مهم ترین ویژگی های آن است به گونه ای که حتی می توانید فیلتر های مد نظر خود را انتخاب کنید.

آی کیو ایر IQAir : بالاترین تکنولوژی دستگاه تصفیه هوا را در این برند می توان یافت کرد که توانایی حذف ذرات بسیار کوچک در سطح ویروس و باکتری را نیز داراست! فیلتر هایپر هپا قرار گرفته در این دستگاه تصفیه هوا توانایی حذف ذرات با بزرگی تا 0.003 میکرون را داراست ( دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپای معمولی این مقدار 0.3 است )

به طور کلی بهترین دستگاه تصفیه هوا برای آلرژی، دستگاهی است که دارای فیلتر هپای قدرتمند بوده و همچنین دسترسی تامین فیلتر ها برای آن در ایران امکان پذیر باشد. چراکه تقریباً هر سال جایگزین کردن فیلتر ها الزامی است.

نتیجه گیری

در مجموع می توان گفت روش های مختلفی برای کاهش مواد آلرژی زا در خانه وجود دارد. با استفاده از دستگاه تصفیه هوا، نظافت مرتب محیط خانه و کسب اطلاع از منابع تولید مواد آلرژی زا در محیط، می توانید زندگی سالم و عاری از آلودگی و حساسیت را برای خود و عزیزانتان فراهم کنید.

لینک های مرتبط:

 

 

 

 

 

.