به نقل از دیجیکالا:
به طور کلی بحث ارز دیجیتال (Crypto Currency) و بازیها چیزی است که برای مدت زیادی است که وجود دارد. با این حال این ایده هرگز نتوانست به اوج پتانسیل خود رسیده و موفقیت خوبی کسب کند. هر ساله یک شرکت با ایدهی جدیدی در مورد استفاده از ارز دیجیتال در بازیها وارد شده و نمیتواند آن را پیاده کند. در اصل بی اعتمادی موجود به ارز دیجیتال کار را دشوارتر هم میکند.
بیشتر بخوانید: بازی با ارز دیجیتال؛ آیندهی گیمینگ یا یک کلاهبرداری هوشمندانه؟
کمتر از ۱۲ ماه پیش، یعنی در ابتدای سال ۲۰۲۲، به نظر میرسید که این سال میلادی زمانی است که ارز دیجیتال به طور رسمی وارد دنیای گیمینگ میشود. کمپانیهایی مثل الکترونیک آرتز (EA)، یوبیسافت (Ubisoft) و موارد دیگر همگی اعلام کردند که به دنبال راه حل برای ورود ارز دیجیتال به بازیهای خود هستند. ایده به این شکل بود که انافتی (NFT) جایگزین هر چیزی در بازیها بشوند. از لوت باکس (Loot Box) گرفته تا اسکین و موارد دیگر. با این حال هیچ کدام نتوانستند ایده خود را به صورت رسمی پیاده کنند.
زمانی که کمپانیهای بزرگ تصمیم به استفاده از انافتی میگیرند، بازیکنان به شدت اعتراض میکنند. به همین دلیل اکثر نقشههای استفاده از ارز دیجیتال نیز به فاجعه منجر میشود. بحث اینجاست که این مشکل استفاده از انافتی در سال ۲۰۲۲ بسیار بزرگتر شد. مخصوصاً اینکه با توجه به شرایط و افت و خیز این ارزها مشکل آنها چندین برابر شد.
بحث اصلی اینجاست که در سال ۲۰۲۲ فقط بازیکنان مخالف ارز دیجیتال نبودند. بلکه خود ارز دیجیتال نیز ارزش خود را به مقدار زیادی از دست داد. زمانی که تمام دنیای تکنولوژی به دنبال نسل سوم اینترنت با ارز دیجیتال بودند، نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه به طور کامل از بین رفت. این اتفاق هم به دلیل مشکلات اقتصادیای بود که در سال ۲۰۲۲ پیش آمد. مشکلات ارز دیجیتال به حدی رسید که بسیاری از سرمایه گذاران از آن ناامید شده و حتی امکان دارد از آن خارج شوند.
هنوز افراد زیادی به انافتی باور دارند
بر خلاف آنچه که تصور میشود، همچنان یک جامعه حامی انافتی وجود دارد. این افراد باور دارند که مشکلات ارز دیجیتال در ادامه به بازگشت دوباره و ورود آنها به دنیای گیمینگ ختم خواهد شد. مشکل اصلی برای شرکتها و طرفداران ارز دیجیتال این است که باید به طراحی یک بازی مناسب انافتی فکر کنند. همینطور اینکه باید یک دلیل قانع کننده ارائه کنند که چرا یک فرد باید این بازیها را تجربه کند.
مفهوم انافتی چیز راحتی نیست. مخصوصاً اینکه بسیاری از انافتیهای موجود بر اساس تعریف نبوده و با آن تفاوت دارند. با این حال به طور کلی میتوان گفت که انافتی چیزی مانند یک رسید دیجیتال است. به این شکل که چیزی که شما میخرید با انافتی ثبت شده و حال ارزش مشخص با ارز دیجیتال دارد.
شما میتوانید یک تصویر را خریداری کرده و انتقال به صورت انافتی برای همیشه ذخیره میشود. زمانی که شما این انافتی در فروشگاهی مثل Open Sea بفروشید، صاحب بعدی آن ثبت شده و روی یک زنجیره قرار میگیرد و این موضوع ادامه پیدا میکند. این موضوع به تاجران اجازه میدهد تا یک قسمت کوچک از پروژه بزرگ را خریداری کرده و قانون خاصی هم برای آنها وجود نداشته باشد. حال این ماجرا نشان میدهد که انافتی میتواند هر چیزی باشد. به همین علت است که شرکتهای بازیسازی به فکر ورود به دنیای انافتی افتادند. با این حال این تکنولوژی مشکلات بسیار زیادی دارد.
مشکلات دنیای انافتی
بازار انافتی پر از کلاهبرداری است. همینطور اینکه اصلاً ثبات زیادی نداشته و به همین دلیل قابل اعتماد نیست. مخصوصاً اینکه یک سیستم خاص در دنیای کریپتو به نام کشیدن فرش (Rug Pull) وجود دارد. کشیدن فرش به این شکل است که یک پروژه انافتی معرفی شده و سرمایهگذاران زیادی در آن شرکت میکنند. سپس پس اینکه پول مورد نیاز پروژه به حد خوبی رسید، سازندگان فرار کرده و پول را با خود میبرند.
نکته جالب اینجاست که برخی هنرمندان نیز در کلاهبرداریهای انافتی حضور دارند. برای مثال برخی از این افراد روی پروژههای خود با انافتی سرمایهگذاری کرده تا به نوعی پولشویی انجام دهند. همینطور اینکه با این کار قیمت پروژه بالا میرود. از طرفی دنیای ارز دیجیتال نیاز به قدرت کامپیوتری بسیار بالایی داشته که اثر بدی روی محیط زیست میگذارد.
در این مدت سلبریتیهای مختلف نیز به بحث انافتی بسیار پرداختند. از ایلان ماسک (Elon Musk) که خرید دوج کوین (Doge Coin) را تبلیغ کرد تا افراد دیگر که در مورد خرید انافتی تصویر میمون بحث کردند. همه این موارد نشان دادند که بحث ارز دیجیتال از جدیت خود خارج شده و جنبه تبلیغاتی به خود گرفته است.
تبلیغات این افراد اصلاً نتوانست جواب دهد. به حدی که ارزش اتریوم (Ethereum)، ارزی که بیشتر برای انافتی استفاده میشود، به اوایل سال ۲۰۲۱ بازگشت. به همین دلیل است که بسیاری از مبلغان انافتی درگیر شکایات مردم شده و با مشکلات زیادی روبرو شدند. افت شدید بازار ارز دیجیتال که در سال گذشته ۳ بار تکرار شده باعث شد تا ارزش دنیای ارز دیجیتال به طرز عجیبی افت کند. این موضوع باعث شد تا پروژههای گیمینگ که از انافتی استفاده میکردند هم نتوانند خوب عمل کنند.
دنیای بازیهای ویدئویی هم تحت تأثیر مشکلات کریپتو قرار گرفت
یوبیسافت اولین شرکتی بود که به طور رسمی ادغام یکی از عناوین خود را با انافتی اعلام کرد. اوایل امسال بود که این شرکت اعلام کرد قرار است از دیجیت (Digit) در بازی گوست رکان: بریک پوینت (Ghost Recon Breakpoint) استفاده کند. این دیجیتها بر اساس بلاکچین بودند. از زمان معرفی این پروژه بازیکنان همگی با آن مخالف بوده و از آن به عنوان یک کلاهبرداری یاد کردند.
یکی از ژورنالیستهای دنیای گیمینگ به نام لارا شورتریج اسکات (Laura Shortridge Scott) بسیار در این زمینه تحقیق کرده است. او کاملاً با استفاده از انافتی در دنیای گیمینگ مخالف بوده و دلیل منطقیای هم دارد. او باور دارد که شرکتهای گیمینگ به کاربران قول اشتباهی از مالکیت انافتی میدهند. در اصل این شرکتها بازیکنان را به خرید ترغیب کرده و آنها را فریب میدهند. اسکات در ادامه توضیح میدهد:
بازیکنان تا الان با دنیای دیجیتال آشنایی دارند. به همین میدانند که بحث مالکیت یک محتوای دیجیتال هرگز قابل تضمین نیست. زمانی که شما یک ابزار را در بازی دنیای وارکرفت (World of Warcraft) خریداری کنید، میدانید که این آیتم تا زمانی ارزش دارد که بازی دنیای وارکرفت وجود داشته باشد.
این موضوع بسیار به اتفاقی که برای یوبیسافت افتاد نزدیک است. بازی گوست رکان بریک پوینت حدود ۶ ماه پیش دیگر به روزرسانی جدیدی دریافت نکرد. بحث
داخل آن نیز به طور کامل نابود شد. به دلیل اینکه یوبیسافت متوجه شد کمتر از ۱۰۰ کاربر این بازی حاضر به فروش دیجیتهای خود در ۳ ماهه وجود این موارد در بریک پوینت شدند.
مشکل گوست رکان بریک پوینت یک بحث جدید را مطرح کرد. اگر به ۲۰ سال پیش برگردیم، بازی کردن بسیار راحتتر بود. به این معنا که شما یک کنسول را خریداری کرده و برای آن چندین بازی تهیه میکردید. سپس تا زمانی که میخواستید میتوانستید بازیها را تجربه کنید. در دنیای امروزی وضعیت متفاوت است. ما در دنیای بازیهای سرویس آنلاین و خرید درون برنامه زندگی میکنیم. پس اصلاً هدف اینکه خرید درون برنامه را با استفاده از کریپتو دشوارتر و مخصوصاً ناامنتر کنیم چیست؟
منطق وجود انافتی در دنیای گیمینگ عجیب است
به طور کلی هویت وجود انافتی در دنیای گیمینگ این است که شما یک آیتم خود را بتوانید از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر و حتی یک بازی به بازی دیگر ببرید. ایدهای که نه تنها به نظر عجیب میرسد بلکه اصلاً جالب هم نیست. برای مثال شما چرا باید یک اسلحه در بازی ندای وظیفه (Call of Duty) را در بازی انیمال کراسینگ (Animal Crossing) داشته باشید؟
اینطور که به نظر میرسد دنیای بازیهای ویدئویی به یک نظر واحد رسیده است. اینکه شرکتهای بزرگ گیمینگ هیچ برنامهای برای ساخت یک بازی بر پایه انافتی ندارد که بتوان از آن در یک عنوان رقیب استفاده کرد. برای مثال اگر شما انافتی بازی هیلو اینفینیت (Halo Infinite) را خریداری کنید، نمیتوانید از آن در فاینال فانتزی استفاده کنید.
بحث اینجاست که با وجود اینکه شرکتهای بزرگ نقشهای برای ساخت بازی بر پایه انافتی ندارند، این موضوع به شرکتهای کوچک نرسیده است. به این شکل که شما میتوانید در هر سبکی بازی بر پایه بلاکچین پیدا کنید. از عناوین نقش آفرینی گرفته تا بازیهای کارتی همگی یک عنوان بر پایه انافتی دارند. با این حال اگر شما دقت کنید به یک موضوع جالب پی خواهید برد. تنها سه سبک از بازی بر پایه انافتی وجود دارد که توانسته موفق عمل کند.
وضعیت بازیها بر پایه انافتی
اول از همه، با فاصله زیاد، بازیهای جمع آوری کارت و هیولا جای دارند. در کنار آنها نیز چند بازی فانتزی و ورزشی توانستهاند خوب عمل کنند. در انتها هم عناوین سندباکس (Sandbox) که شبیه به ماینکرفت هستند، حضور دارند. بازیهای سبک سندباکس مثل The Sandbox و Dencenteraland به شدت بد عمل کردند. به حدی که حتی در اواخر سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱۰۰۰ کاربرد فعال داشتند.
بهترین بازی بر پایه ارز دیجیتال که عملکرد خوبی هم داشت نامش اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است. این بازی مشابه به پوکیمان (Pokemon) بوده به شما اجازه میدهد تا هیولا داشته باشید. این هیولاها هرکدام یک انافتی بوده و میتوان از آنها برای جفت گیری استفاده کرد. شما با پیشرفت در بازی اکسیهای بیشتر بدست آورده که همگی ارزش ارز دیجیتالی دارند. اکسی اینفینیتی یک اقتصاد جداگانه برای خود داشته و بسیاری از افراد توانستهاند درآمد خوبی از آن کسب کنند.
شرکت یوگا لبز (Yuga Labs) کسانی که انافتی میمون بیحوصله (Bored Ape) را طراحی کردند، اوایل سال گذشته اعلام کردند که ما در زمان شروع نسل سوم اینترنت هستیم. همینطور اینکه این شرکت اعلام کرد که در حال کار روی یک بازی جدید بر پایه متاورس است. به این شکل که قرار است افرادی که دارای انافتی هستند داخل دنیای جهان باز این بازی زندگی کرده و از کارکترهای خود استفاده کنند. نام این بازی نیز Otherside خواهد بود.
چه کسانی عناوین بلاکچین را تجربه میکنند؟
بازیهای بر پایه انافتی همچنان طرفداران بسیار کمی دارند. به حدی که بسیاری از مجلههای اینترنتی اعلام کردند که حاضر نیستند خبری در مورد آنها منتشر کنند. بحث اینجاست که این بازیها همچنان در حال تکامل بوده و به دور از هیاهو در حال رشد کم هستند. این رشد به اندازه پلتفرم موبایل نیز که هر روز گستردهتر میشود ولی دنیای گیمینگ با انافتی نیز ثابت نیست.
یکی از یوتیوبرهای معروف به نام Go Shiny Hunter در گذشته در مورد بازیهای موبایل فعالیت داشت. حال این فرد با نزدیک به ۵۰ هزار سابسکرایبر (Subscriber) تصمیم گرفته تا در مورد بازیهای انافتی محتوا تولید کند. چیزی که باعث شده توجه افراد زیادی به دنیای این بازیها جلب شود. او در یکی از مصاحبهها گفت که به عناوینی با ایدههای جالب علاقه دارد. در اصل او به مواردی علاقه دارد که یک بازی معرفی شده و بازیکنان با خرید انافتی در ساخت آن کمک میکنند. سپس زمانی که بازی عرضه شد، یک محتوای خاص را دریافت میکنند. او در ادامه توضیح داد:
قطعاً در این مورد کلاهبرداری وجود دارد. با این حال تا به حال مشکلی برای من پیش نیامده است. دلیل آن هم این است که من تحقیق زیادی کرده و از طرفی با افرادی که مسئول پروژه هستند، به طور مستقیم در تماس هستم.
حرف او منطقی است. کلاهبرداری به میزان بسیار زیادی در دنیای ارز دیجیتال اتفاق میافتد. حدود یک سال پیش بود که یک هکر با استفاده از انافتی پول بسیاری از گیمرها را دزدیده و با آنها فرار کرد. اوایل همین ماه اخیر هم یک بازی به نام بلاکورس (Blockverse) معرفی شد. پس از مدتی این بازی نیز یک کشیدن فرش (Rug Pull) از آب در آمده و یک کلاهبرداری بود. حتی شبکه اکسی اینفینیتی هم هک شده و نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار از پول موجود در شبکه این بازی از بین رفت.
نکته جالب اینجاست که در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی یک بازی معرفی شد که به بازیکنان پیشنهاد خرید انافتی را میداد. بحث اصلی اینجا بود که اصلاً خود بازی از این موارد استفاده نمیکرد. پس مهم نیست که بازی از انافتی استفاده بکند یا نه، همین حضور این عناوین باعث پیچیدگی ماجرا میشود. حتی اگر یک یوتیوبر هم بازی را پیشنهاد دهد باز هم اعتماد به آن دشوار است.
طبیعت این بازیها به گیمرها به چشم سرمایهگذار نگاه میکند
در ظاهر Go Shiney Hunter یک چنل معمولی یوتیوب به نظر میرسد. با این حال هر ویدئو دارای یک هدف مشخص است. برای مثال در یکی از ویدئوهای سال گذشته، مسئول این چنل ادعا میکند که با تجربه یک بازی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته است. نام این بازی Thetan Arena بوده و بازیکن با سرمایهگذاری و خرید انافتی یکی از کرکترهای افسانهای (Legendary) بازی ارزش آن را افزایش میدهد. بازی Thetan Arena یک عنوان رایگان است. چیزی که در عناوین انافتی بسیار شاهد آن هستیم.
در اصل این بازیها اکثراً رایگان هستند. با اینحال برای پیشرفت در آنها شما باید هزینه کنید. یکی از نکات جالب اینجاست که اکثر افرادی که بازیهای بلاکچین را تجربه میکنند باور دارند که عناوین رایگان کلاهبرداری هستند! در اصل شما هرچه بیشتر تلاش کنید تا بازیکنان واقعی را از کلاهبرداران جدا کنید، بیشتر به بنبست برخورد میکنید.
طبیعت بازیهای انافتی این است که به بازیکنان به چشم سرمایهگذاران نگاه میکند. به این معنا که هرچه بازی کاربران بیشتری داشته باشد، اقتصاد آن نیز گستردهتر خواهد بود. پس هرچه بازی بیشتر پیشرفت کند، کیف پول شما نیز پرتر خواهد بود. چیزی که باعث شده کاربران این بازیها بیشتر به سمت کلاهبرداری بروند.
یکی از نکات جالب اینجاست که بازیکنان انافتی در یک گزارش اعلام کردند که این انتقال انافتی در میان بازیهای انافتی وجود دارد. یکی از بازیهایی که به شما اجازه این کار را میدهد، بازی DeFi Kingdoms است. به این شکل که شما میتوانید انافتیهای موجود داخل این بازی را در یک عنوان دیگر به نام DFK Fight Club استفاده کنید.
یکی از نکات جالب اشاره شده توسط گیمرهای DeFi Kingdoms این است که اگر این بازی از بین برود، به دلیل اینکه بر پایه انافتی است، میتوان یک بازی دیگر ساخت که از این موارد پشتیبانی کند. در اصل اگر بازی از بین برود افراد زیادی هستند که به مشکل برخواهند خورد. به همین دلیل قطعاً این افراد به دنبال راه حل در آینده خواهند بود.
حرف آخر
به طور کلی دنیای انافتی یک دنیای بسیار پیچیده است. در ابتدای کار ارزش آنها به شدت در حال افزایش بود و افراد زیادی از این ماجرا سود کردند. با گذشت زمان رفته رفته ارزش انافتی کمتر شده و به حدی رسید که در حال حاضر طرفداران زیادی ندارد. مشکل اینجاست که ورود این موارد به دنیای گیمینگ اصلاً قابل تضمین نیست.
دنیای گیمینگ را نمیتوان با ثباتترین مورد از لحاظ اقتصادی دانست. با این حال تراکنشهای مالی بسیار زیادی در آن جریان داشته و جامعه خاصی هم دارد. مشکل اصلی اینجاست که بازیهای انافتی بیشتر افراد غیر گیمر را هدف میگیرند. به دلیل اینکه گیمرهای واقعی از همان ابتدا متوجه عجیب بودن این عناوین میشوند. به همین دلیل است که ورود این موارد در بازیهای اصلی و مجموعههای بزرگ چیزی دور از انتظار است. مخصوصاً اینکه پشتیبانی گیمرهای بزرگ را به هیچ عنوان ندارد.
تنها زمانی میتوان گفت که بازیهای انافتی ارزش تجربه دارند که بتوان از این موارد در عناوین دیگر به طور رسمی و کاربرد استفاده کرد. چیزی که نیاز به همکاری شرکتهای مختلف با یکدیگر و بهینهسازی زیادی دارد. به همین دلیل حداقل تا چند سال آینده ما شاهد ورود انافتی به عناوین بزرگ نخواهیم بود.
منبع: Polygon.com
بیشتر بخوانید: بهترین بازیهای ارز دیجیتال برای کسب درآمد؛ بازی کنید و ثروتمند شوید!