معاونان شهردار تهران از بهرهبرداری از پل دسترسی غرب بزرگراه فتح به شمال سعیدی تا بهمنماه به شرط رفع معارضان خبر دادند
همشهری آنلاین ـپروژه یادگار امام(ره) از ابرپروژههای بزرگراهی شهرداری تهران و مهمترین پروژه بزرگراهی غرب پایتخت است که اجرای آن بعد از ۱۲سال وقفه سرانجام در این دوره مدیریت شهری با تملک بخش زیادی از معارضشانش آغاز شد. روز گذشته جمعی از مدیران شهری ازجمله شهرداران مناطق و معاونان فنیعمرانی و هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران از این پروژه دیدن کردند و در جریان تازهترین مراحل اجرای آن قرار گرفتند.
گشایش بخشی از پروژه تا بهمنماه
هادی حقبین، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران:
– برنامه ما این است که هر فازی امکان گشایش ترافیکی برای مردم داشته باشد را بازگشایی کنیم. در گام اول و شاید یکی از مؤثرترین فازهای ترافیکی این پروژه، ما در میدان فتح مسیر غرب به شمال و در بزرگراه آیتالله سعیدی مسیرهای شمال به جنوب و جنوب به شمال را در دستور کار و اولویت اجرا داریم که قرار است تا دهه فجر این دو مسیر اصلی را در میدان فتح بازگشایی کنیم.
– اجرای پروژه در تمام جبهههایی که امکان فعالیت درآنها وجود دارد در حال انجام است و به محض رفع معارضان موجود شامل لولههای آب و معارضان نهادی عملیات اجرایی در این بخشها نیز آغاز میشود. اگر در آذرماه این معارضان برطرف و کل مسیر در اختیار شهرداری قرار بگیرد، کل پروژه تا تابستان سال آینده تحویل شهروندان میشود.
– برای رفع چالشهای اجرایی این پروژه، بیسابقهترین رفع معارض نهادی پروژههای عمرانی پایتخت در تفاهم شهرداری تهران بابت آزادسازی ۱۲۷ هزار مترمربع از اراضی متعلق به وزارت دفاع، ارتش جمهوی اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، محقق شد.
تحویل ۱.۱کیلومتر دسترسی بزرگراهی تا بهار
مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران:
عملیات عمرانی همزمان در میدان جی و فتح و مسیرهای ارتباطی میان میدان جی و فتح در حال انجام است. همزمان عملیات عمرانی در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی نیز ادامه دارد و در فصل بهار سال آینده ۱.۱ کیلومتر دسترسی بزرگراهی از بلوار الغدیر تا بلوار بهار در محله یافتآباد تحویل شهروندان میشود.
یادگار امام، تنها کریدور شمالی ـ جنوبی غرب تهران
عباس شعبانی، معاون هماهنگی و امور مناطق شهردار تهران:
طبق مطالعات انجام شده ما به یک کریدور شمالی- جنوبی در غرب تهران نیاز داریم و به جز بزرگراه یادگار امام هیچ مابازایی در میان بزرگراههای موجود با این کاربرد وجود ندارد. بزرگراه شهید باکری به پهنه فرودگاه متصل میشود، بزرگراه شهید ستاری هم به پهنه فرودگاه و اکباتان، بنابراین بزرگراهی نداریم که در امتداد شمالی ـ جنوبی در غرب تهران کشیده شده باشد و این بزرگراه کاملا این نقش را ایفا میکند.
معارضان کنونی پروژه کدامند؟
۱- لولههای اصلی آب
آخرین وضعیت: با فرمانداری و آبفا طرح مسئله شده که انتقال این لولهها در دستور رفع معارض قرار گیرد.
۲- بخشی از املاک متعلق به ارتش
آخرین وضعیت: مذاکره برای تملک در حال انجام است.
مشخصات پروژه
۴کیلومتر طول مسیر اصلی پروژه است.
۲۱کیلومتر طول کل مسیرهای دسترسی است.
۱۵۱.۰۰۰مترمربع تملکهای اصلی پروژه را شامل میشود.
۱.۱۰۰.۰۰۰مترمربع خاکبرداری برای پروژه صورت گرفته است.
۲۵.۰۰۰تن میزان میلگرد استفاده شده برای پروژه است.
۱۴۵.۰۰۰مترمکعب بتنریزی برای پروژه انجام شده است.
۷۱۰میلیارد تومان هزینه تملک معارضان پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره) شده است.
۱۲سال این پروژه به دلیل معارضان راکد مانده بود
معارضان پروژه: ارتش، وزارت دفاع و وزارت آموزش و پرورش
اولویتهای افتتاح بخشهای پروژه:
– افتتاح میدان فتح
– اتصال میدان فتح به میدان جی
– اتصال میدان جی به بزرگراه یادگار امام
– اتصال خیابان ارداغی به میدان فتح
مسیرهایی که تا پایان سال افتتاح میشوند:
۱- میدان فتح
۲- شمال به جنوب و جنوب به شمال بزرگراه آیتالله سعیدی
* بیشتر بدانیم
کلانپروژه امتداد غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، با هدف تکمیل مهمترین دسترسی بزرگراهی شمالی- جنوبی غرب تهران، در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری قرار دارد.
* با احداث ۹.۳کیلومتر بزرگراه، جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) به بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران ـ ساوه متصل میشود.
* بزرگراه شهید بروجردی بهعنوان فاز نخست این پروژه (در امتداد شمالی آزادراه تهران ـ ساوه) به طول ۳.۷کیلومتر در مهرماه سال گذشته به بهرهبرداری رسید و باقی فازهای این پروژه بهتدریج طی کمتر از یک سال آینده به بهرهبرداری میرسد.