ناسا برای افزایش عمر هابل از یک فضاپیمای خصوصی استفاده می کند

ناسا قصد دارد از یک فضاپیمای خصوصی استفاده کند تا بتواند تلسکوپ فضایی هابل را به ارتفاعات جدید بفرستد تا شاید بتواند از این طریق جان تازه‌ای به این رصدخانه بدهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا تلاش دارد تا با کمک یک پژوهش غیر انحصاری زمینه ارسال تلسکوپ فضایی هابل به […]

ناسا قصد دارد از یک فضاپیمای خصوصی استفاده کند تا بتواند تلسکوپ فضایی هابل را به ارتفاعات جدید بفرستد تا شاید بتواند از این طریق جان تازه‌ای به این رصدخانه بدهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا تلاش دارد تا با کمک یک پژوهش غیر انحصاری زمینه ارسال تلسکوپ فضایی هابل به مدار بالاتر را بررسی کند. این درخواست به شرکت اسپیس ایکس ارسال شده است و ناسا در حالی این اطلاعات را دریافت خواهد کرد که تلسکوپ هابل تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. از سال ۱۹۹۰ که عملیات هابل آغاز شد مدار این تلسکوپ در فاصله ۵۴۰ کیلومتری زمین رو به نابودی قرار داشت.

در صورتی که بتوان این تلسکوپ را به مداری بالاتر و پایدارتر ارسال کرد میتوان سالها به عمر عملیاتی آن اضافه کرد. پیش از این ناسا برای تنظیم و راه اندازی مجدد تلسکوپ طی ۵ ماموریت از شاتل فضایی خود استفاده کرده بود. آخرین ماموریت در سال ۲۰۰۹ و توسط شاتل انجام گرفت. نخستین بار ایده حمل هابل به یک مدار بالاتر از طریق فضاپیمای دراگون توسط اسپیس ایکس مطرح شد. برنامه پولاریس این شرکت مربوط به یک برنامه خصوصی ماموریت های فضایی است که در آن فضاپیمای دراگون و موشک استارشیپ حضور دارند.

اسپیس ایکس پژوهشهای جدیدی را برای ناسا طراحی کرده است اما در حال حاضر هیچ برنامه عملیاتی برای آن و همچنین تامین بودجه آن وجود ندارد. این پژوهش در مورد هابل و فضاپیمای دراگون داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که طی آن امکان اتصال ایمن به تلسکوپ فضایی پیش از انتقال بررسی خواهد شد. توماس تصور زوربوخن، از اداره ماموریت علمی در ناسا در واشنگتن می گوید: در این پژوهش روش های نوآورانه ای وجود دارد که با کمک آن ناسا می تواند از طریق مشارکت خصوصی و دولتی برای ماموریت های علمی ممکن تصمیم گیری کند.