به نقل از دیجیکالا:
فیلمهای موزیکال برای یک بازگشت مهم و ویژه آماده میشوند و قرار است چندین فیلم تا پایان سال منتشر شوند.
شاید جای سؤال باشد که چرا تعداد زیادی از این نوع فیلم در حال آماده شدن است. در واقع این مسأله هم به خاطر زمانبندی و هم به دلیل شرایط بازار است. برخی از آنها متعلق به استودیویی با بودجه بالا هستند که تا زمانی که پاندمی کرونا متوقف شود صبر میکنند، برخی دیگر فیلمهایی با مقیاس کوچکتر هستند و برخی کاملا به صورت آنلاین پخش خواهند شد.
- ۱۰ فیلم موزیکال دلفریب که اسکار را تصاحب کردند
- اسکاریها از تماشای فیلمهای ضعیف کلافه شدند؛ از سرزمین آوارهها تا ما رینی
- ۱۲ فیلم موزیکال پرفروش تاریخ سینما که شاید شما را شگفتزده کنند
همهی آنها به سینما راه پیدا نمیکنند، بهخصوص پس از این که فیلم در ارتفاعات، به کارگردانی مانوئل میراندا (سازنده فیلم همیلتون) که یک نمایش موزیکال و اقتباسی کمتر شناخته شده است، نقدهای فوقالعادهای گرفت اما پس از نمایش در جشنواره تریبکا، ناامیدکننده ظاهر شد. نحوهی عملکرد آن در اچ بی او مکس هم خیلی مشخص نیست اما هنوز نام میراندا در میان دیگر استعدادهای موسیقی، در خط تولید سال ۲۰۲۱ وجود دارد.
۱. استودیوها به دنبال کارهای از قبل برند و مشهور هستند
با وجود فاجعهی فیلم گربهها (۷۵٫۵ میلیون دلار در سراسر جهان)، فیلمهایی که در فروش جهانی موفق بودهاند مانند مامامیا (۶۰۳٫۶ میلیون دلار) و دنباله آن، فیلم دوباره شروع میکنیم (۳۹۵ میلیون دلار) و بینوایان (۴۳۸ میلیون دلار) استودیوهایی مانند یونیورسال را تشویق میکند که با اطمینان به عملکرد موفق جهانی اثبات شده، مالکیت بلندمدت برادوی را در دست بگیرند.
برنده بهترین موزیکال جشنواره تونی، در ارتفاعات، شاید ریشه در برادوی داشته باشد که عمدتا بهعنوان جایگاهی مناسب برای همیلتون میراندا شناخته میشود اما واضح است که حتی با حضور آنتونی راموس که آیندهی درخشانی پیش رو دارد، از بازیگران مشهوری برخوردار نیست و طبیعتا مخاطبان هم از آن استقبال نمیکنند. با این که میراندا در حوزه موزیکالهای دیزنی و برادوی شناخته شده است اما افراد جامعه و خانوادهها به سختی او را میشناسند. پس شاید به جا باشد که اولین کارگردانی وی با نام تیک تیک…بوم (tick, tick…Boom) در سینماها نمایش داده نمیشود و در اواخر سال، در نتفلیکس در دسترس قرار میگیرد.
اریک مایرز، دبیر ادبی روزنامه نیویورک گفت: «داستان کناره غربی استیون اسپیلبرگ که به احتمال زیاد در سینماها جلب توجه خواهد گرفت، یک کار اثبات شده است و یک کلاسیک محبوب به شمار میرود که نمونههای آن را در برادوی دیدهایم و بهعنوان پای ثابت مدرسهها و تیاترهای اجتماعی در سراسر کشور است.»
۲. فیلمهای موزیکال در سینماها موفق هستند
همهی فیلمها نمیتوانند به جذابیت ابرقهرمانان مارول باشند. استودیوها برای تولید فیلمهای موزیکال هزینه میکنند، زیرا یک تجربه بصری شنیداری طراحی شده برای سینما را به علاقهمندان ارائه میدهند. تصمیم شرکتهای تولید، متمرکز بر این است که فیلمهای چشمنواز و چندگانهای بسازند تا مخاطبان را به تماشای آنها جلب کنند. وقتی یک آهنگ در فرهنگ و جامعه باب و محبوب میشود، تأثیرش را در گیشه هم شاهد هستیم. مایکل شامبرگ که یک تهیه کننده است ادعا دارد یک آهنگ خوب مهم است، مانند بگذار برود (Let It Go) یا شهر ستارهها (City of Stars). موزیکالها یک تجربه احساسی هستند که ساخته میشوند تا شما را از دنیایی به دنیای دیگر ببرند. آنها همچنین فیلمی هستند که کل خانواده میتوانند با هم تماشا کنند، مانند فیلم بزرگترین شومن (The Greatest Showman) با بازی هیو جکمن.
بزرگترین شومن، با ۸۴ میلیون دلار هزینه و با حضور ترانهنویسان لالا لند، نشاندهنده یک موسیقی اصیل است که مردم را بسیار خوشحال میکند و با حضور ستارهای مثل هیو جکمن و جوانان جذابی مانند زک افزون و زندایا اثری پر سر و صدا است. این فیلم با ۲۱۹ روز اکران، از فروش ۱۷۴٫۴ میلیون دلاری در آمریکا و ۴۳۵ میلیون دلاری در سراسر جهان، برخوردار شد، در حالی که فقط ۸۴ میلیون دلار هزینه در برداشت.
دیگر فیلم موزیکال، ساخته دکستر فلچر، بوهمین راپسودی (Bohemian Rhapsody) است که برنده اسکار شد و بیشتر بهعنوان یک فیلم زندگینامهای با موسیقی تکاندهندهی کوئین از آن یاد میشود. این فیلم با هزینه ۵۲ میلیون دلاری، در آمریکای شمالی ۲۱۶٫۴ میلیون دلار فروش داشته و مجموع فروش جهانی آن ۹۰۳٫۷ میلیون دلار بوده است.
۳. فیلمهای موزیکالی که به دلیل کرونا، به تأخیر افتادهاند
موج نمایش فیلمهای موزیکال قبل از پایان سال تا حدودی به دلیل اتفاقات پیشبینی نشده در برنامهریزی است. فیلمهای عقب افتاده ۲۰۲۰ به همراه فیلمهای جدیدتر اکران میشوند اما احتمالا همهی آنها به سینماها راه پیدا نکنند. پخش بسیاری از آنها در شبکههای مختلف صورت میگیرد و ترتیب آن به صورت زیر خواهد بود؛
۶ آگوست
اولین نمایش انت (محصول آمازون) در ۶ ژوئیه در کن بود. نویسنده این فیلم، ران مایل و راسل مایل نویسندگان فیلم جرقهها و کارگردان آن لئوس کاراکس فرانسوی (کارگردان موتورهای مقدس) است. در این فیلم آدام درایور بهعنوان یک استندآپ کمدین و ماریون کوتیار بهعنوان همسر او که خواننده اپرا است بازی میکنند و این دو صاحب یک فرزند دوساله با استعداد هستند.
۱۳ آگوست
در بیوگرافی آرتا فرانکلین که با نام احترام (Respect) ساخته شده و با تأخیر طولانی همراه بود، جنیفر هادسون در نقش ملکهی روح، آودرا مک دونالد در نقش مادرش و فارست ویتاکر در نقش یک پدر حامی زنان که او را را به سمت موفقیت سوق میدهد بازی میکنند.
۱۷ سپتامبر
فیلم همه درباره جیمی صحبت میکنند (محصول فاکس و آمازون) بر اساس یک نمایش موزیکال انگلیسی دربارهی نوجوانی (مکس هاروود) همجنسگرا است و ریچارد گرانت و سارا لنکاوی هم در آن حضور دارند. نویسندگان اصلی، تام مک ری و دن گیلسپی سلز این اثر را از روی یک مستند تلویزیونی از بیبی سی الهام گرفتهاند و احتمالا پخش آن در دیزنی پلاس بسیار ریسکی است.
۲۴ سپتامبر
ایوان هانسن عزیز (محصول یونیورسال) بر اساس برندهی بهترین موزیکال جایزه تونی ساخته شده است و بن پلات، برنده جایزه بهترین بازیگر و جولیان مور در آن حضور دارند. در حالی که این نمایش دردآور روی صحنه تیاتر با استقبال مواجه شد، شاید برای نمایش در سینما کمی نامطلوب باشد.
سپتامبر (تاریخ دقیق اعلام نشده است)
سیندرلا (محصول سونی و آمازون) یک کمدی عاشقانه موزیکال به کارگردانی کی کانن است که آن را به همراه تهیهکننده، جیمز کوردن نوشت و کامیلا کابیو در نقش اصلی آن بازی میکند.
فیلم از دور آمده (Come From Away) قرار بود مورد اقتباس یک فیلم واقع شود اما این برنامهها در طی پاندمی به هم ریختند. جایگزین آن یک فیلم از نمایشی به کارگردانی کریستوفر اشلی است که از نمایش موزیکال موفق ایرن سانکوف و دیوید هین گرفته شده و براساس داستانی واقعی است که در آن ساکنان شهر کوچک نیوفاوندلند، پس از این که حملات مرکز تجارت جهانی، راههای هوایی آمریکا را بست، پذیرای هزاران مسافر میشوند.
۲۴ نوامبر
انکانتو (محصول دیزنی)، انیمیشن موزیکال اصلی لین مانوئل میراندا، به کارگردانی جارد بوش و بایرون هوارد، دربارهی یک دختر جوان کلمبیایی است که از یک خانواده جادویی میآید. شاید این انیمیشن در دیزنی پلاس پخش شود.
۲۰ دسامبر
داستان کناره غربی (محصول دیزنی)، به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی تونی کوشنر، برنده بهترین فیلم سال ۱۹۶۱ را بازسازی میکند که خود آن اثر اقتباسی از رومئو و ژولیت شکسپیر است. گروه بازیگران فیلم شامل انسل الگورت، راشل زگلر، آریانا دبوزی و مایک فیست است.
۲۲ دسامبر
آواز ۲ (محصول یونیورسال) داستان مسابقه آواز حیوانات را با کارگردانی و نویسندگی گرت جنینگز و صداپیشگی متیو مک کانهی، تارون اجرتون، توری کلی و ریز ویترسپون دنبال میکند.
۲۵ دسامبر
سیرانو فیلمی است با بازی پیتر دینکلج که سابقهی بازیگری در یک فیلم موزیکال در سال ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد که در آن آهنگهای گروه نشنال اجرا شد. جو رایت کارگردان سیرانو است که در آن کلوین هریسون جونیور، بن مندلسون و هیلی بنت ایفای نقش میکنند.
دو اثر موزیکال میراندا برای نتفلیکس که تاریخ دقیق اکران آنها بعدا اعلام خواهد شد
اولین کارگردانی میراندا تیک تیک…بوم است، یک موزیکال داستانی نوشته شده دربارهی آهنگساز سابق جاناتان لارسون، با بازی اندرو گارفیلد در نقش لارسون، در مقابل بردلی ویتفورد در نقش استیون ساندهایم. بازیگران دیگر این فیلم، ستارههای موسیقی مانند ونسا هادجنز، بث مالون و جاشوا هنری هستند.
ویوو ( محصول سونی پیکچرز و نتفلیکس)، یک انیمیشن موزیکال به کارگردانی کرک دمیکو و براندون جفوردس که میراندا بهعنوان کینکاجو، در نقش اصلی آن حضور دارد. یک حیوان اهل جنگلهای بارانی استوایی بومی آمریکای مرکزی و جنوبی که برای انتقال پیام به فرم یک آهنگ به میامی میرود. موسیقی متن فیلم شامل آهنگهای کاملا جدید میراندا هستند.
۴. هیأت داوران اسکار عاشق فیلمهای موزیکال هستند
تاریخچه فیلمهای موزیکال برنده اسکار طولانی و مفصل است. ده فیلم موزیکال تا به حال برنده بهترین فیلم شدهاند: ملودی برادوی (۱۹۲۹)، زیگفلد بزرگ (۱۹۳۶)، به راه خود میروم (۱۹۹۴)، یک آمریکایی در پاریس (۱۱۹۵)، جیگی (۱۹۵۸)، داستان کناره غربی (۱۹۶۱)، بانوی زیبای من (۱۹۶۴)، صدای موسیقی (۱۹۶۵)، الیور (۱۹۶۸) و شیکاگو (۲۰۰۲) که آخرین فیلمی بود که این جایزه را کسب کرد. گرچه لالالند هم در سال ۲۰۱۶ با کسب شش جایزه اسکار از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن برای اما استون و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای دیمین شزل، به این عنوان نزدیک شد.
موسیقی، لباس، ستها و آرایش و مو همه بخشی از ابزار یک فیلم موزیکال است و بازیگران باید مهارتهای آواز، رقص و احساسات خود را هم به نمایش بگذارند. با وجود شکستی سنگین، انتظار داشته باشید که فیلم در ارتفاعات به همراه آنتونی راموس و وتران اولگا از شانسهای اسکار باشد. همچنین انتظار میرود داستان کناره غربی استیون اسپیلبرگ و سایر نمایشهای موزیکال، در پایان سال، وضعیتی مشابه داشته باشند. خواه مخاطبان سینما از این فیلمها استقبال کنند یا نه، داوران آکادمی اینگونه فیلمها را میپسندند.
۵. فیلمهای موزیکال بیشتر
تعدادی کار موزیکال دیگر هم در مراحل ساخت هستند. حال برخی ساخته میشوند، برخی دیگر نه.
موزیکال پادشاه کارول (The Carole King Musical) از سال ۲۰۱۵ در دست ساخت است. داگلاس مک گرات بهعنوان کارگردان، کتاب خود را در قالب فیلم ارائه خواهد کرد و پل بلیک تهیه کنندگی کار را از طریق شرکت پلیتون بر عهده دارد.
گروه سرود (A Chorus Line) که قبلا به طرز فاجعه باری در فیلمی با بازی مایکل داگلاس در سال ۱۹۸۵ اقتباس شده بود، این بار بهعنوان یک سریال کوتاه، دوباره توسط رایان مورفی ساخته میشود. مورفی گفته که کارگردان محبوب من در برادوی، همیشه مایکل بنت بوده است و گروه سرود هم پر از موسیقی فوقالعاده خواهد بود.
ویولونیست روی بام (Fiddler on the Roof) به کارگردانی توماس کیل و نویسندگی سام لوینسون است که از داستانی از شولم آلیخیم دربارهی تویه و پنج دخترش اقتباس شده و بازیگرانی مانند جری بوک و شلدون هارنیک در آن حضور خواهند داشت.
دیوانگان (Follies)، موزیکال اقتباسی مشهوری از استیون ساندهایم و جیمز گلدمن است که توسط دومنیک کوک و با تهیهکنندگی رزی آلیسون و دیوید هیمن تولید میشود.
خانه خوشی: شرکت تولید فیلم جیک جیلنهال در حال ساخت فیلمی از موزیکال برنده تونی توسط لیزا کرون و ژانین تسوری بر اساس خاطرات آلیسون بچدل است. سام گلد قرار است این فیلم را که در آن جیلنهال بهعنوان پدر بچدل حضور دارد، کارگردانی کند.
بهترین روزها (The Greatest Days) که اثری اقتباسی است، به کارگردانی کوکی گیدروایک و با تهیهکنندگی درو مک اونی ساخته میشود. اعلام شده است که رزامند پایک و کاش جومبو در این فیلم بازی میکنند.
مردان و عروسکها (Guys and Dolls)؛ شرکت تری استار حق مالکیت فیلم موزیکال برنده جایزه تونی که محصول سال ۱۹۵۵ و داستانهای کوتاه اصلی دامون رانون را خریداری کرده است که آن را بازسازی کند و دنی استرانگ نویسنده اثر جدید و تهیه کنندگان، جان گلدوین و مارک توبروف هستند.
فروشگاه کوچک ترسناک (Little Shop of Horrors)، موزیکال دلهرهآوری است که به تهیهکنندگی دیوید گفن و به کارگردانی گرگ برلانتی از فیلمنامه متیو رابینسون تولید خواهد شد. از جمله بازیگران احتمالی میتوان به تارون اجرتون در نقش سیمور، اسکارلت جوهانسون در نقش آدری و کریس ایوانز در نقش دندانپزشک اشاره کرد.
موزیکال ماتیلدا (Matilda the Musical) در مرحله پس از تولید است. این فیلم با اقتباس از یک کار موزیکال برادوی دیگر بر اساس کتاب رولد دال، با موسیقی و شعر تیم مینچین و توسط متیو وارچوس، کارگردان سینما و تیاتر کارگردانی شده است. داستان بر روی دختری جوان (آلیشا ویر) متمرکز شده که دارای قدرتهای ویژهای است که در برابر خانم ترسناک بول (اما تامپسون) قرار میگیرد. استفان گراهام و آندره ریزبرو در نقش آقای و خانم ورموود، سیندو وی بازیگر کمدین بهعنوان خانم کتابدار و لاسانا لینچ در نقش خانم هانی بازی میکنند.
تینا فی نویسنده و تهیهکننده در نظر دارد تا فیلم دختران بدجنس (Mean Girls) را بسازد است. او از یک اثر موزیکال برادوی ۲۰۱۸ که براساس فیلمی به همین نام ساخته شده است اقتباس میکند.
فیلمبرداری موزیکال با شادمانی چرخ میزنیم (Merrily We Roll Along) تا ۲۰ سال دیگر ادامه دارد. ریچارد لینکلیتر، کارگردان پسرانگی در حال ساخت این فیلم با حضور بن پلات بهعنوان یک آهنگساز برادوی، بینی فلدستاین و بلیک جنر در دنیای واقعی و با افزایش سن آنهاست، یعنی سن بازیگران اصلی با روند فیلم واقعا افزایش پیدا میکند.
روزگاری در این جزیره (Once On This Island): تهیهکننده مارک پلات در حال ساخت فیلمی برای دیزنی به نویسندگی جوسلین بیو و کارگردانی وانوری کاهیو، دربارهی یک دختر دهقان جوان در آنتیل فرانسه است که عاشق پسری ثروتمند میشود. این اثر با کتاب و شعرهای لین آرانس و موسیقی استیون فلاهرتی در سال ۱۹۹۰ در برادوی روی صحنه رفت و در سال ۲۰۱۷ بازآفرینی شد.
بلوار سانست (Sunset Boulevard) به تهیهکنندگی بگلن کلوز و اندرو لوید وبر در حال تولید است. کلوز، مشتاق بازی در این نسخه موزیکال بر اساس فیلم کلاسیک بیلی وایلدر است.
شرور (Wicked): استفان شوارتز در حال ساخت آهنگهای جدیدی برای فیلم مورد انتظار مارک پلات است که توسط جان چو کارگردانی میشود. آماندا سیفرید یکی از بازیگرانی است که در این پروژه حضور دارد. او با بازی در فیلم موفق ماما میا (Mamma Mia!) سابقهی حضور در آثار موزیکال را در کارنامه دارد.
منبع: Indiewire