مسئولیت نگهداشت پل‌های هوایی تهران تغییر کرد

مسئولیت نگهداشت پل‌های هوایی تهران تغییر کرد

بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری در موضوع نگهداشت پل‌ها و خط ۱۰ مترو امروز در دستور کار دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این باره اعلام کرد که پیشنهاد شهرداری برای سال آینده نزدیک به ۱۷۰ همت بود و ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در صحن شورا به تصویب رسید. همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان به مأموریت حوزه حمل و نقل اضافه شد و در مجموع به ۱۵۰ همت رسید.

او با بیان اینکه شهرداری تهران موظف است ۲۰ درصد بودجه را به صورت غیرنقد محقق کند، یادآور شد: شهرداری پس از ۲۰درصد وصول بیش از بودجه مصوب می‌تواند نسبت به ارائه اصلاحیه تا پایان آبان ماه اقدام کند.

آخوندی با اعلام اینکه ۴ درصد از عوارض ناشی از طرح ترافیک پس از واریز به حساب متمرکز درآمد اختصاصی به احداث خط ۷ و ۱۰مترو اختصاص یافته است، گفت: در کمیسیون تلفیق در خصوص تخصیص بودجه به خط ۱۰ مترو مخالفت شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۶۰درصد از درآمد آگهی های تبلیغاتی باید به حساب سازمان زیباسازی واریز شود، گفت: نگهداشت پل های عابر پیاده در سال آینده بر عهده این سازمان خواهد بود. جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: منابع باید در جایی که شورا تصویب می کند، هزینه شود و طرح کامل را برای خط۱۰ مترو ارائه کنند. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بودجه باید برای خط۱۰ در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: شورا باید در جریان باشد که موضوع چیست تا پس از بررسی کامل طرح، برای تخصیص بودجه آن تصمیم گرفته شود.

اما موضوع مهم جلسه امروز شورای شهر درباره مسئولیت نگهداشت پل‌های پایتخت بود. ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر اینکه باید پل‌های مکانیزه از بلاتکلیفی خارج شود، تصریح کرد: قرار بر این بود نگهداشت این پل ها به سازمان حمل و نقل و ترافیک واگذار شود اما به سازمان زیباسازی واگذار شد. چمران در واکنش به امانی تأکید کرد: نگهداشت پل ها چندان با وظایف سازمان زیباسازی بیگانه نیست؛ با توجه به اینکه وضعیت مالی سازمان زیباسازی بهتر بود نگهداشت به آن انتقال یافت. ما گفتیم که نگهداشت پل ها به معاونت فنی و عمرانی داده شود، اما اعلام کردند که نشدنی است. با توجه به اینکه قراردادهای سازمان زیباسازی منعقد شده، پیشنهاد می شود نگهداشت همچنان توسط سازمان زیباسازی انجام شود. تشکری هاشمی افزود: نه سازمان زیباسازی، نه معاونت فنی و عمرانی و نه سازمان حمل و نقل و ترافیک، هیچ یک تخصص نگهداشت پل ندارند. تعدادی شرکت پله برقی در شهر وجود دارند که می توانند این اقدام را انجام دهند. اگر قرار باشد سرکشی از پل ها انجام شود باید روزانه ده ها نفر نیرو در سطح شهرها حضور داشته باشند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا با اعلام اینکه ما سال قبل اصرار داشتیم که سازمان زیباسازی نگهداشت پل ها را برعهده بگیرید و امسال می گوییم که نباید روی این موضوع اصرار داشت، تأکید کرد: برای جلوگیری از اتلاف وقت و نگهداشت بهتر، تقاضا می کنیم این موضوع تعیین تکلیف شود؛ چراکه سازمان زیباسازی توانایی این کار را ندارد. چمران در ادامه تأکید کرد که بنابر پیشنهاد شهردار تهران تصمیم گیری برای واگذاری نگهداشت پل ها به معاونت فنی و عمرانی واگذار شود. آخوندی گفت: در این صورت سهم سازمان زیباسازی از درآمدهای حاصل از آگهی باید ۵۰درصد باشد و از مابقی باید ۱۵درصد سهم شهرداری و ۳۵درصد سهم بخشی باشد که نگهداشت پل‌ها را انجام خواهد داد. اعداد باید اصلاح و به معاونت فنی و عمرانی تحت عنوان نگهداشت پل ها اضافه شود. باید نزدیک به ۴۰۰میلیارد تومان از بخش دیگر کسر و به این بخش اضافه شود.

به این ترتیب براساس آرای اعضای شورای شهر تهران مسئولیت نگهداشت پل‌های پایتخت از سازمان زیباسازی گرفته و به معاونت فنی و عمرانی داده شد.