چرا دوربین گوشی تار می‌شود؟+ راه‌حل

چرا دوربین گوشی تار می‌شود؟+ راه‌حل

تصور کنید از مهمانی برگشتید و می‌خواهید تصاویری که با موبایل‌تان ثبت کرده‌اید را به دوستان‌‎تان ارسال کنید؛ اما متوجه می‌شوید که تمامی عکس‌ها تار افتاده‌اند و حسابی ناراحت می‌شوید. اگر قبلا هم با این مشکل مواجه شده‌اید احتمالا دنبال راه حل آن هستید. در این مقاله ما به‌طور جامع به این مشکل و راه‌حل‌هایش پرداختیم. اگر می‌خواهید علت تار شدن انواع گوشی‌ها را کشف کنید و به سوال چرا دوربین گوشی تار شده جواب دهید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانید  نمایش بده 

اصلی‌ترین دلایل تار شدن تصاویر گرفته شده با موبایل چیست؟

بارز‌ترین دلیلی که تصاویر ثبت شده را تار می‌کند بسیار بدیهی است، کثیف بودن لنز گوشی! بسیاری از افراد وقتی با گوشی عکاسی می‌کنند به پاک کردن لنز گوشی توجه نمی‌کنند. این باعث می‌شود عکس‌ها تار ثبت شوند؛ همچنین می‌تواند باعث خطای فوکوس دوربین هم شود.

برای پاک کردن لنز از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید. استفاده از مواد شیمیایی و پارچه‌های زبر می‌تواند به لنز گوشی آسیب بزند و دوربین شما برای همیشه تصاویر تار ثبت کند. در این‌صورت مجبورید لنز گوشی را تعویض کنید. پارچه‌های میکروفیبر برای این کار مناسب هستند.

کثیف بودن لنز دوربینخراب شدن لنز گوشی، دومین دلیل تار شدن تصاویر موبایل

لنز گوشی ممکن است به‌دلایل مختلف دچار مشکل شود؛ در واقع دومین علت تار شدن دوربین گوشی خرابی آن است. خرابی لنز ممکن است بر اثر ضربه یا هر چیز دیگری اتفاق بیوفتد. برای مثال یک بار گوشی من زیر لاستیک ماشین ماند و شیشه لنز گوشی شکست؛ حتی پس از تعویض شیشه هم گوشی عکس‌های تار ثبت می‌کرد. در این صورت شما باید اقدام به تعویض لنز گوشی کنید. اگر همه‌ی کار‌های مربوط به تار شدن دوربین موبایل را انجام دادید و نتیجه‌ای نداد، موبایل خود را پیش یک تعمیر کار ببرید تا لنز آن را بررسی کند.

خراب شدن لنز دوربیننحوه حل کردن مشکلات مربوط به لنز گوشی

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که لنز گوشی‌تان دچار مشکل شده است و به‌همین دلیل تصاویر تار ثبت می‌کند، باید به یک تعمیرکار موبایل مراجعه کنید. تعمیرکار لنز موبایل را بررسی می‌کند و در صورت خرابی آن را تعویض می‌کند. دقت کنید که تعمیر لنز گوشی کاری نیست که شما از پس آن بر بیایید، پس بهترین کار رجوع به نمایندگی‌ها یا تعمیرکاران موبایل است.

برای رفع مشکل تاری دوربین گوشی سامسونگ و… سعی کنید به تعمیرکاران تخصصی برند گوشی خودتان رجوع کنید. ساختار موبایل‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و در صورتی که تعمیرکار از ساختار گوشی شما اطلاع نداشته باشد ممکن است به آن آسیب برساند.

عدم توانایی لازم برای تصویربرداری با گوشی

دیگر علت تار شدن دوربین گوشی می‌توانید عدم توانایی شما در عکاسی با گوشی باشد. سعی کنید کی با دوربین موبایلتان کار کنید و آموزش‌هایی در این موضوع ببینید. دوربین‌های موبایل اغلب از فوکوس خودکار استفاده می‌کنند و شما باید سوژه و دوربین را در جایی قرار دهید که این فوکوس به درستی اتفاق بیوفتد و تصویر تار نشود؛ همچنین می‌توانید از فوکوس دستی استفاده کنید که این نیاز به مهارت در عکاسی با گوشی دارد.

برای استفاده از فوکوس دستی وارد اپلیکیشن دوربین در موبایلتان شوید. سعی کنید در آن جا ایکون مربوط به فوکوس را پیدا کنید و آن را روی حالت Manual تنظیم کنید. اگر پیدا نکردید مود عکاسی را روی Manual قرار دهید. در این جا آیکون مربوط به فوکوس را پیدا کنید و با استفاده از فوکوس دستی عکاسی کنید.

مشکل فوکوس نکردن دوربین و یا گیر کردن فوکوس دوربین و تار شدن تصاویر

همان‌طور که گفتیم فوکوس دوربین گوشی به‌صورت خودکار است و گاها ممکن است دچار اشتباه شود. در نتیجه سوژه‌ای که شما مد نظر دارید تار می‌شود. برای تنظیم دوباره فوکوس می‌توانید روی سوژه موردنظر در اپلیکیشن دوربین کلیک کنید. اگر فوکوس در گوشی شما این‌گونه عمل نمی‌کند به دفترچه راهنمای گوشی مراجعه کنید.

در برخی مواقع هم فوکوس دوربین موبایل گیر می‌کند و تنظیم نمی‌شود. در این حالت شما می‌توانید اپلیکیشن دوربین را ببندید و دوباره باز کنید. اگر به هر طریقی نتوانستید فوکوس خودکار را تنظیم کنید، از فوکوس دستی استفاده کنید. در بخش قبلی طریقه دسترسی به فوکوس دستی را توضیح دادم.

فوکوس دوربینآپدیت سیستم عامل گوشی، راه حل بسیاری از مشکلات مشابه

برنامه‌های بسیاری وجود دارند که کار اپلیکیشن دوربین را انجام می‌دهند. اگر از آن‌ها استفاده کنید و در مقایسه با اپلیکیشن اصلی متوجه شوید که اپلیکیشن اصلی عکس‌های تار ثبت می‌کند احتمالا باید به سراغ آپدیت بروید. شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه، به‌خصوص اپل همواره در حال ارتقا نرم‌افزار موبایل‌ها هستند و با ارائه آپدیت‌های جدید باگ‌های نرم افزار را رفع می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید اپلیکیشن دوربین دچار باگ شده است و علت تار شدن دوربین گوشی این موضوع است، جدید‌ترین آپدیت‌ها را بررسی کنید و تلفن همراه‌تان را به‌روز‌رسانی کنید. این می‌تواند مشکل ثبت عکس‌های غیر واضح و بی‌کیفیت را حل کند؛ البته مشکل تار شدن دوربین گوشی صرفا به‌خاطر باگ اپلیکیشن دوربین نیست. امکان دارد سایر مشکلات نرم‌افزاری هم باعث این موضوع شوند.

تار شدن دوربین گوشی به دلیل ایجاد مشکلات سخت افزاری

موارد مختلف سخت‌افزاری وجود دارند که می‌توانند بر دوربین گوشی تاثیر بگذارند. احتمالا این موضوع را شنیده‌اید که دوربین گوشی به‌مرور زمان دچار کاهش کیفیت می‌شود. این یک واقعیت است و به‌دلیل فرسوده سخت‌افزار گوشی رخ می‌دهد. در اوایل مقاله در باره‌ی تار شدن دوربین گوشی به‌خاطر مشکل سخت‌افزاری لنز دوربین صحبت کردیم. اکنون به بخش‌های دیگر سخت‌افزار گوشی می‌پردازیم.

باتری، پردازنده و… می‌توانند بر دوربین تاثیر بگذارند. اگر تمام راه‌های نرم‌افزاری را امتحان کرده‌اید و همچنان با مشکل تار شدن دوربین گوشی مواجه هستید، می‌توانید نزد یک تعمیرکار مراجعه کنید. تعمیرکاران مشکل را بررسی می‌کنند و دلیل اصلی سخت افزاری را مشخص می‌کنند. زمانی که شما مشکلی علاوه‌بر تار شدن دوربین گوشی دارید، احتمالا دارد که آن مشکل و تاری به‌خاطر یک ایراد در سخت‌افزار به‌وجود آمده باشند.

سخن آخر

تار شدن تصاویر ضبط شده می‌توانید حسابی در ذوق شما بزند. همان‌طور که در این مقاله خواندید دلایل بسیاری وجود دارند که باعث این اتفاق می‌شوند. بدیهی‌ترین علت تار شدن دوربین گوشی پاک نکردن لنز است. سعی کنید همیشه قبل از عکاسی با موبایل لنز آن را پاک کنید؛ البته دلایل متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم وجود دارند که وضوح تصاویر را کاهش می‌دهند. شما برای حل مشکلات نرم‌افزاری مربوط به تار شدن تصاویر می‌توانید گوشی‌تان را آپدیت کنید یا از یک اپلیکیشن دیگر برای عکاسی استفاده کنید؛ همچنین برای حل مشکلات سخت‌افزاری باید به تعمیرکاران رجوع کنید.

امیدوارم این مقاله برایتان مفیده بوده باشد. اگر قبلا دچار این مشکل شده‌اید و توانستید آن را حل کنید، در بخش نظرات راه‌حل‌تان را با ما و مخاطبان مقاله به اشتراک بگذارید.