مراسم عجیب هند؛ از سوزاندن عروس تا خرافات باورنکردنی

مراسم عجیب هند؛ از سوزاندن عروس تا خرافات باورنکردنی
عجیب ترین مراسمی که در هند برگزار می‌شود

هند کشور هفتاد و دو ملت است. هر یک از این ملل برای خود مراسم و عقاید مختلفی دارند. برخی از این مراسم عجیب هند آن‌قدر حیرت‌انگیزند که ممکن است ساعت‌ها گردشگران را به تماشا وا دارند و گاهی هم آنقدر ترسناک هستند که کمتر کسی حاضر به تماشا می‌شود. فرقی نمی‌کند در چه زمانی از سال با تور هند از این کشور دیدن می‌کنید، زیرا در تمام روزها ادیان مختلف مراسم خاص خودشان را دارند و فرصت تماشای آن‌ها را خواهید داشت.

در این مطلب از لست سکند قرار است تعدادی از مراسم عجیب هند را برای شما شرح دهیم که با خواندنش بخندید یا حتی وحشت‌ کنید. فراموش نکنید که یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران به هند، فرهنگ این کشور است؛ بنابراین سعی کردیم که تاریخ برگزاری هر یک از مراسم عجیب هند را نیز به شما بگوییم تا اگر خواستید آن‌ها را از نزدیک ببینید در زمان مناسب به این کشور سفر کنید.

 

16. عروسی گرفتن برای قورباغه‌ها

اولین مورد از مراسم عجیب هند قطعاً برای بسیاری از گردشگران خنده‌دار است. در جهان هنوز هم قبایلی وجود دارند که برای راضی نگه داشتن خدای باران اقدامات عجیبی را انجام می‌دهند. در کشور هند اگر بارش باران بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر رخ ندهد، گروهی از هندی‌ها به دلیل ترس از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خود، قورباغه نری به نام وارون (نام خدای آب) و قورباغه ماده‌ای به نام وارشا (نامی برگرفته از بادهای موسمی و باران‌زا) را انتخاب می‌کنند و یک مراسم عروسی برای این دو جاندار برگزار می‌کنند. البته ازدواج های عجیب در هند فقط برای قورباغه‌ها نیست بلکه عروسی گرفتن برای سگ‌ها و الاغ‌ها نیز جهت خشنودی خدای باران در بعضی از نقاط هند انجام می‌شود.

قورباغه
ازدواج های عجیب در هند

15. کندن موی سر

غیر از هندوها، ادیان و مکتب‌های بسیاری در کشور هند وجود دارد و یکی از مشهورترین‌ آن‌ها دین برهمودا نام دارد. این دین به ریاضت انسان و احترام به تمامی موجودات تاکید دارد و پیروان خود را به تسلط کامل بر حواس و غرایز دعوت می‌کند. یکی از اقدامات عجیب پیروان مکتب جین (دین برهمودا) تحت عنوان «کایا کلش» شناخته می‌شود.

طبق این رسم، پیروان جین با دستان خالی تمامی مو‌های سرشان را می‌کنند. از آن‌جایی که انجام این مراسم عجیب هند به‌شدت دردآور است، افراد پوست سر خود را از قبل با خاکستر مدفوع خشک شده گاو آغشته می‌کنند. این تمرین زجر آور گاهی اوقات دو بار در سال اتفاق می‌افتد.

هند
کندن موی سر، از مراسم عجیب هند

14.  پرتاب کودکان از ارتفاع

پرتاب کودکان از ارتفاع، رسمی کهن در هند است که قدمتی 700 ساله داشته و توسط پیروان هندو و مسلمانان هندی انجام می‌گیرد. این رسم در معبد سانتسوار هم علاوه بر بعضی از معابد دیگر و…، برگزار می‌شود و در آن کودکان کمتر از دوسال توسط یک زاهد مجرب از ارتفاعات 9 تا 15 متری به سمت زمین پرتاب می‌شوند.

البته مردم با ملحفه‌هایی انتظار گرفتن این کودکان را پایین آن ارتفاع می‌کشند و اجازه نمی‌دهند آسیب جدی بر آن‌ها وارد شود! این رسم جهت آوردن برکت و سلامتی کودک به کانون خانواده و تبرک کردن زوجین برای فرزندآوری بیشتر انجام می‌شود. منشاء این مراسم عجیب هند دقیقاً مشخص نیست و اگر در هفته اول ماه دسامبر به هند سفر کنید، احتمالاً می‌توانید از نزدیک شاهد آن باشید.

قیمت تورهای هند

Baby tossing - Maharashtra and Karnataka.jpg
پرتاب کودکان از پشت بام معابد هندی

13. فستیوال تایپوسام

تایپوسام نام یکی از مهم‌ترین مراسم عجیب هند است که علاوه بر این کشور، در کشورهای دیگری مانند مالزی، سنگاپور و کوآلالامپور که دارای پیروان هندو هستند، برگزار می‌شود. جشنواره تاپیوسام با سوراخ کردن بدن انجام می‌شود، بعضی از شرکت‌کنندگان دهن و زبان خود را سوراخ می‌کنند و نیزه‌ای از آن عبور می‌دهند. بزرگی و سنگینی، تعداد نیزه‌ها و…، بستگی به خود شرکت‌کنندگان دارد و اغلب متقاضیانی که تمایل به سنگین‌تر کردن نیزه دارند از مرکباتی چون نارنگی و پرتغال بر دو سر نیزه استفاده می‌کنند. عجیب‌تر از این‌‌ها دلایل برگزاری این مراسم است.

این فستیوال به‌منظور گرامیداشت خدای جنگ هندو، موروگان انجام می‌شود که فرزند شیوا است. فستیوال تایپوسام اغلب اوقات به هندوهای تامیل مربوط است و آن‌ها قصد دارند نیزه‌هایی را به خدای جنگ هندو پیشکش کنند تا با استفاده از آن به جنگ اهریمنی به نام سوراپادمان برود. عده‌ای عقیده دارند دلیل اصلی سوراخ کردن زبان و گونه‌ها با سیخ، جلوگیری از صحبت کردن و تمرکز بیشتر است. اگر می‌خواهید این مراسم را از نزدیک ببینید بهتر است در بین ماه‌های ژانویه و فوریه به هند سفر کنید.

فستیوال تایپوسام
فستیوال تایپوسام
فستیوال تایپوسام
نیزه‌های فستیوال تایپوسام

12. عبور گاو از کمر انسان

همان طور که به احتمال زیاد می‌دانید در باور هندو، گاو حیوان مقدسی است و یکی از راه‌هایی که هندی‌ها فکر می‌کنند باعث می‌شود تا این تقدس شامل حالشان شود، این است که روی زمین بخوابند و گاوها کمرشان را حین عبور از مسیر لگد کنند. این رسم عجیب در محله گارابادا واقع در ایالت غربی گجرات انجام می‌شود. ساکنین گارابادا بر این باور هستند که لگدمال شدن کمر افراد به‌وسیله سُم گاو، سبب کم شدن مشکلات آن‌ها در زندگی می‌شود. البته فرصت لگد شدن توسط گاوها نصیب هرکسی نمی‌شود و اگر پای گاو به کسی بخورد، نشانه خوش اقبالی او در این مراسم است.

این افراد در روز اول جشنواره دیوالی یک شب را در معابد به دعا کردن سپری می‌کنند و فردای آن روز در مسیر گاوها دراز می‌کشند. قبل از اجرای مراسم نیز گاوها کاملاً تزیین شده هستند. نکته تعجب‌برانگیز این است که برخلاف سایر مراسم عجیب هند، تاکنون گزارشی مبنی بر صدمات جدی و فوت افرادی که در مسیر رفت‌وآمد این گاوها قرار گرفته‌اند، وجود نداشته است. با وجود اینکه این رسم در همه نقاط هند برگزار نمی‌شود اما به هر حال گاو برای هندی‌ها احترام دارد و پیش از سفر لازم است درباره عقاید هندی‌ها و کارهای ممنوع در هند بدانید که هنگام سفر با مشکل مواجه نشوید.

هند
لگدمال شدن توسط گاو در مراسم دیوالی
هند
مراسم دیوالی

11. ازدواج با حیوانات

به نظر می‌رسد که ازدواج در هندوستان، راه حلی برای کاهش غالب مشکلات در نظر گرفته شده است. هنوز هم در روستاهای دور افتاده هند، باوری وجود دارد بر این اساس که اگر دختری با نقصی در صورت (زشت بودن چهره در نظر گرفته نمی‌‎شود) به‌دنیا بیاید، روح آن توسط ارواح تسخیر شده است و سرنوشت شومی خواهد داشت.

این خرافات عجیب در هند، با خرافات اروپایی‌ها در قرون وسطی شباهت بسیاری دارد. جهت رفع این مشکل، این دسته از دختران باید با یک حیوان ازدواج کنند تا روح و جسمشان از شیاطین تطهیر شود. در آخر هم دختران می‌توانند بدون نیاز به طلاق گرفتن از حیوان، با یک مرد ازدواج کنند.

ازدواج با حیوانات
ازدواج های عجیب در هند

10. راه رفتن روی آتش

راه رفتن روی آتش یکی از مرسوم‌ترین عقاید عجیب هندی ها به ‌شمار می‌رود که به غیر از این کشور در دیگر نقاط جهان چون ژاپن، اسپانیا، چین، نیوزلند، جزیره فیجی، بلغارستان و… برای اهداف مختلف انجام می‌گیرد. راه رفتن روی آتش که در کشور هند به تیمیتی مشهور است، نخستین‌بار در سال 1840 برگزار شد. این مراسم، یادبودی از درآئوپادی (الهه‌‌ای که با پنج برادر به‌طور همزمان ازدواج کرده بود) است. درآئوپادی پس از انتهای جنگ، کورکسترا بر روی آتش راه رفت تا بی‌گناهی و مظلومیت خود را اثبات کند.

پس از این داستان، هندی‌ها برای اینکه توسط این الهه آمرزش پیدا کنند، با پاهای برهنه روی آتش (معمولاً ذغال سنگ داغ) راه می‌روند. البته تمام اهداف هندی‌ها از راه رفتن روی آتش به آمرزش محدود نیست. بلکه این افراد بر روی آتش راه می‌روند تا تمرینی تمام عیار برای بالابردن حد تحمل و ریاضت انجام داده باشند. همچنین برخی از این مراسم عجیب در هند ممکن است جنبه نمایشی نیز داشته باشد.

راه رفتن روی آتش
قدم زدن راهبان هندی بر روی ذغال گداخته

9. گوشت آویز کردن انسان زنده

یکی از عقاید عجیب هندی ها این است هرچه بیشتر رنج بکشند، به خدای خود نزدیک‌تر می‌شوند. در معبد کالی، این باور به شکل‌های بسیار دردناکی تعمیم یافته، تا جایی که افراد را برای شبیه کردن به عقاب در حال پرواز، از گوشت و پوست‌های دست، کمر و پایشان به وسیله قلاب‌های آهنین به تکه چوبی می‌آویزند. البته غیر از معبد کالی، معابد و مناطق بسیار دیگری هم به این رسم اعتقاد دارند. در این میان معبد دوی با بیش از 100 گاردوان (افراد آویزان شده) بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است.

هند
گوشت آویز شدن در هند
هند
معبد کالی در هند

8. فستیوال بانی

یکی دیگر از مراسم‌ خونین و ترسناکی که در هند برگزار می‌شود، فستیوال بانی (Bani festival) نام دارد. این فستیوال سبب کور شدن و مجروح شدن صدها نفر می‌شود. فستیوال بانی که با نام دِوارگاتا داسارا نیز شهرت دارد، یک رسم 100 ساله است که میان پیروان آیین هندو در معبد دوارگاتا انجام می‌شود. طی این مراسم خونین، صدها نفر از ایالت‌های آندرا پرادش و کارناتاکا (عمدتاً متشکل از جوانان روستایی) به این معبد می‌آیند و با چوب‌های بلند که بعضاً شعله‌های آتشین دارند، بر سر یک دیگر ضربه می‌زنند. زمان برگزاری مراسم عجیب هند در فستیوال بانی، روز داسارا است که برای تماشای آن باید در 10 اکتبر به هند بروید.

این مراسم نیمه‌شب آغاز شده و در حالی که شرکت‌کنندگان غرق در خون شده‌اند، تا طلوع آفتاب این کار را ادامه می‌دهند. در فستیوال بانی، پلیس و پزشکان نیز حضور می‌یابند تا در صورت نیاز مداخله کنند. هرچند اقدامات پلیس در این مراسم بسیار محدود است. گفته می‌شود در این زمان شیوا، یکی از خدایان هندو موفق به کشتن اهریمن می‌شود و برای گرامی داشت این اقدام پیروان هندو آن را جشن می‌گیرند.

فستیوال بانی
ازدحام در فستیوال بانی

7. آدم خواری

و اما ترسناک‌ترین رسم هندی که کماکان وجود دارد، به قبیله آگوری مرتبط می‌شود. در این قبیله، شیوا به‌عنوان ایزد و ارباب، مورد پرستش قرار می‌گیرد و طبق عقاید عجیب هندی ها در این مکتب، تمام چیزهایی که در طبیعت وجود دارد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ازاین‌رو در قبیله از جمجمه افراد مرده به‌عنوان یک پیاله غذاخوری استفاده می‌شود و حتی مردم آن برای خرسند نگه‌داشتن همسر شیوا، انسان‌ها را می‌کشند و گوشت آن‌ها را می‌خورند.

به‌طور کلی چیزی در اعتقاد آگوری‌ها تابو محسوب نمی‌شود و این قوم تمام کارهای خود را برای نزدیکی به شیوا انجام می‌دهند. مردمان آگوری اعتقادات قوی نسبت به الهه خود دارند و برای نزدیکی به او، زندگی ریاضت وارانه را برگزیده‌اند. اگر قسمت هند پادکست رادیو ماجرا را گوش داده باشید، درباره این گروه از هندی‌ها توضیحاتی داده‌ایم.

آدم خواری
قبیله آگوری

6. غلتیدن روی غذا

فرض کنید در یک روز معمولی بعد از این که ناهار خود را میل کردید، عده‌ای روی غذای شما بغلتند. چنین صحنه‌ای در مراسم عجیب هند بسیار معمول و پیش‌پاافتاده است. یکی از عقاید عجیب هندی ها در طبقات متوسط و پایین مردم این کشور این است که اگر غذای باقی‌مانده برهماها را بر روی برگ موز بریزند و روی آن‌ها بخوابند و غلت بخورند، از انواع بیماری‌ها در امان خواهند بود. البته از سال 2010 به بعد با این مراسم مخالفت‌هایی صورت گرفت اما ریشه کن نشد. مراسم غلتیدن روی غذا زمان خاصی ندارد و ممکن است در هر روزی از سال اتفاق بیفتد.

image.jpg
غلتیدن بر روی غذای راهبان

5. جنگ آتشین

اگر حتی یک لحظه فکر کرده باشید که خطرناک‌ترین آتش‌بازی در جهان، چهارشنبه سوری است، سخت در اشتباه هستید. آگنی کلی، یک آتش‌بازی هشت روزه در منگلور هندوستان است که شرکت‌کنندگان آن در حالی که برهنه هستند، مشعل‌های آتشین را مستقیماً به سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. این جنگ تمام‌عیار پس از شستشوی افراد در رود و تقسیم کردن آن‌ها به دو گروه شروع می‌شود. فاصله بین این دو گروه معمولاً 20 متر است. البته این مراسم چندان هم بی قانون نیست.

پس از هر 15 دقیقه نبرد آتشین، یک زمان استراحت در نظر گرفته می‌شود که در آن افراد آسیب دیده توسط آب مقدس درمان می‌شوند. همچنین شرکت‌کنندگانی که به شدت آسیب دیده‌اند نیز از ورود مجدد به فستیوال منع می‌شوند. انگیزه‌ برگزاری این معرکه نیز بزرگداشت خدای جنگ هندوستان است که هرساله در ماه آوریل برپا می‌شود. این مراسم عجیب هند را می‌توانید در ویدیوی زیر تماشا کنید.

91009085 (1).jpg
آتش‌بازی مرگبار در هند

ویدیوی مراسم آتشبازی

4. پرستش اسلحه

اگرچه در بین بسیاری از مردمان تاریخ مانند سامورایی‌ها و ایرانیان باستان، سلاح اهمیت و احترام خاص خودش را داشته است، اما پرستش شمشیر و تفنگ فقط در عقاید عجیب هندی ها معنا پیدا می‌کند. این سنت به دوران باستانی هند و جنگ‌های پادشاهان این کشور باز می‌گردد. اما به‌خاطر داشته باشید که پرستش اشیاء در هند فقط به اسلحه محدود نیست، بلکه امروزه بسیاری از مردم این کشور در حال پرستش وسایلی هستند که در طول روز با آن‌ها سروکار دارند و از آن‌ها امرار معاش می‌کنند.

برای مثال ممکن است یک هندی را ببینید که دوربین عکاسی یا کتاب خود را می‌پرستد. یکی از خرافات عجیب در هند این است که پرستش برخی از وسایل و اشیاء در برکت و ارتزاق آن‌ها نقش دارد؛ اما این عقاید همانند سنت پرستش سلاح (آیودا پاجا) شهرت ندارد.

tumblr_pz1pp838f91ru322to1_r1_1280.jpg
پرستش اسلحه، یکی از عقاید عجیب در هندوستان

3. کتک زدن مردان

شاید همه شما درباره جشنواره رنگ یا فستیوال هولی هندوستان چیزهایی شنیده باشید. در افسانه‌های هند آمده است که لرد ویشنو و هیرانیاکاشیپو در نبرد خیر و شر با هم جنگیدند و ویشنو پیروز شد. تنها چیزی که از هیرانیاکاشیپو باقی ماند، اندکی خاکستر بود که به‌عنوان یادبود آن، مردم در طول سالیان سال خاکسترهایی را به سر وصورت خود می‌مالیدند. این خاکسترها امروزه با پودرهای رنگی جایگزین شده‌اند. این مراسم در همه‌جای هندوستان به‌خاطر شور و هیجانی که دارد مشهور است، اما نکته چندان عجیبی ندارد. نکته اعجاب برانگیز این مراسم نحوه برگزاری آن در شمال هندوستان است.

در شمال هند، زنان به هنگام برگزاری این مراسم با چوب به مردانی که از قبل لباس زنانه به تن کرده‌اند، حمله می‌کنند و تنها وسیله دفاع مرد از سر و صورتش یک تکه سپر چرمی است. افراد این نواحی اعتقاد دارند کریشنا و دوستانش به روستای همسرش رادا رفتند و زمانی که قصد ریختن رنگ بر روی آن را داشتند، زنان روستا کریشنا را به چنگ آوردند و با چوب او را کتک زدند. به همین دلیل آن‌ها هرساله این مراسم عجیب هند را به‌عنوان یادبودی برای این واقعه برگزار می‌کنند.

Barsana-Nandgaon-Holi-2015-7-min.jpg
کتک زدن مردان در هندوستان

2. شکستن نارگیل با سر

در افسانه‌ها آمده است که انگلیسی‌ها در زمان استعمار هند، قصد داشتند برای احداث راه‌آهن یکی از معابد این کشور را ویران کنند، زیرا در مسیر ریل قرار داشت. این درخواست بیگانگان با ممانعت مردم روبه‌رو شد. در زمان ساخت معبد از 187 سنگی استفاده شده بود که از رودخانه استخراج شده و به شکل نارگیل بودند. انگلیسی‌ها برای اینکه مردم را به چالش بکشند، شرط گذاشتند که اگر تمام این سنگ‌ها را با سر خود بشکنند، هیچ ریلی از موقعیت معبد عبور نخواهد کرد. مردم روستایی به‌طرز عجیبی در این مأموریت غیر ممکن پیروز شدند. بعد از آن هندی‌ها به شکستن اجسام سخت با سر بسنده نکردند و این کار را به‌عنوان یک مراسم ادامه دادند.

هر ساله در طی یک فستیوال، حدود 100 نفر از مردم روستایی و سایر نقاط اطراف در مقابل معابد می‌ایستند و با سر خود نارگیل‌های سخت را می‌شکنند (راهبان نارگیل را به سر آن‌ها می‌زنند.) با وجود اینکه این مراسم تلفات بسیاری داشته است و پزشکان هزاران بار با انجام آن مخالفت کرده‌اند، اما هنوز هم برپایی آن ادامه دارد. کسانی که در این مراسم عجیب هند شرکت می‌کنند اغلب مردم عادی هستند که قبل از اجرای آن باید خوراک حیوانی را ترک کرده باشند.

48470223737_e0bd2d47a5_b.jpg
شکستن نارگیل با سر در هندوستان

1. سوزاندن عروس در هند

این مورد بیش از اینکه در لیست مراسم عجیب هند جای داشته باشد، یک جنایت هولناک است. یکی از کارهای رایج برای ازدواج در هندوستان، پرداخت جهیزیه و پول به خانواده داماد است. اگر خانواده داماد فکر کنند که در عروسی، به اندازه کافی مهریه و کالا دریافت نکرده‌اند، عروس را زنده زنده می‌سوزانند! آمار مرگ‌هایی که بر سر جهیزیه و مهریه در هندوستان رخ داد، در سال 2010 به 8000 مورد رسید. دولت هند قوانین سختگیرانه‌ای را برای مقابله با این جنایت وضع کرده است، اما متأسفانه هنوز هم سوزاندن عروس در هند به‌طور کامل ریشه کن نشده است.

100237295_CRAF29_Demonstration_and_protest_against_dowry_New_Delhi_India_AsiaWORLD_trans_NvBQzQNjv4BqZgEkZX3M936N5BQK4Va8RURf_Wk3V23H2268P_XkPxc.jpg
اعتراض مردم در مقابل سوزاندن عروس در هند

سخن آخر

همان طور که در متن مطالعه کردید، بسیاری از اتفاقاتی که در مراسم عجیب هند صورت می‌گیرد، آن‌قدر دور از انتظار هستند که اگر به چشمان خودتان آن‌ها را نبینید نمی‌توانید باور کنید. ریشه گروهی از این موارد در خرافات عجیب در هند است و گروهی دیگر نیز بیش از هر چیز دیگر جنبه فرهنگی دارند. بسیاری از مردم جهان طاقت دیدن ریاضت‌های رعب‌آور راهبان و مرتاضان هندی را ندارند؛ با این حال، هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشای آن‌ها از نزدیک تقویم سفر خود را با سال‌روز برگزاری برخی از فستیوال‌های هندی هماهنگ می‌کنند. اگر به هند سفر کرده‌اید و از نزدیک شاهد یکی از مواردی که در این لیست آوردیم بودید، می‌توانید تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید.

البته لازم است روی این نکته هم تأکید کنیم که هند فقط عقاید و مراسم عجیب و غریب نیست و جاهای بسیاری برای دیدن دارد. بنابراین در لینک زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره جاذبه‌های هند پیدا کنید.

لیست جاهای دیدنی هند

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند