مسمومیت غذایی | انواع، علائم، پیشگیری

مسمومیت غذایی | انواع، علائم، پیشگیری

مسمومیت چیست؟

مسمومیت (intoxication) به مجموعه ایی از اختلالات در سیستم بدن گفته می‌شود که در آن سیستم بدن موادی مضر را جذب میکند که اصطلاحا به آن مواد سم نیز می‌گویند. اگر خود یا نزدیکانتان دچار این بیماری شدید خونسردی خود را حفظ کنید و با حفظ آرامش مشکل خود را با پزشک متخصص در جریان بگذارید.
ما در ادامه این مقاله نیز توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار میدهیم تا با مطالعه آن، آگاهی شما را از این بیماری افزایش دهیم و در درمان و پیشگیری آن به شما کمک کرده باشیم. مسمومیت از راه‌های مختلفی ایجاد می‌شود در ادامه چند راه ایجاد مسمومیت را برایتان بازگو می‌کنیم.

راه‌های ابتلا به مسمومیت

  • تنفس برخی از گازها، بخار، دود یا گرد و غبار
  • از راه خوردن و آشامیدن
  • تماس از طریق پوست
  • از راه خون

اگر از طریق راه‌های بالا دچار مسمومیت شده‌اید با حفظ آرامش علائم خود را بررسی کنید و پس از مشورت با پزشک متخصص برای درمان این بیماری اقدام کنید. در ادامه چند علامت مهم این بیماری را بررسی می‌کنیم. مسمومیت انواع مختلفی دارد اما شایع‌ترین مسمومیت، مسمومیت غذایی (foodpoisoning) می باشد. در ادامه به توضیحات کاملی درباره ی مسمومیت غذایی می پردازیم.

مشاوره آنلاین دکتر انلاین عفونی

انواع مسمومیت 

  • مسمومیت غذایی
  • گاز مونوکسید کربن (co)
  • مسمومیت‌های دارویی
  • سموم دفع آفات

مسمومیت غذایی 

چند ساعت پیش یک غذا لذیذ خورده اید اما حالا اصلا حال خوبی ندارید؛ معده شما سنگین است و احساس تهوع و سرگیجه دارید. به احتمال زیاد  شما دچار مسمومیت غذایی شده‌اید. علائم این بیماری می‌تواند به صورت ضعیف یا قوی در شما بروز کند.

یکی از شایع‌ترین نوع مسمومیت‌ها، مسمومیت غذایی (foodpoisoning) می‌باشد که برای هر فردی می‌تواند به صورت شدید و خفیف در طول زندگی ایجاد شود. پس آگاهی داشتن از آن می‌تواند کمک مؤثری به پیشگیری و درمان آن کند. همچنین با مراجعه به متخصص می توانیم از خطرات احتمالی آن جلوگیری کنیم.

برخی مواقع ممکن است غذاهای روزانه ی شما توسط میکروب ها مثل باکتری ها و غیره آلوده شوند. شما نمی توانید این میکروب ها و عوامل بیماری زا را با چشم خود ببینید  و آن ها تحت شرایطی خاص می توانند غذای شما را آلوده کنند. گاهی اوقات غذای فاسد که موجب مسمومیت می‌شود ممکن است هیچ بو و یا مزه بدی نداشته باشد، بنابراین تشخیص غذاهای مسموم کمی دشوار است. بیشتر مسمومیت‌های غذایی در بیست و چهار ساعت از بین می‌رود  اما برخی از آن‌ها می‌توانند خطرناک و کشنده باشند. این بیماری می‌تواند علاوه بر میکروب‌ها در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات مضر همچون سرب و مواد مضر و سمی که در هنگام تولید، نگهداری و بسته‌بندی غذاها به وجود آید.

 

علائم اصلی مسمومیت غذایی 

از مهم ترین علامت های مسمومیت غذایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دچار حداقل ۳ مورد از علائم بالا شدید بهتر است جهت تشخیص صحیح با مراجعه به پزشک مراحل درمانی را طی کنید.با استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، می‌توانید در هرزمان از شبانه روز با دکتر انلاین عفونی تلفنی و متنی صحبت کنید و از مشاوره ایشان برای پیشگیری و درمان روند مسمومیت خود استفاده کنید.

علائم مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی

اگر خدایی نکرده به یکی از علائم بالا مبتلا شدید فورا به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

عوامل مختلفی سبب ایجاد این بیماری در افراد می‌شود ما در این مقاله چند عامل مهم را بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.

مشاوره آنلاین دکتر انلاین عفونی

عوامل مسمومیت غذایی

بیشتر مسمومیت‌های غذایی به یکی از ۳ عامل اصلی زیر اتفاق می افتند:

  • باکتری‌ها

باکتری‌ها شایع‌ترین علت این بیماری هستند. برخی از باکتری‌های خطرناک همچون: لیستریا و سالمونلا و… هستند. بوتولیسم از باکتری‌های خطرناک و کشنده‌ای که ما شناخت کمتری نسبت به آن داریم  که ممکن است در غذای ما پنهان شود.

 

مسمومیت غذایی به دلیل انگل‌ها به اندازه ی مسمومیت غذایی به دلیل باکتری ها رایج نیست اما انگل‌هایی که از طریق غذا منتشر می‌شوند بسیار خطرناک هستند. توکسوپلاسما، انگلی است که بیشتر در مورد این بیماری دیده می‌شود. انگل‌ها می‌توانند طی سال‌های طولانی در دستگاه گوارش انسان زندگی کنند بدون آنکه انسان متوجه حضور آن‌ها شود . با این حال در صورتی که انگل‌ها در روده‌ی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همچنین خانم‌های باردار مستقر شوند، آن‌ها را در مواجه با بیماری های خطرناکی قرار می‌دهند.

برای اطمینان از اینکه به انگل دچار شده‌ایم یا خیر بهتر است با اولین علائم با پزشک متخصص این حوزه پزشک متخصص عفونی بگیریم و درمورد علائم مشورت کنیم.

  • ویروس‌ها

یکی دیگر از علت‌های مسمومیت غذایی ویروس‌ها هستند. نورو ویروس هر سال افراد زیادی را آلوده و بیمار می‌کند. در موارد بسیار کمی این ویروس می‌تواند باعث مرگ افراد شود. ویروس هپاتیت A  یک بیماری خطرناک است که می‌تواند از طریق غذا انتقال یابد.

اکنون که با علل مسمومیت غذایی آشنا شدید شاید برای تان سوال باشد غذاها چگونه آلوده می‌شوند؟ پس این مطالعه را ادامه دهید تا پاسخ سوالتان را بدهیم.

دل درد مسمومیت

چگونگی مسموم شدن غذا

در اغلب غذاهایی که ما میخوریم پاتوژن ها وجود دارند. با این وجود حرارت ناشی از طبخ غذا معمولا پاتوژن‌های موجود در غذا را قبل از این که به بشقاب ما برسد از بین می‌برد. مواد غذایی که پخته نمی‌شوند و به صورت خام مصرف می‌شوند اغلب دارای منابع آلودگی و سبب این بیماری می‌شوند. گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی اغلب آلوده هستند پس بهتر است قبل از مصرف کاملا پخته شوند.

چه کسانی در معرض مسمومیت غذایی قرار دارند؟

شاید تصور کنید مسمومیت برای افرادی با بدن های ضعیف و بیمار پیش می‌آید. اما از لحاظ آماری تقریبا همه ی افراد برای یک بار هم که شده است به مسمومیت غذایی مبتلا می‌شوند. برخی از افراد بیشتر از بقیه در خطر قرار دارند. افرادی که بیماری خود ایمنی دارند، زنان باردار، افراد سالمند و کودکان در خطر بیشتری برای جذب عفونت و مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

تشخیص مسمومیت غذایی

پزشک شما بر اساس علائمی  و حالتی که دارید، نوع مسمومیت غذاییتان را تشخیص می‌دهد. در مواقعی که این بیماری شدید باشد ممکن است به آزمایش خون، آزمایش مدفوع و حتی آزمایش غذایی که خورده‌اید نیاز باشد.

درمان مسمومیت غذایی 

بیشتر مسمومیت‌های غذایی در خانه درمان می‌شود و در اغلب اوقات بیماری در عرض ۳ تا ۵ روز از بین خواهد رفت. اما بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. در ادامه این مقاله راه‌های درمان خانگی و دارویی را برای شما بیان می‌کنیم.

اگر به مسمومیت غذایی دچار شدید، بسیار مهم است که آب کافی مصرف کنید تا از خشک شدن آب بدنتان جلوگیری کنید. از خوردن کافئین خودداری کنید چون ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارشتان شود. گیاهان آرامش بخشی مانند بابونه، نعناع و قاصدک میتوانند برای درمان معده شما مفید باشند.

داروهایی مانند ایمودیوم و پپتوبیسمول به کنترل اسهال و کاهش حالت تهوع کمک می‌کنند. باید قبل از استفاده داروها با پزشکتان مشورت کنید. چون بدن برای رهایی از سموم، از اسهال و اسفراغ استفاده می‌کند. همچنین استفاده از این داروها ممکن است برای مدتی شما را مداوا کند و حال خوبتان مانع از این شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلاتی جدی برایتان به وجود آید.

اگر دچار این بیماری شدید در ابتدا باید استراحت مناسب و کافی داشته باشید. در موارد شدید بیماری به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد برای خشک نشدن آب بدن بیمار به او سرم تزریق کنند.

درمان مسمومیت غذایی با عسل

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان این بیماری، درمان  با عسل است. عسل خواص ضدقارچ و ضد باکتریایی دارد و برای درمان مسمومیت غذایی مناسب است. عسل را می‌توانید به صورت خالص یا همراه با آب و چای مصرف کنید.

یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت با شیر می‌باشد بهتر است پس از این مسمومیت با پزشک متخصص مشورت کنید و مراحل درمانی را طی کنید اما در ادامه این نوع مسمومیت و درمان آن را بررسی می‌کنیم.

مسمومیت با شیر

مسمومیت با شیر

در رابطه با مصرف شیر، تاریخ تولید درج شده بر روی آن بسیار مهم است. بنابراین، اگر تاریخ انقضاء شیر گذشته باشد احتمال ترش شدن و فاسد شدن شیر افزایش می‌یابد. اغلب باکتری‌ها هنگامی که شیر پاستوریزه می‌شود، توسط گرما از بین می‌روند. اما ممکن است که شیر پس از پاستوریزه شدن آلوده شده باشد و برخی باکتری‌ها از بین نرفته باشند. فریز کردن و سرد کردن احتمال دارد رشد آن‌ها را کاهش دهد اما متوقف نمی‌کند. این باکتری‌ها که توسط گرما نابود نمی‌شوند معمولا مسئول فاسد کردن شیر پس از گذشت تاریخ انقضاء هستند.

نشانه‌های مسمومیت با شیر 

شما ممکن است پس از مصرف شیر فاسد دچار درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا تب شوید. این شرایط ممکن است ساعت ها و یا روز ها ادامه داشته باشد. اگر شیر غیر پاستوریزه مصرف کنید، احتمال وجود باکتری ها در آن بیشتر بوده و می تواند باعث بروز بیماری های جدی شود.

روش‌های درمان مسمومیت با شیر

پس از مسمومیت با شیر بهتر است با پزشک مشورت کنید و درمان را تحت نظر ایشان انجام دهید. ما چند درمان خانگی را ذکر می‌کنیم که در موارد خفیف میتواند کمک کننده باشد.

  • آب فراوان بنوشید.
  • موز،برنج یا نان بخورید.
  • سبزیجات برگ‌دار بخورید.
  • سرکه سیب مصرف کنید.
  • از داروهایی برای کنترل اسهال استفاده نکنید.

برای درمان قطعی هر گونه مسمومیت می‌توانید در هر زمان و مکان با دکتر متخصص عفونی متنی و تلفنی مشورت نمایید .

بهترین غذاهایی هنگام مسمومیت

بهتر است به رژیم غذایی که پزشک به شما توصیه می‌کند عمل کنید. در ادامه چند توصیه غذایی را برای شما توضیح خواهیم داد.

بهتر است تا هنگامی که اسهال و استفراغتان ادامه دارد از استفاده غذاهای سفت و سنگین خودداری کنید و با خوردن غذاهای ملایم و کم‌چرب که به آسانی قابل هضم هستند می‌توانید سلامت خود را به دست آورید. غذاهای زیر برای شما مفید هستند.

  • موز
  • برنج
  • بلغور جو دوسر
  • آب مرغ
  • پوره سیب زمینی
  • سبزیجات آبپز
  • آب میوه‌ی رقیق

در مسمومیت غذایی از لبنیات استفاده نکنید

مضرترین غذاها هنگام ابتلا به مسمومیت

  • فرآورده‌های لبنی
  • غذاهای چرب
  • غذاهای پر ادویه
  • مواد غذایی دارای قند زیاد
  • غذاهای سرخ شده
  • کافئین
  • الکل

گفت و گو با دکتر انلاین عفونی

راه‌های پیشگیری از مسمومیت غذایی 

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری این است که غذاهایتان را به روش‌های بهداشتی و سالم آماده کنید. برخی غذاها ممکن است در تولید و بسته بندی آلوده شوند. گوشت، تخم‌مرغ و… ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشند که بر اثر حرارت و گرما از بین می‌روند. اگر این مواد غذایی به شکل خام مصرف شوند و یا به خوبی پخته نشوند ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. همیشه قبل از آشپزی کردن یا خوردن غذا دست هایتان را با آب و صابون بشویید. غذایتان را به درستی بسته‌بندی و نگهداری کنید. میوه‌ها و سبزیجات را با دقت ضدعفونی کنید.هر وسیله‌ای را که با مواد غذایی خام در ارتباط است را قبل از استفاده برای سایر مواد کاملا ضد عفونی کنید. غذاهایی که احتمال دارد باعث مسمومیت غذایی شوند عبارتند از:

  • سوشی و محصولات دریایی که به صورت خام و پخته نشده سرو می‌شوند.
  • کالباس و سوسیس‌هایی که گرم یا پخته نشوند.
  • گوشت چرخ‌کرده‌ای که شامل گوشت چند حیوان است.
  • محصولات لبنی و آب میوه‌ی غیر پاستوریزه
  • میوه‌ها و سبزیجات خام و شسته نشده

مسمومیت غذایی واقعا ناخوشایند است اما شما می‌توانید با حفظ خونسردی و آرامش خود و با مراجعه با پزشک در عرض ۴۸ ساعت بهبود کامل بیابید. این بیماری در موارد نادری می‌تواند خطرناک باشد.

با استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، می‌توانید در هرزمان از شبانه روز با پزشک متخصص عفونی تلفنی و متنی صحبت کنید و از مشاوره ایشان برای پیشگیری و درمان روند مسمومیت خود استفاده کنید.

پس از آگاهی از ابتلا به هر نوع مسمومیت خود و یا اطرافیان تان فورا بیماری را به پزشک اطلاع دهید تا از بروز هر گونه خطر احتمالی جلوگیری کنید. همچنین امیدواریم در صحت و سلامتی این مطالب را مطالعه کنید و سطح آگاهی خود را از این بیماری بالا ببرید تا در هنگام بروز این بیماری به خود و
یا عزیزانتان کمک کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره مسمومیت غذایی و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. دکتر عفونی انلاین پذیرش ۲۴، به آنها در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.