چین چهارمین بسته از نمونه‌های ماه را به دست موسسات تحقیقاتی می رساند

چین اعلام کرد چهارمین بسته از نمونه‌های ماه را که در ماموریت چانگ ای ۵ به زمین ارسال شد به موسسات تحقیقاتی تحویل می دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فضا پیمای بدون سرنشین چانگ ای ۵ پس از ارسال به ماه نمونه هایی از خاک و سنگ های آن را به […]

چین اعلام کرد چهارمین بسته از نمونه‌های ماه را که در ماموریت چانگ ای ۵ به زمین ارسال شد به موسسات تحقیقاتی تحویل می دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فضا پیمای بدون سرنشین چانگ ای ۵ پس از ارسال به ماه نمونه هایی از خاک و سنگ های آن را به زمین باز گرداند. این در حالی است که پس از دهه ۱۹۷۰ تا کنون تلاشی برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین انجام نگرفته بود. پس از این ماموریت نیز کاوشگر چانگ ای ۵ توانست حدود ۱۷۳۱ گرم نمونه از سطح ماه جمع آوری و به زمین بیاورد.

بدین ترتیب چین به سومین کشور موفق در دریافت نمونه های قمری بعد از ایالات متحده و شوروی سابق تبدیل شد. آخرین ماموریت ارسال نمونه ماه نیز به ماموریت لونا ۲۴ مربوط به سال ۱۹۷۶ توسط اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد.

مرکز برنامه های فضایی و اکتشافات ماه چین اعلام کرد: تاکنون سه مرحله از نمونه های جمع آوری شده از ماه به موسسات تحقیقاتی اهدا شد و اکنون چهارمین بسته آن نیز شامل نمونه های ۸.۷ گرمی بین دانشمندان ۱۱ موسسه تقسیم می‌شود.

برنامه کاوش ماه از سال ۲۰۰۴ در چین آغاز شد و طی سه سال این کشور توانست ۵ کاوشگر رباتیک به فضا ارسال کند. کاوشگر چانگ ای ۴ در سال ۲۰۱۹ چهارمین کاوشگر ارسال شده به سمت پنهان ماه بوده است. سطح نورد این کاوشگر به نام یوتا2 اکنون حدود هزار روز است که در این قسمت به کاوش مشغول است.