ناسا سیاره‌ای زمین‌سان در فاصله‌ای نزدیک کشف کرد!

ناسا سیاره‌ای زمین‌سان در فاصله‌ای نزدیک کشف کرد!

ستارهشناسان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی خود، سیاره‌ای جدید به نام Gliese 12 b را کشف کرده‌اند که شباهت‌های شگفت‌انگیزی به زمین دارد. این سیاره که در فاصله حدود 40 سال نوری از منظومه شمسی ما قرار گرفته، به دور یک ستاره کوتوله سرخ کم‌نور در صورت فلکی حوت می‌چرخد. به گزارش سرویس نجوم […]

ستارهشناسان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی خود، سیاره‌ای جدید به نام Gliese 12 b را کشف کرده‌اند که شباهت‌های شگفت‌انگیزی به زمین دارد. این سیاره که در فاصله حدود 40 سال نوری از منظومه شمسی ما قرار گرفته، به دور یک ستاره کوتوله سرخ کم‌نور در صورت فلکی حوت می‌چرخد.

به گزارش سرویس نجوم آژانس خبری تکنا به نقل از بی بی سی، ویژگی‌های Gliese 12 b آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای جستجوی حیات فرازمینی تبدیل می‌کند. این سیاره به دلیل نزدیکی به ستاره میزبان خود، دارای سال مداری بسیار کوتاهی (حدود 12.8 روز زمین) است. با این حال، ستاره Gliese 12 به طور قابل توجهی سردتر از خورشید بوده و تنها حدود یک چهارم اندازه آن است. این امر باعث می‌شود که علی‌رغم نزدیکی بسیار زیاد این سیاره به ستاره، همچنان در منطقه قابل سکونت (کمربند گولدیلاکس) قرار داشته باشد؛ ناحیه‌ای که دما در آن برای وجود آب مایع، مولکولی حیاتی برای حیات به شکل شناخته‌شده‌ی ما، مناسب است.

ناسا سیاره‌ای زمین‌سان در فاصله‌ای نزدیک کشف کرد!

یکی از مهم‌ترین ابهامات باقی‌مانده در مورد قابلیت سکونت Gliese 12 b، وجود یا عدم وجود جو است. در حال حاضر، دانشمندان با قاطعیت نمی‌توانند در این مورد نظر دهند. با این وجود، نزدیکی این سیاره به زمین و شباهت ابعاد آن به سیاره ما، امیدی محتاطانه را در دل دانشمندان زنده نگه داشته است.

به گفته لریسا پالتورپ، از کالج لندن و یکی از سرپرستان این تحقیق، نزدیکی فوق‌العاده این سیاره به زمین (یکی از نزدیک‌ترین سیارات گذرنده) و قرارگیری آن در یا نزدیکی منطقه قابل سکونت، آن را به کاندیدایی ایده‌آل برای جستجوی آتی حیات تبدیل می‌کند. محققان با استفاده از روش گذر، Gliese 12 b را در زمان عبور از مقابل ستاره میزبانش شناسایی کرده‌اند. این گذرها باعث ایجاد افت‌های جزئی در نور ستاره می‌شوند که ماهواره نقشه‌بردار گذر سیارات فراخورشیدی (TESS) ناسا برای رصد آن‌ها طراحی شده است.

ابعاد مشابه زمین و دریافت تنها حدود 85 درصد از تابش دریافتی ونوس از خورشید، دیگر نکات قابل توجه در مورد Gliese 12 b هستند. دمای سطحی برآورد شده برای این سیاره نیز به مراتب خنک‌تر از ونوس (42 درجه سانتیگراد در مقابل 464 درجه سانتیگراد) است. در حالی که هر دو سیاره ونوس و زمین در کمربند گولدیلاکس منظومه شمسی خود قرار دارند، ونوس به دلیل جو بسیار متراکم و اثر گلخانه‌ای شدید، به دنیایی غیرقابل سکونت با دمای سطحی بسیار بالا تبدیل شده است.

بررسی Gliese 12 b می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر نحوه‌ی شکل‌گیری منظومه شمسی خود و همچنین دلایل تفاوت‌های اساسی بین سیارات ونوس و زمین کمک کند. با توجه به اینکه ستاره‌های کوتوله سرخ رایج‌ترین نوع ستاره در کهکشان راه شیری هستند، کشف سیاراتی شبیه به Gliese 12 b در اطراف آن‌ها می‌تواند درک ما از سیارات فراخورشیدی و پتانسیل آن‌ها برای پشتیبانی از حیات را به طور قابل توجهی گسترش دهد.

در حال حاضر، محققان قصد دارند با استفاده از روش‌های دیگری مانند اندازه‌گیری سرعت شعاعی ستاره میزبان (که تحت تاثیر گرانش سیاره در حال گردش قرار می‌گیرد)، جرم دقیق Gliese 12 b را تعیین کنند. همچنین تلاش‌هایی برای به کارگیری تلسکوپ فضایی جیمز وب جهت بررسی احتمالی جو این سیاره از طریق طیف‌سنجی عبوری در نظر گرفته شده است. این روش با اندازه‌گیری اثر جو بر نور عبوری از مقابل ستاره، امکان آشکارسازی مولکول‌های موجود در جو سیاره را فراهم می‌کند. اگرچه در مورد وجود حیات در Gliese 12 b نمی‌توان با قطعیت سخن گفت، اما کشف این سیاره زمین‌سان در فاصله‌ای نسبتا نزدیک، دانشمندان را برای ادامه‌ی کاوش‌های علمی و جستجوی نشانه‌هایی از حیات در جهان هستی هیجان‌زده کرده است.