به نقل از دیجیکالا:
آیا میدانستید جواب منفی گرفتن و طرد شدن همان ناحیهای از مغز را فعال و درگیر میکند که در زمان احساس درد فیزیکی فعال میشود؟ بله، علم اعصاب به ما میگوید که پاسخ منفی گرفتن و طرد شدن دردناک است. حالا شاید بهتر درک کنید که چرا از اصطلاحاتی مثل «قلب شکسته» یا «آسیب دیدن احساسات» استفاده میشود. در واقع، ما به طور غریزی از کلمات یکسانی برای توصیف درد فیزیکی و درد عاطفی استفاده میکنیم.
به همین دلیل است که تعداد زیادی از مردم احساس خوبی ندارند که از کسی درخواست کمک کرده و یا اینکه هر درخواستی داشته باشند. چراکه ما میترسیم که درخواست ما رد شود و با آن مخالفت شود.
با این حال، نباید نگران باشید. روشهای مختلفی وجود دارد که از این احساس و شرایط جلوگیری کنید. در واقع، شما میتوانید درخواست کمک خود را به شکلی حرفهای بیان کنید که جواب منفی دریافت نکنید. البته یادتان باشد، موضوع تنها در مورد جواب منفی شنیدن و احساس ناخوشایند حاصل از آن نیست. درخواست کمک کردن میتواند در خیلی از مواقع باعث رفع مشکلات شما و حتی زمینهساز پیشرفتهای مختلف در زندگی شخصی و حرفهای شما باشد.
در این مقاله، ابتدا به بررسی این موضوع میپردازیم که چرا افراد باید درخواست کمک کردن احساس خوبی ندارند و تا جای ممکن از انجام آن اجتناب میکنند. سپس، برخی از مزایای درخواست کمک کردن در محل کار را بررسی خواهیم کرد. در ادامه، نکاتی را در مورد اینکه چگونه بهتر و راحتتر به دنبال کمک باشیم و درخواست خود را مطرح کنیم را ارائه خواهیم کرد.
چرا برای درخواست کمک کردن تردید داریم؟
اگرچه همهی ما هر از گاهی به کمک دیگران نیاز داریم، اما واقعیت این است که بسیاری از مردم در خواست آن تردید دارند و احساس خوبی بایت درخواست کمک کردن ندارند. حالا اینطور است؟
وین ای بیکر (Wayne E. Baker)، جامعهشناس، در کتاب خود با عنوان «تمام کاری که باید انجام دهید این است که بپرسید – All You Have to Do Is Ask، ۸ مانع اصلی برای کمک خواستن را شناسایی و معرفی کرده است:
- ما فکر میکنیم دیگران مایل نبوده و یا اینکه نمیتوانند به ما کمک کنند.
- ما بیش از حد به خودمان متکی هستیم.
- ما تصور میکنیم که کمک گرفتن هزینههای اجتماعی دارد – ما معتقدیم که دیگران ما را ضعیف، تنبل یا ناتوان از انجام کار خود میدانند.
- فرهنگ کار و سازمانی ما فاقد امنیت روانی کافی است.
- سیستمها رویهها و یا ساختارهای موجود در سازمانها مانع از درخواست کمک کردن کارمندان و اعضاء میشوند.
- ما نمیدانیم چه چیزی را درخواست کنیم و یا اینکه چگونه آن را درخواست کنیم.
- ما نگران هستیم که شاید اجازه درخواست کمک کردن از دیگران را نداشته باشیم و به عبارتی خجالت میکشیم.
- ما میترسیم خودخواه به نظر برسیم.
مقابله با این مشکلات اگرچه آسان نیست، ولی راهکارهایی نیز وجود دارد. دانیل گالتا، روانشناس و بنیانگذار Slide Science، راهحل زیر را برای حل مشکلات فوق ارائه میکند:
«شما باید بدانید که قضاوت برای درخواست کمک کردن از درون خودتان میآید، نه از جانب دیگران. علاوه بر این، بهجای اینکه سوال پرسیدن و کمک خواستن را نشان حمایت و یا بیتجربگی بدانید، آنها را باید به عنوان یک شایستگی و شرایط شغلی در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، این انتظار از نقش شما وجود دارد که سوال بپرسید و درخواست کمک کنید تا در حوزه خود متخصص شده و کارایی و عملکرد بهتری را برای سازمان داشته باشید».
در این بخش به بررسی موانع درخواست کمک کردن پرداخته بودیم. در ادامه، به بررسی مزایای انجام این کار خواهیم پرداخت.
چرا کمک خواستن در محل کار مفید است؟
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه O.C. Tanner Institute، ۷۲ درصد از افرادی که کارهای بزرگی انجام میدهند و بابت انجام کارهایشان مورد تقدیر قرار میگیرند، از دیگران مشاوره و کمک میخواهند. بنابراین، درخواست کمک کردن جای ترسیدن ندارد و حتی بهترین کارمندان نیز از درخواست کمک و مشاوره از سمت دیگران دریغ نمیکنند. با این اوصاف، بیایید برخی از مزایای درخواست کمک کردن در محل کار را مرور کنیم.
درخواست کمک باعث ایجاد یک محیط کاری مبتنی بر همکاری میشود
زمانی که از همکار خود درخواست کمک و یا مشورت میکنید، باعث افزایش اعتماد بین شما و در نتیجه باعث بهبود روابط کاری شما خواهد شد.
اولین و مهمترین موضوع این است که درخواست کمک کردن محیطهای کاری مشترک و همکاریها را تقویت میکند. هر کارمندی وظایف خاص خود را دارد و این منصفانه نیست که انتظار داشته باشیم تمام کارها را بهتنهایی انجام دهند. بنابراین، اگر در محل کار خود درخواست کمک میکنید، چیزهای جدیدی یاد میگیرید. این موضوع به فرایند ایجاد حسننیت میان همکاران کمک میکند و این باور را نیز تقویت خواهد کرد که تمام افراد سازمان در جهت اهداف یکسانی تلاش میکنند.
بر همین اساس، درخواست کمک کردن را میتوان یکی از اجزای جدانشدنی و بسیار حیاتی در زمینه محیطهای کاری مشترک و مبتنی بر همکاری دانست.
درخواست کمک باعث بهبود و افزایش بهرهوری میشود
همانطور که در بخش قبل بیان شد، درخواست کمک باعث افزایش همکاری شده و افزایش همکاری نیز به بهبود بهرهوری منجر خواهد شد.
اگر برای کمک خواستن از دیگران دریغ و تعلل نمیکنید، شما و همکارتان با یکدیگر برای حل مشکلات و رسیدن به اهداف کار میکنید و طبعاً بازدهی بیشتری خواهید داشت. جدای از آن، اگر از همکارانتان کمک بخواهید، این به آنها نشان میدهد که محدودیت و ضعفهای خود را میشناسید و این موضوع به شما کمک میکند تا جریان کاری و تیمی قویتری را ایجاد کنید.
کمک خواستن فرصتهایی را برای پیوند و ارتباط با دیگران ایجاد میکند
هایدی گرانت، روانشناس اجتماعی، در کتاب خود به نام «Reinforcemenets: How to Get People to Help You» بیان میکند:
برای اینکه به افراد این فرصت را بدهید که احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد، هیچ راهی بهتر و کارآمدتر از این نیست که از او بخواهید به شما کمک کند. این کار بهترین احساسات و روابط را میان هر دو شما ایجاد میکند.
با کمک خواستن از همکاران، فرصتی را به آنها میدهید که استعداد و تواناییهای خود را به اشتراک بگذارند و این قدرت را به آنها میدهید تا بدرخشند. این کار همچنین به شما کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در مورد نقاط قوت همکاران خود پیدا کرده و ارتباط بهتری بین شما ایجاد شود.
اگر هنوز متقاعد نشدهاید و برای باور کردن نیاز به سند و دلایل علمی دارید، باید به این واقعیت توجه داشته باشید. بررسیها نشان میدهد که وقتی از کسی درخواست کمک میکنید، هم شما و هم طرف مقابل مقداری اکسی توسین ترشح میکنید؛ هورمونی قدرتمند که پیوند را تقویت میکند.
زمانی که از کسی درخواست کمک میکنید، جدا از اینکه آنها این فرصت را پیدا میکنند که مهارتها و تواناییهای خود را در معرض نمایش بگذارند، با این کار بهنوعی اعتراف میکنید که مثل خیلی افراد دیگر ناقص و خیلی چیزها را بلد نیستید. همین درک به سایر افراد کمک میکند ارتباط بهتری با شما ایجاد کنند و شما نیز این شانس را خواهید داشت که در کنار آنها رشد و پیشرفت کنید.
درخواست کمک کردن فرصت توسعه و یادگیری را به شما میدهد
کمک خواستن به معنی خارج شدن از منطقه راحتی خود و پذیرفتن این موضوع است که به تنهایی نمیتوانید تمام کارها را انجام دهید. علاوه بر این، اگر میخواهید در طول زندگی رشد و پیشرفت را تجربه کنید، حتماً باید خودتان را از این ناحیه امن و ایمن جدا کرده و گاهی اوقات کمی ریسک کنی.
وقتی از همکارتان درخواست کمک میکنید، به قلمرو ناشناختهای قدم میگذارید و چیزهای جدیدی آموخته مهارتهای خود را گسترش میدهید. بنابراین، هر نوع ناراحتی و یا دشواری که هنگام درخواست کمک کردن از دیگران تجربه میکنید را به نوعی هزینهی یادگیری این مسائل و چیزهای جدید در نظر بگیرید. به هرحال، اگر خواهان گسترش دانش خودتان هستید، باید بهای آن را نیز بپردازید. بر این اساس، این طرز فکجویای رشد و پیشرفت به شما اجازه میدهد تا چالشها را در آغوش بگیرید و تواناییهای خود را از طریق فداکاری و سخت کار کردن توسعه دهید.
در این بخش به مرور مزایای کمک خواستن از دیگران و به خصوص در محیطهای کاری پرداختیم. با شناخت این دلایل، احتمالاً انگیزه و تمایل بیشتری برای مطرح کردن ضعفها و ایرادات خود پیدا کرده باشید. با این حال، شاید همچنان از خودتان بپرسید بهترین روش برای درخواست کمک کدام است؟ بهترین روش برای کمک خواستن از یک همکار چیست؟ اگر پاسخ به این سوال را نمیدانید، نیازی نیست که نگران باشید. در ادامه مقاله به بررسی همین موضوع خواهیم پرداخت.
چطور هنگام کمک خواستن رفتاری حرفهای داشته باشیم؟
برخی شاید بر این باور باشند که این موضوع اصلاً اهمیتی ندارد. آنها فکر میکنند هر موقع که احتیاج به کمک دارید، تنها کافی است آن را مطرح کنید. ولی موضوع به این سادگی نیست. بخشی از مشکل را در ابتدای مقاله بیان کردیم، رد شدن درخواست کمک شما احساس خیلی بدی را برای شما به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، قوانین نانوشته دیگری هم وجود دارند که هنگام صحبت کردن و برقراری ارتباط با همکارها باید آنها را مد نظر داشته باشید. مثل همیشه، راههای خوب و بدی برای انجام کارها وجود دارد. بنابراین، اگر آنها را به روش درستی انجام دهید، دستآورد بیشتری خواهید داشت. بنابراین، بهتر است موارد زیر را هنگام درخواست کمک کردن از دیگران در نظر داشته باشید تا رفتار شما خیلی حرفهای و بهتر باشد.
۱. برای تشویق دیگران به کمک به شما، ابتدا به آنها کمک کنید
تحقیقات علوم اعصاب نشان داده است که میل به بازپرداخت کمک در انسانها ذاتی بوده و رفتار متقابل برای حفظ روابط اجتماعی امری ضروری است. بنابراین، اگر به دیگران کمک میکنید، میتوانید انتظار کمک متقابل را داشته باشید.
به همین ترتیب، اگر در گذشته فردی مفید بوده و به دیگران کمک زیادی میکردید، درخواست کمک کردن برای شما خیلی آسانتر خواهد بود و احتمال بیشتری هم وجود دارد که آنها با درخواست شما موافقت کنند.
۲. سوال و درخواست خود را شفاف بیان کنید
در بخش قبل در مورد اهمیت کمک کردن به دیگران و قدرت کمک متقابل صحبت شد. مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید، صراحت و واضح بودن خواسته شما است. قبل از اینکه درخواست کمک خود را مطرح کنید، دقت کنید که دقیقاً بدانید که چیزی میخواهید و سؤال و خواسته شما دقیقاً چیست.
قبل از اینکه مشکل و نیاز خودتان را به خوبی نشناسید، شما هرگز نمیتوانید درخواست کمک را به خوبی و دقیق مطرح کنید. در چنین شرایطی، شاید شما درخواستتان را مطرح کنید، ولی همکارتان متوجه نیاز و مشکل شما نشود. علیرغم تمایل او به کمک کردن، شاید نتواند هیچ کمکی به شما کند، چراکه خواسته و مشکل شما اصلاً مشخص نیست.
بنابراین، قبل از بیان درخواست، آن را پیش خودتان به خوبی تحلیل کرده و روی آن فکر کنید. شاید بهتر باشد مشکلات، اطلاعات موردنیاز و یا هدف خودتان را جایی یادداشت کنید.
۳. درخواست کمک شما باید SMART باشد
درخواست شما میتواند ۵ عنصر کلیدی داشته باشد، هرچه این موارد را بیشتر و بهتر رعایت کرده باشید، احتمالاً پاسخ بهتری بابت درخواست کمک خود دریافت خواهید کرد. این موارد کدامها هستند؟
- خاص و مشخص بودن (Specific): هنگام بیان درخواست حاشیه نروید و خیلی واضح بگویید بابت چه چیزی کمک و یا مشورت میخواهید. زمانی که واضح و مشخص صحبت کنید، احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که به شما کمک کنند.
- معنادار بودن (Meaningful): به همکارتان توضیح دهید که چرا این درخواست برای شما اهمیت دارد. حتی اگر فکر میکنید دلیل اهمیت آن واضح است، باز هم آن را برای او بیان کنید.
- عملگرایانه بودن (Action-Oriented): دقیقاً بگویید که چه کاری میخواهید انجام شود. به عبارت دیگر، مبهم صحبت نکنید. درخواست شما رسیدن به هدف نهایی نیست. این درخواست تنها میتواند به شما کمک کند تا به هدف نهایی خود برسید. بنابراین، باید عملگرایانه باشد و مخاطب بداند چه کاری باید برای شما انجام دهد.
- واقعبینانه بودن (Realistic): درخواست شما باید منطقی، منصفانه و امکانپذیر باشد.
- محدودیت زمانی داشتن (Time-Bound): شما به یک ضربالاجل احتیاج دارید. بنابراین، دقیقاً بیان کنید که چه زمانی به کمک نیاز دارید و موعد شما چه تاریخی است.
اگر هنگام کمک خواستن از یک همکار، موارد فوق (SMART) را در نظر داشته باشید، درخواست شما خیلی حرفهایتر خواهد بود و احتمال دریافت کمک نیز خیلی بالاتر میرود.
۴. دقت کنید از چه کسی و چطور درخواست میکنید
بعد از اینکه درخواست خود را با استفاده از روش SMART سازماندهی کردید، باید دنبال فرد مناسبی بگردید تا از او درخواست کمک کنید. گاهی اوقات شاید لازم باشد از چند نفر پرسوجو کنید تا بتوانید فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. اگر خودتان فرد مناسب را میشناسید، طبعاً کارتان راحتتر خواهد بود. بههرحال، وقتی فرد مناسبی را پیدا کردید، باید به فکر روش بیان درخواست باشید. در این بخش چند نکته به شما معرفی میکنیم که شانس موافقت کردن با درخواست شما را افزایش میدهند.
- مراقب باشید درخواست شما شبیه به دستور به نظر نرسد: اگر مراقب نباشید، همکارتان شاید این برداشت را داشته باشد که شما تصور میکنید این کار وظیفهی او است.
- مهربان و فروتن باشید: برای اینکه همکارتان بیشترین همدلی را با شما داشته باشد، سعی کنید خیلی مهربان و فروتن باشید. اعتراف کنید که خودتان چند مرتبه تلاش کردید، ولی موفق نشدید، به همین خاطر به کمک او احتیاج دارید.
- محترمانه رفتار کنید و اعتماد خود را نشان دهید: شما باید تمایل خود را برای یادگیری از شخصی که برای کمک با او تماس گرفتهاید نشان دهید. نشان دهید که به آنها اعتماد دارید و به آنها احترام میگذارید.
- مراقب زمان باشید: مطمئن شوید که در آخرین لحظه کمک نخواهید. با طرف مقابل بررسی کنید که چه زمانی برای صحبت کردن مناسب است و مراقب باشید مبادا مزاحم او نباشید.
منبع: Pumble