خصوصیات رفتاری یک مدیر موفق | رمزهای یک مدیر موفق چیست؟
افراد زیادی هستند که صرفا به دلیل موفقیت در جنبه های فنی سمت قبلی خود توانسته اند به مقام مدیریت یک بخش، یک تیم یا یک سازمان برسند اما یک مدیر موفق به مجموعه توانایی ها و مهارت های بسیار متفاوتی نیاز دارد که شاید بیشتر آن ها رابطه ای با تجربه فنی او نداشته باشند.
موفقیت در مدیریت در واقع به علاقه ذاتی و نحوه ارتباط با دیگران، شفقت، حمایت از اعضای تیم، تصمیم گیری درست در چالش ها، توانایی رهبری و غیره بستگی دارد که برخی ذاتی و برخی اکتسابی می باشند.
در ادامه قصد داریم درباره راز و رمز یک مدیر موفق، خصوصیات و ویژگی های آن ها و چگونگی تبدیل شدن به یک مدیر موفق صحبت کنیم.
ویژگی ها و رمز یک مدیر موفق بودن چیست؟
1. گوش دادن
مدیر موفق این توانایی را دارد که با علاقه و توجه و بدون وقفه به صحبت ها و نظرات کارمندانش گوش دهد، این کار باعث می شود اعضای گروه بتوانند به راحتی احساسات خود را بیان کرده و حس احترام در آن ها ایجاد شود.
یک مدیر خوب سعی می کند در جلسات گروهی اعضای تیم را به صحبت کردن و گوش دادن به نظرات یکدیگر تشوی کند، مثلا از هر فرد می خواهد 5 دقیقه درباره افکار و احساساتش در زمینه موضوع مشخصی صحبت کرده و بقیه تیم نیز به حرف هایش گوش دهند.
از آن جا که با این روش افکار و عقاید افراد با سوالات، انتقادات و یا دخالت های گاه و بی گاه و بی موقع کارمندان دیگر ضایع نمی شود و در عوض هر کس منتظر زمان خود می ماند تا نظرش را درباره موضوع خاصی ارائه دهد در نتیجه جلسات کوتاه تر و پربارتر از حالت عادی برگزار خواهند شد.
2. سوال پرسیدن
یک مدیر خوب و موفق اهل سوال کردن است به جای این که مدام دستور بدهد و یا سعی کند نسبت به اعضای تیمش ژست یک رئیس را بگیرد. مدیرانی که سوال می کنند علاقه خود را به تیم نشان می دهند و باعث می شوند اعضای تیم ذهن خود را روی تفکر مبتنی بر تمرکز برای یافتن راه حل معطوف کنند.
این سوالات مختصر و مفید هستند و برخی یا همه مزایای زیر را برای اعضای گروه به دنبال دارند:
- افزایش آگاهی آن ها
- تغییر یا به چالش کشیدن دیدگاه های آن ها
- طراحی اهداف و اقدامات
- ایجاد گزینه های مختلف
- تشخیص احساسات
- ایده سازی از طریق تفکر خلاق یا تجسم خلاق
- تعیین میزان پیشرفت
- شناسایی این که چه چیزی مانع پیشرفت آن ها می شود
- تست انگیزه یا تعهد
3. حمایت از تیم
مراقبت و شفقت از ویژگی های اصلی مدیران موفق است. مدیران خوب و موفق به اعضای تیم خود علاقه دارند و به قدری آن ها را می شناسند تا متوجه شوند چه زمانی در شرایط و اوقات سختی قرار گرفته اند.
در شرایط دشوار یک مدیر موفق تشخیص می دهد چقدر و چگونه از افراد تیمش پشتیبانی کند، آیا نیاز به آموزش بیشتری دارند، آیا باید اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهد، روی کارهای آن ها نظارت یا رهبری بیشتری داشته باشد یا آن ها را بیشتر به چالش بکشاند.
زمان هایی که کل تیم تحت فشار هستند یک مدیر خوب آستین های خود را بالا می زند و به گروه می پیوندد تا به آن ها کمک کنند که همگی با هم از شرایط سخت عبور کنند.
مدیران موفق در زمان های لازم از اعضای تیم خود قدردانی می کنند و برای جشن موفقیت های فردی یا گروهی وقت می گذارند.
4. چالش ها
اعضای تیم باید احساس روشنی درباره انتظارات مدیر از خود داشته باشند بنابراین یک مدیر موفق انتظارات و محدودیت ها را به روشنی بیان می کند.
یک مدیر موفق از کارمندان یا اعضای تیمش انتظار پاسخگویی دارد و با یک رقابت درون تیمی و شرایط چالش برانگیز سالم مشکلی ندارد.
5. الگو سازی
افرادی که زیر نظر یک مدیر موفق و خوب رشد می کنند احتمال زیادی دارد که خودشان نیز در آینده به مدیر خوبی برای دیگران تبدیل شوند.
زمانی که مدیر هستید باید توجه داشته باشید که اعضای تیم از شما چیزهای زیادی یاد می گیرند، البته این یادگیری بیشتر از آن که از گفتارتان باشد از رفتار و اقدامات شما می باشد.
بنابراین یک مدیر موفق وظیفه دارد رفتارهایی از خود نشان داد که دوست دارد دیگران به چنین رفتارهایی تشویق شوند.
چگونه یک مدیر موفق باشیم؟
بسیاری از افراد می توانند در سمت مدیریت یک شرکت، سازمان یا یک تیم کوچک کاری قرار بگیرند اما همه آن ها نمی توانند به عنوان یک مدیر موفق و خوب شناخته شوند.
عوامل متعددی در مدیر موفق بودن نقش دارد، از شخصیت و دانش گرفته تا توانایی رهبری و ارتباط برقرار کردن با دیگران.
برخی مدیران منبع انگیزه کارکنان خود هستند و برخی دیگر ناامیدی را در شرکت یا تیم پروژه پخش می کنند. برخی مواردی که برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق باید به آن ها توجه داشت عبارتند از:
1. مهارت و توانایی های تیم را بهبود ببخشید
یک مدیر معمولی اغلب فکر می کند یکی از کارکنانش سعی دارد با مهارت یا استعداد خاصی که دارد جای او بگیرد یا اختلالی در کارش ایجاد کند.
اگر می خواهید مدیر موفقی باشید این طرز فکر را کنار گذاشته و بدانید مادامی که بخواهید اعضای تیم و توانایی های آن ها بهبود پیدا کند آن ها نیز به شما کمک کرده و سعی می کنند بهترین نتایج را به شما بازگردانند.
برای مدیر خوب بودن باید از جلو تیم راه رهبری کرده و در عین حال به مسئله آموزش، الهام بخشیدن و آماده سازی اعضای تیم برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ تر توجه داشته باشید.
2. به صحبت اعضای تیم گوش دهید
گوش کردن ممکن است کمی کلیشه ای یا مبهم به نظر برسد اما به گفته اندی استنلی “رهبرانی که گوش نمی دهند در نهایت توسط افرادی که حرفی برای گفتن ندارند احاطه می شوند.”
برای این که مدیر موفقی باشید باید بین دستور دادن و گوش کردن به بازخوردها تعادل برقرار کنید.
مدیریت به معنای صرفا دانش یکنواخت نیست بلکه گاهی تصمیم گیری ها شما را بر سر دوراهی هایی قرار می دهند که لازم است با گوش دادن به نظرات دیگران اطلاعات بیشتری به دست آورید.
3. با شخصیت باشید
مدیر بودن به معنای فشار زیادی کاری و تلاش برای برقرار کردن تعادل میان اهداف شخصی، شرکت و تیم است.
همیشه احتمال پا گذاشتن به موقعیت های دشوار به خصوص زمانی که مسئولیت اعضای تیم با شما است وجود دارد و با ضرب الاجل هایی که تعیین شده روبروی خواهید شد.
با شخصیت بودن که به معنای مهارت های عالی بین فردی است باعث می شود انجام کارها با کمک دیگر اعضای گروه راحت تر شده و در لحظاتی که فشار کاری بالا می رود پشتیبانی لازم را داشته باشید. همچنین به شما امکان می دهد تا با انواع شخصیت ها در محیط کاری تعامل داشته، آن ها را مدیریت و بین آن ها تعادل برقرار کنید، هرچند باید به اهمیت حفظ احترام در محیط کار نیز توجه داشته باشید.
4. مسئولیت پذیر باشید
مدیری که تجربه مدیریت ندارد به سختی می تواند در شرایط سخت و موقعیت های حساس که برنامه ها آن طور که تصور می کرده پیش نرفته – بن بست ها، عدم آماده سازی به موقع پروژه و … – مسئولیت پذیر باشد در حالی که مسئولیت پذیری یکی از مهم ترین ویژگی های هر مدیر موفقی است.
برای موفقیت در مدیریت لازم است هنگام شکست خوردن تلاش تیم اولین کسی باشید که به جای سرزنش دیگران مسئولیت این شکست را به عهده می گیرد، این کار باعث می شود کارمندان نیز احترام بیشتری برای شما قائل بوده و در آینده پای شما بایستند.
5. در خط مقدم حل مشکلات قرار بگیرید
برای مدیریت و رهبری یک گروه در شرایط سخت باید همیشه در خط مقدم پروسه حل مشکلات و چالش ها قرار داشته باشید.
بسیاری از مدیران عادت دارند هنگام روبرو شدن با بن بست و به خصوص زمانی که کارها طبق برنامه ریزی پیش نرفته مسئولیت امور را به کارمندان خود پاس بدهند و زمانی که اوضاع به روال عادی برگشت دوباره به سمت خود بازگردند تا موفقیت ها را به نام خود ثبت کنند.
در حالی که حل مشکلات مستلزم این است که شما در صدر مسئولیت پذیری قرار بگیرید فارغ از این که اوضاع چقدر سخت و طاقت فرسا شده باشد.
6. به دنبال کشف استعدادها باشید
از یک دیدگاه سه نوع مدیر وجود دارد:
مدیرانی که سعی می کنند همه کارها را خودشان انجام دهند
مدیرانی که خودشان هیچ کاری نمی کنند
مدیرانی که تقسیم کار انجام می دهند
وقتی صحبت از مدیریت کارمندان، تحویل موثر و به موقع پروژه و مدیریت زمان می شود مدیران نوع سوم معمولا موفق تر هستند زیرا توانسته اند توانایی و استعداد اعضای تیم خود را کشف کرده و بر این اساس به آن ها مسئولیت هایی محول کنند که در تسریع امور تاثیر بسزایی دارد.
7. دستاوردهای دیگران را بشناسید
تشخیص استعدادها رابطه نزدیکی با صحبت کردن درباره دستاوردها و شناسایی موفقیت های فردی اعضای گروه دارد.
اگر یک فرد برجسته در تیم شما حضور دارد حتما درباره دستاوردها و برجستگی های او صحبت کنید، این کار نه تنها برای تقویت روحیه خود فرد بلکه برای تشویق سایر اعضای تیم به کسب دستاوردهای بیشتر کمک زیادی می کند.
8. با اصول موفقیت در مدیریت آشنا شوید
برای این که مدیر موفقی باشید نیازی نیست صدها کتاب انگیزشی و موفقیت مختلف را مطالعه کنید اما لازم است با مهم ترین نکات و تجربه های افرادی که قبل از شما مسیر مدیریت را طی کرده و در آن موفق بوده اند آشنا شوید.
این کار به شما کمک می کند تا با شرایط سخت محیط کاری بهتر روبرو شده و زمانی که نوبت به انجام پروژه های مهم و تغییر دهنده می رسد سریع تر و کاراتر عمل کنید.
9. برای جلسات وقت بگذارید
به عنوان یک مدیر لازم است در جلسات قدرتمند ظاهر شده و برای آن زمان کافی در نظر بگیرید.
چگونگی واکنش اعضای تیم نسبت به شما بازتابی از نحوه ارتباط شما با آن ها است. همیشه سعی کنید با تیم خود به صورت حضوری ملاقات داشته، به صورت هفتگی با کل تیم جلسه بگذارید و با تک تک اعضا نیز به صورت جداگانه صحبت هایی داشته باشید.
این کار به شما کمک می کند تا شناخت و دانش بیشتری نسبت به همکاران، اعضای تیم و وضعیت محیط کار داشته باشید.
10. از خودتان غافل نشوید
بسیاری از مدیران عادت دارند حتی وقتی در دفتر کار خود نیستند از دور مواظب همه چیز باشند و تمام اوقات زندگی خود را صرف کار و مدیریت کنند.
در حالی که اگر برای بخش های مختلف مسئول مورد اعتماد تعیین کرده اید باید به او این فرصت را بدهید تا وظایفی را که به او محول شده انجام دهد.
شما او را انتخاب کرده اید زیرا به توانایی اش در نظارت و تحویل امور اعتماد دارید. از سوی دیگر همه افراد حتی مدیران گاهی به استراحت و دور شدن از محیط پر استرس و فشار کاری نیاز دارند و مهم است که این مسئله را جدی بگیرند.
اگر می خواهید از فشارهای بیشتر جلوگیری کنید همیشه میان کار و زندگی سالم تعادل ایجاد کنید.
منابع: changeboard – medium