معرفی و بررسی دانگ فنگ شاین مکس

معرفی و بررسی دانگ فنگ شاین مکس

شرکت ایران خودرو در دور جدید واردات خود قصد دارد سدان چینی دانگ فنگ شاین مکس را روانه بازار نماید. این خودرو در چین با اسم Aeolus Yixuan Max شناخته می شود و سدان لوکسی است که روی خط تولید گروه خودروسازی دانگ فنگ قرار دارد و در دو نسخه بنزینی و هیبریدی به بازارهای جهانی عرضه می شود.

 

در تیرماه سال جاری ایران خودرو از دانگ فنگ شاین مکس به عنوان محصول وارداتی اش رونمایی کرد. قرار است این خودرو در آغاز به صورت وارداتی ارائه شود و سپس در آینده برنامه هایی برای مونتاژ آن در داخل کشور نیز صورت بپذیرد. شاین مکس در حالی به بازار کشور ارائه می شود که دیگر تولید کنندگان و واردکنندگان خودرو بر روی کراس اوورها متمرکز هستند.

از این رو ارائه یک سدان سایز متوسط در شرایط فعلی بازار، برای گروه خاصی از مشتریان جذاب خواهد بود. افرادی که همچنان به خرید یک سدان تقریبا لوکس و توانمند علاقمند هستند می توانند دانگ فنگ شاین مکس را جزو انتخاب های خود قرار دهند. این خودرو توسط یکی از برندهای زیر مجموعه و تازه تاسیس دانگ فنگ ارائه می شود.

همانطور که اشاره شد این خودرو با اسم اصلی Aeolus شاین مکس شناخته می شود. آئولوس نیز از زیرمجموعه های فعال دانگ فنگ در حوزه صادرات به شمار می رود و محصولاتش در بازار روسیه و عربستان حضور پررنگی دارند. اسم آئولوس به یکی از اساطیر یونان باستان باز می گردد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دانگ فنگ جهت تولید محصولاتی باکیفیت در زیرشاخه آئولوس، با پژو سیتروئن همکاری دارد. تولید این خودرو از سال ۲۰۲۱ شروع شده است، بنابراین با خودروی جدید و به روزی روبرو هستیم. شاین مکس بر مبنای پلتفرم ماژولار و جدید دانگ فنگ توسعه پیدا کرده  است که DSMA‌ نام دارد.

تولید این خودرو فقط در چین انجام شده تا به سایر بازارها صادر شود. به این ترتیب با شروع مونتاژ آن در ایران خودرو دومین مرکز تولید شاین مکس به فعالیت می پردازد. دانگ فنگ شاین مکس از آغاز تولید تاکنون، در قالب دو تیپ با موتورهای درون سوز و هیبریدی  روی خط تولید قرار دارد.

نسخه های وارداتی برای عرضه به بازار ایران از نوع درون سوز می باشند. البته ایران خودرو قصد دارد در آینده نسخه هیبریدی این خودرو را هم به ایران وارد نماید و حتی آن را به تولید برساند. با این وجود هنوز وضعیت نهایی دانگ فنگ شاین مکس در بازار ایران مشخص نیست. در ادامه به بررسی بیشتر دانگ فنگ شاین مکس خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی ظاهری دانگ فنگ شاین مکس شاهد چهره ای مدرن هستیم. جلو پنجره مشکی بزرگی تقریبا تمام نمای روبرو را پر کرده که خطوط آن به طرف بیرون متمایل بوده و بدون فاصله ای به چراغ های زاویه دار جلو می رسد. این سبک طراحی شمایلی مدرن و جدی برای خودرو ایجاد کرده است.

برای اینکه رنگ و لعاب بیشتری به چهره خودرو بخشیده شود، دانگ فنگ در دو طرف جلوپنجره، قطعات کرومی تعبیه کرده است. در نمای جانبی شاهد خودرویی جدید هستیم. دو خط موازی روی بدنه کشیده شده و از حجم پردازی ها و گلگیرهای برجسته خبری نیست.

در ضمن خط سقف با شیبی ملایم به سمت صندوق عقب امتداد یافته و چراغ های عقب عرض خودرو را در بر گرفته اند تا علیرغم نمایی متمایز و متفاوت، ظاهر پهن تری برای این خودرو ایجاد شود. خروجی اگزوز زیر بدنه تعبیه شده ولی طراحان به جای سراگزوزهای روی سپر از دو قاب کرومی در دو سمت آن استفاده کرده اند.

می توان گفت خودروهای زیر شاخه آئولوس زبان طراحی خاص خود را دارند. اصول طراحی این برند شامل چراغ های نوک تیز در جلو به همراه جلوپنجره ای بزرگ و مشکی رنگ می باشد. البته برای تزریق حس اسپرت به دانگ فنگ شاین مکس قطعات قرمز رنگ هم در این بخش استفاده شده است.

در نمای جانبی شباهت زیادی به سدان های آسیایی مشاهده می شود. خطوط صاف ملایمی از گلگیر جلو تا گلگیر عقب امتداد یافته اند. در ضمن در گلگیر عقب حجم فانتزی را شاهد هستیم که این قسمت بزرگتر از بخش جلو دیده می شود. طراحی بخش عقب به ویژه چراغ ها، آریزو ۶ پرو را در ذهن تداعی می کند.

چراغ های عقب الگوی y داشته و از طریق یک نوار به یکدیگر اتصال یافته اند. زیر سپر این خودرو هم قطعه ای کرومی اضافه شده است.

طراحی داخلی

در این بخش به بررسی طراحی داخلی دانگ فنگ شاین مکس می پردازیم. کابین این خودرو ظاهری بسیار مدرن دارد و به نظر مطابق مدل های طراحی مفهومی ساخته شده است. داشبورد این سدان ظاهری مواج گونه داشته و از میانه به سمت راننده متمایل شده است.

نمایشگرهای سیستم سرگرمی و پنل ابزار هم به طور جداگانه تعبیه شده اند و به یکدیگر اتصال ندارند. در قسمت میانی کابین هم یک کنسول قرار گرفته که اهرم تعویض دنده و شارژر بی سیم در آن حضور دارند. بر اساس اصول طراحی ساده انگارانه، کلیدهای فیزیکی چندانی در کابین دانگ فنگ شاین مکس دیده نمی شود.

قابل ذکر است طراحان برای کابین این خودرو، کمی جانب احتیاط را رعایت کرده و طرح نوینی مشاهده نمی شود، علت این کار نیز حفظ چهره شیک خودرو است. نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی وسط داشبورد به طرف راننده متمایل بوده تا کار با آن هنگام رانندگی آسان تر باشد.

فرمان برش خورده با کلیدهای کنترلی جلوی راننده تعبیه شده که از بین آن بتواند کیلومترشمار دیجیتال را دیده و بر حسب سلیقه، گرافیک آن را تغییر دهد. در اکثر خودروها، کلیدهای سیستم تهویه مطبوع زیر نمایشگر لمسی حضور دارد، ولی در شاین مکس این قضیه متفاوت بوده و برای تنظیم تهویه بایستی قسمت بالایی نمایشگر را جستجو نمود.

در ضمن باید اشاره کرد فاصله محوری ۲۷۷۰ میلیمتری، فضای بسیاری را در اختیار سرنشینان عقب قرار داده و افراد قدبلند به راحتی می توانند از دانگ فنگ شاین مکس استفاده کنند. همچنین طراحی فرمان این خودرو از نکات جذاب این سدان است، زیرا طراحی فرمان به صورت دو شاخه می باشد.

این سبک از طراحی فرمان به شیوه خودروهای اروپایی بوده و حضور آن در یک سدان چینی برای مشتریان قطعا رضایت بخش خواهد بود. دو شاخه این فرمان با کلیدهای کنترلی مختلف احاطه شده و ظاهر آن را می توان مشابه دسته های کنترلر کنسول های بازی دانست.

دانگ فنگ شاین مکس خودرویی لوکس تا نیمه لوکس محسوب می شود، بنابراین سطح مواد استفاده شده در ساخت کابین آن در مقایسه با سایر خودروهای چینی ارزان تر، قابل قبول به نظر می رسد. گفتنی است تریم کابین چرمی بوده و ترکیبی از پلاستیک نرم و خشک در بخش های مختلف داشبورد و رودری‌ها  دیده می شود.

مشخصات فنی

بر اساس بررسی ها باید گفت دانگ فنگ، اولین نسخه شاین مکس را در سال ۲۰۱۸ معرفی نمود، ولی سدان لوکسی که قرار است توسط ایران خودرو ارائه شود، در سال ۲۰۲۱ معرفی شده و با مدل اولیه کاملا تفاوت دارد. در ضمن دانگ فنگ شاین مکس جدید نخستین محصول خودروساز چینی است که روی پلتفرم DSMA قرار دارد.

این پلتفرم جدید، دارای سیستم تعلیق مستقل عقب و سامانه الکترونیک بروز است و این امکان را برای خودروساز فراهم نموده تا از آن در ساخت خودرو هیبرید استفاده و سیستم ADAS را به کار گیرد. همانطور که پیشتر اشاره شد خودرو شاین مکس در دو نسخه بنزینی و هیبریدی تولید می شود.

مدل بنزینی از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر به همراه  گیربکس DCT هفت سرعته بهره می برد. همچنین حداکثر سرعت شاین مکس بنزینی حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای طی کردن صد کیلومتر مسیر، به ۶.۸ لیتر بنزین نیاز دارد.

پیشرانه به کار رفته برای شاین مکس هیبریدی، ترکیبی از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی می باشد که در مجموع قدرت ۱۷۶ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. گیربکس اتوماتیک خاص خودروهای هیبرید، نیروی تولیدی پیشرانه را به چرخ های جلو ارسال می کند.

همچنین حداکثر سرعت سدان شاین مکس هیبریدی ۲۱۵ کیلومتر اعلام شده است. قابل ذکر است مصرف سوخت این خودرو معادل هیبریدی های برندهای معتبری مانند تویوتا می باشد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ۵ لیتر بنزین مصرف می کند، ولی این خودرو برای رانندگی در هر صد کیلومتر مسیر شهری تنها به ۲ لیتر بنزین نیاز دارد.

گفتنی است پلتفرم جدید امکان بهره‌گیری از سیستم دستیار پیشرفته راننده را ایجاد می کند تا شاین مکس به امکانات ایمنی سطح بالایی، البته تنها در نسخه بنزینی مجهز باشد. به طور کلی دانگ فنگ شاین مکس را از نظر فنی زیر و رو کرده است.

امکانات رفاهی و تجهیزات

بررسی ها حاکی از آن است سطح امکانات رفاهی دانگ فنگ شاین مکس در نسخه های هیبریدی و بنزینی تفاوت دارد. در نسخه بنزینی ۶ عدد ایربگ حضور دارد در حالی که در نسخه هیبرید فقط ۴ ایربگ تعبیه شده است. از دیگر تجهیزات موجود در نسخه بنزینی عبارت است از:

  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم کمکی حرکت بین خطوط
  • کروز کنترل هوشمند
  • اخطار باز کردن درها در صورت وجود مانع
  • هشدار برخورد از جلو
  • سیستم تشخیص نقاط کور
  • پاور ویندوز
  • آنتی ترپ
  • صندلی برقی راننده و سرنشین جلو

قابل ذکر است این موارد در شاین مکس هیبریدی به کار نرفته و  دلیل این کار، کاهش قیمت مدل هیبریدی می باشد. همچنین گفتنی است دانگ فنگ شاین مکس با چند تیپ به بازار چین ارائه می شود و از جمله امکانات به کار رفته در آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های ترمز ABS‌ و EBD
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سنسور پارک عقب و جلو
  • سیستم پایش فشار باد تایرها
  • کیسه هوای جلو و جانبی (چهار عدد کیسه هوا پرده ای در تیپ فول)
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • دوربین پارک عقب
  • تریم چرمی کابین
  • آینه های جانبی تاشو برقی همراه با گرمکن
  • سانروف
  • سقف پانوراما
  • سیستم صوتی با ۱۱ بلندگو
  • نمایشگر ۱۲.۵ اینچی
  • پنل ابزار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی
  • سنسور نور و باران
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید

علاوه بر موارد ذکر شده  بالا باید اشاره نمود که تیپ های فول آپشن این خودرو به سیستم خودران سطح ۲ مجهز هستند. این سیستم از ترکیب سامانه های هشدار خطی و هشدار خروج از خط، سیستم هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل تطبیقی ایجاد شده است. به این ترتیب موقع حرکت در اتوبان های با خط کشی استاندارد می توانید سامانه خودکار را راه اندازی و حین رانندگی استراحت داشت.

در پایان از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با محصولات دیگر شرکت دانگ فنگ از جمله دانگ فنگt5 و دانگ فنگ m4 روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.