نخستین کابینه مشروطه در کدام خانه تاریخی تشکیل شد؟

نخستین کابینه مشروطه در کدام خانه تاریخی تشکیل شد؟

محله سنگلج از دوره قاجار محل زیست رجال سیاسی و مفاخر فرهنگی بوده و خانه برخی از این افراد به عنوان میراث فرهنگی به ثبت میراث هم رسیده است.

همشهری آنلاین– حمیدرضا رسولی: میرزا یوسف مستوفی الممالک، صدر اعظم ناصرالدین شاه یکی از رجال سیاسی دوره قاجار است که سالها در سنگلج زندگی کرد و خانه او که به عنوان عمارت مستوفی شناخته می شود، یکی از جاذبه های تاریخی تهران است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این عمارت قاجاری در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و با گذشت نزدیک به یک قرن هنوز جلال و شکوه خاصی دارد. نصرالله حدادی، تهران شناس، خانه مستوفی را یکی از نمادهای تاریخ معاصر می داند و می گوید: «نخستین کابینه مشروطیت در خانه مستوفی تشکیل شد و همین اتفاق موجب شده تا همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار بگیرد. خانه‌باغ مستوفی از چهارراه گلوبندگ شروع می شد و تا ونک ادامه داشت و این عمارت در بخش شمالی آن ساخته شد.»

نخستین کابینه مشروطه در کدام خانه تاریخی تشکیل شد؟

خاندان مستوفی اراضی منطقه گلوبندک تا ده ونک را در اختیار داشتند و عمارت مستوفی در همین مسیرساخته شده است. حدادی معتقد است معماری خانه مستوفی نمونه منحصر به فرد از نخستین بناهای فرنگی ساز عصر ناصری است: «عمارت مستوفی را فرانسوی ها ساختند و جزو نخستین بناهایی است که توسط اروپایی‌ها در عهد ناصری ساخته شده است. این عمارت میان یک باغ ۵۰ هزار متر مربعی ساخته شد اما امروز ۱۷۰۰ هزار متر مربع از آن باقی مانده است. این عمارت بر خلاف همه عمارت های قاجاری با کاشیکاری، ارسی ها و شیشه های رنگی تزیین نشده اما قرینه‌سازی به شدت مورد توجه معماران فرانسوی بوده است.»

عمارت مستوفی که در چهارراه گلوبندک و خیابان بادامچی واقع شده شامل دو طبقه است. تالار شاه نشین یا همان تالار پروانه ای زیباترین بخش این بنا به حساب می آید که تبحر معماران اروپایی در ساخت تالارهای منحصر به فرد را نشان می دهد. ایوان این عمارت هم با گچبری ها و ستون های بلند تزیین شده و جلوه خاصی به این عمارت فرنگی ساز بخشیده است.