موزه‌ای از جنس علم و فناوری | مرجعی قابل اعتماد برای ارتباط مردم با علم

موزه‌ای از جنس علم و فناوری | مرجعی قابل اعتماد برای ارتباط مردم با علم

موزه می‌تواند مکانی برای نگاه کردن به گذشته باشد؛ موزه جایی می‌تواند باشد که جرقه یک ایده در یک ذهن کنجکاو زده شود. به‌همین دلیل نقش موزه‌ها را در توسعه یک جامعه نباید دست‌کم گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، به‌همین دلیل است که موزه‌های علم و فناوری در نقاط مختلف دنیا اهمیت ویژه‌ای در ترویج علم در جامعه دارند.

موزه‌ها و ترویج علم

موزه ملی علوم و فناوری ایران در راستای تحقق شعار جهانی موزه‌ها و با مشارکت باغ موزه نگارستان و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) امروز ۱۰خرداد ۱۴۰۳ نشست تخصصی «موزه‌ها و ترویج علم» را به دو صورت آنلاین و حضوری در تالار معین باغ موزه نگارستان برگزار می‌کند. این مهم به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی و هم‌راستا با شعار جهانی ایکوم در سال ۲۰۲۴، برگزار خواهد شد. در این نشست، سیف‌الله جلیلی، رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران؛ سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران؛ مقصود فراستخواه عضو هیات علمی مؤسسه‌ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی؛ فاطمه مهاجرانی، مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران؛ مجید منتظر ظهوری رئیس اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران؛ اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران؛ الهه حجازی، عضو شورای تخصصی علوم اجتماعی و رفتاری انتشارات دانشگاه تهران و روح‌الله محمدی، عضو هیات علمی موزه ملی علوم و فناوری ایران با موضوع «نقش موزه‌ها در ترویج علم» سخنرانی می‌کنند.

موزه ملی علوم و فناوری ایران کجاست؟

امیدواریم نام این موزه را برای نخستین بار ندیده باشید. موزه ملی علوم و فناوری ایران در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید، اما راه‌اندازی آن تاریخچه طولانی داشته است. این موزه اما برای مدتی تعطیل بوده است. رحیم نیکخو، مدیر روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری ایران در این خصوص به همشهری گفت: «به‌دلیل جابجایی، مدتی مجبور به تعطیل کردن مجموعه شدیم.» او در خصوص زمان راه‌اندازی مجدد نیز گفت: «این مهم در ماه جاری اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم، شاهد آغاز به کار نخستین گالری آن در خردادماه امسال باشیم.» مدیر روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری درباره مکان جدید هم گفت: «پس از تعطیل شدن ساختمام موزه در خیابان سی‌ام تیر، محل جدید موزه در اراضی عباس‌آباد و روبروی باغ کتاب تهران خواهد بود.»

ماموریت و چشم‌انداز

هر موزه‌ای ماموریت و هدفی را دنبال می‌کند. موزه علوم و فناوری ایران نیز همانگونه که از نامش پیداست، به‌دنبال توسعه علم در کشور است. ماموریت تعریف شده برای آن، «تسهیل ارتباط شهروندان با علم و فناوری برای زندگی بهتر» عنوان شده است. همچنین چشم‌انداز این موزه، تبدیل شدن به مرجعی شناخته‌شده، قابل اعتماد و پیشرو برای تسهیل ارتباط همه شهروندان با علم و فناوری بوده است.

اهداف راهبردی موزه ملی علوم و فناوری ایران

  • افزایش دسترسی گروه‌های مختلف شهروندان (مخاطبان) به فعالیت‌های موزه
  • ایجاد محیط و موقعیت‌های متنوع یادگیری
  • پرداختن به علوم شهروندی با به کارگیری مدل‌های روزآمد و متنوع یادگیری
  • تبدیل موزه به یک سازمان یادگیرنده

نقش کلیدی یک موزه علمی در جامعه

در این خصوص یک نگاه کوتاه به موزه STM دانشگاه دانشگاه پاتراس یونان بیندازیم. موزه‌ای که با روش‌های فوق‌العاده خود، نقش مهمی را در توسعه جامعه ایفا کرد. آنها تغییرات را مدیریت کرده و قوانین کارآمد و مقرون به‌صرفه‌ای ایجاد کردند. عملکرد این موزه، کانال جدیدی برای توزیع فرهنگ علمی بود. در یک جمله این موزه به معنای واقعی کلمه، «نحوه مصارف علمی مردم» را تغییر داد.