پرداخت پاداش به معلمانی که امسال بازنشسته نشوند + مبلغ | واریز یک ماه حقوق بیشتر برای حق‌التدریسی‌ها | زمان پرداخت معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته

پرداخت پاداش به معلمانی که امسال بازنشسته نشوند + مبلغ | واریز یک ماه حقوق بیشتر برای حق‌التدریسی‌ها | زمان پرداخت معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درخصوص بخشنامه استمرار خدمت معلمانی که امسال باید بازنشسته شوند، گفت: بخشنامه اصلاح شده و این موضوع ناظر به نیاز است و کل نیاز ما در ۲ سال آینده است و حالت اجبار آن برداشته شد.

به گزارش همشهری آنلاین، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دستگاهی که تمام ثروتش نیروی انسانی است و ۹۸ درصد اعتبارات هم صرف حقوق و مزایا می‌شود، نظم مالی به ویژه در حوزه پرسنلی می‌تواند پیشران بقیه امور باشد.

وی همچنین درباره نحوه تغییرات رویکرد مالی در یکسال گذشته آموزش و پرورش اظهار کرد: از اسفندماه ۱۴۰۱ حق التدریس را بدهکار بودیم و اکنون نه تنها هیچ بدهی نداریم، بلکه نظم مالی در این حوزه چنان شکل گرفته طوری که حق التدریس هر ماه را در پایان همان ماه پرداخت کردیم.

وی افزود: شهریورماه سال گذشته در خصوص نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش تعهد داده بودند که از به کار گیری آنها خودداری شود که در ازای آن مجوز استخدامی دریافت کردیم.

ریالی به نیروی‌های خرید خدمات آموزشی بدهکار نیستیم

فرهادی تصریح کرد: اکنون نه تنها یک ریال به نیروی‌های خرید خدمات به استانها بدهکار نیستیم، بلکه برای نظم بخشی به وضعیت آنها نیز اقدام کردیم، به طوریکه به دستور سرپرست وقت ریاست جمهوری، دکتر محمد مخبر، کلیه نیروهای خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان مقرر شد که به صورت قرارداد کار معین در سال تحصیلی آینده به کار گرفته شوند.

پیگیری تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمات به کار معین

فرهادی برای سایر نیروهای خرید خدمات که در غیر از استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند نیز اعلام کرد که این رویکرد را دنبال می‌کنیم و برای تبدیل وضعیت آنها نیز اقدام کردیم تا به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد آموزش و پرورش این است که نیروهای خرید خدمات که بیش از ۱۰ سال است خدمت می‌کنند و به معلمان ماهری تبدیل شده‌اند، با آنها به صورت قراردادکار معین همکاری کند.

معلمان معوقه‌ای بابت بیمه تکمیلی ندارند

وی با اشاره به بیمه تکمیلی معلمان توضیح داد: هزینه بیمه تکمیلی معلمان در فیش حقوقی لحاظ و واریز می‌شود و به هیچ وجه معوق نمی‌شود و همین موضوع موجب خدمات رسانی بهتر به معلمان می‌شود.

پرونده اعتراضات رتبه‌بندی بسته شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص رتبه‌بندی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: سال گذشته در همین ایام از میان معلمان شاغل ۵۷۲ هزار نفر معترض به رتبه معلمان بودند و به نوعی تقاضای تجدید نظر در رتبه اعطایی را داشتند. این افراد قبل از پایان اسفند ۱۴۰۲ به اعتراضاتشان رسیدگی شد و بیش از ۳۸۰ هزار نفر از این افراد مطابق قانون افزایش رتبه داشتند و به نوعی پرونده اعتراضات رتبه بندی بسته شد.

زمان پرداخت معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته قبل از سال ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه در حوزه رتبه‌بندی چند کار باقی مانده است، تشریح کرد: قبل از پایان سال ۱۴۰۲ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط صندوق بازنشستگی صادر شد، اما بخشی از دیون این افراد باقی مانده به این معنی که فرد در سال ۱۴۰۲ یا در ۱۴۰۱ یا در ۱۴۰۰ بازنشسته شده و دیونی باقی مانده؛ که به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد، کارهای آن را به عنوان آخرین مرحله تثبیت نظام رتبه بندی انجام می‌دهیم تا آن هم به زودی پرداخت شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: برای تمام بازنشستگان سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش می‌کنیم که کسورات قانونی ناشی از افزایش رتبه ها را پرداخت کنیم و نظام رتبه بندی برای آنها به حالت تثبیت در آید و پرونده آنچه که از رتبه بندی به صورت گذشته باقی مانده بسته شود و از این پس نظام رتبه بندی تابع آیین نامه و شیوه نامه مصوب خواهد بود.

به گفته فرهادی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ هزار نفر بازنشسته، در سال ۱۴۰۱، ۵۱ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲، ۷۲ هزار فرهنگی بازنشسته شدند.

رفع دغدغه و نگرانی معلمان به‌دلیل سن بازنشستگی؛ به‌زودی

وی درباره نیروی انسانی بیان کرد: امسال بخشنامه‌ معروفی داشتیم که عنوان کرده بودیم مطابق آیین نامه سازمان اداری استخدامی و قبل از ابلاغ برنامه هفتم که بنده آن را امضا کرده بودم که مطابق نامه صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی، آموزش و پرورش را مجاز دانسته بود تا قبل از رسیدن شرایط اجباری بازنشستگان اگر خواست، از معلمان فردی را به استمرار خدمت مجاب کند و این اجازه را داده بود. در ادامه در ۳ مردادماه قانون برنامه هفتم لازم اجرا و بخشنامه دچار ابهام شد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این بخشنامه ناظر به قانون مدیریت خدمات کشوری بود، اما برنامه هفتم به عنوان قانون موخر حرف نهایی را می‌زد. در این راستا با دیوان عدالت اداری هماهنگی انجام دادیم تا این بخشنامه ناظر به برنامه هفتم اصلاح شود.

سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش؛ از ۴۸ سال تا ۵۲ سال

وی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از ۴۸ سال تا ۵۲ سال است، بیان کرد: حتی اگر معلمی در دانش سرای تربیت معلم درس خوانده باشد، این عزیزان می‌توانند در ۴۲ سالگی نیز بازنشسته شوند. به عبارتی سن بازنشستگی در آموزش و پرورش پایین است و عموما معلمان در شرایط بازنشستگی از لحاظ سنی هنوز جوان هستند و معتقدیم معلمان در سن بازنشستگی، همزمان در اوج تجربه و مهارت معلمی‌اند، لذا مطلوب این است که برای جبران کمبود نیروی انسانی از خود این معلمان استفاده کنیم.

بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت آموزش و پرورش این بخشنامه به زودی اصلاح و دغدغه و نگرانی معلمان ناظر به بازنشستگی مرتفع خواهد شد.

استمرار خدمت حدود ۵۰ درصد معلمان حائز بازنشستگی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به تلاقی سه حالت بحرانی در فاصله سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۶ اشاره کرد و افزود: بیشترین جمعیت دانش آموزی در ۲۵ سال گذشته، بیشترین میزان شرایط بازنشستگی در ۲۵ سال گذشته و جذب دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۲ تا ۹۷ با هم تلاقی کردند و باعث شد دچار بحران در بحث نیروی انسانی شویم لذا در بحث نیروی انسانی اکنون نسبت به سال گذشته شرایط بهبود یافته به نحوی که با فرض قرارداد کار معین شدن همه نیروهای خرید خدمات و استمرار خدمت حدود ۵۰ درصدی آن دسته از معلمانی که حائز بازنشستگی هستند، مهرماه آرامی را آغاز خواهیم کرد.

معلمان دارای شرایط بازنشستگی مجبور به استمرار خدمت نیستند

فرهادی تصریح کرد: با کمک دولت قبل و دولت فعلی و با کمک رییس جمهور و دکتر حاجی میرزایی دو تصمیم گرفته شد که از دولت قبل پیگیر بودیم. آن دو تصمیم این بود که هر کدام از بازنشستگانی که استمرار خدمت در سال آینده دهند به این معنی نیست که باید تا ۶۰ سال فعالیت کنند؛ آن بخشنامه اصلاح شد. این موضوع ناظر به نیاز است و کل نیاز ما در دو سال آینده است و حالت «اجبار» آن برداشته شد.

پرداخت پاداش به معلمان دارای شرایط بازنشستگی در صورت ادامه کار

وی افزود: هر معلمی استمرار خدمت دهد در حالیکه شرایط بازنشستگی داشته باشد، به میزان یک ماه حقوق به او« پاداش» پرداخت می‌کنیم. بنابراین تمامی افرادی که در شهریورماه امسال با داشتن شرایط بازنشستگی، چنانچه ادامه خدمت دهند و بازنشستگی را یک سال به تعویق بیاندازند ۱۳ ماه حقوق دریافت خواهند کرد که منابع مالی آن نیز تامین شده است.

پرداخت یک ماه حقوق بیشتر به حق‌التدریسی‌ها

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مورد حق‌التدریس معلمان که نسبت به اخذ حق‌التدریس اقدام می‌کنند، طرحی در وزارتخانه داشتیم و آن را سال گذشته به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم به گونه‌ای که مبلغ آن تا دو برابر افزایش یابد. به این معنی که اگر معلمی در روستا تدریس می‌کرد، حق التدریس بیشتری به او پرداخت کنیم، اما فردی که در شهر تدریس می‌کرد میزان آن متفاوت باشد. این طرح اصلاح و قرار شد معلمانی که اضافه تدریس یا حق‌التدریس دارند به آنها به جای ۹ ماه حق التدریس، ۱۰ ماه حق التدریس پرداخت کنیم؛ یعنی عوامل انگیزشی ایجاد شده تا در مهرماه، مهر شادی و آرامی برای دانش آموزان محقق شود.

فرهادی با اشاره به اینکه امسال در جذب معلم و اعلام نتایج آزمون استخدامی، تقویم را دو الی سه ماه جلو کشیدیم، گفت: سال گذشته اعلام نتیجه آزمون استخدامی آموزگاری ۲۹ شهریورماه بود و یک روزه ساماندهی شدند و آموزش بدو خدمت در حین خدمت انجام شد.

وی بیان کرد: امسال آزمون آموزگاری طی یک ماه گذشته اعلام نتیجه شد و از ۲۸ هزار نفر ظرفیت آزمون، ۲۱ هزار نفر قبول شدند. اکنون آزمونهای بدو خدمت می‌بینند و برای حضور در کلاس توانمند می‌شوند.

زمان اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی دبیری

فرهادی در خصوص آزمون استخدامی دبیری با ظرفیت ۲۴ هزار نفری نیز بیان کرد: نتایج آن به سازمان سنجش اعلام شده و پیش بینی می‌شود که نتایج آن کمتر از یک هفته آینده اعلام شود.

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون کیفیت‌بخشی

وی در خصوص آزمون کیفیت بخشی نیز بیان کرد: نتایج اولیه آزمون مربیان پرورشی، تربیت بدنی، مربی بهداشت و مشاور و مصاحبه‌ها انجام شده است و حداکثر طی دو هفته آینده نتایج اعلام خواهد شد.

تامین کسری ۱۷۶ هزار معلم برای مهرماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست از کمبود ۱۷۶ هزار معلم برای مهر ماه خبر داد و یادآور شد: با استفاده از روش‌های مذکور معلمان جذب خواهند شد.

وی بیان کرد: امسال مجوز استخدامی ۱۲۹ هزار نفر را دریافت کردیم. این نشانه توجه مجموعه تصمیم گیران برای تقویت بنیان آموزش و پرورش است.