کامل‌ترین راهنمای جستجو و دانلود مقالات فارسی

کامل‌ترین راهنمای جستجو و دانلود مقالات فارسی

برای اینکه بتوانید در دنیای علم و رشته تحصیلی و تخصصی‌تان به موفقیت برسید، نیاز به تعامل سازنده با افراد دیگر حاضر در این زمینه دارید.

یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای همکاری با اعضای دیگر دنیای علم و رشته تخصصی‌تان، نوشتن مقاله است.

مقاله‌نویسی می‌تواند مسیر حرفه‌ای هر شخص را وارد جاده‌های تازه‌ای از موفقیت کند. به کمک این امر، امکان ارتقای رزومه تحصیلی و تخصصی دانشجویان مقدور می‌شود.

دانشجویی که دارای رزومه‌ای پربار از مقالات ارزشمند است در دریافت نمرات بهتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی موفق ظاهر می‌شود. ضمن اینکه برای دریافت امتیازات بیشتر در مصاحبه‌های مقطع پذیرش دکتری یا دریافت پذیرش دانشگاه‌های خارجی هم می‌تواند روی مقالات خود حساب کند.

اساتید و محققان دیگر هم با نگارش و چاپ مقالات مهم می‌توانند ارتقای درجه و اعتبار به‌دست بیاورند. انتشار مقالات می‌تواند باعث پیوندزدن بخش‌های مختلف علم و فناوری به یکدیگر هم شود.

مثلا با انتشار دستاوردی تازه، شرکت‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند نتایج عملی یک تحقیق را به مرحله اجرا درآورند و حاصل چیزی نباشد جز محصولی مانند یک وسیله، دارو و… که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات بدهد، برای همه رفاه به همراه داشته باشد و در کل، اثرات مثبت آن شامل حال بشریت شود.

مقالات فارسی هم دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که اگر می‌خواهید به شکل داخلی و ملی به فعالیت در حوزه‌های علمی و پژوهشی گوناگون بپردازید باید با آنها آشنا شوید.

در این مقاله از روش جستجوی مقالات علمی و انواع محتوا در پایگاه‌های داخلی خواهید خواند.

 

انواع مقالات فارسی را می‌شناسید؟

مقالات فارسی دارای دسته‌بندی‌هایی هستند. اگر می‌خواهید که برای انتشار مقاله خود در سطح داخلی تلاش کنید، باید بدانید که مقاله‌تان در چه نوعی از دسته‌بندی مقالات نگارش می‌شود و قرار است که آن را برای انتشار به دست چه مجله داخلی بسپارید.

 

مقالات فارسی به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • مقالات علمی-پژوهشی؛
  • مقالات علمی-ترویجی؛
  • مقالات علمی-تخصصی؛
  • مقالات کنفرانسی.

 

مجلات داخلی باکیفیت از سوی یکی از این سه ارگان «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» یا حوزه علمیه مورد تایید قرار می‌گیرند.

در این میان، مقالات علمی پژوهشی از بیشترین میزان اعتبار برخوردار هستند و بعد از آنها به ترتیب، نوبت به مجلات علمی-ترویجی، علمی-تخصصی و کنفرانسی می‌رسد. در ادامه به شرح هر یک از اینها می‌پردازیم:

 

مقالات علمی-پژوهشی

مهم‌ترین و باارزش‌ترین مقالات علمی داخلی مقالاتی هستند که عنوان علمی-پژوهشی روی آنها گذاشته می‌شود.

مقالات علمی و پژوهشی در واقع تحقیقات و پژوهش‌هایی نوین هستند که با مطرح‌کردن یک ایده یا ارائه راه‌کار درباره موضوعی خاص به توسعه علم در رشته و عنوان تخصصی‌شان کمک می‌کنند.

ایده و عنوانی که در این دسته از مقالات مطرح می‌شود، جدید است و تاکنون از سوی هیچ محقق و پژوهشگر دیگری به ثبت نرسیده است. اصالت و ابداع در این دست از مقالات حرف نخست را می‌زند. البته این را هم بدانید که گاهی امکان دارد که حرف مطرح‌شده در مقاله علمی-پژوهشی نو و تازه نباشد اما استدلال یا تحلیلی تازه در بیان موضوعی قدیمی به کار برده باشد و این هم می‌تواند در دسته ابداع و برخورداری از اصالت جای بگیرد.

مقالات علمی-پژوهشی معمولا برای ارائه به جامعه آموزشی و مراکز علمی و تحقیقاتی آماده می‌شوند.

 

مقالات علمی-ترویجی

مقالات علمی-ترویجی نوشته می‌شوند تا درباره موضوعی خاص، سطح سواد و آگاهی مخاطبان را بالا ببرند و همان‌طور که از نامشان هم پیداست، با هدف ترویج یک نکته و موضوع به رشته تحریر درمی‌آیند.

این دسته از مقالات فارسی هم تالیف می‌شوند و هم در قالب ترجمه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند. مقالات علمی-ترویجی به کمک مقالات و موضوعات قبلی مطرح‌شده، ساختاری جدید درباره نگاه به یک موضوع به وجود می‌آورند و در حقیقت، خلاصه‌ای از دستاوردها و اطلاعات را درباره موضوعات موجود در حیطه‌های علمی گوناگون با زبان و شکلی تازه مطرح می‌کنند.

مخاطب این دسته از مقالات صرفا افراد حاضر در پژوهش‌ها و حوزه‌های دانشگاهی و علمی نیستند و افراد وسیع‌تری را مخاطب خودشان قرار می‌دهند.

 

مقالات علمی-تخصصی

مجلات علمی-تخصصی معمولا مجلاتی هستند که از سوی یک ارگان یا سازمان خاصی منتشر می‌شوند و مطالبی تخصصی در حوزه فعالیت آنها ارائه می‌کنند.

هدف از انتشار مقالات در این دسته از مجلات این است که اطلاع‌رسانی‌هایی در حوزه‌های موردنظر سازمان داشته باشند و قشر خاصی از مخاطبان خود را متوجه موضوعات مرتبط با حیطه کاری‌شان کنند. مثلا مجلاتی که آموزش‌وپرورش تحت عنوان مجلات رشد منتشر می‌کند از دسته همین مجلات علمی-تخصصی است.

حتما بخوانید:   ویرایش علمی و تخصصی مقاله و هرآنچه که باید بدانید

 

مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی هم دسته دیگری از مقالاتی هستند که می‌توانید با نگارش آنها رزومه خود را قوی کنید، با اهالی علم که هم‌رشته شما هستند در ارتباط قرار بگیرید و اطلاعات‌تان را درباره روند تحقیقات پیش رو و جریانات علمی و تخصصی بالا ببرید.

کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلفی در ایران در ماه‌های مختلف برگزار می‌شود. شیوه ارائه مقالات‌تان به این کنفرانس‌ها و همایش‌ها هم به شکل پوستر، سخنرانی، ارائه در میزگردها و کارگاه‌ها خواهد بود.

پایگاه‌هایی برای انتشار مقالات حاضر در کنفرانس‌ها وجود دارد. یعنی بعد از انتشار، مقالات ارائه‌شده در کنفرانس و همایش‌ها در پایگاه‌هایی مانند سیویلیکا یا مجلاتی به انتشار می‌رسند. البته همیشه مقالات کنفرانسی در مجلات منتشر نمی‌شوند.

 

پایگاه‌های علمی داخلی را می‌شناسید؟

اگر بنا به تحقیق و پژوهش باشد، شما نیازمند شناسایی موتورهای جستجوی مقالات علمی فارسی هستید که در آنها به جستجوی مقالات فارسی بپردازید و مطالب قبلی و دستاوردهای پژوهش‌های دیگر را بخوانید. پایگاه‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا در این زمینه راحت‌تر عمل نمایید.

پایگاه های اطلاعاتی فارسی به شما یاری می‌رسانند تا بتوانید مقالات مختلف موجود در رشته خود را پیدا و مطالعه نمایید. در ادامه به معرفی سایت های معتبر مقالات علمی فارسی می‌پردازیم:

 

مگیران (Magiran)

حدود ۴۰۰ نشریه داخلی در مگیران حضور دارند و با مراجعه به آن می‌توانید به حدود ۷۵۰ هزار مقاله دسترسی داشته باشید.

به شکل‌های عادی یا تخصصی، امکان جست‌وجوی مقالات در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، رشته‌های فنی و مهندسی، هنری و البته کشاورزی در پایگاه مگیران وجود دارد.

 

نورمگز(Noormags)

نورمگز هم پایگاه داخلی دیگری است که برای دسترسی به مقالاتی در حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم اسلامی و معارف می‌توانید به آن مراجعه نمایید.

نورمگز هم گزینه خوبی برای کسانی است که به دنبال بررسی تحقیقات و مقالات در حوزه علوم انسانی هستند.

 

سیویلیکا

سیویلیکا پایگاهی داخلی برای ارائه مقالات کنفرانسی و همایشی است. یعنی مقالاتی که در کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی در قالب‌های مختلف ارائه شده‌اند، در این پایگاه موجود هستند.

با سرزدن به سیویلیکا با انبوهی از مقالات در رشته‌های مختلف سروکار خواهید داشت. امکان عضویت و پرداخت هزینه برای دریافت کامل مقالات در سیویلیکا وجود دارد.

 

پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID)

پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی بسیار جامع است. دسترسی به متن و چکیده مقالات پرتعدادی در این پایگاه وجود دارد.

نشریات علمی ایرانی از سال ۱۳۷۹ به بعد در این پایگاه موجود هستند و براساس عنوان مقالات، چکیده، نام نشریه و نویسندگان می‌توان به انواع محتوای علمی منتشرشده در پایگاه مذکور دسترسی پیدا کرد. پایگاه جهاددانشگاهی نشریات ایرانی نمایه‌شده در پایگاه ISI را هم معرفی می‌نماید.

علاوه بر این خدمات، نمایه‌سازی مقالات نشریات علمی-پژوهشی داخلی هم در دستور کار پایگاه جهاد است. این پایگاه نمایه‌سازی مقالات نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و نشریات علمی دانشگاه پیام نور را هم انجام می‌دهد.

 

علم‌نت (Elmnet)

علم‌نت شبیه گوگل‌اسکولار است. یعنی جویشگری فارسی به شمار می‌رود که در پی یافتن مدارک و اسناد فارسی است. پایگاه‌هایی مانند مگیران، نورمگز، سیویلیکا و…، در پایگاه علم‌نت ایندکس و فهرست‌بندی شده‌اند.

پس پژوهشگران با مراجعه به علم‌نت و جست‌وجو در آن می‌توانند به مقالات و محتوای موردنظرشان در حیطه‌های علمی گوناگون از میان مقالات موجود در پایگاه‌های نام‌برده ایرانی دسترسی پیدا کنند.

 

ایران‌داک (IranDoc)/پایگاه گنج

ایران‌داک هم پایگاه داخلی مناسب دیگری است که به شما اجازه می‌دهد که به پایان‌نامه‌ها، نشریات علمی داخلی، گزارش‌های دولتی، طرح‌های پژوهشی مختلف و مقالات همایش‌ها دسترسی پیدا کنید.

این پایگاه کاربردی و جامع راه‌گشای کار محققان داخلی است و به آنها کمک شایانی می‌کند.

 

سامانه اطلاعات علمی دانشگاهی (ساعد)

سامانه اطلاعات علمی دانشگاهی یا ساعد هم مقالات بی‌شماری در حدود ۳۱هزار عنوان از مقالات نوشته‌شده از سوی اعضای هیات‌های علمی دانشگاهی را منتشر می‌کند. از میان تعداد نام‌برده‌شده در حدود ۱۴هزار مقاله کامل در دسترس عموم قرار دارند.

 

فهرست مندرجات فارسی

فهرست مندرجات فارسی یکی از پایگاه‌های مهم مقالات و محتوای علمی داخلی است. این پایگاه را ISC راه‌اندازی کرده و در واقع، سامانه و بستری برای قراردادن مقالات و مجلاتی به شمار می‌رود که در پایگاه علمی جهان اسلام یعنی ISC قرار دارند.

امکان مرور الفبایی مجلات فارسی در کنار جست‌وجو براساس عنوان و موضوع مجلات در این پایگاه در نظر گرفته شده است. سال و شماره مجلات هم می‌توانند راه‌گشای یافتن محتوای مربوط به آنها باشند.

همان‌طور که می‌دانید، ISC سومین پایگاه استنادی بزرگ دنیاست که با هدف شکوفایی فعالیت‌های علمی و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های مختلف راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند.

حتما بخوانید:   چگونه برای مقاله کاور لتر (Cover Letter) بنویسیم؟

 

کتابخانه مقالات مجلس شورای اسلامی(آذرسا)

در کتابخانه آذرسا هم می‌توانید به شرحی از مذاکرات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، فصلنامه‌های بهارستان، اسناد و نشریات و کتب مرتبط با مجلس و… دست پیدا کنید.

 

نمامتن (NamaMatn)

در پایگاه نمامتن هم می‌توانید به مقالات و انواع دیگری از محتوا در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی، کشاورزی، هنری، فنی و مهندسی و علوم پایه دسترسی پیدا کنید.

سیستم جست‌وجو در نمامتن هم به شکل ساده و پیشرفته است. یعنی هم به شکل ساده می‌توانید در بخش جست‌وجو اقدام به یافتن محتوای موردنظر خود کنید و هم به شکل پیشرفته و با جست‌وجوی موضوعات، اشخاص و نشریات به نتیجه موردنظرتان برسید.

 

پرتال جامع علوم انسانی (Ensani)

برای دسترسی به مقالات موجود در حوزه علوم انسانی هم به‌سادگی می‌توانید به پرتال جامع علوم انسانی مراجعه نمایید. این پرتال هم پایگاهی جامع و کامل است که به محققان و پژوهشگران برای دسترسی به محتوای موردنظرشان کمک می‌کند و هم با ثبت آثار و مقالات محققان داخلی مانع از کپی‌برداری‌ها و سواستفاده‌های معنوی می‌شود.

 

مقالات فارسی مدیر

فارسی مدیر هم از پایگاه‌هایی است که به طور تخصصی در رشته مدیریت فعالیت دارد. انواع مقالات، کتب و سوالات کنکورهای مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های مدیریت در این سایت موجود هستند.

هیچ‌گونه فروش حضوری و فیزیکی مقالات و محصولات در این پایگاه وجود ندارد و همه‌چیز در بستر آنلاین صورت می‌گیرد.

 

نحوه جست‌وجوی مقالات

حال که با انواع پایگاه‌های مقالات فارسی داخلی آشنا شدید باید شیوه جست‌وجوی مقالات را هم بدانید. برای اینکه بتوانید کارکردن روی یک مقاله تازه یا پروژه‌ای علمی را شروع کنید باید بدانید که سابقه این موضوع و پژوهش‌های قبلی مرتبط با آن به چه ترتیب هستند.

بنا به رشته و موضوعی که قصد کارکردن روی آن را دارید باید به یکی از موتور جستجوی مقالات فارسی نام‌برده در بخش قبلی رجوع کنید و اقدام به جست‌وجو نمایید. در هر یک از این پایگاه‌ها امکان جست‌وجو به شکل ساده و تخصصی وجود دارد.

در جست‌وجوی ساده که مشکلی وجود ندارد و کافی است که جعبه‌ای را که برای جست‌وجوی کلمه موردنظرتان هست، پیدا کنید. در این کادر یا جعبه است که می‌توانید واژه موردنظر مانند عنوان یا نام نویسنده و… را بنویسید و منتظر نتایج جست‌وجو بمانید. اما باید دقت داشته باشید که در این حالت، نتایج دقیقی برای موردی که جست‌وجو کرده‌اید در مقابلتان ظاهر نخواهد شد.

برای اینکه در پایگاه‌های جست‌وجو بتوانید به نتایج دقیق‌تر برسید و درست به هدف بزنید، باید از جست‌وجوی پیشرفته استفاده کنید.

جست‌وجوی پیشرفته در هر پایگاهی قواعد خاص خود را دارد. مثلا برخی جست‌وجوی موضوعی دارند و با توجه به موضوع موردنظرتان می‌توانید نتایج جست‌وجو را فیلتر کنید. برخی دیگر هم از روی نام نویسنده، تاریخ و زمان انتشار مجله و مقاله و مواردی از این دست است که می‌توانند اقدام به فیلتر نتایج و ارائه پیشنهاداتی دقیق به شما کنند.

در هر حال، پایگاه‌های تخصصی که برای علوم و رشته‌های مختلف راه‌اندازی می‌شوند، معمولا دارای امکان جست‌وجوی پیشرفته هستند. پس باید این موضوع را در هنگام تحقیق و جست‌وجو در نظر بگیرید. هر چقدر دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر به جست‌وجو مشغول شوید، امکان اینکه به نتایج دلخواه‌تان سریع‌تر برسید هم بیشتر خواهد شد. پس به پایگاه‌های مختلف مقالات فارسی رجوع کنید و به کمک آنها به محتوای موردنظرتان برسید.

 

در آخر

پژوهش و مقاله‌نویسی دنیای بسیار گسترده و وسیعی دارد. هر چقدر که پایگاه‌های داده‌ای قوی‌تری برای دسترسی به عناوین و مقالات مختلف در اختیار محققان باشد، امکان رشد و توسعه فعالیت‌های علمی هم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

پایگاه‌های ایرانی هم امکانات بسیار خوبی در اختیار کاربران داخلی قرار می‌دهند و اگر در جایگاه دانشجو یا هر فرد دیگری خواهان نگارش مقالات هستید، سرزدن به پایگاه‌های متنوع فرایند کاری‌تان را تسهیل و تسریع خواهد کرد.

پایگاه‌های خارجی مهمی در دنیا وجود دارند که شهرت جهانی و امکانات‌شان باعث شده، مأمنی برای مقالات محققان کشورهای مختلف باشند. پایگاه‌های داخلی ایرانی هم تقریبا با همان الگوها فعالیت می‌کنند و خدماتی مشابه ارائه می‌دهند.

اگر خواهان ورود به دنیای مقاله‌نویسی هستید، احتمالا به استفاده از خدماتی مانند ویرایش و ترجمه هم نیاز پیدا خواهید کرد. موسسه رایت می در کنار شماست تا در حوزه‌های نام‌برده یاری‌تان کند.

خدمات متنوع رایت می با طیف‌های قیمتی گوناگون در اختیار مشتریان و مراجعان قرار می‌گیرد. سهولت فرایند تعامل رایت می و مخاطبانش که فقط از طریق وبسایت صورت می‌گیرد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و انرژی و زمانتان را برای پیش‌برد بخش‌های مهم تحقیق حفظ می‌کند.

رایت می را به خاطر بسپارید. متخصصان و کارشناسانی خبره از سراسر کشور در این تیم فعالیت می‌کنند و در مدت حضور خود در بازار ترجمه و ویرایش توانسته‌اند، نامی خوش و سابقه‌ای درخشان به جای بگذارند.

وجود تعداد کثیری از مشتریان وفاداری که با رایت می در ارتباط هستند، نشان‌دهنده موفقیت این مجموعه کاری است.