به نقل از دیجیکالا:
استودیوی پیکسار که سال گذشته با «لایتیر» شکست را تجربه کرد، بهزودی با انیمیشن «بنیادین» (Elemental) به سینماها بازمیگردد، اثری که به گفتهی سازندگان یکی از چالشبرانگیزترین پروژههای آنها در سالهای اخیر بوده است.
استودیوی پیکسار از دههی ۸۰ میلادی تاکنون انیمیشنهای محبوب و ماندگار متعددی تولید کرده است، از «داستان اسباببازی» (۱۹۹۵)، «در جستجوی نمو» (۲۰۰۳) و «شگفتانگیزان» (۲۰۰۴) تا «بالا» (۲۰۰۹)، «درون و بیرون» (۲۰۱۵) و «کوکو» (۲۰۱۷). آنها با هر فیلم، مرزهای خلاقیت را جابهجا کردهاند، حرفهای تازهای برای گفتن داشتهاند و بیدلیل نیست که اکثر پروژههای آنها را در فهرست بهترین و پرفروشترین انیمیشنهای تاریخ جایگاه ثابتی دارد. این استودیوی پرآوازه امسال هم با یک ایدهی نوآورانهی دیگر وارد میدان خواهد شد و انیمیشن بنیادین – همانطور که از نامش پیدا است – با عناصر طبیعی چهارگانه یعنی آتش، آب، هوا و خاک پیوند خورده است.
به کارگردانی پیتر سُون که «دایناسور خوب» (۲۰۱۵) را در کارنامه دارد، قصه پیرامون زن جوانی از جنس آتش به نام امبر (لیا لوئیس) و مرد جوانی از جنس آب به نام وِید (مامودو اثی) اتفاق میافتد. آنها در شهری زندگی میکنند همهی ساکنان آن را عناصر طبیعی تشکیل میدهند. با اینکه امبر و وید نقطهی مقابل یکدیگر قرار میگیرند (آب و آتش) اما بهتدریج متوجه میشوند که نقاط مشترکی هم دارند.
- چرا انیمیشن «روح» یک فیلم الهامبخش تمامعیار است؟
- چرا دیزنی ساخت انیمیشن «غولپیکر» را متوقف کرد؟
- ۸ دنباله برتر انیمیشنهای دیزنی که در سینماها اکران نشدند
قصهای فراتر از تقابل دو جبههی مخالف
احتمالا میتوانید حدس بزنید وقتی دو شخصیت متضاد (برای مثال از فرهنگها یا نژادهای مختلف) جذب یکدیگر میشوند چه اتفاق رخ میدهد. آنها در زندگی روزمره و شخصی هم با موانع چالشبرانگیز دستوپنجه نرم خواهند کرد زیرا باید با سبک زندگی فرد مقابل سازگار شوند و چنین کاری آسان نیست. بنیادین قرار است به همین مضمون بپردازد، در نتیجه همانند دیگر ساختههای پیکسار، پیامهای واضحی برای مخاطب کودک و بزرگسال خواهد داشت.
ایدهی اولیهی فیلم مبتنی بر تجربیات شخصی پیتر سُون بوده و او از دوران کودکیاش در دههی ۷۰ میلادی الهام گرفته است، روزهایی که همراه با خانوادهاش از کرهی جنوبی به آمریکا مهاجرت کرد و بسیار سخت بود که خود را با یک فرهنگ جدید وقف دهد. یکی از اعضای تیم سازنده، پائولا اسدوریان در مصاحبه با روزنامهی سیاتل تایمز، به این نکته اشاره داشته که در بطن قصه و جهانِ انیمیشن بنیادین، مفاهیم مهمی نهفته است که همین تفاوتهای فرهنگی را در کانون توجه قرار میدهد.
اسدوریان در این رابطه میگوید: «فکر میکنم که بنیادین فیلم ویژهای است زیرا به شخصیتی (امبر) میپردازد که باید تصمیم بگیرد چه کسی است و میخواهد چه کاری انجام دهد؛ آیا به مسیر تازهای قدم بگذارد یا نزدیک به ریشههایش و خانوادهاش باقی بماند و همانچیزی باشد که اطرافیانش از او انتظار دارند. وید باعث میشود تا امبر تغییر کند یا در واقع بیدار شود و با خود بگوید کارهای دیگری هم وجود دارد که میتوانی در زندگیات انجام دهی». البته فیلم دربارهی پشت کردن به خانواده و فرهنگ خود نیست بلکه میخواهد بگوید ضمن درک ارزش و اهمیت آنها، میتوان نکات مثبت فرهنگهای دیگر را هم دید و به آنها نزدیک شد.
انیمیشن بنیادین هفت سال در دست توسعه قرار داشته است
در سالهای اخیر، پروژههایی داشتهایم که سالها و حتیها دههها در دست توسعه و ساخت قرار داشتهاند، همانند انیمیشن استاپموشن «خدای دیوانه» اثر فیل تیپت که ساخت آن نزدیک به ۳۰ سال به طول انجامید! متاسفانه اکثر این آثار آنطور که باید دیده نمیشوند و کسی آنها را برای این مسیر سختی که طی کردهاند تحسین نمیکند. طبق اطلاعات منتشرشده، بنیادین نزدیک به هفت سال است که در دست توسعه قرار دارد و پیتر سون ایدهی اولیه آن را پس از اکران دایناسور خوب در سال ۲۰۱۵ با اعضای پیکسار و دیزنی در میان گذاشت.
سون که علاوه بر دایناسور خوب، سابقهی کار بر روی انیمیشنهایی همچون در جستجوی نمو، شگفتانگیزان و بالا را دارد، میتوانست به سراغ ایدههای دیگری هم برود و احتمالا از سوی استودیو چراغ سبز دریافت میکرد اما همانطور که بالاتر هم اشاره شد، بنیادین برای او اهمیت بخصوصی دارد زیرا نه تنها به دوران کودکیاش مرتبط است بلکه والدینش در جریان توسعهی فیلم از دنیا رفتند.
سون در مصاحبه با وبسایت هالیوود ریپورتر این پروژه را «شخصی» توصیف کرد و دربارهی ساخت آن گفت: «[توسعهی این انیمیشن] از نظر فنی بسیار سخت است، زیرا شخصیتها بیوقفه در حرکت هستند، بهویژه شخصیتهای آتش، آب و هوا. اما فیلم دربارهی تشکر از پدر و مادر است و اینکه فداکاریهای آنها را درک کنید. در جریان ساخت این انیمیشن، والدین خود را از دست دادم، به همین دلیل [بنیادین] برای من احساسی است. تیم سازنده برای این فیلم کار فوقالعادهای انجام داده است و من به آنها افتخار میکنم».
چالشهای تمامنشدنی تیم سازنده
پیکسار در هفت سال اخیر، چالشهای متفاوتی را در مسیر توسعهی انیمیشن بنیادین تجربه کرد، از طراحی کارآمد شخصیتها تا انتخاب صداپیشگان مناسب و یک خط داستانی پرکشش. با اینکه سیجیآی پیشرفت چشمگیری در سالهای اخیر داشته است اما همچنان آب و آتش از عناصر پیچیدهای هستند که طراحیشان آسان نیست؛ در نتیجه ساخت فیلمی که پیرامون این عناصر جریان دارد و به برخورد و تعامل آنها میپردازد، شرایط را برای سازندگان دشوار کرد.
لوئیس اوریبه، یکی از انیماتورهای فیلم دربارهی چالشهای طراحی و ساخت بنیادین میگوید: «این یکی از پیچیدهترین پروژههایی است که تاکنون در پیکسار بر روی آن کار کردهام. ما پیش از این عادت داشتیم که شخصیتهای انسانی یا حیوانی را طراحی کنیم و برای این کار منابع و مراجع موردنیاز را در اختیار دارید اما برای این فیلم، تلاش کردیم که بفهمیم شخصیتی از جنس آب یا آتش چگونه راه میرود. ما سه یا چهار هفته را تنها به آزمونوخطا پرداختیم و ویدیوهای اسلوموشن از حرکت آب یا آتش تماشا میکردیم».
برای عبور از این چالشها، تیم سازنده باید روشهای تازهای را برای طراحی و توسعهی این شخصیتها (بهویژه امبر و وید) استفاده میکرد و آنها با تلاشهای فراوان موفق به انجام این کار شدند. برخی دیگر از انیماتورهای فیلم نیز به سختیهای توسعهی بنیادین اشاره کردهاند و گفتهاند که از سختترین پروژههای سالهای اخیر آنها بوده است. با این تفاصیل، بنیادین نه تنها از نظر قصه و شخصیتپردازی میتواند به یکی از هیجانانگیزترین محصولات دیزنی تبدیل شود بلکه از نظر فنی هم یکی از تحسینبرانگیزترین ساختههای آنها در سالهای اخیر است. بنیادین که اخیرا در بخش خارج از مسابقهی جشنوارهی کن به نمایش درآمد و بازخوردهای مثبتی دریافت کرد، در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) روی پرده میرود و باید دید تا چه اندازه موفق خواهد بود.
منبع: MovieWeb