چه کشورهایی شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کردند؟

چه کشورهایی شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کردند؟

استرالیا و برخی کشورهای دیگر شماری از شهرک‌نشینان صهیونیستی در کرانه باختری را تحریم کرده‌اند.

گروه دیپلماتیک – همشهری آنلاین: استرالیا با پیوستن به شماری دیگری از کشورها، شهرک‌نشینان صهیونیستی در کرانه باختری در سرزمین‌های اشغالی را به‌دلیل اقدامات غیرقانونی‌شان علیه فلسطینییان تحریم کرده است.

این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که دادگاه بین المللی دادگستری رای غیرالزام‎آوری صادر کرد که تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین فلسطینی را غیرقانونی اعلام کرد.

اما دلایل و تبعات این تحریم‌ها چیست و چه کشورهایی تاکنون شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرده‌اند؟‌

  • استرالیا اعلام کرده، 7شهرک‌نشین به‌دلیل مشارکت در اقدامات خشونت‎آمیز علیه فلسطینیان از جمله ضرب و شتم، تجاوز و شکنجه فلسطینیان تحریم شدند.
  • استرالیا همچنین تاکید کرده ساخت‌وسازهای شهرک‌نشینان در قلمرو اشغالی فلسطین غیرقانونی و مانعی برای صلح است.
  • خشونت در قلمرو اشغالی آنقدر گسترده شده که برخی از نزدیکترین متحدان تل‌آویو نیز تحریم‌هایی را شهرک‌نشینان صهیونیست اعمال کرده‌اند، هرچند در مقیاس محدود.
  • دولت آمریکا فوریه 4 شهرک‌نشین را به دلیل نقش‎شان در حمله به فلسطینی‎ها در فهرست سیاه قرار داد که به معنای توقیف هرگونه دارایی بالقوه مستقر آنان در آمریکا است.
  • اتحادیه اروپا نیز 5 شهرک‌نشین و 3 نهاد صهیونیستی فعال در سرزمین‌های اشغالی را به‌دلیل اعمال خشونت علیه فلسطینیان تحریک تحریم کرده است.
  • در حکمی که اتحادیه اروپا صادر کرده دارایی این افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مصادره شده، تأمین وجوه یا منابع اقتصادی نهادهای موردنظر مسدود شده و این افراد حق سفر به هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه را ندارند.
  • انگلیس، فرانسه، ژاپن و کانادا نیز تحریم‎های محدود مشابهی را علیه تعدادی از شهرک‌نشینان و نهادهای سازماندهی‌کننده آنها اعمال کرده‌اند.

الجزیره می‌نویسد: شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی و خشونت ساکنان این شهرک‌های غیرقانونی علیه فلسطینییان آشکارا تخطی از قوانین بین‎المللی است، قوانینی که حکم دادگاه بین المللی دادگستری نیز اخیرا بر آن تاکید کرده است.

15 قاضی عالی‌ترین بالاترین دادگاه سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که اسرائیل در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها درگیر است که قوانین بین‎المللی را نقض می‎کند، از جمله ساخت و گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغال شده و بیت المقدس شرقی، استفاده از منابع طبیعی سرزمین فلسطین و ضمیمه کردن سرزمین‌های فلسطین.