هنگام آلودگی هوا چه کار کنیم؟

هنگام آلودگی هوا چه کار کنیم؟

آلودگی هوا به روش های مختلف می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی شما شود که از جمله آنها می توان به ایجاد مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، آلرژی و حتی سرطان اشاره کرد. علاوه بر آن باعث کاهش دید در شهر های آلوده شده و به شهر ظاهر ناخوشایندی می دهد.

کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر اثرات آلودگی هوا انجام دهید، به خصوص زمانی که کیفیت هوا ضعیف است. در اینجا به چند عدد از آنها اشاره خواهیم کرد.

    1. پیش بینی وضعیت هوا: پیش بینی کیفیت هوای روزانه در منطقه خود را بررسی کنید. معمولاً در رادیو و تلویزیون رسمی کشور، اخطار آلودگی هوا چند روز قبل از وقوع آن داده می شود و به این شکل می توانید آمادگی آن را داشته باشید همچنین به عنوان مثال در سایت تهران می توانید وضعیت شاخص آلودگی هوای تهران و پیش بینی 24 ساعت آینده را به تفکیک مناطق مشاهده کنید.
    2. از ورزش در فضای باز خودداری کنید: فعالیت بدنی باعث می شود که شما سریع تر و عمیق تر نفس بکشید، به این معنی که آلاینده های بیشتری را وارد ریه های خود می کنید. وقتی هوا بد است، بهتر است در باشگاه ورزشی یا داخل خانه ورزش کنید. همچنین بهتر است به طور کلی زمان ورزش در فضای باز خود را به ساعات اولیه روز که هوا در تمیز ترین حالت ممکن است منتقل کنید.
      علاوه بر این از ورزش در نزدیکی مناطق پرتردد خودداری کنید. حتی زمانی که کیفیت هوا خوب است، وسایل نقلیه در بزرگراه های شلوغ می توانند سطوح بالایی از آلودگی را تا یک کیلومتر ایجاد کنند. این آلاینده ها می توانند شامل مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق باشند. سعی کنید پارک، مسیر یا فضای سبزی دور از ترافیک پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت ورزش کنید.
    3. ساعت حضور فرزند خود در خارج از خانه را محدود کنید: اگر کیفیت هوا ناسالم است، مدت زمانی را که فرزندتان برای بازی در فضای باز صرف می کند، محدود کنید. کودکان در برابر اثرات آلودگی هوا آسیب پذیرتر هستند زیرا ریه ها و سیستم تنفسی آنها هنوز در حال رشد است. آنها همچنین تمایل دارند به ازای هر پوند وزن بدن هوای بیشتری نسبت به بزرگسالان تنفس کنند و در خارج از منزل فعالیت بیشتری دارند. اگر فرزند شما آسم یا سایر بیماری های ریوی دارد، مطمئن شوید که داروهایش را در دسترس داشته باشد.
    4. استفاده از ماسک: هنگام مواجهه با آلودگی از جنس ریزگرد و غبار، استفاده از ماسک می تواند در محافظت از ریه های شما تاثیر بسزایی داشته باشد؛ اما دقت کنید هنگام مواجهه با آلودگی از نوع شیمیایی مانند آنچه در فصول سرد سال در شهر های بزرگ صنعتی مانند تهران، اصفهان، مشهد و… اتفاق می افتد ماسک های معمولی تاثیر چندانی ندارد.
    5. در مصرف انرژی صرفه جویی کنید: تولید برق و سایر منابع انرژی باعث ایجاد آلودگی هوا می شود. با کاهش مصرف انرژی، می توانید به بهبود کیفیت هوا، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و صرفه جویی در هزینه های خود کمک کنید. برخی از راه‌های ساده برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه عبارتند از: خاموش کردن چراغ‌ها و لوازم خانگی در صورت عدم استفاده، استفاده از لامپ‌ها و دستگاه‌های کم مصرف، تنظیم ترموستات اتاقی و استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی مانند انرژی خورشیدی یا باد.
    6. به فرزندتان آموزش دهید: اتوبوس ها همانند اتوبوس مدرسه و یا شهری به دلیل دارا بودن سوخت دیزل، آلودگی بیشتری تولید می کنند که بر سلامت کودکان و حتی قدرت یادگیری آنها تاثیر گذار است. به فرزندتان آموزش دهید تا جای ممکن کمتر در اطراف و پشت اتوبوس ها تردد کند.
    7. از خودتان شروع کنید: کاهش آلودگی هوا امری است که تنها با مشارکت همه افراد یک منطقه قابل کنترل است. بخشی از آلودگی هوا توسط کارخانه ها و کارگاه های اطراف شهر ها ایجاد می شود اما بخش زیادی از آن نیز توسط خود ساکنین آن منطقه ایجاد می شود:
      • استفاده از ماشین شخصی یا موتور سیکلت را محدود کنید: با استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی گامی عملی در جهت کاهش آلودگی هوا بردارید.
      • چوب یا زباله را نسوزانید: سوزاندن هیزم و زباله یکی از منابع اصلی ذرات معلق (دوده) در بسیاری از مناطق کشور است. ذرات معلق می توانند به عمق ریه های شما نفوذ کنند و باعث التهاب، تحریک و آسیب شوند. همچنین می تواند آسم، برونشیت، آمفیزم و بیماری قلبی را بدتر کند.
      • به جای استفاده از وسایل موتوری از جایگزین برقی آن استفاده کنید: چمن زن های بنزینی، دمنده برگ، برف گیر و سایر تجهیزات اغلب فاقد دستگاه های کنترل آلودگی هستند و می توانند هوا را بیشتر از خودروها آلوده کنند. آنها همچنین می توانند آلودگی صوتی ایجاد کنند که می تواند شما و همسایگانتان را ناراحت کند. سعی کنید تا حد امکان از ابزارهای دستی مانند چنگک یا بیل به جای ماشین استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده از ماشین دارید، یک ماشین الکتریکی را انتخاب کنید که به پریز برق وصل شود یا به جای بنزین با باتری کار کند.
      • نه به سیگار: به کسی اجازه ندهید که در داخل خانه سیگار بکشد. دود تنباکو یکی از خطرناک ترین آلاینده های هوای داخل خانه است که می تواند هم سیگاری ها و هم افراد غیر سیگاری را به طور یکسان تحت تاثیر قرار دهد. این دود حاوی هزاران ماده شیمیایی است که می تواند باعث سرطان، بیماری ریوی، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی شود. همچنین می تواند باعث حملات آسم و واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. اگر سیگار می کشید، سعی کنید سیگار را ترک کنید یا حداقل در بیرون و دور از دیگران سیگار بکشید. اگر سیگار نمی‌کشید، تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
    8. از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید: در نهایت آلودگی هوا مشکلی است که حل آن در شهر های صنعتی نیازمند مدیریت گسترده شهری و مشارکت همه شهروندان است. اما می توانید تا زمان دستیابی به آن برای تنفس هوای سالم در محل زندگی خود، یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید.

 

 

 

.