چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس تقویت کنیم؟

چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس تقویت کنیم؟

در دنیای امروز دانستن زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار است، چه بخواهید از این زبان برای مکالمه و ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید چه فقط بخواهید به ترجمه متن بپردازید نیاز است تا زبان انگلیسی را به خوبی بیاموزید.

اما بسیاری از افراد زمان کافی برای کلاس رفتن ندارند و اغلب دوست دارند بتوانند زبان انگلیسی را خیلی سریع و بدون کلاس رفتن بیاموزند. هرچند آموختن زبان هیچ دارویی ندارد که شما شب بخورید و صبح بتوانید همانند یک انگلیسی زبان اصیل انگلیسی صحبت کنید! اما همیشه راه­ هایی برای آموختن زبان وجود دارد که نه زمان زیادی از شما می­ گیرد نه هزینه ­ای دارد.

 

۷ تکنیک طلایی برای تقویت زبان انگلیسی بدون کلاس رفتن :

 

گوش دهید

تحقیقات نشان داده یکی از اصلی ­ترین مواردی که به آموختن یک زبان جدید کمک می­ کند «گوش کردن» است. این نوع آموختن حتی زمانی رخ می­ دهد که شما هیچ تلاشی نمی­ کنید. در این حالت نیازی نیست پشت میز بنشینید و قواعد مختلف زبان انگلیسی را بخوانید بلکه فقط کافیست به زبان انگلیسی گوش دهید.

مهم نیست توجهی به چیزی که پخش می ­شود می ­کنید یا کاملا متوجه آن می­ شوید یا خیر تا زمانی که زبان انگلیسی در فضایی که هستید در حال پخش شدن است شما ناخودآگاه با لهجه، صداها، کلمات و گرامر آشنا می­ شوید.

این روش یکی از طبیعی­ ترین و اولیه ­ترین روش­ ها برای آموختن یک زبان است. درست مثل کودکان، زمانی که حتی یک کلمه هم نمی ­توانند صحبت کنند اما گوش می ­دهند و بدون اینکه درکی از معنی لغات داشته باشند متوجه می ­شوند چه چیزی به آن­ ها گفته می­ شود.

برای آموختن سریع زبان با این روش تا می ­توانید موسیقی به زبان انگلیسی گوش دهید، اخبار ببینید، کتاب صوتی گوش دهید یا پادکست ­های انگلیسی دانلود کنید. تا می­ توانید گوشتان را به زبان انگلیسی عادت دهید. این کار را می ­توانید حتی حین انجام کارهای دیگر نیز انجام دهید.

حتما بخوانید:   آزمون آیلتس (IELTS) چیست؟ همه چیز در مورد آزمون بین المللی ایلتس

 

معانی لغات را تصویری بیاموزید

شاید از جمله افرادی باشید که دوست دارید معنی لغات را دقیقا به زبان خودتان یادداشت کنید. اما روش بهتر، آموختن معانی لغات از طریق تصاویر است. معمولا تصاویر بیشتر در ذهن انسان باقی می ­مانند.

بنابراین مثلا اگر شما در کنار تصویری از خورشید کلمه­ ی Sun را ببینید متوجه می ­شوید معنی آن یعنی خورشید پس نیازی نیست آن لغت را به فارسی یادداشت کنید بلکه سعی کنید از حافظه ­ی تصویریتان برای آموختن معنی لغات کمک بگیرید.

 

کلمات را گروه بندی کنید

دسته بندی کردن لغات نیز کمک می­ کند لغات هم معنی و هم گروه را زودتر بیاموزید. این کار هم برایتان جذاب و جالب خواهد بود هم سرعت آموختن زبان را برای شما بیشتر می­ کند. روش تصویری که به آن اشاره کردیم را در نظر بگیرید، با دیدن تصویری از خورشید چه کلمات دیگری به ذهنتان می ­رسد؟ شاید گرما، درخشش یا حتی روز. بنابراین شما می ­توانید با دسته بندی کردن کلمات sun، shine، warm،  hot و day یک گروه کلمات تشکیل دهید.

این تمرین به شما کمک می­ کند بدون اینکه نیاز باشد معانی دقیق فارسی لغات را بدانید آن­ها را در ذهنتان مرور کنید. مثلا تصویری از خورشید با روشنایی روز و احساس گرما. این روش حتی آموختن زبان انگلیسی را برایتان لذتبخش ­تر می­ سازد.

 

کلمات را در جملات یاد بگیرید نه به تنهایی

بسیاری از افراد فکر می­ کنند هر چقدر کلمه بیشتری یاد بگیرند زبان انگلیسی بیشتری می­ دانند. اما دانستن معانی لغات کافی نیست تا زمانی که شما نتوانید از آن­ها در جمله استفاده کنید. همچنین برخی از کلمات معانی متفاوتی دارند شما باید بدانید هر کلمه در جمله چه معنای خواهد داشت. مثلا شما می­ دانید معنی لغت run یعنی دویدن اما وقتی جمله ی we ran out of sugar را می­ خوانید آیا همان معنی را می ­دهد؟

تمرینی که شما باید انجام دهید این است، به هر لغت جدیدی که برخورد می­ کنید علاوه بر اینکه معنی آن را به تنهایی یاد می­ گیرید سعی کنید با آن جمله بسازید یا در سایت­ های مختلف به دنبال جملات متنوعی که با این لغت ساخته شده است بگردید. این تمرین به شما کمک می ­کند با اصطلاحات مختلفی نیز آشنا شوید. شاید فکر کنید با این کار زمان زیادی را صرف یک لغت کرده ­اید اما جملات بیشتری یاد گرفته اید و با معانی مختلف یک لغت در جمله آشنا شده اید. این کار از یادگرفتن صد کلمه در روز موثرتر است.

حتما بخوانید:   همه‌چیز درباره نرم‌افزار بررسی سرقت ادبی آی‌تنتیکیت (iThenticate)

 

مطالعه کنید

این روش کمی دشوارتر خواهد بود اما همین که اطلاعات پایه از زبان انگلیسی داشته باشید می­ تواند به شما کمک کند حداقل یک پاراگراف متن به زبان انگلیسی بخوانید. بسیاری از محققان برای شروع کتاب ­های داستان کودکان یا کومیک ها را پیشنهاد می ­کنند چرا که بسیار ساده و ابتدایی نوشته شده اند و تصویر دارند که موجب می ­شود بدون نیاز به ترجمه متن، درک بهتری از نوشته داشته باشید.

در بقیه مواقع هم سعی نکنید متنی که می­ خوانید را ترجمه کنید. ما می ­خواهیم در ابتدا چشم شما با نوشته و نگارش زبان انگلیسی آشنا شود. همانند زمانی که فقط به زبان انگلیسی گوش کردید تا با صوت و صدای لغات آشنا شوید. پس فقط بخوانید و سعی کنید ببینید از متنی که می­ خوانید به طور کلی چه چیزی فهمیده اید.

 

فیلم به زبان انگلیسی ببینید

فیلم دیدن بسیار سرگرم کننده است. خیلی ها پیشنهاد می ­کنند از طریق فیلم دیدن زبان انگلیسی بیاموزید. چرا که آنچه در مکالمات یک فیلم می بینید همان زبان انگلیسی اصیلی است که باید بیاموزید. اگر فیلم را با زیرنویس فارسی نگاه می­ کنید سعی کنید گوشتان را برای شنیدن آنچه در فیلم گفته می­ شود تیز کنید و فقط به خواندن زیرنویس فارسی بسنده نکنید.

اگر می ­توانید فیلم را با زیرنویس انگلیسی ببینید، با اینکار هم با تلفظ لغات مختلف آشنا می­ شوید هم نحوه نوشتن و دیکته آنها را می آموزید.

 

یک همراه پیدا کنید

شما در نهایت می­ خواهید بتوانید از زبان انگلیسی که یاد گرفته اید استفاده کنید. اگر دوستی دارید که او نیز در همین مرحله است سعی کنید هرزگاهی چند جمله انگلیسی به یکدیگر بگویید یا بنویسید و زبان انگلیسی را با یکدیگر بیاموزید.

یکی از بهترین روش ها چت کردن با افراد انگلیسی زبان است. در برخی از وب سایت ها یا اپلیکیشن ­ها می ­توانید برای تقویت زبانتان با افرادی که انگلیسی زبان هستند چت کنید و از این طریق زبان انگلیسی خودتان را تقویت کنید.

 

چنانچه مطلب فوق برای شما مفید بود، خوشحال می شویم آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.