چطور یک بخارگر خوب انتخاب کنیم؟

چطور یک بخارگر خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین اتو بخار ایستاده یا دستی برای هر کسی که در فکر داشتن لباس‌هایی بدون چروک و ظاهری شیک بدون دردسرهای اتو کرده است، تصمیمی حیاتی است. چه از علاقه‌مندان به مد باشید و چه صرفا به دنبال ساده کردن روتین صبحگاهی خود برای سر کار رفتن باشید، بخارگر لباس می‌تواند وسیله‌ای ارزشمند برای خانواده شما باشد. بااین‌حال، وجود گزینه‌های بی‌شمار در بازار، انتخاب بهترین بخارگر را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. در این راهنمای خرید بخارگر، روش تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین اتو بخار ایستاده یا دستی متناسب با نیازهای خاص خود را می‌خوانید.

بخارگر دستی یا ایستاده؟

بخارگر وسیله‌ای کاربردی است که می‌توانید از آن برای اتو کردن لباس‌ها و تمیز کردن مبلمان، پرده‌ها و حتی سرامیک‌های خانه استفاده کنید. البته، همه کسانی که بخارگر خریداری می‌کنند، قصد ندارند تا آن را برای کاری جز صاف کردن چین و چروک‌های لباس‌ها و پارچه‌ها به کار ببرند. بنابراین، باید موقع خرید بهترین بخارگر این موضوع را در نظر گرفت. هر یک از انواع بخارگر مزیت‌های خاص خود را دارد و برای مقاصد خاصی مناسب است.

بخارگر ایستاده

این نوع بخارگر جایگزینی بزرگتر و سنتی‌تری برای اتوهای عادی است که شکل عمودی و ایستاده دارد. بخارگرهای ایستاده مجهز به مخزن آب و شلنگ بلند دارای نازل است. این نوع بخارگر بهتر از هر یک از انواع اتو به شما کمک می‌کند تا لباس‌های آویزان شده از چوب‌لباسی مانند پیراهن، کت و شلوار و همچنین پرده‌ها را اتو کنید. این نوع بخارگرها جریان بخار آب را به صورت مداوم و پرقدرت به پارچه‌ها می‌رسانند. بنابراین، برای تمیز و اتو کردن پارچه‌های بسیار بزرگتر مناسب هستند.

بخارگر دستی

بخارگر مناسب خانگی

این نوع بخارگر شکلی کاملا متفاوت از بخارگرهای ایستاده دارند. بخارگرهای دستی دستگاه‌هایی کوچکتر، جمع‌وجور و قابل حمل هستند. این نوع اتو بخار به خوبی در دست قرار می‌گیرد. این بخارگرها برای اتوی سریع لباس‌ها در سفر مناسب هستند. بخارگرهای دستی نسبت به بخارگرهای ایستاده سبک‌تر هستند و می‌توانید آن‌ها را درون چمدان سفر بگذارید.

با وجود این، بخارگرهای دستی به اندازه بخارگرهای ایستاده قدرتمند نیستند. این نوع بخارگر مثل بخارگرهای ایستاده مخزن آب بزرگی ندارد. این ویژگی از یک سو کارایی بخارگر دستی را در مقایسه با بخارگر ایستاده کاهش می‌دهد اما از سوی دیگر باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید آن را همراه خود به سفر ببرید.

بخارگر شیائومی مدل MJGTJ01LF

ویژگی‌های بهترین بخارگر که باید در نظر بگیرید

بعد از انتخاب بهترین بخارگر بر اساس نیازها و ترجیحات‌تان باید به سایر عوامل مؤثر در انتخاب بهترین بخارگر یعنی ویژگی‌های آن توجه کنید. بر این اساس، ۱۱ ویژگی مهم را باید در نظر بگیرید.

۱. میزان جریان بخار گرم در هر دقیقه

میزان جریان بخار آب، مقدار بخاری که دستگاه بخارگر در هر دقیقه از خود بیرون می‌دهد را مشخص می‌کند. اگر بیشتر اوقات حجم بسیاری از لباس‌ها را با بخارگر اتو می‌کنید، بهترین بخارگر دستی یا ایستاده برای شما بخارگری است که سرعت جریان بخار بیشتری دارد. این نوع بخارگر بخار بیشتری دارد و به رفع سریع چروک‌های لباس‌هایتان کمک می‌کند.

۲. توان بخارگر

موضوع بعدی که باید موقع انتخاب بهترین بخارگر به آن توجه داشته باشید، توان بخارگر است که بر اساس وات مشخص می‌شود. منظور از توان بخارگر سرعت گرمایش و ظرفیت تولید بخار این نوع اتو است. وات بالاتر یعنی زمان گرم شدن آب مخزن بخارگر سریع‌تر خواهد بود و بخار آب با جریانی شدیدتر تولید و به بیرون هدایت می‌شود. بنابراین، در صورتی که می‌خواهید بخارگر شما مدلی باشد که در فقط عرض چند ثانیه آماده استفاده می‌شود، باید دستگاهی را انتخاب کنید که وات بالاتری دارد.

۳. زمان گرم شدن بخارگر

بخارگر خانگی

معمولا کسانی از بخارگر استفاده می‌کنند که زمان برایشان بیشتر اهمیت دارند. این افراد که یا دائما در سفر هستند و یا می‌خواهند هر روز با سرعت بیشتری لباس‌ها را اتو بزنند، فرصت کافی ندارند تا صبر کنند که دستگاه گرم و آماده استفاده شود. بنابراین هدفشان از انتخاب بهترین بخارگر این است که دستگاهی با قابلیت زودتر گرم شدن داشته باشند.

مدت زمان گرم شدن دستگاه بخارگر به مدت زمانی اشاره دارد که طول می‌کشد تا بخارگر به دمای مناسب برای راه افتادن و کار کردم برسد. برخی از انواع بخارگر تقریبا بلافاصله بعد از روشن شدن گرم می‌شوند اما بعضی از انواع این اتو برای راه افتادن به چند دقیقه زمان نیاز دارند. اگر همیشه در حال دویدن هستید و عجله دارید، یک دستگاه بخارگر با مدت زمان گرم شدن کوتاه‌تر بخرید.

۴. مخزن آب بخارگر

حجم مخزن آب، مدت زمان تبخیر مداوم آب بخارگر و تعداد دفعاتی که باید آن را دوباره پر از آب کنید، مشخص می‌کند. اگر مخزن آب بخارگر بزرگتر باشد، مدت زمان استفاده از دستگاه بیشتر خواهد بود. بنابراین، موقع انتخاب بهترین بخارگر مدت زمانی که معمولا با اتو یا بخارگر کار می‌کنید را در نظر بگیرید. این مدت زمان به شما می‌گوید که بخارگری با مخزن بزرگتر بخرید یا بخارگری با مخزن کوچکتر هم برای شما کافی است.

از آن گذشته، باید مخزن بخارگر را بررسی کنید که دارای نشانگر سطح آب باشد. وجود این نشانگر باعث می‌شود که در صورت نیاز به پر کردن مجدد مخزن زودتر متوجه شوید.

۵. لوازم جانبی بخارگر

بسیاری از انواع بخارگر اتصالات و لوازم جانبی مختلفی هم دارند که به کارایی بیشتر این دستگاه کمک می‌کنند. این لوازم اغلب شامل برس‌های پارچه و پرزگیر یا ابزارهایی برای اتوی بهتر چروک‌ها می‌شوند. وجود این لوازم جانبی برای انتخاب بهترین بخارگر اهمیت دارد چون به طرز قابل توجهی کارایی دستگاه بخارگر را برای اتو کردن انواع پارچه یا کاربردهای دیگر بخارگر مثل اتو کردن پرده‌ها بهبود می‌بخشد.

۶. گزینه بخار مداوم

اگر بخارگر شما بدون وقفه آب را بخار کند و جریان بخار آبی مداوم داشته باشد، موقع اتو کردن لباس‌ها بسیار راحت‌تر خواهید بود. این ویژگی باعث می‌شود که جریان بخار مداوم آب بدون نیاز به فشار دادن مداوم دکمه یا ماشه خاصی به بیرون هدایت شود. بدیهی است که این مزیت باعث کاهش خستگی دست شما در حین استفاده طولانی‌مدت از بخارگر می‌شود.

بخارگر فیلیپس مدل GC484

۷. قابلیت خاموش شدن خودکار

برطرف کردن چر.ک لباس با بخارگر

انتخاب چگونگی استفاده از بخارگر، صرفه‌جویی در زمان اتوی لباس‌های بعدی و ایمنی موقع اتو کردن لباس‌ها باید همیشه در اولویت باشد. یک بخارگر با قابلیت خاموش شدن خودکار بهترین بخارگری است که می‌توانید انتخاب کنید. این نوع بخارگر دستی یا ایستاده اگر برای مدتی مشخص بیکار بماند به طور خودکار خاموش می‌شود. این ویژگی نه تنها از حوادث غیر قابل‌ پیش‌بینی جلوگیری می‌کند، بلکه باعث صرفه‌جویی در انرژی برق نیز می‌شود.

۸. طول سیم برق بخارگر

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بهترین بخارگر که گاهی نادیده گرفته می‌شود، اندازه سیم برق آن است. برای خرید بخارگر باید طول سیم آن را هم بررسی کنید. این ویژگی زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که بخواهید از دستگاه بخارگر در فضایی بدون پریز برق استفاده کنید. واقعیت این است که اتو کردن لباس‌ها در جایی که سیم‌ها به یکدیگر پیچیده‌اند کار دشواری است. از آن گذشته، اگر از پریز برق دورتر باشید، ایمنی بیشتری دارید. هر چه طول سیم برق بخارگر بیشتر باشد، کار اتو کردن راحت‌تر انجام می‌شود.

۹. بهتر اتو کردن لباس‌ها

همه بخارگرها طوری طراحی شده‌اند که در نهایت چروک لباس‌ یا پارچه را برطرف می‌کنند. بااین‌حال، کمتر اتو بخار ایستاده یا دستی را پیدا می‌کنید که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در واقع، برای انتخاب بهترین بخارگر دستی یا ایستاده باید به بخارهایی که با یک یا دو فشار وارد می‌کند، توجه کنید. بخارگری که قدرت بیشتری دارد، مسلما لباس‌ها و پارچه‌های شما را بهتر و سریع‌تر اتو می‌کند. در نتیجه، از عملکرد بخارگر در مقابل چروک‌های لباس نیز نباید غافل شوید.

۱۰. تجربه برند

در صورتی که در فکر انتخاب و خرید بهترین بخارگر هستید، به شما توصیه می‌کنیم که سراغ برندهای معتبر بروید. برندهای معتبر اغلب به دلیل کیفیت محصولات و خدمات مشتری شناخته می‌شوند و انتخاب مطمئن‌تری هستند. در نظر گرفتن این موضوع هنگام خواندن نظرات مشتریان و بررسی گارانتی محصولات هر برند نیز می‌تواند به شما در ارزیابی قابلیت اطمینان دستگاه بخارگر یک برند خاص کمک کند.

معمولا بهترین مدل‌های بخارگر در مقایسه با سایر مدل‌ها قیمت بیشتری دارند. بااین‌حال، باید توجه داشته باشید که هزینه‌ای که برای خرید یک بخارگر با کیفیت می‌دهید، شما را از خرید چند بخارگر در طول سال یا چند بار تعمیر آن در امان نگه می‌دارد.

۱۱. عمودی یا افقی بودن بخارگر

برای خرید بخارگر لباس، باید به کاربردی که برای آن در نظر دارید توجه کنید. اگر می‌خواهید از این بخارگر برای اتو کردن چیزهایی مثل ملافه، رومیزی یا پارچه‌های بزرگ استفاده کنید، یک بخارگر که به صورت افقی کار می‌کند برای شما مناسب است. در صورتی که در فکر اتو کردن لباس‌های آویزان شده از چوب‌لباسی یا پرده‌ها هستید هم باید به دنبال بخارگری باشید که پارچه‌ها و لباس‌ها را به صورت عمودی اتو می‌کند.

بهترین بخارگرهای ۲۰۲۳

بخارگر

همان‌طور که توضیح دادیم، برای انتخاب بهترین بخارگر باید برندهای برتر این محصول را بشناسید. در ادامه، ۶ برند برتر بخارگر در سال ۲۰۲۳ را می‌خوانید.

بخارگر الکترولوکس (ELECTROLUX)

بخارگر دستی الکترولوکس نسبت به اتو بخارهای ایستاده جمع‌وجورتر است و اگر خانه‌ای کوچک دارید، این بخارگر بهترین انتخاب شما خواهد بود. طراحی شیک، ظاهر مدرن و روکش مات مشکی است بخارگر نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. این بخارگر دستی علاوه بر ظاهری عالی و استحکام بالا، عملکرد بسیار خوبی هم دارد. تنها با دو یا سه بار فشار دکمه بخارگر بزرگترین چروک‌ها را از بین ببرید.

بخارگر راسل هابز (Russell Hobbs)

بخارگر راسل هایز برای کسانی که به کار کردن با اتو بیشتر عادت دارند، بهتر است. این بخارگر به عنوان یک اتو بخار دستی استاندارد برای صاف کردن سخت‌ترین چروک‌های لباس قدرتی دو برابر اتوهای عادی دارد. مخزن آب آن نیز به گونه‌ای طراحی شده که در مدت زمان بیشتری برای اتو کردن لباس‌ها دوام بیاورد. قدرت خروجی بخار آن نیز به این معناست که هر بخش از لباس را می‌تواند تنها در یک یا دو دور استفاده کاملا اتو کند.

بخارگر فیلیپس (Philips)

یکی از آسان‌ترین و خوش‌دست‌ترین اتو‌های بخار دستی بخارگر فیلیپس است. این نوع بخارگر در مقایسه با برندهای مطرح جهانی قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر دارد و می‌توانید آن را به صورت عمودی یا افقی استفاده کنید. بخارگر فیلیپس به‌سرعت گرم می‌شود و با همان سرعت، به لطف بخار مداوم، پارچه‌های مختلف از جنس کتان، جین و پنبه را اتو می‌کند. این اتو بخار دستی کیسه‌ای مقاوم در برابر حرارت و لوازم جانبی تمیز کننده برس دارد. بی‌دلیل نیست که بسیاری از مشتریان برای انتخاب بهترین بخارگر سراغ فیلیپس می‌روند.

بخارگر هام‌کام (Homcom)

بخارگر مسافرتی هام‌کام مخصوص کسانی است که دائما در سفرهای کاری هستند و به ظاهر خود اهمیت می‌دهند. این بخارگر دستی هم پارچه‌های پشمی ضخیم را به خوبی اتو می‌کند و هم می‌تواند از پس چروک‌های سخت پارچه‌های جین و نخی خوب بربیاید.

بخارگر تفال (Tefal)

این بخارگر شیک و محکم برای مصارف روزمره طراحی شده است. دهانه پهن و دسته ارگونومیک بخارگر تفال به شما کمک می‌کند تا حتی چروک‌های نسبتا عمیق در لباس‌های نخی را هم صاف کنید. این بخارگر یک برس پارچه و پوشش بخار دارد که به ایمنی بیشتر اتو کردن شما کمک می‌کند. اگر یک بخارگر ساده و کاربردی برای هر نوع پارچه می‌خواهید، می‌توانید به خرید بخارگر تفال فکر کنید.

بخارگر تفال مدل IT 8460 EO

بخارگر همیلتون بیچ (Hamilton Beach)

اگر می‌خواهید از بخارگر برای تمیز کردن پرده‌ها و وسایل بزرگ نیز استفاده کنید، بخارگر ایستاده همیلتون بیچ انتخاب برتر شما خواهد بود. این اتو بخار عمودی یا ایستاده شلنگی بسیار بلند و چهار چرخ دارد تا جابه‌جایی و کار کردن با آن بسیار ساده شود. این بخارگر را می‌توان تا ۹۰ دقیقه استفاده کرد. بخارگر ایستاده همیلتون بیچ برخلاف سایر انواع اتو بخار ایستاده، قطعه آویزان داخلی ندارد اما یک حلقه در بخش بالایی آن تعبیه شده که می‌توانید لباس خود را به آن آویزان کنید. این بخارگر قدرتمند برای کسانی که در فکر خرید یک بخارگر ایستاده همه کاره هستند، ایده‌آل است.

کلام آخر

هنگام فکر کردن به خرید یک بخارگر لباس، باید به ۱۱ ویژگی مهم آن که در این مقاله توضیح دادیم، توجه کنید. بهترین بخارگر لباس باید بر اساس نیازها و ترجیحات شما انتخاب شود. به طور مثال، ممکن است فردی اتو بخار ایستاده‌ای که مخزن بزرگتری دارد را بهترین وسیله برای خود بداند اما دیگری اتو بخاری را مناسب‌تر بداند که سبک‌تر است و راحت‌تر می‌توان آن را در چمدان سفر جا داد.

منبع: TheSpruce