پردیس سینمایی کورش، پرفروش‌ترین سینمای کشور در سال ۱۴۰۲ | جوسازی یک سامانه بلیت‌فروشی آنلاین علیه رقیب تازه‌اش | شما از کجا بلیت سینما می‌خرید؟

پردیس سینمایی کورش، پرفروش‌ترین سینمای کشور در سال ۱۴۰۲ | جوسازی یک سامانه بلیت‌فروشی آنلاین علیه رقیب تازه‌اش | شما از کجا بلیت سینما می‌خرید؟

سامانه قدیمی فروش آنلاین بلیت که از عید امسال بلیت‌های پردیس کورش را نمی‌فروشد، گویا این پرفروش‌ترین پردیس سینمایی کشور را به رسمیت نمی‌شناسد و یک خبرگزاری رسمی هم در این نظر با آن شریک است.

همشهری آنلاین: یکی از خبرگزاری‌های رسمی خبری درباره پرفروش‌ترین سینماهای سال گذشته منتشر کرده که مطابق آن سه پردیس سینمایی ایران‌مال و مگامال در غرب تهران و هدیش‌مال در شمال شرق تهران پرفروش‌ترین سینماهای سال گذشته بودند.

در متن این خبر آمده بود این سه پردیس سینمایی رکورددار پرفروش‌ترین‌های سینما در سال گذشته در پایتخت بودند. بماند که «رکورددار پرفروش‌ترین‌های سینما» کژتابی دارد و مشخصی نیست که منظور دقیق از آن چیست و آیا منظور رکورد پخش فیلم‌های پرفروش است یا میزان فروش خود پردیس در سال گذشته از آن باید استنباط شود، سوال اینجاست که آماری که در ادامه این خبر آمده از کجا به دست آمده. متن خبر نشانه‌هایی از منبعش دارد. اول متن خبر را که در گیومه آمده بخوانید تا بعد به نشانه‌شناسی منبع احتمالی آن پردازیم.

«پردیس ایران‌مال در یک سال گذشته بیش از ۷۲ میلیارد تومان فروش داشته است که ۵۴ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به سامانه‌های فروش آنلاین است. بیش از ۵۰ میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان از مبلغ گفته شده مربوط به فروش سامانه «………» در این سینما است، به عبارتی این سامانه با سهمی ۹۴ درصدی از فروش بلیت‌های سینما در صدر است.

سامانه‌های فروش بلیت آنلاین سینما با سهم ۳۵ میلیارد تومانی، فروش ۴۴ میلیاردی پردیس مگامال را در یک سال گذشته رقم زده‌اند. همچنین «………» با سهم ۹۲ درصدی، فروش بیش از ۳۲ میلیارد تومان از این مبلغ را به عهده داشته است.

پردیس هدیش‌مال در یک سال اخیر موفق به فروش ۳۰ میلیاردی بوده است. سامانه‌های فروش آنلاین بلیت سینما در این سینما نیز نقش داشته‌اند، مبلغ فروش سامانه‌ها بیش از ۲۵ میلیارد تومان بوده که ۲۳ میلیارد تومان آن در سامانه «………» قرار دارد.»

ما بنا به ملاحظات حقوقی نام این سامانه را حذف کرده‌ایم و به جای آن نقطه‌چین گذاشته‌ایم، اما با مراجعه به اصل خبر می‌بینید که نام کدام سایت بلیت‌فروشی آنلاین در این خبر تکرار شده و تاج بیشترین فروش در میان سایت‌های فروش آنلاین بلیت بر سر نهاده است. اما سوال این است که چرا یک خبرگزاری رسمی باید این خبر را بدون تحلیل و تحقیق منتشر کند و درباره فکت‌های آن بی‌اعتنا باشد؟

فروردین امسال مدیرعامل موسسه سینماشهر گزارشی تحلیلی از آمار فروش سینماهای ایران در سال ۱۴۰۲ ارائه کرد که در آن فهرستی از پرفروش‌ترین سینماهای کشور منتشر شد و مطابق آن پردیس سینمایی کورش با ۱۳ سالن، ۳ هزار و ۱۲۲ صندلی، یک میلیون و ۶۷۸ هزار و ۵۹ نفر تماشاگر، ۹۲ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فروش داشته و ۴۲۵/۷ درصد (۷ ممیز ۴۲۵) از فروش کل سینما را به خود اختصاص داده است. می‌بینید که پردیس سینمایی کورش در غرب تهران نه‌تنها پرفروش‌ترین سینمای پایتخت بلکه پرفروش‌ترین سینمای کل کشور است. اما چرا در خبری که این خبرگزاری منتشر کرده اشاره‌ای به نام پردیس سینمایی کورش نشده است؟ جواب ساده است؛ چون از عید امسال بلیت‌های این پردیس سینمایی در سامانه مزبور به فروش نمی‌رسد و سامانه دیگری مسئول فروش بلیت‌های این پردیس است.

پردیس سینمایی کورش، پرفروش‌ترین سینمای کشور در سال ۱۴۰۲ | جوسازی یک سامانه بلیت‌فروشی آنلاین علیه رقیب تازه‌اش | شما از کجا بلیت سینما می‌خرید؟

همه این خبر که در صفحات سینمایی شبکه‌های مجازی می‌چرخد و قصد اثرگذاری بر افکار و ذهنیت کاربران سامانه‌های فروش بلیت آنلاین را دارد، جزئی از یک پروژه مارکتینگی است که قصد تبلیغ غیرمستقیم یک برند را دارد و خبرگزاری رسمی هم به آن تن داده است. اگر این خبرگزاری ادعا کند از این موضع بی‌اطلاع بوده، عذر بدتر از گناه است، چون کار خبرگزاری رسمی فکت‌چکینگ و سنجش اعتبار اخبار روابط عمومی و مارکتینگی‌ است که به دستش می‌رسد.

جدا از اینکه کدام سامانه فروش آنلاین نقش بیشتری در فروش سینماها دارد، چیزی که برای سینمارو و مردم مهم است، پیشنهادهایی است که این سامانه‌ها به مردم می‌دهند. وقتی با مراجعه به گیشه می‌شود بلیت سینما را ارزان‌تر از شیوه آنلاین خرید، چرا اصلا باید فروش بیشتر سامانه‌های فروش آنلاین بلیت برای مردم مهم باشد؟