به نقل از دیجیکالا:
چگونه Breath of the Wild همهچیز را برای زلدا تغییر داد؟
سالها پیش از آنکه توسعهی بازی «افسانهی زلدا: اشکهای پادشاهی» (The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom) شروع شود و دقیقاً قبل از اینکه درهای نمایشگاه E3 2016 باز شود، به یاد دارم که به همراه چند رسانه در اتاقی نشسته بودیم و آنها دربارهی این تصمیم نینتندو صحبت میکردند که چرا آنها فقط با بازی افسانهی زلدا: نفس وحش (The Legend of Zelda: Breath of the Wild) به لسآنجلس و E3 آمدهاند.
بیشتر بخوانید: افسانهی ۳۵ سالهی زلدا و لینک؛ تعریف ماجراجویی در بازی
بهوضوح به یاد دارم که حتی یکی از نویسندگان برجسته بیان کرد که «این بالاترین حد غرور و حرکت در مرز حماقت است». هرچند، چند نفر با این عقیده مخالف بودند.
دوران متفاوتی بود. کنسول Nintendo’s Wii U به شکستی فاجعهآمیز برای نینتندو تبدیل شده بود و دوران شکوه ۳DS هم رو به اتمام بود. این شرکت اعلام کرده بود که در حال کار روی دستگاه جدیدی با نام رمز NX (که بعدها به سوییچ تبدیل شد) است اما در آن زمان خبری از آن دستگاه نبود (این دستگاه چهار ماه بعد از آن E3 معرفی شد).
در سال ۲۰۱۶ انتقادها از تصمیمهای تجاری نینتندو فراوان بود و کمبودی را در این زمینه شاهد نبودیم. با این وجود، در آن E3 نینتندو تنها با یک بازی توانست توجهها را به خود جلب کند و رستگار شود. هیجان پیرامون «نفس وحش» (Breath of the Wild) به حدی بود که در روز آخر نمایشگاه، تعدادی از طرفداران به سمت غرفه نینتندو هجوم آوردند تا قبل از بستهشدن صف وارد شوند.
حس آن همچون یک لحظهی خاص بود و آنچه پس از آن به وجود آمد، تجدید حیات نینتندو به رهبری یک بازی زلدا بود که این مجموعه بازی را از یکی از عزیزترین بازیهای صنعت به یکی از بزرگترین بازیهای آن تبدیل کرد.
سری بازیهای افسانهی زلدا همیشه مهم بودهاند. یکی از دلایل مهمی که مردم کنسولهای نینتندو را میخرند، همین بازیهای زلدا است و و یک تجارت پرسود در اطراف اسباب بازیها، مجسمهها، موسیقی متن و حتی کنسرتهای مرتبط با زلدا وجود دارد. با این حال، وقتی صحبت از اعداد و فروش به میان میآید، این موضوع کاملاً ناسازگار به نظر میرسید.
قبل از بازی افسانهی زلدا: نفس وحش، پرفروشترین بازی در این مجموعه «افسانهی زلدا: پرنسس گرگومیش» (The Legend of Zelda: Twilight Princess) بود که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این بازی توانسته بود روی کنسولهای Wii و GameCube فروش نزدیک به ۹ میلیون نسخه داشته باشد. البته، این مقدار کمی نیست ولی با پرفروشترین بازیهای نینتندو هم قابلمقایسه نیست. برای مقایسه، بازی ماریو کارت در کنسول Wii توانست بیش از ۳۷ میلیون نسخه و بازی New Super Mario Bros در همین کنسول توانست بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروش کند.
بازی Skyward Sword هم پس از Twilight Princess در سال ۲۰۱۱ برای Wii منتشر شد و آن بازی حتی نتوانست به فروش ۴ میلیون نسخهای برسد. یک الگوی آشنا در این زمینه وجود داشت. بازی تحسینشدهی Ocarina of Time که روی N64 عرضه شد، با فروش ۷.۶ میلیون نسخهای موفقیت خوبی را در زمینهی فروش رقم زد اما دنباله آن یعنی Majora’s Mask کمتر از نصف آن بازی (۳.۴ میلیون) فروش داشت. اولین بازی افسانهی زلدا هم روی کنسول NES به ۶.۵ میلیون دست یافت و دنباله آن یعنی بازی The Adventure of Link حدود ۴.۴ میلیون فروش کرد.
مشاهده نوسان فروش بازیهای نینتندو بین پلتفرمهای این شرکت غیرعادی نیست، عمدتاً به این دلیل که خود کنسولها از نظر محبوبیت و فروش بسیار متفاوت هستند. در واقع، اگرچه Wind Waker چیزی حدود ۳ میلیون نسخه کمتر از Ocarina of Time فروخته است، میزان فروش آن همچنان بیش از ۲۰ درصد جامعهی دارندگان این کنسول است، این در حالی است که میزان فروش Ocarina of Time فقط در این زمینه کمی بهتر است و این نسبت نسبت به دارندگان کنسول N64 برای آن ۲۳ درصد است.
با این حال، وقتی به بازیها در یک پلتفرم یکسان نگاه میکنیم، زلدا معمولاً این عادت را دارد که بیش از نصف بازیکنان خود را بین دو نسخه از دست بدهد و وقتی هم از موفقترین و پرفروشترین فرنچایزهای نینتندو صحبت میشود، زلدا پشت بازیهایی مثل ماریو، پوکِمون، ماریو کارت، اسمش بردارز و انیمال کراسینگ قرار میگیرد.
در این شرایط، بازی «نفس وحش» عرضه شد و معادله را تغییر داد. این بازی با بیش از ۳۰ میلیون فروش (نسخه سوییچ به تنهایی ۲۹ میلیون فروخته است)، جلوتر از پوکمون و ماریو قرار میگیرد و از نظر محبوبیت در نینتندو سوییچ همردهی سوپر اسمش برادرز (Super Smash Bros.) قرار میگیرد. اکثر فرنچایزهای نینتندو در طول نسل سوییچ رشد قابلتوجهی داشتهاند اما این زلدا است که بیشترین رشد را داشته و فروش «افسانهی زلدا: نفس وحش» ۲۴۰ درصد بیشتر از «پرنسس گرگومیش» بوده است.
این بازی قطعاً یک عرضهی موفقیتآمیز و بسیار بزرگ را تجربه کرد. بازی «نفس وحش» نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد و کمپین بازاریابی آن – از جمله آن نمایش حماسی E3 – توجه بسیاری را به خود جلب کرد. همچنین این تنها عنوان مهم نینتندو سوییچ در زمان عرضه بود که توجه تعداد بسیار بیشتری از افراد را نسبت به زمان عرضهی Wii U به سوییچ جلب کرد. این روایت معروف است که نسخهی کنسول نینتندو سوییچ بازی Breath of the Wild ، تقریباً ۱۰۰ درصد فروش این بازی را به خود اختصاص داده بود و حتی در برخی از بازارها فروش نسخه سوییچ این بازی حتی از فروش خود کنسول سوییچ هم پیشی گرفته بود.
بازیهای زلدا در اکثر اوقات با نقدها فوقالعاده و تحسنبرانگیز آشنا هستند و عادت دارند که میانگین امتیاز ۹۵ یا بالاتر را در متاکریتیک دریافت کنند و معمولاً برای شروع فروش خوبی را تجربه میکنند. Skyward Sword از آن نسخههایی است که موفقیت تجاری نسبتاً پایینی داشت اما توانست سریعترین فروش میان بازیهای زلدا در آمریکا را به دست آورد. در اروپا هم سریعترین فروش میان بازیهای زلدا در اختیار Wind Waker است، در حالی که این بازی در بین دیگر بازیهای زلدا رتبهی نهم فروش را در اختیار دارد. این نشان میدهد که اگرچه عرضهی بزرگ و موفقیتآمیز از نظر تجاری بسیار خوب است اما این چیزی نیست که شما را به ۳۰ میلیون نسخه فروش برساند.
با این حال، بازی «افسانهی زلدا: نفس وحش» به فروش خوب خود ادامه میدهد و این روند همچنان ادامه دارد. در آخرین گزارش مالی نینتندو، این شرکت اعلام کرد که این بازی بیش از ۵ سال پس از عرضهی بازی در ۹ ماهی که به ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ ختم شد، بیش از ۲.۴ میلیون نسخه فروش کرده است. اکنون بیش از ۶ سال از عرضهی بازی گذشته است، «نفس وحش» همچنان در فهرست ۲۰ بازی پرفروش انگلستان دیده میشود.
درباره اینکه Mario Kart 8: Deluxe چگونه به فروش خود ادامه میدهد، حرفهای زیادی زده شده است اما مجموعه بازی ماریو کارت همیشه فروش بالایی داشته است. با این حال چنین چیزی همیشه برای زلدا صادق نبود است و نفس وحش در اینجا یک مورد خاص است.
کلید این تغییر خود بازی است. برخلاف عناوین قبلی زلدا، بازی نفس وحش با مجموعهای از مکانیکهای جدید گیمپلی، بازیکنها را قادر میسازد تا هر زمان که صلاح ببینند به اکتشاف و مقابله با چالشهای درون بازی بپردازند. این نوع گیمپلی برآینده منجر به هزاران ویدیو، مقاله، استریم و کلیپ از بازیکنانی شده است که کارهای دیوانهوار در بازی انجام میدهند. همانطور که افراد جدیدی به سراغ نینتندو سوییچ آمدهاند و به دنبال یک بازی برای خرید (یا بهتر بگوییم، یک بازی دیگر برای خرید بعد از ماریو کارت) میگردند، زلدا هنوز هم یک بازی مورد بحث و بسیار توصیه شده است.
به همین دلیل است که Breath of the Wild توانسته کاری را انجام دهد که قبلاً هیچکدام از بازیهای زلدا انجام نداده بودند و سالها بعد از عرضهاش هم همچنان در فهرست پرفروشترینها قرار دارد. این همان چیزی است که نینتندو با Tears of the Kingdom به آن اتکا کرده است. توانایی ایجاد وسایل نقلیه به تنهایی یک فرصت قابلتوجه برای گیم پلی برآینده و پدیدآورندهای است که بهراحتی میتواند سالها پس از عرضه جامعهی بازیکنان و طرفداران را مشغول نگه دارد.
همانطور که دیدیم، دومین بازیهای زلدا روی یک کنسول میتوانند در زمینهی فروش مشکلساز باشند و اگرچه سوییچ همچنان محبوبیت زیادی دارد اما با ورود به سال هفتم خود، سرعت آن در حال کاهش است. با این وجود، مقایسهی بازیهای قبلی زلدا در این زمینه چیز خاصی به ما نمیگوید چراکه معادله عوض شده است. این مجموعه امروز در سطح متفاوتی فعالیت میکند. حتی اگر فروش «افسانه ی زلدا: اشکهای پادشاهی» همانند Majora’s Mask و Skyward Sword پیش برود و کمتر از نصف نسخه قبلی خود بفروشد، باز هم دومین بازی بزرگ زلدا از نظر فروش خواهد بود.
منبع: Eurogamer