پل باقرآباد شاهدی بر جنایات رژیم پهلوی

پل باقرآباد شاهدی بر جنایات رژیم پهلوی

پل های تاریخی از جاذبه های کمتر شناخته شده هستند. پل هایی که روزگاری یکی از مهمترین معابر شهری و روستایی بوده اند و حالا با گسترش شهرها کمتر کسی از وجود آنها خبر دارد.

همشهری- مهدیه تقوی راد:پل باقر آباد ورامین که به دلیل شهادت مردم در سال 1342 بروی این پل به 15 خرداد هم معروف است یکی از جاذبه های ورامین است که نباید دیدن آن را از دست داد.

پل باقرآباد(۱۵خرداد)

نشانی: ورامین، روستای باقرآباد

چطور برویم: از میدان بسیج شهرری یا جاده امام رضا(ع) به سمت ورامین بروید، بعد از رسیدن به ورامین با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت باقرآباد تردد کنید، نرسیده به قرچک پل ۱۵ خرداد را مشاهده می‌کنید.

قدمت: دوره قاجار

امکانات: محل استراحت، مسجد، فروشگاه، سرویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف:‌ تپه شغالی، یخچال علی‌آباد

معرفی: این پل با دهانه قوسی به طول ۵۰متر روی رودخانه منتهی از جاجرود ساخته شد و حدود یک سال ساخت آن طول کشید.

محل شهادت انقلابیون

بازدید از این پل هم جنبه گردشگری دارد و هم به نوعی قدم‌ زدن در دل تاریخ تهران و اطرافش است. پل باقرآباد که تقریبا یک قرن تنها مسیر عبور مردم دشت ورامین به سمت تهران محسوب می‌شد، روز ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲شاهد شهادت تظاهرکنندگان کفن‌پوش ورامینی بود؛ همان روزی که مردم ورامین و پیشوا در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) در حال عزاداری بودند که خبر دستگیری امام خمینی(ره) پخش شد و کفن‌پوشان از آنجا بیرون زدند. پل باقرآباد، که بعدها ۱۵خرداد نام گرفت، بارها به‌دلیل طغیان رودخانه جاجرود تخریب و مرمت شده است.