مصرف الکل شما را به ۶ سرطان مبتلا می کند!

درحالی‌که یک نوشیدنی محبوب منجر به ۶ درصد مرگ‌ومیر در جهان می‌شود، تازه‌ترین تحقیق منتشر شده از نقش این نوشیدنی در ابتلا به ۶ سرطان پرده برداشت.

مسمومیت الکلی - الکل تقلبی

به گزارش همشهری آنلاین، «۴۰۰ هزار اروپایی سالیانه به‌خاطر مصرف الکل می‌میرند»، این‌ها تنها گوشه‌ای از گزارش سازمان جهانی درباره ۶ درصد از تمام مرگ‌و ‌میرها در جهان ناشی از مصرف الکل است.این در حالی است که در تازه‌ترین تحقیق منتشر شده از سوی انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR) بر ارتباط قوی میان مصرف الکل و خطر ابتلا به ۶ نوع سرطان از جمله انواع خاصی از سرطان سروگردن، سرطان پستان، سرطان کولورکتال، کارسینوم سلول سنگفرشی مری، سرطان کبد و سرطان معده تأکید دارد.همچنین استاد دانشگاه اتاگو نیوزیلند جنی کانر می‌گوید که «از سال ۲۰۱۲ تابه‌حال مصرف الکل جان نیم‌میلیون نفر را به دلیل ابتلا به سرطان گرفته است».

با اینکه درگذشته تصور می‌شد که نوشیدن الکل به مقدار متوسط برای سلامتی مفید است،‌ اما بنیاد جهانی تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که «نوشیدن روزانه سه نوشیدنی الکلی، یا بیشتر، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد».

بااین‌وجود طبق اعلام انجمن تحقیقات سرطان آمریکا افراد معتاد به الکل با کاهش مصرف یا ترک الکل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با الکل را تا ۸ درصد و خطر ابتلا به همه سرطان‌ها را تا ۴ درصد کاهش دهند.
مصرف الکل اثراتی نظیر اضطراب و تحریک‌پذیری مداوم، اختلال خواب، سیستم ایمنی ضعیف، تغییر میل جنسی و عملکرد جنسی، تغییر وزن و اشتها، مشکلات حافظه و تمرکز، افزایش درگیری و تنش در روابط خانوادگی و عاطفی به دنبال دارد همه اینها منجر به بروز بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود.

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن امانوئل گاکیدو می‌گوید که برای افراد بالای ۴۰ سال مقدار کم الکل می‌تواند به «پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کند». اما از سویی دیگر مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت هانس کلوگ می‌گوید که «الکل به هر میزانی می‌تواند باعث ابتلا به بیماری و سرطان شود» و مضرات آن خطرناک است.

استاد دانشگاه کارولینای شمالی جان اوینگ با بیان اینکه حضور یک مشاور حرفه‌ای برای ترک اعتیاد فرد به الکل در گام اول ضروری است، می‌گوید که «کاهش مصرف الکل همراه با ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند پرهیز از مصرف دخانیات، حفظ رژیم غذایی و وزن سالم در کمک‌رسانی به ترک افراد معتاد به الکل مؤثر است» تا او را به یک زندگی سالم سوق دهد.