ناسا از عموم مردم برای پروژه ابریابی در مریخ درخواست کمک کرد

ناسا برای ادامه تحقیقات خود در جهت جستجوی نشانه های حیات در مریخ به حفاری های عمیق نیاز دارد. از طرفی یک معمای دیگر نیز در سیاره سرخ وجود دارد که این آژانس فضایی قصد دارد برای حل آن از عموم مردم کمک بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا اخیراً پروژه […]

ناسا برای ادامه تحقیقات خود در جهت جستجوی نشانه های حیات در مریخ به حفاری های عمیق نیاز دارد. از طرفی یک معمای دیگر نیز در سیاره سرخ وجود دارد که این آژانس فضایی قصد دارد برای حل آن از عموم مردم کمک بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ناسا اخیراً پروژه ای را آغاز کرده است که در آن از عموم مردم درخواست می شود تا در آن شرکت کنند. این پروژه با هدف حل یکی از پرسش های دانشمندان در مورد این سیاره یعنی پیدا کردن ابر بوده است. ناسا قصد دارد با کمک مردم عوامل شکل گیری ابر در آسمان مریخ را کشف کند.

اما عموم مردم چگونه می توانند به ناسا در این پروژه کمک کنند؟ مدارگرد شناسایی مریخ (MRO)  حدود ۱۶ سال اخیر را مشغول جمع آوری داده در این سیاره بوده است. حالا این داده های عظیم نیاز به بررسی دارد و ناسا آنها را در پلتفرم زونیورس در دسترس همگان قرار داده است.

در این پروژه ناسا از عموم مردم درخواست می‌کند تا در داده های فروسرخ جمع آوری شده توسط (MRO) ابرهایی را در جو مریخ پیدا کنند. پیدا کردن ابر های مریخی در این داده ها می‌تواند به دانشمندان در حل یکی از اسرار قدیمی مریخ کمک کند. البته تشخیص ابرهای موجود در داده ها با کمک دستکاری الگوریتم ها انجام شده است. اما به گفته ناسا قوه دیداری انسان در این زمینه می تواند بیشتر مورد اطمینان باشد.

طبق گفته ناسا در مریخ دومدل ابر شکل می گیرد. یکی از آنها ابرهای آب منجمد است که نمونه های آن در زمین نیز تشکیل می‌شود. دیگری ابرهای دی اکسید کربن است که به شکل یخ خشک و تنها در زمان دمای پایین در حد انجماد تشکیل می شود. این آژانس فضایی امیدوار است با کمک عموم مردم بتواند در این پروژه نحوه شکل گیری و زمان تشکیل ابرهای مریخ را کشف کند.

برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار نجوم و هوافضا مراجعه کنید.