پرواز بالگردهای برقی کوچک | عربستان میزبان است

پرواز بالگردهای برقی کوچک | عربستان میزبان است

فلای‌نو به‌زودی می‌تواند پرواز کند؛ این استارت‌آپ اتریشی در حال ساخت ناوگانی از بالگردهای برقی برای نمایشگاه جهانی در عربستان سعودی در سال ۲۰۳۰ است.

به گزارش همشهری آنلاین، این طرح بلندپروازانه توسط هم‌بنیان‌گذار و مدیر عملیاتی فلای‌نو، ایوونه وینتر، اعلام شد و توسط مدیرعامل شرکت سعودی هولدینگ، محمد القحطانی، از طریق لینکدین در روز دوشنبه به اشتراک گذاشته شد. به گفته‌ این پست، هزاران بالگرد کوچک برقی بازدیدکنندگان را در یک سایت ۶۰۰ هکتاری در ریاض حمل خواهند کرد تا تحرک و پایداری در نمایشگاه بهبود یابد. فلای‌نو همچنین در ماه آینده یا حدوداً به زودی، تأسیسات تولیدی در عربستان سعودی افتتاح خواهد کرد تا تولید را آغاز کند.

این استارت‌آپ یک بالگرد برقی تک‌نفره و دونفره طراحی کرده است که می‌تواند با یک بار شارژ برای ۳۱ مایل (۵۰ کیلومتر) یا حدود ۳۰ دقیقه پرواز کند. این هلیکوپترهای بدون انتشار گاز می‌توانند تا سرعت ۸۱ مایل بر ساعت (۱۳۰ کیلومتر بر ساعت) برسند، اگرچه احتمالاً در نمایشگاه با این سرعت پرواز نخواهند کرد. مدل دونفره همچنین قادر به حمل حدود ۴۴۱ پوند (۲۰۰ کیلوگرم) است.

هر دو طراحی ساده و شیک هستند. به جای روتور دم سنتی، این وسایل به دو روتور کوآکسیالی که به صورت متضاد می‌چرخند مجهز شده‌اند تا گشتاور را متعادل کنند. گفته می‌شود که روتورها در ارتفاع ۴۹۰ فوت (۱۵۰ متر) فقط کمتر از ۵۵ دسی‌بل صدا تولید می‌کنند، یعنی به اندازه‌ی یک مکالمه بین دو نفر.

این هلیکوپترها همچنین دارای سیستم پرواز خودکار (AFS) خواهند بود، بنابراین آن‌ها در مسیر ثابت و طبق برنامه پرواز می‌کنند. برعکس، هواپیماهای خودمختار مسیر پرواز خود را انتخاب کرده و در لحظه تنظیمات را انجام می‌دهند. فلای‌نو می‌گوید که پرواز خودکار به طور موفق و ایمن برای سال‌ها در هواپیمایی تمرین شده است، در حالی که پرواز خودمختار هنوز راه درازی در پیش دارد. (آژانس ایمنی هوانوردی اروپا می‌گوید که پرواز خودمختار تا بعد از سال ۲۰۳۰ از نظر فنی و مقرراتی امکان‌پذیر نخواهد بود.) ناوگان فلای‌نو باید قادر به پرواز تحت مقررات فعلی باشد.

بیشتر بخوانید:

البته نمایش در سال ۲۰۳۰ چالش‌هایی نیز به همراه دارد. فلای‌نو باید مکان‌هایی برای شارژ و نگهداری ناوگان در طول نمایشگاه پیدا کند. مسیرهای پرواز نیز باید با دقت برنامه‌ریزی شوند تا از وقوع حوادث جلوگیری شود. علاوه بر این، فلای‌نو باید هزاران هواپیما را در عرض شش سال بسازد. این شرکت اعلام کرده که در ابتدای تابستان ۲۰۲۳ یک نمونه کامل در مقیاس واقعی را در فرودگاه سالزبورگ آزمایش کرده است، اما ما هنوز این هواپیما را در آسمان ندیده‌ایم. خب، در نیم دهه چیزهای زیادی می‌تواند تغییر کند.