همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

با انتشار خبر ساخت فیلم «قرارگاه سری» به کارگردانی دانش اقباشاوی درباره زندگی سردار شهید علی هاشمی باردیگر موضوع ساخت فیلم از زندگی سرداران شهید دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفت. مروری بر این فیلم‌ها را بخوانید.

همشهری آنلاین: قبل از دهه ۸۰ فیلم هایی درباره افرادی که در جنگ حضور داشتند ساخته شده و این موضوع در دهه ۸۰، شکل اجتماعی تری به خود گرفت. بیشترین تولید از پرتره قهرمانان و سرداران جنگ به همان دهه باز می گردد. فیلم هایی که گاهی در تولید کیفی موفق نبودند و نتوانستند در جذب مخاطب موفق باشند. اما تولید مستندهایی درباره سرداران شهید سرآغازی برای سبک و سیاق متفاوت تولید فیلم در سینما بود.
• با ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که روایتی از زندگی احمد متوسلیان داشت؛ سبک و سیاق تولید فیلم ها تغییر کرد.
• اما پیشتر چراغ تولید این گونه فیلم ها را جواد اردکانی روشن کرد. «به کبودی یاس» اولین فیلمی بود که این فیلمساز درباره شهید عبدالحسین برونسی ساخت. فیلمی که دو سال پایانی عمر این شهید را به تصویر کشید. اردکانی بعدتر «شور شیرین» درباره شهید محمود کاوه را ساخت که این دو فیلم در جذب تماشاگر چندان موفق نبودند.
• انسیه شاه حسینی هم «زیباتر از زندگی» را با محوریت برهه ای از زندگی شهید سیدحسین علم الهدی جلوی دوربین برد.
• اما همه این فیلم ها مانند ده ها فیلمی که ساخته شد نتوانست برای مخاطبی که از جنگ فاصله ۳۰ ساله گرفته؛ جذاب باشد. «ایستاده در غبار» اما متفاوت بود همین تفاوت توانست بار دیگر بازار ساخت این گونه فیلم ها را گرم کند. این فیلم درباره بخش هایی از زندگی شهید متوسلیان بود که هادی حجازی فر نقش شهید متوسلیان را بازی کرد. بازیگر تئاتری که با حضور در این فیلم توانست آغاز پرموفقیتش در سینما را رقم بزند.

همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

• مهدویان در همان سال ها تصمیم داشت از شهید بروجردی فیلمی بسازد اما این کار هیچ وقت تحقق نیافت و البته محمدحسین لطیفی دومین فیلم سینمایی خود را درباره این شهید ساخت.ـ«غریب» با بازی بابک حمیدیان که مقطعی از زندگی شهید بروجردی را به تصویر می‌کشید. این فیلم دومین ساخته لطیفی بعد از «روز سوم» بود.

 

همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

• از دیگر فیلم هایی که درباره قهرمانان جنگ ساخته شد؛ «منصور» بود؛ فیلمی درباره زندگی شهید ستاری که بعدها کارگردانی دیگری نیز درباره این شخصیت فیلم دیگری ساخت. «منصور» به کارگردانی سیاووش سرمدی بود که نقش شهید ستاری را محسن قصابیان بازی کرد. دومین فیلم ساخته شده درباره شهید ستاری «هایپاور» نام داشت که هادی محمدپور کارگردانی کرده و اتابک نادری در نقش شهید ستاری جلوی دوربین رفت.

همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

• «مجنون» فیلمی درباره شیهد زین الدین بود که مهدی شاه محمدی آن را کارگردانی کرده، فیلمی درباره فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. سجاد بابایی در این فیلم نقش شهید زین الدین را بازی کرد.

همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

• هادی حجازی فر؛ بازیگر تئاتر و سینما که با «ایستاده در غبار» و حضور در چند فیلم مهدویان شناخته شد، اولین فیلمش را درباره شهید مهدی باکری ساخت. «موقعیت مهدی» که حجازی فر خودش ایفاگر نقش باکری بود و این فیلم هم توانست مخاطبانش را جذب کند.حجازی فر موقعیت های مهم زندگی‌ شهید باکری را در شش پرده به تصویر کشید.

همه آن چیزی درباره فیلم‌های ساخته شده درباره سرداران شهید می‌دانیم

• محمد عسگری هم سرگذشت شهید علی اکبر شیرودی را در «آسمان غرب» به تصویر کشید، روایت سینمایی از خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش که در منطقه غرب کشور حضور داشتند. میلاد کی مرام نقش شهید شیرودی را در این فیلم بازی کرد.
• «احمد» امیرعباس ربیعی با بازی تینو صالحی بود که این بازیگر در نقش شهید احمد کاظمی جلوی دوربین رفت. فیلمی که زندگی این شهید را در ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و نقش شهید در این واقعه تراژیک؛ به تصویر می کشد.
• «قرارگاه سری» مقطع مهمی از زندگی شهید علی هاشمی از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس در شناسایی و طرح‌ریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت را به تصویر می‌کشد. این فیلم به کارگردانی دانش اقباشاوی است.
• در حال حاضر علاوه بر سازمان اوج که به نوعی پیشرو در تولید فیلم های قهرمانان جنگ است، روایت فتح و سازمان سینمایی سوره هم در تلاش است که فیلم هایی در این زمینه بسازد. روایت فتح قرار است درباره شهیدان چیت‌سازان، حسن آبشناسان، محسن وزوایی، سعید قهرایی و شعبان نصیری فیلم هایی را تولید کند.
• در حالی که اوج فیلم «خدای جنگ» بر اساس زندگی شهید تهرانی مقدم شروع کرده، به تازگی ساسان فلاح فر از مستندسازان نیز فیلمی با عنوان «بی پایان» را درباره شهید طهرانی مقدم کلید زده است. فیلمی درباره یکی از کسانی که در جنگ حضور داشته اما جز افرادی است که ۱۳ سال پیش به شهادت رسید.